knieên voorbij wrong, lange mensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 12:10

Beste bokkers ,


Ik ben een aantal dressuurzadels aan het uitproberen van stalgenoten , maar ik zit telkens een paar centimeter voorbij de wrong met mijn knieën. Ze zijn te klein dus. Welke zadels gebruiken lange ruiters op bokt (met lange benen) ik ben zelf 1.80m.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:14

Kentaur Electra.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:21

Ik heb met mijn 1.82 een Euroriding Luxor en dat zit heerlijk!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:36

Of je met een lang bovenbeen in een zadel past, hangt (niet te verwachten misschien) met name van de zittingmaat af. De meeste mensen denken dat je een zittingmaat puur op kledingmaat aanmeet, maar juist langere mensen met lange bovenbenen hebben gewoon een grote ruime zitting nodig. Ik ben niet heel lang, 1.72, en pas met mijn kledingmaat van 36 zelfs in een 16 inch zadel, maar kom giga over de wrong van veel zadels heen vanwege mijn lange bovenbenen. Ik heb altijd minimaal 17,5 inch nodig, eigenlijk bij alle merken. Wat het beste werkt zijn zadels zonder gedwongen diepe zit met weinig wrong.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:37

Hulsebos WB4, zowel de versie met verlengde zweetbladen (heb ik zelf) als de 'normale' (van een kennis van 1.82) pas ik met mijn 1.80 heel netjes in en zit heerlijk.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:55

Dressuur Hulsebos WB4 inderdaad. Mijn springzadel heb ik aan laten meten, heb daar een +4 zweetblad aan laten meten.

Hulsebos pas ik superfijn in met 1.81

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:55

Mijn man is 1,90, we rijden met een kentaur penelopa van 18,5 inch en dan kan hij zijn benen redelijk kwijt (en ik mijn dikke billen). De moderne dikke wrongen vindt hij niets, dus bij een nieuw zadel zullen we moeten zoeken naar een zadel met niet teveel wrong.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:08

Ik kom met 1.85 en lange benen in een grote zittingmaat dan juist weer in een stoelzit terecht. Of juist met de knieën over de wrongen. Heel moeilijk om een zadel te vinden waarin ik goed in balans zit. Iemand benoemde iets met een teruggeplaatste beugelhaak? Zou dat verschil kunnen maken bij lange mensen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:15

leanR schreef:
Ik kom met 1.85 en lange benen in een grote zittingmaat dan juist weer in een stoelzit terecht. Of juist met de knieën over de wrongen. Heel moeilijk om een zadel te vinden waarin ik goed in balans zit. Iemand benoemde iets met een teruggeplaatste beugelhaak? Zou dat verschil kunnen maken bij lange mensen?


Ja dat maakt wel verschil je benen worden dan automatisch wat meer onder jouw massa geplaatst waardoor je in balans blijft. Met een normale beugel haak worden je benen vrij ver naar voren gelegd..

Ik heb bij mijn beugel haak dat stukje wat je normaal omhoog klapt zodat je beugel riem er niet zomaar afschiet omlaag gedaan en omwikkelt met elastiek en daar m'n beugelriem nu op zitten ik win er vijf cm mee. Beugel leunt voor een deel op het solide stuk van de beugel haak anders had ik het niet aangedurfd hoor.


Maar ik heb nog even geen geld voor een ander zadel en deze is van mijn vriend dus die kan ik niet zomaar laten aanpassen.


Maar ik merk wel dat die vijf cm toch al scheelt waar mijn benen liggen.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:25

Absolem schreef:
leanR schreef:
Ik kom met 1.85 en lange benen in een grote zittingmaat dan juist weer in een stoelzit terecht. Of juist met de knieën over de wrongen. Heel moeilijk om een zadel te vinden waarin ik goed in balans zit. Iemand benoemde iets met een teruggeplaatste beugelhaak? Zou dat verschil kunnen maken bij lange mensen?


Ja dat maakt wel verschil je benen worden dan automatisch wat meer onder jouw massa geplaatst waardoor je in balans blijft. Met een normale beugel haak worden je benen vrij ver naar voren gelegd..

Ik heb bij mijn beugel haak dat stukje wat je normaal omhoog klapt zodat je beugel riem er niet zomaar afschiet omlaag gedaan en omwikkelt met elastiek en daar m'n beugelriem nu op zitten ik win er vijf cm mee. Beugel leunt voor een deel op het solide stuk van de beugel haak anders had ik het niet aangedurfd hoor.


Maar ik heb nog even geen geld voor een ander zadel en deze is van mijn vriend dus die kan ik niet zomaar laten aanpassen.


Maar ik merk wel dat die vijf cm toch al scheelt waar mijn benen liggen.


Ik ga dat eens proberen en zien of dat verschil maakt. Ik zit nu in een Custom, maar daarin kom ik dus in een stoelzit. Zit al netter in good old KN, maar vind het gevoel van "in" je paard zitten wel heel fijn van die Custom. Ben ook nog geen zadelmaker tegengekomen die mij opweg kan helpen hiermee.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:52

Ik heb voor mijn beide paarden een wow. Deze is aan mijn paarden en aan mij aangemeten. Wrong loopt heel fijn langs mijn been.

Ik ben overigens 1,86 en heb lengte 36 van broeken nodig

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:05

Ik ben niet extreem lang, zo’n 1.77m.
Heb een Sella Rosa zadel 18 inch. Heeft geen enorme wrongen of super diepe zit. Is naar mijn wensen op maat gemaakt en zit er heerlijk in.
Laatst bijgewerkt door san4nie op 20-11-18 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

whoopie
Berichten: 237
Geregistreerd: 29-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:05

Ik herken wat je schrijft, daarom kies ik altijd voor een zadel met wrongen die bevestigd zijn met klitteband, in de praktijk rij ik ook vaak zonder wrongen. Ik heb een 17 1/2 inch Bates caprielle, maar ik zit dan eigenlijk te ver tegen de lepel aan, niet omdat ik een groot achterwerk heb. Het zou idd fijn zijn als er 2 posities waren voor beugelophanging.

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:11

Ik heb sinds kort een Adam Ellis(Kemlyn) en ben daar zelf erg over te spreken. Heb vaak met zadels dat ik achterin kom te zitten of dat de wrong in mijn bovenbeen drukt. In dit zadel kan ik vrij bewegen maar heeft wel een fijne ondersteuning in de zit(snappen jullie het nog?), Dus niet het idee dat je op het zadel zit maar wel erin en toch vrij kunnen bewegen.
Ben zelf 1,83 en broekmaat 40/42 en heb een 18inch
Laatst bijgewerkt door Manny op 20-11-18 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:21

Ik ben 1.87 heb een Passier Grand Gilbert en een Bates caprilli, beiden ook vrij vlakke zadels zonder diepe zit of veel wrong en 18 inch, anders kan ik mijn benen niet kwijt. (lees inderdaad knieen over de wrong)

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:24

Euroriding diamant

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:27

De hier al genoemde hulsebosch wd4 is voor mij het meest fijne zadel gebleken. Daar heb ik jaren met veel plezier op gezeten.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:35

Je hebt ook zadels met extra lange zweetbladen, en dus ook zadels zonder veel wrong. Lange zweebladen hebben als voordeel dat je je beugels gewoon erg lang kan doen, want hoe langer de beugels hoe minder last je hebt met lange bovenbenen. Maar dit geldt alleen voor dressuurzadels. Ik ben 1.80 en heb meestal een 17 inch maar wel met lange zweetbladen. Ik heb een Kieffer Wien gehad waar ik erg goed op zat.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:42

Ik heb standaard 18 inch, maar de wrongen zelf zijn ook heel belangrijk. Als je korte wrongen hebt die alleen je bovenbeen begrenzen, kan je knie er ook niet overheen, want daar zit (vrijwel) geen wrong

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:55

Ik heb een equestor movimento voor 1 van mijn paarden. Daarbij kun je de beugelophanging veranderen. Ideaal! Voor een ander paard heb ik een Legend, van Ninon Schutte. Meer wrong maar ik kom er zeker niet overheen. En nog een stokoude kn symphonie, zit me ok prima wb beenlengte (ik ben 1.83m en heb lange benen)

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:55

Extra lange zweetbladen zijn ook erg fijn. Ik bleef steeds met mn laarzen onder de zweetbladen haken. Had er blauwe plekken van. Ik ben 188.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:06

Ik heb een KM Worldriding Exclusive, ben zelf 1.78m en lange benen. 't Is een zadel met een flinke wrong. Vind het een heerlijk zadel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:36

KN Symfonie is idd ook fijn. Was ons vorige zadel. Misschien nog handig om te vermelden ik ben 1.76 met lange benen. Mijn man is 1.85 en rijdt met hetzelfde zadel. Hij heeft langere benen als ik.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: knieên voorbij wrong, lange mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:54

Er zijn ook merken die zweetbladen naar voren kunnen kantelen zodat je meer been kwijt kunt en niet in een te grote zitting hoeft te zitten. Je kunt dan ook kiezen uit verschillende modellen wrong. De beugelhaken kunnen meestal ook aangepast worden daarvoor. Onder andere bij Harry Dabbs en Empire zadels kan dat.