Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 04:26

Ik heb hem pas een dag, maar een kleinere kooi zou heel snel te klein worden als ze gaan groeien, is het niet zo aangegeven zodat mensen niet een konijntje in een kleinere kooi gaan doen? Ik weet niet wat de maximale tralie afstand zal zijn.

Gekke vraag misschien; vinden de cavia’s de drinkfles gewoon uit zichzelf? De voerbak hebben ze al gevonden maar voor mijn idee is de drinkfles niet echt leger geworden
Ik heb voor de zekerheid maar een bakje water in de kooi gedaan

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:35

Ik ben echt anti drinkfles. Zo onnatuurlijk in een herniahouding moeite doen voor een druppeltje water.

Als je dan ook het onderzoek hoort bij konijnen dat het drinken uit een waterbak stimuleert tot meer drinken en het beter filteren van de nieren waardoor blaasstenen/gruis en andere problemen daadwerkelijk afnemen.

Voor mij genoeg reden om al jaren de fles te verbannen.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:27

nouky12 schreef:
Gekke vraag misschien; vinden de cavia’s de drinkfles gewoon uit zichzelf? De voerbak hebben ze al gevonden maar voor mijn idee is de drinkfles niet echt leger geworden
Ik heb voor de zekerheid maar een bakje water in de kooi gedaan

Mijn jonkie heeft de drinkfles gewoon zelf gevonden. Hangt bij mij behoorlijk laag, dus ze kon 'm eigenlijk niet missen. :) En misschien had ze wel een voorbeeld aan de oudere.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:23

MarrieLeen schreef:
Die rollen worden hier erg gewaardeerd. Kunnen ze in schuilen maar ook lekker doorheen racen. :))

Edit: Hoe is jullie ervaring met 120 kooien, ze worden vaak aangeprezen als konijnen kooi. De ene site zegt wel dat het geschikt is voor cavia's, de ander niet. Terwijl het om dezelfde kooi gaat. :? Hebben jullie weleens cavia's gehad in een konijnen kooi? :) Wat is voor een cavia de maximale tralie afstand?

Edit 2: Deze bijvoorbeeld.
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... ka_1194554


Heb zelf ook een 1,20 kooi die trailies zijn iets ruimer dan normaal. Maar heb er geen problemen mee, enige nadeel van bovenstaande kooien wat ik vind zijn de deksels of de opening van boven. Omdat die half rond zijn gaan ze nog wel eens moeilijk dicht. Verder fijne kooi voor de caafjes, en stevig want de katten slapen nog wel eens op de kooi en die kan het beter hebben dan de andere kooi

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:38

Maar een bakje water wordt toch heel vies? Daarom lijkt een drinkfles me prettig, het leek me
Zo sneu als ze in de ochtend hun bakje water vies maken en dan pas schoon drinken krijgen als ik uit mijn werk kom

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:41

Ik heb ook alleen een bakje water staan. Fles drinken ze niet uit. Overdag liggen ze toch te pitten dus doe s ochtends en s avonds nieuw water geven. Ze drinken bijna niks door de groenten

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:29

Hier ook een bak water en ja die moet je dagelijks verschonen, maar ze krijgen er niets van als er eens een poepje in drijft hoor :)

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:27

Dan ga ik straks kijken voor een bakje ipv flesje, dat is ook veel makkelijker schoon te houden

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:41

Het moet wel echt stevig/zwaar zijn anders kiepen ze het om, want ze schijnen altijd op het randje te moeten gaan staan :D

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:36

Ik heb een grote honden bak gekocht. En tsja, vies. Het zij zo. Gewoon schoonmaken :P

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:44

Heb wel een fles hangen die hangt vrij laag en ze gaan nog vaak tegen de tralies aan staan om te drinken. Bakje vind ik niet handig want ze maken echt een troep van hun hok. En ben somige dagen niet veel thuis beetje sneu als ze dan zonder drinken zitten.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:14

Die van mij waren eerst een bakje gewend. Daarna toch overgestapt naar een flesje. Nu las ik dat bakjes werk fijn voor ze waren. Maar nu willen ze dat niet meer. Als alle bij er is, blijven ze uit het flesje drinken. Maar ze zijn ook echt dan van bakjes omgooien. Dus misschien een fles ook wel beter voor deze heren.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:17

Hier hebben ze voortaan een bakje en flesje. Ik geloof dat alleen Effie en Izzy het bakje gebruiken, maar er wordt vrij veel uit gedronken dus het staat er niet voor niks.

Die kooi van de Boerenbond is prima! Zo'n kooi heb ik hier ook staan, bij cavia's is de tralie afstand niet snel een probleem.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:26

In de winkel adviseer ik ook altijd een bakje. 'Ziet u flessen in het wild hangen dan?', nee ja ook geen theemutsen, dat snap ik. Maargoed :P

Dat ter zijde. Zit ik niet te wachten op de rotherrie van dat getik. En ik heb er echt gewoon een hekel aan, de hernia-houding.

Nog iets meer dan een weekje. Ik begin zenuwachtig te worden :P

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:49

melody7 schreef:
Die kooi van de Boerenbond is prima! Zo'n kooi heb ik hier ook staan, bij cavia's is de tralie afstand niet snel een probleem.

Thanks voor je reactie! Dan ga ik eens kijken bij Welkoop. :j

Ik denk dat een waterbak hier ook niet goed gaat, maken ze één zooi van gok ik. :=

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 04:44

In de buiten ren zet ik wel altijd een bakje neer maar die vinden ze “eng”

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:28

Vraagje mogen cavia’s nu wel of geen dennenappel?

Afbeelding

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:30

Ik dacht van niet, takken van dennenbomen mogen ze ook niet.

Wij zetten de waterbak nu in een hoek buiten de looproutes (als ze door de bocht rennen vliegt het zaagsel de andere kant uit), op die manier kunnen ze er goed 24 uur mee doen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:38

Ik heb er wel eens dennenappels in gegooid, maar ze deden er niks mee.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:42

Heb hier de peterselie wortel gegeven en dat ging er in een rap tempo in pfoe

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:39

Afbeelding
De cavia’s zijn hier aardig aan het wennen, de eerste twee dagen hebben we ze lekker met rust gelaten. Maar gister en vandaag zijm ze even 5 minuutjes op schoot geweest, wat kunnen ze knorren zeg ☺️
De driekleurige cavia heet Bolletje, omdat zij als een perfect bolletje in je hand past, en die ander is Pluisje, die naam spreekt voor zich.
Ze hebben al lekker zitten knagen van de wortel, en vandaag test ik stukjes paprika en witlof

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:51

Leuk spul hoor :)

Ik had wat groente gekocht w.o. een grote stronk andijvie. Het binnenspul en het beertje vielen er op aan, maar het buitenspul hoefde het niet en rende weer naar binnen...

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:18

@ Nouky12,

Wil me nergens mee bemoeien maar behandel je het vieze oogje al? Toen wij in de winkel nog met groothandels werkten kwamen veel jonge Cavia's ook zo binnen. Vaak ook een beetje een ronkende ademhaling. Niet zuiver in ieder geval. Duidelijk een verkoudheid of dergelijke.


Vandaag is mijn vakantie begonnen! Volgende week komen mijn Cavia's! :D :D :D

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:41

Ja, ik had het al gezien, ze is een tikje verkouden ook. En het was een beetje stoffig waar ze vandaan kwam. Dus ik maak het netjes schoon elke avond, en als het niet snel beter is even iets ervoor halen
Wat raden jullie aan als het niet over gaat?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:22

Het beste is om de DA even naar de longen te laten luisteren, als dáár iets mee is dan helpt het niet veel om alleen een vies oogje te behandelen.
Cavia's zijn erg gevoelig op de longen en als je er niet op tijd bij bent zit je met een COPD'er die ook moeilijker tegen diverse soorten bedding kan.