Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LumaFDO
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-06-16

Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 18:38

Beste Bokkers,

Ik zit met mn handen in het haar. Ik ga 30 November verhuizen met mijn paarden. Nu staat er in het contract dat ik een maand opzegtermijn heb. Ik heb 4 November opgezegt. Maar nu krijg ik van mijn stal eigenaar de paspoorten niet mee omdat ik eerst de maand December moet betalen. Maar ik heb het stal contract niet getekend omdat ik het er nooit mee eens ben geweest met wat er allemaal in staat. Nu krijg ik 30 November dus mijn paspoorten niet mee omdat ik eerst moet betalen. Maar heeft mijn stal eigenaar wel het recht om dit te doen? Mag dit zomaar als er geen contract getekend is?

Alvast bedankt.
Mvg

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:40

je hebt dus wel gebruik gemaakt van de stal? Het kan toch niet zo zijn dat je wel gebruikt ervan maakt maar dat je opeens mbt de opzegtermijn opeens vindt dat je geen overeenkomst hebt?

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:45

Misschien had je beter direct weg kunnen gaan als je het niet eens was met de voorwaarden. Ik vind het niet netjes om nu de maand opzegtermijn niet in acht te nemen. Dat is je verlies denk ik?

Wat je rechten zijn durf ik niet te zeggen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:47

Er zijn veel topics met een gelijkaardige probleemstelling. Er werd in die topics gezegd dat je toch vast zit aan de mondelinge toezegging. Je gaat daar staan dus je gaat dan akkoord met de voorwaarden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:49

Je bent overeen gekomen met de voorwaarden op het moment dat je daar ging staan.
Sowieso zou ik de eer aan mezelf houden en de stalling gewoon betalen. Vind het niet netjes om dat nu niet te doen.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:50

Het is me niet duidelijk hoe lang TS er al stond, misschien heeft ze wel direct opgezegd toen ze er achter kwam dat het niet ging werken. Misschien ook niet, maar voordat we daarover conclusies trekken ben ik er wel benieuwd naar.

Verder is het een goede vraag, als er een werkelijke stalovereenkomst is, dus niet een mondelinge afspraak oid, maar die is niet getekend, wat geldt dan? En inderdaad, zijn de diensten altijd geleverd of ligt daar juist een probleem?

Maar al met al, als je er met een goed gesprek niet uit komt zou ook ik betalen, of later verhuizen.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:53

Je hebt het contract niet getekend omdat je het er niet mee eens was, maar je bent er wel gaan staan? Hoe pakt dat in de praktijk uit voor de punten waar je het niet mee eens bent?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:54

Denk dat je weinig keus hebt in dit geval als je je paspoorten terug wilt hebben...Op zich is het natuurlijk ook gewoon normaal om een maand opzegtermijn aan te houden ongeacht of je een getekend contract hebt. Bij onze stal betaal je ook gewoon een maand borg vooruit om dit soort dingen te voorkomen.

Wat ik overigens zelf ook eens mee gemaakt heb is dat het contract pas kwam toen ik er al 2 weken stond (moesten ze nog opstelllen) en dat er toen ook hele vage dingen in stonden waar ik me niet in kon vinden, eigenlijk zou je die voor je er gaat staan in moeten kunnen zien, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Snap dat het balen is hoor met 2 paarden zeker, maar is later weg gaan geen optie?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:57

Sla mij maar dood maar het dus om 4 dagen.... Sommige kunnen toch echt wel heel lastig doen -O- .

Ik vraag mij wel af hoeveel recht de stalhouder heeft om het paspoort achter te houden.

Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met stalcontracten dus ik zou er ook niet zo snel meer eentje tekenen. Dan betaal ik liever een maand borg ofzo.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:00

Niet heeft hij niet. Dat is gewoon chantage.
Ik vind wel dat als je het niet eens was met het contract je dat eerder aan had moeten geven.was je het ook niet eens met de opzegtermijn?
En kun je niet langer blijven?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:00

Lijkt me wel dat dat mag ja := je maakt toch gewoon gebruik van de diensten ondanks dat je het niet met het contract eens bent?
Waarom ben je er eigenlijk gaan staan als je geen contract wilt tekenen?

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:06

Op mijn vorige stal zijn ze ook gaan werken met een contract nadat ik daar al 10+ jaar stond. En het was simpel, of je tekende het contract of je mocht een andere stal gaan zoeken. Uiteindelijk ben ik weg gegaan (om andere redenen) en waren ze wel heel soepel met de opzeg termijn. Ik kon pas op 1 september opzeggen en had aangeboden om ook de maand oktober te betalen omdat ik te laat was met opzeggen. Op 14 september naar andere stal gegaan. Oktober niet hoeven te betalen en zelfs de halve maand september terug gestort gekregen omdat ze al een ander hadden voor mijn box. Dat was dus super. Maar ook al heb je geen contract of het contract niet getekend, je hebt gewoon een maand opzeg termijn.

Je huurt per maand dus ook een maand opzeg termijn. En de maand begint nu eenmaal op de 1e, dus opzeggen na de 1e van de maand is een maand extra. Als je hiervan uit gaat valt het alleen maar mee als de pensionhouder coulant is.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:07

Lastig... Maar aangezien er niets zwart op wit staat weet ik niet of ze dat kunnen maken. Rijdende rechter :D

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:07

Cowgirl schreef:
Sla mij maar dood maar het dus om 4 dagen.... Sommige kunnen toch echt wel heel lastig doen -O- .

Ik vraag mij wel af hoeveel recht de stalhouder heeft om het paspoort achter te houden.

Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met stalcontracten dus ik zou er ook niet zo snel meer eentje tekenen. Dan betaal ik liever een maand borg ofzo.


Sommige stalhouders rekenen bij na de eerste van de maand opzeggen ook nog de volledige 2e maand. Dus dan zou ze de volledige maand december moeten betalen. Dat vind ik niet netjes (zacht uitgedrukt).

Als het inderdaad alleen die 4 dagen van december is snap ik de drukte niet.

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:11

Mizora schreef:
Cowgirl schreef:
Sla mij maar dood maar het dus om 4 dagen.... Sommige kunnen toch echt wel heel lastig doen -O- .

Ik vraag mij wel af hoeveel recht de stalhouder heeft om het paspoort achter te houden.

Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met stalcontracten dus ik zou er ook niet zo snel meer eentje tekenen. Dan betaal ik liever een maand borg ofzo.


Sommige stalhouders rekenen bij na de eerste van de maand opzeggen ook nog de volledige 2e maand. Dus dan zou ze de volledige maand december moeten betalen. Dat vind ik niet netjes (zacht uitgedrukt).

Als het inderdaad alleen die 4 dagen van december is snap ik de drukte niet.


Hier kan je natuurlijk ook als pensionklant rekening mee houden met opzeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:12

Ik denk dat je gewoon moet betalen of er een rechtzaak van moet maken.. En dan denk ik dat je met de eerste optie het beste uit bent...

Ik denk namelijk dat wanneer je weet dat er een contract is of "huisreglement" en je bent het er niet mee eens maar je blijft wel staan. Dat je toch in heb gestemd met het het reglement. Tenzij je idd direct na aankondiging van het contract weg wil gaan.

Wat ik mij vooral af vraag.. Waarom heb je niet een paar dagen eerder op gezegd? je wist toch dat er een maand opzeg termijn was.. Dan was er geen probleem geweest.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:17

verootjoo schreef:
Lijkt me wel dat dat mag ja := je maakt toch gewoon gebruik van de diensten ondanks dat je het niet met het contract eens bent?
Waarom ben je er eigenlijk gaan staan als je geen contract wilt tekenen?



Ook een stalhouder mag niet voor eigen rechter spelen ;)
Hij behoort de juridische weg te bewandelen.
Zelfde met stalhouders die bij achterstand een slot rond de stal gooien, politie bellen en hij kan het slot verwijderen....

Is het een maand of kalendermaand ts? Dat is namelijk nog al een verschil!
Ik heb wel eens 15e van de maand opgezegd en ben de 15e van de volgende maand vertrokken.
Het tijdsvlak tussen niet willen tekenen en opzeggen is mij niet helemaal duidelijk.
Laatst bijgewerkt door moyra op 19-11-18 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:17

De enige waar je het mee op kan lossen is de stal eigenaar.


Bijna overal is een opzegtermijn. Anders staat er twee boxen leeg waar hij nog anderen voor moet vinden.

Er is een grens van voor die tijd. Soms zijn ze wat soepeler bij stallen. Of betaal je de vier dagen.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:26

Heb jij tegen de stalhouder gezegd dat je niet met het contract eens bent?
Vraag me af waarom je er dan bent gaat staan, ik denk er van je wordt verwacht dat je met de contractvoorwaarden eens bent als je daar je paard stalt. Je gaat toch ook niet ergens werken als je niet eens bent met de arbeidsvoorwaarden?

Als je een maand opzegtermijn hebt dan ben je 4 november wel te laat ja, een coulante stalhouder zou dat wellicht door de vingers kunnen zien.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:35

Hier in de omgeving nergens opzegtermijn en bij ons krijgen mensen wel geld terug, ook als ze op stel en sprong gaan.

Kun je iemand meenemen om rustig het gesprek te voeren?
En ik zou zeggen dat je wel betaald tot een maand nadat je de huur hebt opgezegd, dus tot 4 december.
Dit doen zelfs woningbouwverenigingen.

Maar geen issue er van maken maar kijken of je een middenweg kunt vinden.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:41

lastig hoor. dat vind ik dus ook wel het enge van je paspoort afgeven..
wat als er in de tussentijd iets met je paard is waardoor je hem moet vervoeren? kliniek, of gewoon wedstrijd oid... dan kan dat dus niet omdat de stalhouder de paspoorten niet wil geven.

moeilijk verhaal.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:49

Ik vind het apart. Je bent in principe akkoord gegaan met de voorwaarden.
Waarom dan nu ineens niet meer akkoord zijn met de opzegging?
Wat staat er in je contract over de opzegtermijn? Als je voor de 1e van de maand opgezegd moet hebben ben je helaas te laat.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:51

De stalhouder beroept zich door het achterhouden van het paspoort op zijn retentierecht en dat mag niet 'zomaar'. Het fijne weet ik er niet van maar zoek daar eens op door.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:56

hier ook geen paspoorten inleveren en alleen de maand volmaken qua betalen
als iemand graag weg wil vanwege wat dan ook dan prima toch
zou t zelf ook benauwd krijgen als ik mn paspoort in zou moeten leveren en verplicht te moeten blijven staan met mn paard...
succes en hopelijk helpt een goed gesprek en anders maar netjes betalen? wie goed doet goed ontmoet is mij geleerd

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:57

Ik zou betalen tot 4 december, dan hebben ze volgens mij geen poot om op te staan. Vind het wel gek dat je op n stal staat en mag blijven terwijl je het niet eens bent met de voorwaarden. Maar idd, je was wel stilzwijgend akkoord door er te gaan staan, schriftelijk contract hoeft niet.