Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 11:41

Wie herkent dit probleem. Ik heb van de zomer een super lieve en brave merrie. Super braaf en super lief naar alles en iedereen, maar vanaf september/oktober veranderd ze ieder jaar in een terrorpaard. Dit blijft dan tot ongeveer maart-april-mei tot het warmer wordt. Ze bijt, trapt en valt iedereen aan. Voornamelijk mensen. Andere kunnen de paddock niet normaal in of ze valt op het geringste aan. Zo erg dat mensen nu maar een zweep mee moeten nemen met voeren en uitmesten van de paddock, zodat ze uit de buurt blijft. Wie herkent dit? Bij mij vertoont ze dit gedrag vele malen minder en weet ze ook dat ze het niet moet doen. Ze is als de dood als je je handen optilt of je benen dat je der slaat of schopt en zorgt dan gewoon dat ze jou eerder te pakken heeft. Terwijl ze naar mijn weten nooit geslagen of geschopt is.

Even wat achtergrond informatie. Afgelopen juli is het paard volledig door de checks gegaan en bleek ze door een oud trauma een verkalking in haar lendenwervels te hebben en een verdikking in haar Si gewrichten aan beide kanten. Paard was daarmee tijdelijk afgekeurd voor het rijden, maar mocht wel weer worden opgebouwd als het beter ging. Voor de kar mocht ze wel want hier had ze geen last van en zonder zadel mocht ook. Ze doet 6-7 dagen per week iets aan training van longeren, lange lijnen tot mennen tot een rondje zonder zadel door het bos. Hier is ze super content en relaxt bij en hier is niks aan haar te merken. Van de winter wilt ze wel eens wat opstandiger zijn, maar verder niet echt iets.

Ze staat in groepsverband in een groep waar ze het goed mee kan vinden zowel zomers als s winters buiten zolang het licht is en zodra het donker is op stal. Ook krijgt ze onbeperkt ruwvoer en een klein schepje (200 gram) krachtvoer met lijnzaadolie, mariadistel en diatomeeenaarde. Ze staat dit jaar zonder deken, maar vorig jaar stond ze met en vertoonde ze hetzelfde gedrag. Ze is gewoon warm als je haar vacht voelt, dus ik verwacht ook niet dat een deken een verschil gaat vormen buiten veel stress, want ze heeft echt een hekel aan dekens en gaat daar ook lelijk om doen.

Wie o wie kent het probleem? Ik denk dat het pijn of stramheid is door de kou, maar kan ik hier dan nog iets bijzonders mee doen?
Laatst bijgewerkt door xGin op 18-11-18 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt


belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:43

gok dat de kou zorgt voor een extra pijnlijk lijf en dat Ze daardoor dit gedrag vertoont.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:47

Heeft ze niet een heel gevoelige en dunne huid?
Hoe is ze met borstelen in het algemeen met bijvoorbeeld een harde borstel?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:48

Hoe staat ze buiten precies?
Is het een grote paddock, of op de wei?
Heeft ze genoeg ruimte om te bewegen? Kan ze rustig eten?

Pijn en stramheid kun je duivelsklauw proberen, knappen veel paarden wel van op :j


Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:49

Dit is echt een reactie op het koudere weer, dus heeft ze meer last van haar lijf. Kijken wat je aan ondersteuning kunt bieden door middel van voeding, evt warmer houden lichaam.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:53

Ik zou ook gelijk denken aan de kou die op haar spieren slaat, en daardoor voor pijn zorgt, wat voor een rothumeur zorgt.
Ik gebruik zelf geen dekens, maar heb goede verhalen gehoord over de Recuptex.
Paard bij mij op stal is veel ontspannener en heeft minder last van stijfheid.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:53

Ik denk ook dat het de kou is. Dat je paard daardoor pijn heeft of zich in ieder geval heel kwetsbaar voelt. Misschien als je zo'n deken op doet(of onder de normale deken) dat dat verlichting geeft voor je paard.
https://www.agradi.nl/bucas-recuptex-therapy-navy.htm

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:57

Ik herken het niet, maar omdat het een merrie is denk ik aan iets hormonaals. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Hoe is ze als ze hengstig is? Vanaf oktober worden de meeste merries minder tot niet hengstig. Dus misschien dat het daardoor komt.
Een eventuele andere optie, staat ze in de makkelijke maanden op de wei? En in de moeilijke maanden in een paddock. Als je het gedrag hier direct aan kunt linken, kan het ook nog daarmee te maken hebben. Misschien verveelt ze zich meer op de paddock en gaat ze dan klieren. Dat gedrag herken ik wel iets. Zijn zat paarden die op de wei wel bij elkaar kunnen, maar op de paddock niet. Of misschien dat ze op de paddock minder kan eten en dan maagklachten krijgt. Ook zit er in gras meer vitamine E dacht ik. Misschien loopt ze in de winter een tekort op? Want dat schepje krachtvoer gaat qua vitamines niet zoveel doen. Kun je beter een geconcentreerde vitaminekorrel geven.
Voor hormonaal zou je monnikspeper kunnen proberen om te kijken of dit scheelt.
Dit zijn zomaar wat ideeen. Als je denkt dat het door stijfheid door de kou komt, zou ik juist wel dekens gebruiken en bij voorkeur dan 1 die goed past. En misschien iets geven tegen artrose, glucosamine en msm bijv.

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 11:57

belle_boef schreef:
gok dat de kou zorgt voor een extra pijnlijk lijf en dat Ze daardoor dit gedrag vertoont.

Dit verwachtte ik zelf inderdaad ook. Ben voornamelijk dan ook benieuwd hoe ik haar hier kan helpen, zodat ze er minder last van heeft. :)

Ianrowan2009 schreef:
Heeft ze niet een heel gevoelige en dunne huid?
Hoe is ze met borstelen in het algemeen met bijvoorbeeld een harde borstel?


Ze heeft heel lang moeite gehad met poetsen, maar tegenwoordig bij mij niet meer. Als je zachtjes poetst wordt ze wel boos. Ze vind het alleen fijn als je het hard doet en niet bij der liezen, rug en schouder. Dit word dan ook gewoon gerespecteerd. Verder heeft ze geen extreem dunne en gevoelige huid. Ze heeft wel snel jeuk en met een niet anatomische of wollensingel snel singelwondjes. :)

ellepel schreef:
Hoe staat ze buiten precies?
Is het een grote paddock, of op de wei?
Heeft ze genoeg ruimte om te bewegen? Kan ze rustig eten?

Pijn en stramheid kun je duivelsklauw proberen, knappen veel paarden wel van op :j


Het is een grote zandpaddock. Ze mag van de dierenarts niet op het weiland, omdat ze dan te dik wordt. Ze heeft meer dan genoeg ruimte om te bewegen. Ze staan met zn 5e op een stuk van 30 bij 40 meter ongeveer en ze rent hier dan ook regelmatig. Ze kan gewoon rustig eten en slapen en heeft gewoon de volledige dag en nacht toegang tot eten verstrekt uit slowfeeders.

Duivelsklauw zal ik noteren! Dat kan ik dan ook eens proberen. Bedankt. :)

Michellette schreef:
Dit is echt een reactie op het koudere weer, dus heeft ze meer last van haar lijf. Kijken wat je aan ondersteuning kunt bieden door middel van voeding, evt warmer houden lichaam.


En wat voor ondersteuning is dan aan te raden? :)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:01

Dan zou ik voor een therapie deken gaan der ondersteuning. Hebben veel paarden baat bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:01

Lijkt wel die van mij, hoewel het bij die van mij ook tijdens het "werk" verschil maakt (ineens heel schrikkerig worden van dezelfde dingen als dat je in de zomer tegenkomt ed). Heb hier ook wel eens een topic gehad of paarden "haarpijn" kunnen ervaren, en dan specifiek naar de wintervacht toe (want in de zomer is er niks aan de hand). Ook al diverse dingen geprobeerd door de jaren heen, van dekens tot magnesium en aanverwanten tot monnikspeper maar niks maakte verschil.

De laatste 3 overgangen (dus vorige zomer/herfst, dit jaar van lente naar zomer en nu weer zomer/herfst) had hij zelfs wat buikpijn/krampen/maaglast. Zijn systeem ligt dan wat overhoop, dit jaar viel het knal samen met het verkleuren van de bladeren en was hij toen hij beter was ineens niet meer te genieten (waar hij dan in het voorjaar toen hij beter was ineens een zonnetje was) ...

Heb wat zitten rondkijken en besloten om eens de Detox kruiden van de Paardendrogist te proberen en dit lijkt zowaar een verschil te maken. Dus denk dat er met de seizoensovergangen intern bij hem wat overhoop ligt en hij daardoor zich vervelend voelt en vervelend wordt. Hij wil dan ook gewoon liefst met rust gelaten worden en zit erg in zijn eigen wereldje, waardoor hij van alles schrikt want hij ziet het gewoon letterlijk niet komen ...

Dus misschien ook een zijstraat waar je eens naar kan kijken, komt blijkbaar wel vaker voor dat paarden het wat lastig hebben met seizoensovergangen.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:03

Maagzweren al uitgesloten? De meeste paarden hebben daar in de zomer minder last van.

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 12:04

Diddykong schreef:
Ik herken het niet, maar omdat het een merrie is denk ik aan iets hormonaals. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Hoe is ze als ze hengstig is? Vanaf oktober worden de meeste merries minder tot niet hengstig. Dus misschien dat het daardoor komt.
Een eventuele andere optie, staat ze in de makkelijke maanden op de wei? En in de moeilijke maanden in een paddock. Als je het gedrag hier direct aan kunt linken, kan het ook nog daarmee te maken hebben. Misschien verveelt ze zich meer op de paddock en gaat ze dan klieren. Dat gedrag herken ik wel iets. Zijn zat paarden die op de wei wel bij elkaar kunnen, maar op de paddock niet. Of misschien dat ze op de paddock minder kan eten en dan maagklachten krijgt. Ook zit er in gras meer vitamine E dacht ik. Misschien loopt ze in de winter een tekort op? Want dat schepje krachtvoer gaat qua vitamines niet zoveel doen. Kun je beter een geconcentreerde vitaminekorrel geven.
Voor hormonaal zou je monnikspeper kunnen proberen om te kijken of dit scheelt.
Dit zijn zomaar wat ideeen. Als je denkt dat het door stijfheid door de kou komt, zou ik juist wel dekens gebruiken en bij voorkeur dan 1 die goed past. En misschien iets geven tegen artrose, glucosamine en msm bijv.


Ze is niet getest op iets hormonaals, maar zou dit dan ook niet zichtbaar moeten zijn van de zomer? :)

Ze staat het gehele jaar door in een zandpaddock. Ze mag namelijk niet het weiland op, omdat ze dan te dik wordt. Vitaminebrokken lust ze allemaal niet. Als ze het alleen al ruikt vertikt ze het te eten. Ze eet het niet door de slobber, niet door haar favoriete krachtvoer. Ze laat het op iedere manier staan dat ik het er alleen nog in zou krijgen met dwangvoederen en daar ga ik helaas niet aan beginnen. Ze krijgt hoogwaardig kuilvoer wat getest is en hier zou ze samen met het brokje en der liksteen aan alles moeten zijn voorzien. Ze krijgt ook onbeperkt ruwvoer waar zij altijd bij mag komen van de andere paarden. Qua vitaminebrok heb ik al marstall, vitalbiks, metazoa etc gehad. Alles laat ze staan helaas. Zelfs al gooi ik 1 korrel door de slobber ze weet het.

Monnikspeper wil ik inderdaad ook nog gaan proberen. Zou glucosamine en MSM ook helpen voor de verkalking? Ze heeft namelijk overal rontgen van gehad en hier waren geen afwijkingen of artrose vormen te vinden op de verkalking na zegmaar. :)

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 12:05

henshem schreef:
Maagzweren al uitgesloten? De meeste paarden hebben daar in de zomer minder last van.


Maagzweer is inderdaad uitgesloten. :)

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Re: Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 12:07

De recuptex zal ik ook op mijn lijstje om te testen zetten. Hebben ze die alleen ook in big neck dat iemand weet? Ik heb namelijk een paard met een extreem brede nekaanzet. :)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Gedrag paard slaat om in najaar tot voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:32

Als ze geen vers gras krijgt, heeft ze hoogst waarschijnlijk tekorten. In hooi en voordroog raken een deel van de vitaminen en mineralen verloren.
In vers gras zit vooral veel msm, selenium em vitamine e...
En dit zijn juist de vitaminen en mineralen die zorgen voor soepele spieren en gewrichten..

Dat in combinatie met de koudere maanden zou wellicht een verklaring voor de stijfheid en haar gedrag kunnen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 53 bezoekers