[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 09:34

Het gaat erom hoe iets aangeleerd wordt en hoe het paard zelf die druk vind. De druk kan pas negative reinforcement zijn als paard de druk als negatief ervaart. Ballie vind het niet erg om tegen aan geleund te worden enzo. Beendruk zei hem helemaal niks. Hij reageert daar in eerste instantie niet op. Gaat niet voorwaarts, vind het niet per se aangenaam maar ook niet onaangenaam (dit kan voor een ander paard totaaaallll verschillen!!) Ik gaf een beenhulp+stemhulp die voor hem niets betekenden. Maar die hulp wordt nooit "erger". Ik ga niet harder duwen, en ik blijf ook niet duwen tot hij vooruit gaat. Ik doe stemhulp + beenhulp. En ik stop. En dan komt de target voor zijn neus, die hij kent, om te beginnen lopen. Ik geef op die manier stem+been een voorspellende waarde. "Als ik knijp met mijn been komt straks de target die je kan volgen." Dat had hij snel door, en begon alweer te stappen op stem+been vóór ik de target kan tonen. Dan is de beenhulp aangeleerd met R+. Niet met R-. Het gaat er allemaal om hoe dru ervaren wordt. Druk, is niet per se R-.


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 09:41

Ben op gsm dus antwoord in stukjes xD Freetorun: draf en galop hoop ik op de cirkel te doen. Hij is vrij actief van nature dus hij bied het wss op een fris moment zelf aan :P naast hem lopen met de target weglopen kan bij hem voor frustratie zorgen en die manier vermijd ik dan liever bij hem. Janneke had een goeie hiervoor. Je leert hem in eerste instantie niet draven of galopperen, maar "versnellen". Je stapt naast hem, echt rete traag, en dan ga je terug naar je normale tempo. Paard kan dan weer een grote pas nemen en versnelt, maar gaat dus niet draven. Zo kan je wel versnellen op een cue zetten en van daaruit verder...


Hoe ik Ballie uit de wei haal. Hij komt eigenlijk elke keer aan het hekje staan dus ik doe alleen maar hekje open en ik heb hem xD

Natuurlijk is alles R+ moeilijk, maar het is een streefdoel. In zijn jonge leven moesten zijn 4 beentjes in een emmer water en dan nam hij ook geen voer aan, maar het was van medisch belang. Ja sorry, dan sleur ik er effe aan helaas :P hij heeft er geen traumas aan overgehouden en zodra hij kriebelen als beloning zag zo verder gegaan, tot hij snapte dat hij ook voer van mij kon aannemen :P

Je komt sowieso in situaties terecht waar je een keer aan een halstertouw hangt, maar dat is niet het uitgangspunt van mijn training. "Ik wil .... aanleren" en dan ga ik bedenken hoe dat met R+ kan, en ga ik niet een manier bedenken met druk ontwijken of slaan om mee te beginnen al.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 10:17

Maar maw, druk fysiek is daarom niet als iets negatief ervaren en kan ook met R+ aangeleerd worden.

Opzij stappen heb ik hem nog niet laten doen, hij staqt meestal in de wei als ik hem borstel of gewoon los in de piste of op de koer. Hij kent het commando "blijven staan". Mijn andere paard kan heup- en schoudertargetten en haar kan ik dus op die manier verplaatsen. Zij heeft een archihekel aan druk en zou ik anders moeten aanpakken dan Ballie. Ik kan ook niet zomaar voor de lol aan haar nek gaan hangen bv, maar Ballie vind dat prima en is heel touchyfeely xD

Voorlopig doe ik niks met de teugels. Die hangen er eigenlijk meer voor de show en gewenning en stel dat ie vooruitschiet dat ik iets heb. Hij kent "hoo" zonder neusdruk maar wil daar ook dat aan toevoegen, zodat iemand anders er later bv ook mee kan rijden. Ik wil graag dat hij de basis normale hulpen kent.

Links en rechts. Als hij druk op teugels niet als onaangenaam ervaart kan ik het zo doen: ik pak teugel langs 1 kant op, zet al dan niet druk, stop, en daarna induceer ik de target aan die kant. Zodat die teugel weer de target gaat voorspellen en hij alvast zijn bochtje gaat beginnen voooorrr die target er is. En dan belonen. Maar wie weet heeft Janneke betere ideeen. Die druk op teugel kan je net zo goed vervangen door een stemcommando, een beenhulp, je zit gebruiken, of whatever je wilt voor links of rechts wil installeren.

Ik denk aan teugel in eerste instantie omdat ik denk dat die het meest duidelijk gaat zijn en hij die het snelst gaat snappen. Maar misschien moet ik het ook beter direct op een beenhulp zetten ipv een omweg te maken. Dan maakt het ook niet uit wat er om zijn hoofd zit. Sidepull neckrope of niks.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:18

Wil er nog even op ingaan: er is een verschil tussen werken met druk en R-.
Werken met druk ontkom je inderdaad niet aan als je met paarden bezig bent, mensen die bezig zijn over "ik leer mijn paard alles zonder druk" dat kan gewoon niet. Maar werken zonder R- kan wel degelijk, want wetenschappelijk gezien is R- pas R- als er een "aversive" aanhangt. Iets onaangenaams dus. Een paard doet wat hij moet doen (of zoekt naar een antwoord) omdat hij van datgene wat jij doet vanaf wil, want het voelt niet leuk (fysiek of mentaal).

Het quadrant op een wetenschappelijke manier bekeken ziet er dan zo uit:
https://connectiontraining.com/the-emot ... -quadrant/

(een wat ouder artikel, voor degenen die wat meer achtergrondinformatie zouden willen ;) ).

Dus ja, je geeft druk met je benen als je wil dat je paard gaat stappen, maar het hangt van het paard af of dit gewoon druk is, of echt R-, welk systeem activeer je in de hersenen door die druk van je benen.. daar gaat het om.

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:19

Nah, gewichtshulp. Je zet zeg maar meer gewicht op een beugel en je laat je navel wijzen in de richting waar je heen wilt. Heel veel paarden vinden dit heel logisch, en dressuurtechnisch gezien is het ook correcter. Het nadeel van links/rechts een teugel is dat je de schouders niet meeneemt.
Je kan heel simpel (en juist bij jonge paarden werkt dit heel goed, zijn heel gevoelig) gewoon kijken in de richting waar je heen wilt, je lichaam die kant op draaien. Vervolgens als ie dan ook die kant opgaat: braaf!!! + target.
Dan leer je namelijk meteen de correcte hulpen aan, en het enige wat je dan nog erbij moet aanleren is de buitenschouder begrenzen met de buitenteugel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:25

Inspirerend topic hoor! Leuk, ga je volgen.Ik ben zelf ooit begonnen met de boeken van Alexandra Kurland. Klopt het dat jij geïnspireerd bent door de dames van Connection Training? Ik ben op dit moment niet meer actief bezig met dierentraining maar wie weet in de toekomst weer. Het is fijn om ervaringen van anderen te lezen, omdat werken met R+ in de paardenwereld nog zo'n nieuwe manier van trainen is. Dit zijn al weer zulke leuke ideeën om dingen aan te leren! Fijn dat je de moeite neemt om te delen!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 15:48

Buh. Heel stuk getypt en dan valt gsm uit XD

Idd [***]!

Thanks Avalanche, ik neem het mee! Dressuurtechnische tips zijn altijd handig. Al heeft Janneke er ook nog wel wat achtergrond in! Ik wil namelijk ook niet dat hij rondloopt zoals een patattenzak.
Ik wil graag boogschieten met hem, dus gewoon staan in het zadel, handen heb ik niet vrij en gaan. Goede stemhulpen zouden wel nuttig zijn in dit geval :P

Dat is met plezier Kuenen, ik wil graag dat R+ en clickeren wat meer gebruikelijk wordt in de paardensport, maar aan de reacties te zien begint dat wel zo wat te komen. Mensen hebben er wel al van gehoord :P
Het is nog wel een uitdaging vind ik! Connection training heb ik wel al van gehoord maar ik heb van hun eigenlijk niks gelezen of gezien. Ik ben ooit begonnen met clickeren toen ik Klaartje van Steen en Thalya Willems bezig zag. Jaaaaaaren geleden. Zij deden dit met vrijheidsdressuur enzo. Ik vond dat echt geniaal. Ondertussen ben ik er al meer bedreven in en haal ik inspiratie vnl van Janneke en van de social media :P

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:00


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 18:10

Heb wel al eens foto's van hun gezien met hun ijslanders maar weet niet hoe ze juist werken :p

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 03:36

Eileen_ schreef:
freetorun schreef:
Interessant volgtopic! Ik heb er recent veel over gelezen en ben benieuwd hoe je een paard compleet kan trainen zonder -R en tegelijkertijd te voorkomen dat het paard té voedselgemotiveerd raakt.

Kortom, ik ga je volgen!

Hier ben ik ook benieuwd naar want dit kan simpelweg niet. Naast het te voedselgemotiveerde, kan je never nooit helemaal geen R- gebruiken. Als je denkt dat dit wel kan, dan heb je de betekenis van positive/ negative reinforcement niet goed begrepen.
TS, hoe rij je? Gebruik je helemaal geen been en teugels? hoe pak je zn hoeven op met uitkrabben? Hoe neem je hem mee uit de stal/ wei? Hoe vraag je hem om opzij te stappen bij bv poetsen?
Dit zijn allemaal voorbeelden waar je eigenlijk niet om R- heen kan, zelfs als je ook R+ gebruikt.
Negative staat voor niets minder dan de stimulus weghalen. Dus bij het geven van been tijdens het rijden: je geeft been (pressure) en wanneer hij voorwaarts gaat dan haal je de druk er vanaf (release) = dus negative reinforcement.

Al het gedrag wat je noemt is prima met alleen een appetitive (=stimulus die het paard graag wil hebben) te trainen.
In R+ train je eerst het gedrag, dan voeg je een cue toe. In R- wordt het commando (bv been geven) ook als aversive stimulus ingezet. Wanneer je eerst het gedrag met R+ aanleert en dan een cue toevoegt is de cue niet aversief en wordt het ook niet zolang je paard die associatie nooit heeft hoeven leggen.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Nagini
Berichten: 11279
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 03:56

Maar waarom word R+ alleen gezien als 'voedsel' beloning?
Een aai, een 'marker', een prijzend woord is ook R+

Je loopt het risico wanneer je van de constante beloning afgaat dat het gedrag dan 'extinct' word omdat er altijd een voedsel beloning wordt verwacht.

Ben het verder eens met Eilleen.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 04:11

Een gedrag dooft in het algemeen niet snel uit. Helemaal niet omdat wij-mensen in het algemeen- erg variabel belonen, vooral als we gedrag proberen te negeren. Dat stimuleert gedrag juist enorm.
Voordat 'uitdoven van gedrag' gebeurt krijg je altijd nog de extinction burst

Het omgekeerde is wel waar: wanneer je 100% van de tijd blijft belonen (na de aanleerfase) dan loop je inderdaad het risico dat het gedrag minder wordt juist omdat je voorspelbaar bent. Het paard leert simpelweg de voorspelde beloning af te wegen tegen het gedrag wat gevraagd wordt. Lekker ingewikkeld he? ;)

Als een paard weigert het gewenste gedrag te vertonen 'omdat hij geen snoepje krijgt' is er iets misgegaan met de communicatie tussen mens en paard. Ook dat kan weer opgelost worden.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Nagini
Berichten: 11279
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 05:18

Voor mij niet ingewikkeld, aangezien ik het toepas en studeer in hondentraining en juist actief alle 4 de quadranten gebruik, en niet alleen R+.

Maar als je op een successive approximation - reward schedule overgaat, dan is de kans op extinction een heel stuk kleiner.
Maar constant elk gedrag positief (voer) belonen maakt dat het gedrag een stuk grotere kans heeft om te vervagen of dat het dier inderdaad denkt: geen beloning, dan doe ik het niet.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 06:42

Het is ook niet strikt alleen voedselbeloning. De meeste paarden gaan gewoon veel beter reageren op voer dan iets anders. Een hond ga je makkelijker kunnen belonen met spel bv. Zo had ik er ook eentje. Tennisbal was life! Voer interesseerde haar niet als je een bal vast had hoor. Bij veulens werken kriebels op de juiste plek ook wel. Of als je eentje met zomereczeem hebt (ocharm :P )
Mijn merrie heb ik wel een paar dingen geleerd met goed op haar kont te krabben!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 20:55

Oops. Al even geen updates meer..
Het is vrij rustig momenteel, zit met examens enzo helaas :')
Maar we zijn nog wel gaan wandelen op de baan (met en zonder zadel) en ook met een ander paard bij. Dat vind ik (of hij?) moeilijker dan alleen. Als hij voorop loopt is het allemaal niet erg maar als hij moet volgen wordt hij snel nerveus, hij wil namelijk gaan kontplakken en gaat dan vaker lopen dribbelen... Dus daar gaan we zeker ook nog aan moeten werken :D Veel belonen voor naast of achter mij te blijven enz.

Heb hem een borstriem gekocht, dus wanneer ik nog eens tijd heb ga ik de 'longeercirkel' nog eens zetten en eens kijken wat hij doet als we wat meer snelheid gaan vragen met het zadel erop. Als hij dan een rare sprong doet hangt zadel niet gelijk op zijn buik en gaat hij daar al niet van verschieten. Hij maakt sowieso wel graag hupsjes als hij kan rondracen dus :')

Het stuk tussen zijn tieten moet wel nog wat losser, had het eerst op maximum gezet maar bleek veel te groot en dan ineens teveel ingekort :P

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:42

Goed bezig :D ik vind dit zo een heel leuke manier van trainen :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:46

Leuk dat je nog bezig bent.
Waarom gebruik je een dun touwhalster als optoming?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 21:58

Oh, die heb ik hier snel aangedaan, om mee te wandelen aan de hand gebruik ik dit. Het is wat ik heb dat past voor nu, eigenlijk is dit ook 'te klein'. Het loopt niet waar het hoort te lopen zeg maar ook al gebruikt ik het eigenlijk niet voor specifieke drukpunten, het is gewoon licht en makkelijk in gebruik... Daarvoor onder het zadel ook, maar dan kwam ik er niet aan en gebruik ik mijn targetstick. Heb ondertussen een sidepull om mee te rijden en daar de hulpen op te zetten :)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 21:59

Examens gedaan! Het is nogal rustig geweest momenteel. Heb nog keer de cirkel opgezet en wou nog wat oefenen. Ik denk dat er zo ongeveer een galop knopje op zit nu.

Ballie had er zin in! Of toch niet... of toch wel :')


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:12

HippoLogic schreef:
In R+ train je eerst het gedrag, dan voeg je een cue toe. In R- wordt het commando (bv been geven) ook als aversive stimulus ingezet. Wanneer je eerst het gedrag met R+ aanleert en dan een cue toevoegt is de cue niet aversief en wordt het ook niet zolang je paard die associatie nooit heeft hoeven leggen.


Maar dan hou je geen rekening met de factor mens. Ik denk dat de meeste mensen die gedrag aanleren zonder druk en met de clicker, daar uiteindelijk een hulp aan toevoegen die neerkomt op druk, bijvoorbeeld zoals been geven. Het gedrag is op een positieve manier aangeleerd, dus die druk is neutraal voor het paard, dus toevoegen/weghalen daarvan wordt niet als P+/R-.
Maar... dan komt het moment dat de ruiter een beenhulp geeft voor opzij, het paard niet reageert, de ruiter nog een keer die beenhulp herhaalt, dan wat harder geeft, en dan een tikje met de zweep/de spoor toevoegt, het paard met een ophouding aan de teugels corrigeert als het paard als reactie naar voren schiet en het paard dan zo in het zijwaarts zet. Vanaf dat moment is die eerste beenhulp niet meer neutraal omdat het een 'als je hier niet op reageert dan wordt het onaangenamer' wordt en wordt uiteindelijk niet alleen die hulp maar ook de oefening zelf negatief voor het paard - ook al is hij nog zo positief en drukvrij aangeleerd.
Dat is waar ik de meeste clickertrainers in praktijk over zie struikelen: je leer een paard bijvoorbeeld te knielen op een tikje van de zweep, maar als het paard bijvoorbeeld tijdens een demo besluit dat de grond te hard is om te knielen, dan volgen er ineens 10-20 van die tikjes, steeds iets sneller en harder tot het knielen alsnog gebeurt. Dan is het niet meer ik krijg een hulp voor een oefening die ik leuk/neutraal vind', maar 'ik doe die oefening want anders wordt die hulp steeds vervelender en pijnlijker'. Heel veel paardentrainers - ook clickertrainers - werken nog steeds volgens het principe dat als het paard niet luistert, je net zo lang de hulpen verzwaart tot hij wel luistert want nee zeggen is geen optie. En zo veranderen positief aangeleerde oefeningen met neutrale hulpen enorm snel in poisoned cues, en eigenlijk ook poisoned exercises.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 22:25

Lol. Ik doe wel heel hard mijn best om dat niet te doen. Ik probeer ervoor te zorgen dat paard WIL werken voor mij, en dan heeft hij ook geen reden om niet te doen wat ik vraag. Het is de bedoeling dat alles eigenlijk een leuk spelletje blijft voor hem. Weet hij veel wat het verschil is tussen 'kunstjes' en 'werken'...
Kwestie van geen demo's te doen. Heb ooit vroeger paar keer mee gedaan aan demo's horse agility met Yin. Eén keer ben ik de piste uitgegaan omdat ik vond dat ze te gestresseerd was. Heb haar dan maar wat simpele dingen gevraagd, uit de piste gegaan (fiets die demo :') ) en waar het rustig was nog een paar dingetjes gevraagd die ze makkelijk vind om te kalmeren en ze dan met rust gelaten... Terwijl nadien enkele mensen zich afvroegen waarom ik stopte. Ze vonden dat het super goed ging en zagen niet dat ze stress had dus...

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 03:23

xyzutu2 schreef:
Maar dan hou je geen rekening met de factor mens. Ik denk dat de meeste mensen die gedrag aanleren zonder druk en met de clicker, daar uiteindelijk een hulp aan toevoegen die neerkomt op druk, bijvoorbeeld zoals been geven. Het gedrag is op een positieve manier aangeleerd, dus die druk is neutraal voor het paard, dus toevoegen/weghalen daarvan wordt niet als P+/R-.
Maar... dan komt het moment dat de ruiter een beenhulp geeft voor opzij, het paard niet reageert, de ruiter nog een keer die beenhulp herhaalt, dan wat harder geeft, en dan een tikje met de zweep/de spoor toevoegt, het paard met een ophouding aan de teugels corrigeert als het paard als reactie naar voren schiet en het paard dan zo in het zijwaarts zet. Vanaf dat moment is die eerste beenhulp niet meer neutraal omdat het een 'als je hier niet op reageert dan wordt het onaangenamer' wordt en wordt uiteindelijk niet alleen die hulp maar ook de oefening zelf negatief voor het paard - ook al is hij nog zo positief en drukvrij aangeleerd.
Dat is waar ik de meeste clickertrainers in praktijk over zie struikelen: je leer een paard bijvoorbeeld te knielen op een tikje van de zweep, maar als het paard bijvoorbeeld tijdens een demo besluit dat de grond te hard is om te knielen, dan volgen er ineens 10-20 van die tikjes, steeds iets sneller en harder tot het knielen alsnog gebeurt. Dan is het niet meer ik krijg een hulp voor een oefening die ik leuk/neutraal vind', maar 'ik doe die oefening want anders wordt die hulp steeds vervelender en pijnlijker'. Heel veel paardentrainers - ook clickertrainers - werken nog steeds volgens het principe dat als het paard niet luistert, je net zo lang de hulpen verzwaart tot hij wel luistert want nee zeggen is geen optie. En zo veranderen positief aangeleerde oefeningen met neutrale hulpen enorm snel in poisoned cues, en eigenlijk ook poisoned exercises.


Tja wat je zegt is natuurlijk waar: er zijn veel mensen die het niet aandurven hun paard zoveel vrijheid te geven, niet snappen dat een 'nee' van het paard eigenlijk juist in het voordeel van de trainer werkt. Ze verliezen hun geduld en raken gefrustreerd (door gebrek aan kennis en ze op dat moment geen alternatief kunnen verzinnen). Ze vallen terug op een oud gedragspatroon.

Als je de druk verhoogd omdat het paard niet doet wat je vraagt, is de cue geen cue meer. Dat leidt enkel en alleen tot meer verwarring bij het paard. Het is inderdaad een gemis dat veel clickertrainers dat feit missen. Sorry dat we off topic gaan want dat is hier niet het geval.

Een R- getraind paard trekt snel conclusies uit hardere fysieke hulpen en kan anticiperen op basis van het verleden (=leerproces) een R+ paard heeft dat niet. Gaat een R+ paard er vandoor dan is hij uit leermodus omdat hij in vluchtmodus is.

Ik hou zelf heel erg goed rekening met factor mens: ik heb in mijn trainingsmethode niet alleen Key Lessons for Horses, maar ook Key Lessons for Trainers ontwikkeld. Gelukkig zie ik wat jij beschrijft niet bij mijn studenten. Ik zie het wel als mensen optreden of "iets voordoen" en zichzelf onder druk zetten dat ze anders gaan reageren omdat ze slecht voorbereid zijn en in een context-shift opereren.

Uiteindelijk is dit natuurlijk de discussie: "Als mensen de methode verkeerd begrijpen en verkeerd toepassen, is er dan wat mis met de methode?"

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 03:28

Ik weet ook dat er mensen zijn die met R- een gedrag aanleren, dan een click&treat toevoegen en dat positieve bekrachtiging noemen. :x Ook off topic, maar ik discussieer er graag verder over. :Y)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 05:53

Niet alleen met click en treat; ook het wegnemen van druk als positieve bekrachtiging benoemen.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 09:07

Doe maar verder hoor, vind het ook leerzaam haha :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anoushka, Avelienvd, Bontfire, ComscoreBot, josien_m_, Kla4tje, Maanon_, Mark0919, Sanet en 40 bezoekers