Hond eet niet genoeg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 09:54

Mijn hond is al van jongs af aan een slechte eter. (Herplaatser)
Al van alles geprobeerd, ook vers vlees maar zelfs dat laat ze staan na 2x bak leeg te hebben gegeten.

Op dit moment krijgt ze een 360 gr dogloversgold high energy per dag (weegt 25kg) haar bak staat de hele dag bij haar, maar meestal eet ze het pas snachts op. Voorheen had ze 2x per dag voertijd en haalden we de bak weer weg. Dan at ze soms wel maar vaak ook niet. Staat ze bij de bak alsof je haar geslagen hebt; staart tussen benen, kop laag. Ze is nu 8 jaar en we hebben al van alles geprobeerd, zowel in gedrag als voer.

Punt is dat ze amper een laagje spek op haar ribben heeft en het is een erfhond dus in de winter heeft ze dat eigenlijk wel nodig.
Ze eet niet meer dan wat ze nu krijgt, ik noem haar ook wel anorexia-hond, niet beledigend voor de mensen die daaraan lijden bedoeld, maar ze gedraagt zich wel een beetje zo.

Dus als iemand een idee heeft hoe ik haar voller krijg? Zeer welkom!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:04

Ik denk dat je dit moeilijk kunt sturen. Je kunt bijvoorbeeld zogenaamde 'satin balls' maken om te kijken of je er wat meer in kunt krijgen maar dikke kans dat ze dan van haar andere voer minder gaat eten omdat ze gewoon enkel eet zoveel als ze nodig heeft.

Wat ik in haar geval wel zou doen is variëren, elke maaltijd weer iets anders geven. Daarbij wel vooral kiezen voor voedingen die hoog in calorie zijn (zoals je nu ook geeft), royal canin heeft er ook één en nog veel meer merken. Wissel ook af met vers vlees, barf, blikvoer. Doe dit een paar maanden en kijk of ze dan beter blijft eten, zoniet dan is dit wat het is vrees ik. Oh en de voerbak laten staan vind ik in haar geval wel verstandig dus dat vind ik een goede keuze van je.

Ik weet niet hoe haar vacht is maar als ze het buiten koud heeft dan in elk geval voor een heel goed geïsoleerd nachthok zorgen (maar dat heeft ze waarschijnlijk al) en misschien een jas aandoen.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:27


sasja0705
Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:32

Heb hier ook zo een. Trauma-Belg . Hij kwam bij mij met 2,5 ( ben baasje nr 4 of 5) en 17 kg waar hij op zijn minst 27-30 zou moeten hebben.
Léon at gewoon niets in het begin ( en nog steeds af en toe als hij gestresst is)
Heb alle brokken geprobeerd die er zijn- van duur tot goedkoop. KVV, Barf . Nada
Enige waar die dol op was (en is) is zuivel : joghurt en crème fraiche.
Dus ik had zoiets van : maakt mij niets uit wat die eet ALS die maar eet ( uiteraard wel overlegd met
mijn Da)
Een bak met onbeperkt brok en een kleine met brok en creme fraiche.
Later ben ik begonnen met altijd een klein beetje meer te koken van ons eten. Dus jus, stukje vlees, extra groente. Dat in het 2e bakje... en iedere keer een beetje meer. Zodat hij het in een keer op at.
Vergeet niet- ook bij honden wordt de maag kleiner als die lange tijd wenig eten, dus er moet aan gewend worden :-)
Inmiddels zijn we van het zuivel af.
Brokken zijn wij overgestapt naar lam en rijst want door kip krijgt hij ook nog jeuk.
Maar bij ons werkt het : onbeperkt een bak met brok en savonds half brok half avondeten.
Nu komt hij in de ochtend vanzelf aan zijn bak...
En als ik eens niet kook dan een blik kattenvoer over de brok.
Die tip heb ik van een oude fokker.
Die zei dat er in kattenblikvoer bepaalde stoffen niet zijn, omdat katten kieskeuriger zijn dan honden.
Of het klopt, geen idee.
Dus al met al : leer hem weer te eten. Met wat maakt niets uit... de rest komt dan later.
Léon is nu gemiddeld op 26... daarmee kan ik leven.
Succes

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:12

Zelfde probleem.

Balou opgehaald uit een asiel in sint truiden. Hij was gered uit die loods van die broodfokker uit kasterlee samen met 402 andere honden.

Hij heeft een maand in het asiel gezeten voor ik hem kwam halen en daar beweerde ze dat hij gezond was.

Beestje was zo mager dat hij net kon staan en hij had dus een darm verklevingen op gelopen waardoor hij na twee maanden bij mij te zijn geweest niet meer kon poepen.
Hij moest geopereerd worden want op de foto's was niks te zien en laxeren werkte ook niet.

Ik heb 'm er weer boven op gekregen. Maar hij blijft mager. Ik gok hem nu op 23 kilo terwijl hij gewoon een goede 35 zou mogen wegen.

Ik voer idd soms ook een beetje avond eten. Soms haal ik een haring voor hem. Gelukkig eet hij kvv wel heel goed. Dus dat krijgt ie soms ook.

Voor de rest heb ik gewoon de klok rond een bak met voer staan zodat hij altijd kan eten.
Als ik weg ga krijgt hij zo'n dentastick achtig ding van de jumbo. Daar smult ie van gelukkig.

Maar het blijft een gevecht. Ik heb balou nu 2,5 jaar. Ik hoop hem nog wel even te houden.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:16

Anti schrokbak, bak met grote keien, snuffelmat of bal met brokjes al geprobeerd?

Mijn hond at altijd heel traag haar brokken uit een normale bak ( en met traag bedoel ik echt 10 brokjes in 30 minuten ) dus als ze haar gehele portie zou eten...... zou ze 29 uur bezig zijn.

Ze heeft toen een schrokbak gekregen van mij en ineens vond ze het eten interessant worden. Dik is ze nog niet, maar ze eet in ieder geval bijna iedere dag haar portie op.

Ook een kong vul ik met haar brokken en met wat stukjes zalm. Denkspellen etc zijn ook populair hier om eten in te doen.

Ook al mijn oppas honden aten op deze manier goed hun brokjes op. Als ze dan naar huis gingen en dus hun normale voerbak weer kregen kon ik er vanuit gaan dat ik in de avond een paniekerig telefoontje zou ontvangen van baasjes omdat de hond niet meer wilde eten. Zodra ze er dus een grote steen in hadden gelegd of even een schrokbak hadden gehaald begon de hond weer te eten.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:27

Weet niet welke soorten vlees je hebt geprobeerd maar smuldier compleet is bij al mijn honden veruit favoriet.
Dus ik zou dat eens proberen en dan 1x pw ook eens pens geven.

Je zou ook eens wat bouillon zonder zout kunnen trekken en dat over brokjes geven.

Restjes van je eigen eten, beetje opwarmen.

En ik zou het in jou geval s nachts neerzetten,

( Maar mijn vriendin heeft zwerver uit Spanje, zij geeft hem eten uit de hand als hij niet wil eten, dat kun je ook nog proberen )

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:35

Dit klinkt erg herkenbaar. De hond van mijn broertje is ook een slechte eter en ze hadden qua brok al veel geprobeerd. Om haar toch maar wat binnen te laten krijgen kreeg ze in de ochtend paté bij. Toen wij er logeerde om op te passen wilde ze wel steeds de brokken van onze hond op eten. Dus ik heb wat brokken achter gelaten om te zien of ze ze bleef eten als wij er niet meer waren.

Inmiddels hebben we een 10 kg zak meegenomen voor ze. Osa eet nu 2x daags een bak brokken op. Niet in een keer. Ze doet er de hele dag over. Maar ze begint echt aan te komen nu. Dus ze zijn erg blij met dit voer.

Het is Eukanuba natures best.

TinkerTreas

Berichten: 3668
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:12

Mijn vorige hond (herplaatser uit spanje) had dit ook. Altijd aan de magere kant en drama met eten. Ik heb van alles uitgeprobeerd, zowel brokken als kvv.
Uiteindelijk at ze smuldier pens compleet goed, maar dat was echt het enige wat ze goed at. Maar goed, ze werd er wat voller van en ze deed het er goed op.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:11

Wel eens laten nazien op de pancreas en het gebit?

Kortharige honden die veel buiten zijn kan ook een dekje helpen. Zodat ze niet teveel verbranden om zich warm te houden bij koud weer.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:22

Misschien is iets van olie over het voer een optie? Zalmolie oid.

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:22

nieren???

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:29

Wat bij een vorige hond van ons hielp (was ook een slechtere eter, maar niet problematisch) was de brokjes één voor één voeren met de hand.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:31

Met onze reu heb ik vanaf 8 weken tot 1,5 jaar niks anders dan gevechten gehad met voer. Ik deed er 2 weken over om hem zover te krijgen dat ie uiteindelijk met veel moeite zijn voerbak leeg at in de nacht. Uiteindelijk na 1,5 jaar weer eens een andere brok geprobeerd; wolf of wilderness en dat eet ie. KVV at hij toen ook al wel gelukkig. Maar hij kan heel moeilijk doen per merk KVV.


Misschien kun je paardenvet (duodog) proberen. Is een flinke caloriebom en veel honden vinden het lekker.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 22:19

Wauw, wat een hoop goede tips!
Voer afwisselen lees ik, is dat wel oke voor de darmen?
Ze had van de week jus door haar brokken, maar ook dat helpt amper.
Laatst restant sperziebonen, vlees, aardappels, de aardappels liet ze liggen.
De hond is verder gezond, ze eet haar hele leven al zo, heb haar vanaf 8 mnd leeftijd.

Laurier

Berichten: 313
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:30

Die van mij is ook geen handige eter. Sinds ik vloeibaar schapenvet met knoflook over haar voer heen doe eet ze alles netjes op. Misschien ook nog het proberen waard.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:50

Veel tips die hier gegeven worden zou ik persoonlijk streng afraden, niet wisselen in voer, niet 'van tafel' voeren en zeker niet lekker maken met vanalles erover mikken.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de hond het eten niet lekker vind, ook zij hebben een smaak, en sommige dingen vallen gewoon niet in de smaak.

Hier is dat bijvoorbeeld alles met schaap, geen één van onze vijf honden eet dat.

In jouw geval zou ik de hond overzetten naar vers, zeker als het een hond is die in de winter buiten leeft en dus reserves moet opbouwen. Met vers vlees kun je makkelijker schommelen in hoeveelheden naar gelang de temperatuur en dus het energieverbruik van de hond.

Ik zou geen Smuldier aanraden, veel honden vinden dat lekker door de ingrediënten, maar dat is behoorlijke troep.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een soort vlees wat even alles 'boost' zodat ze snel reserves en spekjes gaat opbouwen.

Voeren jullie consequent op bepaalde tijdstippen?

Mocht je overwegen om vers te gaan voeren, dan kun je ervoor kiezen om dit bijvoorbeeld rond het middaguur te doen rond 11u/12u, en voordat je naar bed gaat. Stel je gaat om 22u naar bed, dan geef je haar ook je voer. Dan maak je van die maaltijd de hoofdmaaltijd, dan geef je bijvoorbeeld 3/4 van de dagelijkse behoefte.

Dat is voor erfhonden sowieso prettig, zo laat voeren zorgt er namelijk voor dat het het voer optimaal wordt gebruikt door het lichaam. Ik neem aan dat zij 's nachts ook gewoon slaapt? Of wordt verwacht dat ze het erf bewaakt?

Mocht de hond nou eenmaal weer goed eten, zou je kunnen overwegen om verschillende smaken vers te geven. Daar is dat geen probleem, continu wisselen van brok is niet aan te raden.

Mocht je graag nog wat meer info willen kun je me altijd een PB'tje sturen. Sommige dingen wat betreft erfhonden en energieverbruik kan ik nog wel opzoeken in mijn studieboeken mocht je iets precies willen weten.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Hond eet niet genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 11:34

Bedankt voor alle tips!
Steeds wisselen van voer lijkt mij voor de darmen niet fijn, betreft brokken.
De hond zit dag en nacht in de kennel en heeft een ruim binnenverblijf waar ze kan slapen.
Ik voer ´s ochtends tussen 8 en 9 en savonds tussen 18.00 en 19.00. Maar deze hond krijgt 1x per dag omdat ze het toch niet opeet, dus krijgt ze haar volledige portie in 1x.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:57

Wildgrounds schreef:
Bedankt voor alle tips!
Steeds wisselen van voer lijkt mij voor de darmen niet fijn, betreft brokken.
De hond zit dag en nacht in de kennel en heeft een ruim binnenverblijf waar ze kan slapen.
Ik voer ´s ochtends tussen 8 en 9 en savonds tussen 18.00 en 19.00. Maar deze hond krijgt 1x per dag omdat ze het toch niet opeet, dus krijgt ze haar volledige portie in 1x.


Dan zou ik haar omzetten naar eten voor het slapen. In één keer haar portie. Als dat dan goed gaat zou je nogmaals kunnen proberen om te verdelen.

Nikass

Berichten: 16689
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:44

Wildgrounds schreef:
Bedankt voor alle tips!
Steeds wisselen van voer lijkt mij voor de darmen niet fijn, betreft brokken.
De hond zit dag en nacht in de kennel en heeft een ruim binnenverblijf waar ze kan slapen.
Ik voer ´s ochtends tussen 8 en 9 en savonds tussen 18.00 en 19.00. Maar deze hond krijgt 1x per dag omdat ze het toch niet opeet, dus krijgt ze haar volledige portie in 1x.


Is je hond hier gelukkig mee? Zit ie lekker in zijn vel, heeft hij een hondenmaatje? Is dat laatste een optie?

Stress kan een reden zijn om niet of minimaal te eten.

Je zou eens Barf kunnen gaan proberen. Misschien vindt je hond het wel heel leuk om een kip karkas te eten Y)(^) smuldier een keer tussendoor lijkt me geen ramp, maar zou ik niet als volledig voer geven.
Als je volledig barf teveel gedoe vindt zou je het kunnen afwisselen met kvv.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:56

Hier ook een slechte eter witte herder is een kieskeur. Maar die krijgt twee keer per dag. Want grote portie begint hij niet aan. :n alleen bescheiden hoeveelheid brok in zijn bak, dan eet hij wel. Eerst moet de bak dan aangevallen en toegeblaft worden. Is dat voldoende gebeurd dan eet hij.

Maar alleen als er iemand bij is. Bak vullen en weggaan of gaan slapen. Dan is de bak nog vol later.

Hebben jullie gekeken of de hond wel eet met jullie erbij?het blijven groepsdieren ten slotte. Misschien is eten in je eentje niet veilig genoeg