koffiebonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

koffiebonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 10:41

Momenteel orienteer ik me op een Espressomachine.

We drinken al 20 jaar Senseo en ik ben klaar met alle verpakkingsmaterialen.
De Nespressocups zijn daarom ook onbespreekbaar.

Koffie malen, zelf doen, zelf kopen, hoe organiseer ik dat? Wat kost dat?

Ik wil een apparaat met een pistonmachine, een hendeltje waar je de houder mee uithaalt en de koffie indoet.

We drinken veel koffie, ik zou dus graag weten waar ik aan begin.
Melkfuncties ed zijn totaal niet interessant voor ons, we drinken zwarte koffie. Bezoek heeft pech.

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:45

Wij hebben een Philips met ingebouwde koffiemaler:Afbeelding

Wij zijn ook grootverbruiker en ik vind het heerlijk een grote pot te kunnen zetten, veel espressomachines zetten koffie per kopje wat ik niet handig vind.

Met dit apparaat kun je ook de sterkte instellen, er kunnen echt hele straffe bakkies uitkomen :j

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:46

Wij hebben een piston machine, maar het is niet gemakkelijk er een goede bak koffie mee te zetten. (Hoewel, als je al jaren Senseo drinkt naar tevredenheid zal het allicht snel beter zijn. :D)
Maar het is wel veeeel werk, zeker als je bijvoorbeeld een verjaardag hebt en een aantal kopjes achter elkaar wil zetten. Dan moet je haast een filtermachine er naast hebben.

Hoe kritisch ben je op je koffie? De bonenmaler is namelijk ook een erg bepalende factor in de smaak van je koffie.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:50

Antheman schreef:
Momenteel orienteer ik me op een Espressomachine.


De Nespressocups zijn daarom ook onbespreekbaar.

.


Ik snap het helemaal als je gewoon zelf met bonen aan de slag wilt hoor, maar de originele nespressocups zijn van aluminium (dat volledig gerecycled kan worden) en kun je dan ook weer bij Nespresso inleveren.
Ze hebben een ambitieuze duurzaamheidsvisie https://www.nespresso.com/nl/nl/our-choices/duurzame-koffiekwaliteit. Natuurlijk hebben alle transportbewegingen om dit te bewerkstelligen ook zijn weerslag, maar er wordt wel over nagedacht.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 10:53

turtlelito schreef:
Antheman schreef:
Momenteel orienteer ik me op een Espressomachine.


De Nespressocups zijn daarom ook onbespreekbaar.

.


Ik snap het helemaal als je gewoon zelf met bonen aan de slag wilt hoor, maar de originele nespressocups zijn van aluminium (dat volledig gerecycled kan worden) en kun je dan ook weer bij Nespresso inleveren.
Ze hebben een ambitieuze duurzaamheidsvisie https://www.nespresso.com/nl/nl/our-choices/duurzame-koffiekwaliteit. Natuurlijk hebben alle transportbewegingen om dit te bewerkstelligen ook zijn weerslag, maar er wordt wel over nagedacht.

Goed dat je t meld! Maar idd, transport, opslag etc. Ik gooi mijn gft resten op de composthoop tussen de paarden. Dat vind ik en onnodig en gedoe.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 10:54

Niwla schreef:
Wij hebben een piston machine, maar het is niet gemakkelijk er een goede bak koffie mee te zetten. (Hoewel, als je al jaren Senseo drinkt naar tevredenheid zal het allicht snel beter zijn. :D)
Maar het is wel veeeel werk, zeker als je bijvoorbeeld een verjaardag hebt en een aantal kopjes achter elkaar wil zetten. Dan moet je haast een filtermachine er naast hebben.

Hoe kritisch ben je op je koffie? De bonenmaler is namelijk ook een erg bepalende factor in de smaak van je koffie.

Ja, klopt, eigenlijk geen idee. Ik proef heus wel een goed gezet bakkie. Maar nog een maler erbij vind ik dan ook weer lastig.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 10:55

Niwla schreef:
Wij hebben een piston machine, maar het is niet gemakkelijk er een goede bak koffie mee te zetten. (Hoewel, als je al jaren Senseo drinkt naar tevredenheid zal het allicht snel beter zijn. :D)
Maar het is wel veeeel werk, zeker als je bijvoorbeeld een verjaardag hebt en een aantal kopjes achter elkaar wil zetten. Dan moet je haast een filtermachine er naast hebben.

Hoe kritisch ben je op je koffie? De bonenmaler is namelijk ook een erg bepalende factor in de smaak van je koffie.

Ik heb in mijn kantine ook een koffiezetter, die kan er dan gewoon bij. En anders wachten ze maar even ;)

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: koffiebonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:14

Ik heb geen tips voor een machine maar ik zag laatst bij de hema(dacht ik) een ding dat je zelf aluminium cupjes kan vullen en dus ook zelf hergebruiken en hervullen :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:27

Ik zou voor een heuse koffiemolen gaan, een electrische dan wel.
En zelf met de hand opschenken door filter heen.

Vroeger dronk ik de hele dag koffie, dus zette zo 2 potten op een dag.

Tegenwoordig drink ik te weinig, max 1 kopje per week, maar dan maak ik wel zo'n heerlijk, klop zelf de melk op.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:29

Ik kan je niet helpen met de machine, wij hebben zelf een simpele filtermachine maar er komt in de toekomst wel een bonenmachine.
Voor de bonen kun je het beste naar een wat kleinere branderij, een vriend van mij heeft een koffiebranderij en daar kun je kleine tonnetjes met bonen kopen (en ze laten malen als je een filtermachine hebt) en als je die op hebt kun je hem omruilen voor een volle. Ik denk als je naar een kleinere branderij gaat je ook kan vragen of je een eigen verpakking mee mag nemen. Let wel, dit is duurder dan de gewone huis tuin en keuken koffie omdat het van een kleinere branderij komt maar wel veel lekkerder en heel veel keuze.

Wel top dat je zo goed bezig bent met alle verpakkingsmaterialen trouwens.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:13

Wij hebben een molen van Kitchenaid. Geen aanrader...
En een espressomachine van Francis.
Fijn ding, lekkere koffie, al hangt dat dus ook wel af van je bonen.
Senseo blief ik echt niet, als ik op het werk senseo-koffie aangeboden krijg bedank ik en vraag ik om water of evt thee :=

Wij hebben een proefpakket met koffie gehad van de koffiethuiswinkel.nl en daar een koffie in gevonden die we beiden erg lekker vinden. Perlini Top, niet de goedkoopste optie, maar als ik thuis koffie drink wil ik er wel van genieten dus liever dure echt lekkere koffie dan goedkoop slootwater 8-) :+

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: koffiebonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:16

Is het niet een idee om een French press en/of een perculator aan te schaffen? Wij drinken hier thuis ook alleen zwarte koffie of espresso en doen het hiermee :) scheelt toch flink in de kosten qua aanschaf. Bonen malen doen wij met een blender, met een speciaal mesje voor bonen :)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 13:08

Tutti_Frutti schreef:
Is het niet een idee om een French press en/of een perculator aan te schaffen? Wij drinken hier thuis ook alleen zwarte koffie of espresso en doen het hiermee :) scheelt toch flink in de kosten qua aanschaf. Bonen malen doen wij met een blender, met een speciaal mesje voor bonen :)

Perculator vind ik smerig. |(

Ik wil heel graag deze machine:
https://www.debijenkorf.nl/smeg?gclid=C ... k_smeg-(mb)&utm_content=smeg&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=smeg&ef_id=Cj0KCQiA28nfBRCDARIsANc5BFAZs7sDetVFrtiqSilM-uEfz53mfW0ZmRRyZ66JYY5OXiqfOMAAw0caAobJEALw_wcB:G:s

De blauwe rechts op deze link.

In de winkel gaven ze aan dat een ouderwetse koffiemolen, waar we er zo ongeveer 20 van hebben, niet fijn genoeg maalt.
Laatst bijgewerkt door Antheman op 19-11-18 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 13:09

Marije_jiplover schreef:
Wij hebben een molen van Kitchenaid. Geen aanrader...
En een espressomachine van Francis.
Fijn ding, lekkere koffie, al hangt dat dus ook wel af van je bonen.
Senseo blief ik echt niet, als ik op het werk senseo-koffie aangeboden krijg bedank ik en vraag ik om water of evt thee :=

Wij hebben een proefpakket met koffie gehad van de koffiethuiswinkel.nl en daar een koffie in gevonden die we beiden erg lekker vinden. Perlini Top, niet de goedkoopste optie, maar als ik thuis koffie drink wil ik er wel van genieten dus liever dure echt lekkere koffie dan goedkoop slootwater 8-) :+

Wat ik jammer vind, ik ging naar de winkel voor de graanmolen van Kitchenaid. En bedacht me toen dat ik misschien de koffiebonen daar ook wel doorheen kon doen. Dat werd sterk afgeraden. Jammer!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 13:11

DemDeempel schreef:
Ik kan je niet helpen met de machine, wij hebben zelf een simpele filtermachine maar er komt in de toekomst wel een bonenmachine.
Voor de bonen kun je het beste naar een wat kleinere branderij, een vriend van mij heeft een koffiebranderij en daar kun je kleine tonnetjes met bonen kopen (en ze laten malen als je een filtermachine hebt) en als je die op hebt kun je hem omruilen voor een volle. Ik denk als je naar een kleinere branderij gaat je ook kan vragen of je een eigen verpakking mee mag nemen. Let wel, dit is duurder dan de gewone huis tuin en keuken koffie omdat het van een kleinere branderij komt maar wel veel lekkerder en heel veel keuze.

Wel top dat je zo goed bezig bent met alle verpakkingsmaterialen trouwens.

Ik kom niet vrijwillig in de stad, maar ik kan wel googlen of er iets binnen handbereik is.

Ik heb deze gevonden:
http://www.koffievoordeel.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: koffiebonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:15


DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:21

Als je op koffievoordeel.nl besteld heb je wel grootverpakkingen (1 kg), maar dan heb je wel plastic zakken daarvan en natuurlijk bijbehorende doos en postmateriaal. Zakken van die omvang kun je ook bij de albert heijn halen, je hebt dan perla bonen. Op mijn werk hebben we die ook en die zijn best prima.

Simon Levelt is een koffie en thee winkel waar je koffiebonen los kunt kopen en ook kunt proeven in de winkel, je kan dan kijken welke je lekker vind en daar een kilo van in een eigen pot laten doen bijvoorbeeld.

Het is net hoe fanatiek je bent in het ontwijken van verpakkingsmateriaal, is een dikke plastic zak voor een kilo bonen prima of wil je het echt in een eigen pot laten doen in de winkel?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 13:34

DemDeempel schreef:
Als je op koffievoordeel.nl besteld heb je wel grootverpakkingen (1 kg), maar dan heb je wel plastic zakken daarvan en natuurlijk bijbehorende doos en postmateriaal. Zakken van die omvang kun je ook bij de albert heijn halen, je hebt dan perla bonen. Op mijn werk hebben we die ook en die zijn best prima.

Simon Levelt is een koffie en thee winkel waar je koffiebonen los kunt kopen en ook kunt proeven in de winkel, je kan dan kijken welke je lekker vind en daar een kilo van in een eigen pot laten doen bijvoorbeeld.

Het is net hoe fanatiek je bent in het ontwijken van verpakkingsmateriaal, is een dikke plastic zak voor een kilo bonen prima of wil je het echt in een eigen pot laten doen in de winkel?

Ik wil t vooral praktisch houden :) En 1 zak van een kilo is van heel andere orde dan 100 senseopadjes of 100 nespressocups ;)

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:37

Wij hebben een Melitta, en ik bestel mijn bonen bij Caffe duo, hier kan je echt heel veel verschillende bonen soorten vinden en ook in verschillende grootte van verpakking.

https://www.blokker.nl/p/melitta-caffeo ... gJ-N_D_BwE

Ik heb deze overigens niet bij de blokker gekocht maar waar ik het apparaat wel had gekocht is die niet meer in voorraad.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:45

Antheman schreef:
Citaat:
Ik snap het helemaal als je gewoon zelf met bonen aan de slag wilt hoor, maar de originele nespressocups zijn van aluminium (dat volledig gerecycled kan worden) en kun je dan ook weer bij Nespresso inleveren.
Ze hebben een ambitieuze duurzaamheidsvisie https://www.nespresso.com/nl/nl/our-choices/duurzame-koffiekwaliteit. Natuurlijk hebben alle transportbewegingen om dit te bewerkstelligen ook zijn weerslag, maar er wordt wel over nagedacht.

Goed dat je t meld! Maar idd, transport, opslag etc. Ik gooi mijn gft resten op de composthoop tussen de paarden. Dat vind ik en onnodig en gedoe.


Maarre, (bijna) alle koffie komt toch uit het buitenland? Dan heb je daar ook transport en opslag e.d. van. Daar zit het verschil dus niet in lijkt me?

Nespresso kun je ook online bestellen en dan idd de zak met gebruikte cups gewoon aan de bezorger van de nieuwe lading meegeven, dat is dus geen extra ritje.

Of is het dat je dan die zak met lege cups ergens moet bewaren? (wat ik zelf overigens ook irritant vind).

Wij hebben zowel een Nespresso apparaat (voor de snelle kopjes) als een espresso apparaat voor mijn man van Solis. Die is wel met melk opschuimer maar volgens mij is die ook wel zonder te krijgen. Ik vind dat veel te veel werk maar ik drink dan ook nooit (of ja, bijna nooit) koffie :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:51

Ik zet op een ouderwetse manier koffie. Waterkoker, bonen zelf handmatig malen met een bejaarde koffiemolen. Fikterzakje en water opgieten. De ongebleekte zakjes gaan op de composthoop of de groenkliko. :j

Als ik snel wil malen gebruik ik keukenmachine met opzetstuk voor ijsklonten/koffiebonen.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:51

Ik ben zeer tevreden over de Melitta cofeo solo. Zonder melkschuim optie. Niet te duur. Handig in gebruik. Heerlijke koffie.

Nespresso bui cups kan je overwegen, zijn van bietenpulp gemaakt. Wel veel verpakkingsmateriaal.
De Alu cups zijn idd recyclebaar maar aluminium is verscrikkelijk slecht voor het milieu qua “oogsten” van de grondstof.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:57

Hier ook een melitta fan, 1 druk op de knop en je koffie wordt gezet, je kan ook je voorkeuren instellen. Melkschuimer zit apart met een slangetje aan het apparaat. De geintegreert in de machine vond ik teveel werk met schoonmaken.
Hiervoor altijd nespresso gehad en het is niet te vergelijken qua smaak

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:07

Wij hebben een Italiaanse espressomachine met piston. Wel wat duurder dan die uit je link, er kunnen 2 kopjes per keer. Bonen maalt ie zelf, denk dat we iedere week een zak leegdrinken, dus rond de 7 euro. Halen we bij Levelt of een koffiewinkel.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:10

karuna schreef:
Ik zet op een ouderwetse manier koffie. Waterkoker, bonen zelf handmatig malen met een bejaarde koffiemolen. Fikterzakje en water opgieten. De ongebleekte zakjes gaan op de composthoop of de groenkliko. :j

Als ik snel wil malen gebruik ik keukenmachine met opzetstuk voor ijsklonten/koffiebonen.


Zo doe ik het ook, zelfs op m'n werk. M'n collega's roepen dat ze er een campinggevoel van krijgen. :D Ik heb geen koffiemolen, maar koop gewoon biologische koffie in de winkel.