Bodyprotector

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 14:39

Hallo;
Wat vinden jullie van bodyprotectors? ik rij op een manege en ik zie er steeds meer mensen mee lopen. Ik zit te denken om er ook een te kopen maar ik rij maar 1 keer in de week.
Mvg

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:43

Wat zou de reden zijn om een bodyprotector aan te schaffen? Ik heb er zelf ook wel 1, maar die ligt te verstoffen totdat ik weer ga crossen.

Heb een tijd ermee gereden omdat ik heel angstig was, maar inmiddels niet meer.

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 14:46

Sterre98 schreef:
Wat zou de reden zijn om een bodyprotector aan te schaffen? Ik heb er zelf ook wel 1, maar die ligt te verstoffen totdat ik weer ga crossen.

Heb een tijd ermee gereden omdat ik heel angstig was, maar inmiddels niet meer.


Had van mensen waaraan ik het had gevraagd gehoord dat je dan minder snel iets kneust/breekt etc mocht je vallen :)

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:47

maar ook heb je minder bewegingsvrijheid. waar je normaliter je evenwicht zou kunnen herpakken om niey te vallen val je er met bodyprotector wel sneller af bijvoorbeeld omdat je je bovenlichaam niet kan bewegen :’)

je leert ook helemaal niet goed zitten.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:56

Trui schreef:
maar ook heb je minder bewegingsvrijheid. waar je normaliter je evenwicht zou kunnen herpakken om niey te vallen val je er met bodyprotector wel sneller af bijvoorbeeld omdat je je bovenlichaam niet kan bewegen :’)

je leert ook helemaal niet goed zitten.

Ik heb een opblaasbare, maar die zijn best duur, en dan heb je dat probleem niet. Ik heb ook wel eens een gewone aan gehad en de invloed die jij omschrijft had het bij mij niet.

Sterre98, ik rijd bijvoorbeeld een jong paard dus ik vind het geen overbodige luxe. Voor mij persoonlijk geld ook nog dat ik een risicosport beoefen en vind voor mezelf dat ik dat zo veilig mogelijk wil doen.

beetje22

Berichten: 120
Geregistreerd: 23-01-15
Woonplaats: Arnhem en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:59

Het ligt er heel erg aan wat voor bodyprotector je koopt. Een ‘stijve’ bodyprotector van foam zit stevig, maar kan inderdaad je zit beïnvloeden. Dit betekent niet automatisch dat deze slechter wordt, sommige mensen krijgen juist een betere zit. Het is wel zo dat als je valt de protector je beschermt, maar er ook voor zorgt dat je niet door kan rollen. Zo kan je ook juist harder vallen. Ik heb zo’n protector een tijdje gebruikt toen ik een beetje bang was op het paard. Het is wel erg wennen want het beperkt je bewegingsvrijheid aanzienlijk. Let er ook op dat hij groot genoeg is, de voorkant moet ongeveer een centimeter onder je onderste rib uitkomen.
Je kan ook voor de duurdere airbag-vesten gaan. Deze zitten losjes om je heen, zodat je al je bewegingsvrijheid behoudt. Met een soort touwtje bevestig je hem aan je zadel. Wanneer je valt trek je deze los en zet je bodyprotector op als een airbag. Ik heb deze ook wel eens gebruikt. Ze zitten heel fijn en je merkt er echt niets van. Nadeel is dat sommige paarden er de eerste keren bang voor zijn als het vest opblaast en het vrij duur is. Nadat je bent gevallen moet er een nieuw patroon in die weer ongeveer €30 kost.
Op de manege waar ik werk zijn bodyprotectors tegenwoordig verplicht bij het springen. Er zijn dan ook airbag-vesten te huur. Ik denk dat het inderdaad veiliger is indien je een goed passende protector hebt en het kan je een steuntje geven als je bang bent.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:06

Pfffff wat een onzin dat je evenwicht minder goed zou zijn en dat je er niet netjes mee kan zitten. Dan heb je een bodyprotector die niet goed past.

Ik heb een eigen paard en rij haar altijd met bodyprotector. Ze is niet altijd even braaf en als ik er een keer af val heb ik minder kans op letsel aan mijn bovenlichaam. Ik ben door een val van haar al eerder in het ziekenhuis terecht gekomen en daar waren ze erg blij dat ik een bodyprotector en cap aan/op had. Ook al heb je een braaf paard, ook die kunnen struikelen of verstappen en daardoor een rare beweging maken of zelfs vallen.

Ik kan het je dus zeker aanraden en vind t heel verstandig dat je erover nadenkt! Bij een ruitersportzaak kan je vaak verschillende passen, zodat je goed kan beoordelen welke het lekkerst zit :)

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:49

Ik heb ook een 'harde' bodyprotector en merk er weinig van bij het rijden. Voor aanschaf heb ik me erin verdiept en ik heb me bij een goede ruitersportzaak laten adviseren.

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:50

Sinds kort rij ik met een body protector, gemaakt uit van die blokjes, om er vast aan te wennen als ik hem dalijk nodig heb op ons jonge paard. Maar vind het eigenlijk reuze meevallen, de blokjes geven heel veel bewegingsvrijheid en merk na 5 minuten al niet meer dat ik hem aanheb. Ik heb er ook geen hinder van gehad toen paardlief een lollige bui had, met bokken, geitensprongen en onverwachte draaien :+

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:58

Ik rij buiten met op maat gemaakte bodyprotector, geeft een stukje extra zekerheid op die maffe stuiterbal en ik ben er al regelmatig erg blij mee geweest. Ook geeft het wat steun aan mijn rug, ik vind het eigenlijk heel fijn rijden :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:28

Ik gebruik hem alleen als ik ga springen. Ik heb namelijk een paard die heel smerig kan weigeren en ben al enkele keren op de hindernis geland. Dus ik heb hem echt puur ter bescherming van mijn ribben, al ben ik eigenlijk niet meer gevallen sinds ik hem gebruik :+

Ik heb ook een jong paard die bokt en steigert, maar daarvoor gebruik ik hem niet.

Ik heb een Airowear, vind ik de enige die fatsoenlijk zitten.

Diergnk

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-11-18
Woonplaats: Baarlo

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:56

Ik draag altijd mijn bodyprotector, ik ben 1x gevallen en durf nu niet meer zonder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:11

Ik heb een rug protector. Vind ik een veilig gevoel geven, maar zit je niet in de weg wat ik met een bodyprotector wel vind en het ziet er ook wat subtieler uit. Is niet goed gekeurd voor wedstrijden
Enige probleem vind ik dat veel mensen je toch wel eens wat raar aankijken, als we nou allemaal met zo’n ding gingen rijden zouden we ons heel wat leed kunnen besparen en was het ook niet meer vreemd. een cap vinden we toch ook niet raar?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:27

DaniqueXpony schreef:
Hallo;
Wat vinden jullie van bodyprotectors? ik rij op een manege en ik zie er steeds meer mensen mee lopen. Ik zit te denken om er ook een te kopen maar ik rij maar 1 keer in de week.
Mvg


Waarom zou je er geen kopen? ook met een keer per week kun je verkeerd vallen....maar dat geldt ook voor fietsen duiken en deelnemen aan het verkeer.

Koop desnoods een 2e hands om het te proberen Racesafe en sir lanselot zitten het beste.

En eerlijk is eerlijk zelf gebruikte ik er al een toen het nog onbekend was gewoon uit veiligheid,ookal had ik het braafste paard van stal. Ik vond het niet erg, gekletst wordt er in de paardenwereld toch wel! :+

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:43

De mijne heb ik al jaren en die heeft me ondertussen al heeeeeel veel ellende en letsel bespaard. Met volle vaart tegen het hek, de bakrand en een hindernis. Ik heb ze allemaal gehad. De laatste keer heeft ie me zekerweten kapotte ribben en inwendig letsel bespaard.
Heb hem gekocht omdat het op de manege destijds verplicht was in de springles. En heb hem toen ook al veel gedragen. Andere mensen vonden het vaak raar, maar daar heb ik me nooit zoveel van aangetrokken.

Voor mij is het ondertussen wel tijd voor een nieuwe en dat ga ik ook zeker doen.

Het is echt onzin dat je door een bodyprotector helemaal niet goed leert zitten. Of dat je je evenwicht niet meer kan bewaren. En ik weet niet hoe beweeglijk de ruggen zijn van de mensen die beweren dat je niet kan bewegen met 1 aan, maar met een goed passende valt dat echt mee. En doorrollen na een val, dat kan ik sowieso al niet, helemaal niet als je ergens tegenaan valt.

Samengevat: doen!

Maar misschien vinden sommige mensen het niet “cool” ofzo..

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:44

Ohz droeg ik vaker wel dan geen body protector. Ik heb 'm nu voor het mennen nog steeds. Het heeft me heel wat letsel bespaard zeker weten.
De how's racesafe. Gaat nu al zeker 8 jaar mee dus super kwaliteit en z'n geld meer dan waard.
Zit heerlijk, luchtig voor BP begrippen en past zich geheel aan je lichaam aan, ze hebben ook meerdere rug lengtes.
Die goedkope stijve dingen zou ik ver vandaan blijven ook al rijd je maar 1x per week. Goed passende en comfort zodat je fijn kan rijden is belangrijk en met de betere merken behoud je ook goed waarde mocht je 'm ook weer verkopen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een rug protector, al vind ik dat zelf weer helemaal niks want ze kruipen hier omhoog :)) maar ken er zat die er bij zweren, zijn tegenwoordig ook steeds mooier.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:50

Ik draag hem altijd met zadelmak maken en in de cross. Ook voor te springen heb ik een rugprotector aan bij de oudere paarden. Bij de jonge paarden is het tijdens het springen ook een bodyprotector

Myri

Berichten: 9
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:21

Bij de stal waar ik rij is een bp verplicht met crossen. Doordat iedereen een bp heeft wordt deze ook veel gedragen bij de gewone spring- en dressuurlessen.
Zelf merk ik er weinig van met rijden, maar toen ik viel heb ik er ook weinig aan gehad :')
In de zomer draag ik hem dus echt alleen met crossen, nu het zo koud is vind ik het wel lekker warm en is dat eigenlijk de voornaamste reden dat ik hem draag.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:10

Ik kan er niet mee rijden. Het is ook absoluut niet veiliger bij een val, je kunt niet wegrollen. Er zijn ook geen onderzoeken dat ze echt veiliger zijn. Dus ze worden nogal overschat. Ik heb ooit 1 gekocht omdat ik zou gaan crossen, dat is er dus nooit van gekomen. Dat ding hangt ongebruikt in mijn kast.
Verder beinvloed het wel degelijk je zit en veel van die ondingen raken een zadel, dus in mijn zadel zou je niet met zo'n ding mogen rijden.
Ik zou zeggen : bespaar je het geld en neem er goed les voor.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:18

Ik rijd ook met een bodyprotector van het merk Racesafe en ik vind ze super fijn zitten . Het is wel duur in aanschaf. Ik heb 2 tinkers en rijd er altijd mee en maandag ga ik op kerstvakantie naar Ierland en neem mijn eigen bodyprotector mee voor de hunt ritten en crosslessen. Eerst had ik in Ierland een bodyprotector geleend maar dat vond ik helemaal niks omdat de BP niet fijn en goed zat toen heb ik er maar zelf eentje aangeschaft. Ik heb een bijrijder waar voor ik ook een racesafe bp heb gekocht,

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:23

Ik heb ook een bodyprotector, en zit daardoor juist zekerder op mijn paard. Ik maak me veel minder zorgen om een eventuele val.
Het is er eentje met foam (van Horka, uit mijn hoofd) en dat is koud wel wat stijf. Maar zodra het opwarmt, vormt het zich prettig naar mijn bovenlichaam. Het belemmert me ook echt niet in mijn bewegingen.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:58

Ik heb er 1 van usg ; aangeschaft mbt flinke rugoperatie gehad en weer paardrijden willen want is goed v mijn lijf en leuk ( heb kooitje in eug schroefjes en donorbot) . Het is er 1 van USG met blokjes memory foam. Vormt naar lichaam. Ik heb hem altijd om en helaas er al 1 x veel baat bij gehad. Rustig buitenritje op betrouwbare geweldige pony; waren aan het uitstappen toen aanval v losse honden. Kwamen in draad toen pony zich vrij wurmde ging ik langs een paaltje naar de grond; leverde enkel wat kneuzingen op .

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:29

germie schreef:
Ik kan er niet mee rijden. Het is ook absoluut niet veiliger bij een val, je kunt niet wegrollen. Er zijn ook geen onderzoeken dat ze echt veiliger zijn. Dus ze worden nogal overschat. Ik heb ooit 1 gekocht omdat ik zou gaan crossen, dat is er dus nooit van gekomen. Dat ding hangt ongebruikt in mijn kast.
Verder beinvloed het wel degelijk je zit en veel van die ondingen raken een zadel, dus in mijn zadel zou je niet met zo'n ding mogen rijden.
Ik zou zeggen : bespaar je het geld en neem er goed les voor.

Als ie het zadel raakt past ie niet.

Ik ben het wel met je eens dat het vaak een vorm van schijnveiligheid is, maar soms ook niet.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:55

Nies_ schreef:
germie schreef:
Ik kan er niet mee rijden. Het is ook absoluut niet veiliger bij een val, je kunt niet wegrollen. Er zijn ook geen onderzoeken dat ze echt veiliger zijn. Dus ze worden nogal overschat. Ik heb ooit 1 gekocht omdat ik zou gaan crossen, dat is er dus nooit van gekomen. Dat ding hangt ongebruikt in mijn kast.
Verder beinvloed het wel degelijk je zit en veel van die ondingen raken een zadel, dus in mijn zadel zou je niet met zo'n ding mogen rijden.
Ik zou zeggen : bespaar je het geld en neem er goed les voor.

Als ie het zadel raakt past ie niet.

Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens.
Dressuurzadels hebben over het algemeen een (flink) hogere lepel dan een VZH of een springzadel. En dan kan ook een goed passende protector net tegen de lepel stoten (been there, done that).
Ik heb daarom nu een op maat gemaakte Racesafe, die aan de achterkant net een fractie korter is.

En ik heb al een paar keer een buiteling gemaakt waarbij de BP mij echt gespaard heeft voor (serieus) letstel. Ben een keer gelanceerd door een paard op een manier, waarbij het niet de vraag was of ik eraf zou gaan, maar meer hoe lang ik kans zag boven te blijven (toch bijna 20 meter :Y) ). Ik werd echt als een lappenpop gelanceerd en landde plat op mijn buik. Er viel helemaal niets door te rollen. Mijn door de wol geverfde pensionhoudster stond aan de kant en dacht "daar kan ik mee naar het ziekenhuis". Ik had alleen een kneuzing op het bovenbeen, van het handvat van de zweep }:0 , en een blauwe plek op het jukbeen (en een helm die ik hoorde kraken). Ik had anders met zekerheid een paar ribben gebroken, en nu hoefde ik alleen de volgende dag maar een nieuwe helm te halen in de ruitersportzaak. Vanaf dat moment was ik wel overtuigd van het nut van een BP (en een goed passende helm).

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:58

Elke bodyprotector moet je onderaan afknippen, anders raken ze altijd de lepel. ALTIJD. Zeker bij een dressuurzadel. Inkorten kan natuurlijk geen kwaad en mag je gewoon doen.
Maar het blijven gewoon ondingen en echt niet veiliger dan zonder.