Beweging tijdens koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 03:08

Even pijlen wat bokt denkt, gewoon pure interesse.

Mijn ruintje stond vandaag weer eens met buikpijntjes. Dat heeft hij vaak bij weeromslagen, als het van warm naar koud gaat kan ik er donder op zeggen dat hij niet lekker is. Hij heeft dan geen zware koliek, maar heeft duidelijk buikpijn. Dan bel ik mijn dierenarts, die komt pijnstillers spuiten, en de volgende dag is alles weer koek en ei.

Maar, mijn dierenarts heeft een tijdje geleden aangegeven eigenlijk geen paarden meer te doen, behalve die nog in de praktijk zijn. Kolieken en entingen ja, maar voor zwaarder geschut adviseerde hij me op zoek te gaan naar een ander voor erbij.

Dus ik ben langzaam rond aan het bellen. Nu had ik vandaag een kliniek aan de telefoon, en die heb ik, toen ik ze toch aan de lijn had, gevraagd om advies wat te doen als mijn pony weer dit had. Wat hun protocol was. Hele behulpzame meid, met verstand van zaken. Ik viel echter net buiten hun werkgebied.
Zij adviseerde een aantal dingen, waaronder bij koliek je paard een paar rondjes op te jagen of te longeren, en dan stil te zetten. Dan weer na een poosje rond te jagen, en stil zetten. De afwisseling beweging met stilstand zou bevorderlijk zijn voor de werking van de darmen.

Mijn eigen dierenarts is echter van de rustige beweging. Ga een stuk wandelen en loop het er uit als het ware.

Nu was ik eens benieuwd wat bokkers doen? Houden jullie ze, met tussenpozen en mits het natuurlijk te doen is, in flinke beweging? Of zijn jullie ook meer van het: loop het er maar uit principe?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 03:20

Ik ken alleen het wandelen bij koliek. (Maar gelukkig weinig ervaring in koliek). maar durf dus niet te zeggen wat het beste is.
Ik ben stiekem daar wel benieuwd naar.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 06:44

Ligt aan de symptomen en de ernst van de koliek.

Als het lijkt op verstopping dan kan eens een poosje draven en na een uurtje weer goed helpen om de darmen op gang te helpen.

Bij gaskoliek lijkt draven me niet zo comfortabel, en bij een verdraaiing van de darmen ook niet. Rustig wandelen als je paard dit wil.

Als hij amper wil staan en rustig ligt laat ik ze even liggen en na een poosje pas weer staan of lopen.

Als ze heel veel pijn hebben, en erg onrustig zijn kan wandelen de aandacht afleiden. Maar hier is het ook zaak dat de veearts vlug komt met wat medicatie.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 06:45

Mijn paard heeft in het verleden hier ook last van gehad met weer omslag. Harde, bolle en strake buik. Dan is ze verder wel gewoon allert en wat hooi eten doet ze dan ook. Maar ik zie aan haar dat ze toch niet helemaal lekker is. Dit jaar gelukkig nog niet.... Ik spuit dan altijd wat Colosan in de mond en ga wat longeren. Als ze wilt draven en galopperen mag ze dat, ga haar niet dwingen (als ik buikpijn heb vind ik het ook niet fijn om te rennen). En meestal na een paar rondje gaat ze scheetjes laten en is der buik weer gewoon en gaat ze meestal ook mesten. Dan is het meestal ook over.

Colosan vind ik echt een top product voor dit soort dingen. Ik zorg dat ik het altijd op stal heb staan.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:34

Ik longeer mijn paard rustig (joggen)en laat hem inderdaad wat draven. Door het gehobbel als het ware laat je de darmen inderdaad een beetje op gang komen. Galop sla ik over .

Geen hele gekke advies dus. maar opjagen vind ik wel wat gek

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 08:35

Colosan heb ik ook standaard staan, maar dat helpt voor hem niet helaas. Gelukkig weet de dierenarts het hier ook, en als ik hem bel en vertel welke pony het is zegt hij ook meteen: oh dan kom ik de pijnstiller wel even spuiten.
Hij wordt verder dan natuurlijk wel eerst nagekeken, maar als er geen rare dingen zijn is hij er na die pijnstiller zo weer bovenop.

Nu ook, hij staat gelukkig weer op zijn vaste plekje weer te wachten op eten, en vannacht heb ik ook geen rare dingen gezien gelukkig :)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:37

ik ga een stukkie rijden met de trailer, ( al was t de laatste keer direct richting uithof ) is paardje goed ontwormt, en check je op zand ??? bij onze pony zat er ruim 10 kilo zand in zijn darmen. ( en ik ga hem regelmatig zandkuur ) bij hem was dat wel de reden voor terugkerende koliek

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:39

Ligt helemaal aan de soort koliek. Paarden die duidelijk zo'n pijn hebben dat ze niet meer willen en kunnen lopen laat ik in de bak liggen. Paarden met wat gaskoliek geef ik Colosan en laat ik even draven en galopperen. Paarden met een verstopping of lichte slag, welke niet naar de kliniek gaan, moeten hier van de veearts als poging tot redding ook echt opgejaagd worden. Darmen schudden dan flink. Ik heb het nog niet zien werken, maar kan me er wel in vinden dat je op dat moment alles probeerd als het paard niet ingestuurd mag worden.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 10:43

Sassefras, ontworming en zand is in orde voor zover de beoordelen.
Het is echt de weeromslag. Als ik in het weerbericht zie dat het weer om gaat slaan kan ik de klok er bijna op gelijk zetten :j

Wel grappig om te lezen dat veel mensen inderdaad die beweging inzetten! Ik had er zelf nog niet eerder van gehoord, maar vond het wel logisch klinken :)

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:09

paarden met echt vreselijke koliek geven we vaak het advies ze in de bak of box te laten en ze hun ding wat te laten doen. om er dan mee te gaan lopen kan ook gevaarlijk zijn.

als het milde koliek is wat stappen en vrije beweging in de paddock

bij een mild-nierband koliek longeren we ook. de kans dat de darm er dan weer afkomt door de beweging is aanwezig.

ik zou niet zomaar op gaan jagen, de paarden kunnen hun energie vaak wel op andere manieren gebruiken tijdens koliek dan te rennen.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:37

sassefras schreef:
ik ga een stukkie rijden met de trailer, ( al was t de laatste keer direct richting uithof ) is paardje goed ontwormt, en check je op zand ??? bij onze pony zat er ruim 10 kilo zand in zijn darmen. ( en ik ga hem regelmatig zandkuur ) bij hem was dat wel de reden voor terugkerende koliek

Ik doe dit in combinatie met wandelen.
Of nou. Ik rij eigenlijk niet eens.

Ik heb een paard gehad die regelmatig last van verstopping had.
Ik zette haar dan in de trailer. Ze mest altijd al voordat je de klep dicht hebt.

Wel oppassen als ze last hebben van spuit poep.
Mijn vader die de stang er achter doet heeft al eens moeten duiken.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:51

Trailer helpt vaak ook wel om de boel wat los te schudden, maar dan moet je wel een trailer tot beschikking hebben.

Ik vermoed dat het advies te maken heeft met het para- en orthosympatisch zenuwstelsel: https://dier-en-natuur.infonu.nl/biolog ... tisch.html
Wanneer je hem ik beweging zet vertraagd het verteringsstelsel en heb je kans dat de kramp even iets af zakt en misschien ook wel daardoor de druk wat af neemt. Zet je ze dan weer even op rust neemt het verteringsstelsel weer z'n activiteit aan en lost dat door meerdere keren te doen misschien de (lichte) koliek op.
Hier heeft het met gaskoliek helaas nog niet geholpen, hoewel ze tijdens het lopen duidelijk minder pijn heeft maar weer stilstaan geeft ze wel pijn aan.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:21

Eerlijk is eerlijk; mijn paard mag doen wat hij/zij zelf wilt met koliek. Wilt het dier alleen maar liggen? Blijf maar liggen, wilt het rollen? Prima. Wilt het bewegen; beweeg maar.
Ik laat ze zelf kiezen, ik had een paard dat heel vaak koliek had en ook al 2 koliekoperaties gehad had in haar leven, maar door haar gedwongen te laten stappen als ze zelf wilde liggen van de pijn, ik kon het niet. Als ik zelf onwijze buikpijn heb word ik er ook niet gelukkig van als iemand me van de bank jaagt "omdat ik moet lopen", terwijl ik zelf zoveel pijn heb dat ik niet eens kan/wil staan.

Nee, ze mogen het zelf beslissen, enkel als ze te extreem gaan rollen probeer ik dat wat tegen te houden, maar verder laat ik het gaan.

Gini
Berichten: 17897
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:26

Als de DA nog niet geweest is en ik niet weet wat voor soort koliek het is, zet ik mijn paard in de binnenpiste en mag die bewegen hoe die wil.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:36

Wat Joscaa zegt, hier is ook de laatste tijd steeds vaker het advies van paard gewoon zijn ding te laten doen.
Wij hadden een veulen op stal met kolieken vorige winter en waren al aan het wandelen gegaan maar de dierenarts zei ook van haar maar gewoon te laten liggen als ze wilt liggen.
Zal misschien ook verschillen welke soort koliek het is, zij had een verstopping oid

Anoniem

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:42

Interessant topic. Gelukkig nog nooit mee te maken gehad. Maar hoe weet je nou welke soort koliek het is als de veearts nog niet geweest is?

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:50

Paarden die heel licht tekenen van koliek vertonen worden hier wel in beweging aan de longe gezet, paarden met overduidelijke koliekverschijnselen niet.

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:54

Ligt aan de soort koliek. Hier begin dit jaar een merrie gehad met milt-nierband koliek. Kwamen ze alleen pas bij de derde keer(dag) onderzoeken uit. Toen werd dit ook voorgeschreven. Echter had ze van tevoren ook water toegediend in de hoop zo ook de darmen in beweging te krijgen en moesten we een kwartiertje wachten. Toen we dus dat kwartiertje later binnen kwamen blies ze net haar laatste adem uit. Was dan wel een merrie van 31 jaar.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:30

Toen mijn pony laatst koliek had (had het nog nooit meegemaakt, veearts was onderweg) ben ik met hem blijven stappen. Hij mestte ontzettend veel (lees: 5 รก 6 keer, normale, mooie mest) en wilde dolgraag liggen.
Ik wist alleen uit een ver verleden dat hij niet mocht rollen en dat je moest blijven stappen dus dat heb ik gedaan.
Achteraf had ik hem ook mogen laten liggen, bleek.
Het is goed opgelost met pijnstilling en darmontspanner. Daarna nooit meer last gehad gelukkig.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:48

Het rollen zijn volgens mij de meningen nog een beetje over verdeeld.

Wel is het zo dat de darmen los in de buikholte zitten. En daardoor gemakkelijk kunnen verdraaien of in de 'knoop' kunnen raken.

Heftig rollen lijkt me daarom niet zo verstandig. Dan kan een gaskoliek of verstopping zorgen voor een veel gevaarlijker situatie. Namelijk dat de darmen in de 'knoop' raken. Als die niet vanzelf terug draait dan is alleen een operatie vaak nog de oplossing.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:51

Ik heb er ook een keer 1 op stal gehad die regelmatig wat koliekerig was. VA adviseerde rustig wat te joggen (dus niet opjagen maar een heel rustig sukkeldrafje). Ik heb toen mijn eigen merrie ouder werd en ook wat koliekgevoelig werd (en die lag dan gelijk plat...) ook wel Colosan gevoerd. Heeft ook weleens de koliek weg kunnen krijgen. Sindsdien had ik het altijd in huis. Ook beschreven in mijn blog over koliek en wat ik ertegen deed: http://www.horsystuff.nl/verzorging/kol ... n-colosan/

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:18

Mijn paard heeft begin dit jaar flinke koliek gehad, toen moesten we elk uur 10 minuutjes rustig stappen. Medicatie zat er al in, alleen er veranderde niet veel. Hele nacht door gegaan, sochtends leek ze op te knappen, dus gestopt met stappen en gewoon in de bak gezet zodat ze zelf kon bewegen als ze wou. Smiddags werd het weer minder, dus weer de DA erbij en weer met hetzelfde schema gestapt. Dag er na was het over.

Toevallig eergisteren was ze weer koliekerig, niet flinke koliek, maar het was ook niet goed. Ik wou colosan spuiten, maar daar had mevrouw geen zin in. Ze heeft een paar minuten boos om me heen gedraafd voor ik het in kon spuiten.

Ik moet wel zeggen, ze kon eerst niet poepen, maar na die boze draf stond ze na 5 minuten keurig te poepen. Dus dat doet toch wel iets.

Maar goed, nu was het niet zo erg, dag er na was ze weer helemaal fit. De erge koliek van begin dit jaar, toen had ik haar echt niet in draf gekregen en om haar dan te dwingen.. voelt niet goed.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:59

Gewoon kijken wat je paard aangeeft. Wil hij niet: dan niet. Wil hij wel een drafje doen, dan rustig drafje doen. Echt opjagen vind ik erg oneerlijk :n Ga zelf eens hardlopen met buikpijn. Willen ze alleen maar liggen, dan lekker laten liggen tot dierenarts er is. Dat panische ZE MOGEN NIET ROLLEN, das gelukkig al lang achterhaald. Zorg ik elk geval dat jij zelf en je paard veilig is. Dus liever in de binnenbak dan in een krappe stal en zorg dat je zelf niet ergens onder of tussen klem komt te zitten!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:07

Bij lichte koliek ga ik altijd wandelen, lijkt het ernstiger of wil het paard niet lopen zet ik het in de paddock en mag het zelf uitzoeken wat het wil. Soms met vriendje erbij, soms niet. Belangrijkste is in mijn ogen altijd dat ze zich niet vast kunnen rollen, dus dan liever in de paddock dan op stal.

Opjagen ken ik niet en lijkt mij ook niet fijn. Mijn oude merrie haar nogal eens gaskoliek en die nam ik dan mee voor een bosritje, maar dat was veel stappen en pas draven als ze dat zelf aangaf.

Jet

Berichten: 11979
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:59

Wij hadden op stal iemand die wist dat haar paard moeite had met de overgang van gras naar voordroog ( of van 24/7 buiten naar meer op stal) en die gaf bij voorbaat al een aantal dagen Colosan. Voor haar paard was dat de oplossing, die kreeg daardoor toch geen koliek meer.
Een ander paard dat af en toe koliek kreeg ( had ook een verdikte wand van de dunne darm) moest hel rustig longeren, stap en een kwikkeldrafje, 10 minuten per uur.
Ook was het verdere advies het paard ergens te zetten waar ze zich niet makkelijk kon verwonden of vastliggen als ze die 40 minuten wel ging liggen en rollen.
Het schijnt achterhaald te zijn dat darmen verdraaien of over het milt-nierbandje raken door rollen. Dat komt echt door gasvorming en gebeurt net zo goed als ze stappen of staan.
Ik zou toch ook echt even extra op zand testen. Mijn vorige paard had ook af en toe koliek in het najaar/wintertijd, een paar jaar later kreeg ze in de zomer heftige koliek en toen is ze geopereerd: zandkoliek.
De laatste keer voor de operatie had ze dus koliek, volgens de DA die kwam niet ernstig. Spuiten en dan zou het de volgende dag wel over zijn. Dat was niet het geval, ze liep in het weiland ( stond op stal toen de DA kwam) en deed wat stappen, at een hap gras, ging draven met haar hals gestrekt, ging weer stappen, wilde gaan liggen, maar deed het niet en dat herhaalde zich steeds. Naar de kliniek, uiteindelijk doorgestuurd naar Wolvega waar ze binnen een uur geopereerd was...