Wereldruiterspelen afgeschaft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 22:33

knhs
Dressuur, Springen
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding
Charlotte Dujardin en Mount St John Freestyle in Tryon. Foto: FEI / Liz Gregg

De FEI Wereldruiterspelen (World Equestrian Games) houden in de huidige vorm op te bestaan. De FEI heeft dat zaterdag tijdens de General Assembly in Bahrein besloten, nadat zich nog steeds geen geschikte kandidaat had gemeld om het evenement in 2022 te organiseren.

Elke discipline in de paardensport krijgt nu weer zijn eigen WK op senioren-niveau.

In 1990 werd de ‘WEG’ voor het eerst georganiseerd en vervolgens iedere vier jaar gehouden. De ‘WEG’ was een keer in Nederland, in 1994 in Den Haag. In september van dit jaar was in Tryon (USA) voorlopig de laatste editie.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:39

Doodzonde. Dit was altijd hét moment om de paardensport onder leken onder de aandacht te brengen (kan me massale media-aandacht in 1994, met goud voor een jonge Anky, nog goed herinneren!), om alles in één keer te volgen, om ook eens te gaan kijken bij disciplines waar je niets mee hebt... Maar ja, de animo voor dit soort dingen loopt terug. Zelfs de Olympische Spelen vinden steeds moeilijker onderdak omdat burgers het 'geldverspilling' vinden.

Eén voordeel: als er verschillende evenementen zijn, kun je daar allemaal apart naartoe leven. Maar ja, het gaat je wel meer tijd, geld en energie kosten als je erbij wilt zijn, of het zelfs maar via internet wilt volgen...

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:50

Jammer! Wij waren erbij in Kentucky in 2010, wat een geweldig evenement was dat!

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:51

Het is ook geldverspilling. Er worden door voorstanders mooie verhalen opgehangen hoe goed het is voor de economie etc, maar dat komt nooit uit.
Daarnaast is het verspilling om een groot sportterrein op te tuigen dat maar één keer gebruikt wordt.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:56

Dat laatste, inderdaad....
Zou wel eens een serie willen zien " Hoe is het nu met ...?" de terreinen gebruikt voor de OS, WEG etcetc

Superjammer, natuurlijk, maar t houdt zonder organisatoren sowieso op.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:01

Dammie schreef:
Het is ook geldverspilling. Er worden door voorstanders mooie verhalen opgehangen hoe goed het is voor de economie etc, maar dat komt nooit uit.
Daarnaast is het verspilling om een groot sportterrein op te tuigen dat maar één keer gebruikt wordt.

Want hè, alles wat geen geld oplevert is geldverspilling...

Die gedachtegang heeft de wereld nog nooit mooier gemaakt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:03

Na de laatste WEG zat dit er wel aan te komen. Dat ze stopte met de ruiterwissel bij de jumping vond en vind ik spijtiger dan dit eigenlijk.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:07

@musiqoloog, dan moeten voorstanders van massale evenementen het argument dat het geld opbrengt, niet gebruiken. Dat doen ze echt zelf hoor, en dan kun je de kosten baten analyse terug verwachten.

Ik wil jouw gedachtegang best volgen, dus leg maar uit, hoe maken wereldruiterspelen de wereld mooier?

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:07

Getup schreef:
Dat laatste, inderdaad....
Zou wel eens een serie willen zien " Hoe is het nu met ...?" de terreinen gebruikt voor de OS, WEG etcetc

Superjammer, natuurlijk, maar t houdt zonder organisatoren sowieso op.

Kan je op internet wel vinden :) maar of je er heel vrolijk van wordt...

https://www.nationalgeographic.com/photography/proof/2018/february/old-abandoned-olympic-stadiums/#/10-olympic-stadium-abandoned-ruins.jpg
In deze link staan foto's, de foto in link is van de laatste Spelen in Rio.

Jammer dat de WEG wordt afgeschaft, ik vond dat soort evenementen mooi om te volgen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:15

Jeetje wat onwijs zonde en jammer!!! Vind dit toch echt wel een groot gemis hoor. Het was toch echt de plek waar alle disciplines van de paardensport bij elkaar kwamen.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:17

wereld ruiter spelen, is dat een soort wk maar dan van alle disciplines bij 1? of wat moet ik me daarbij voorstellen?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:41

Nou, dan hoeft die delegatie uit Limburg er ook niet langer over na te denken om het daarheen te halen :+

@Trui: Ja. Dat is wat het zo lastig maakt. WK's dressuur, para dressuur, springen, eventing, endurance, western en voltige.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:44

Dammie schreef:
@musiqoloog, dan moeten voorstanders van massale evenementen het argument dat het geld opbrengt, niet gebruiken. Dat doen ze echt zelf hoor, en dan kun je de kosten baten analyse terug verwachten.

Ik wil jouw gedachtegang best volgen, dus leg maar uit, hoe maken wereldruiterspelen de wereld mooier?

Ja, precies. Ik ben ook benieuwd.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:02

Nirvana_ schreef:
Nou, dan hoeft die delegatie uit Limburg er ook niet langer over na te denken om het daarheen te halen :+

@Trui: Ja. Dat is wat het zo lastig maakt. WK's dressuur, para dressuur, springen, eventing, endurance, western en voltige.


Plus vierspannen mennen!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:38

Vind het nu niet bepaald een ramp dat het niet meer gaat gebeuren. Het kost verschrikkelijk veel geld en niemand die het een 2e keer wil en kan organiseren.

Jaren terug was het een heel evenement. De laatste was een aanfluiting.
Denk dat die organisator nu failliet is.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:50

Ik denk dat de paarden er niet rouwig om zijn.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:57

De laatste twee Wereldruiterspelen heb ik zelf ook niet meer zo hard gevolgd als ik daarvoor in Kentucky en Aken wel deed. Normandië nog een beetje, maar van dit jaar moet ik al heel hard nadenken om mij de wereldkampioen springen voor de geest te halen. De interesse wordt minder en dan is het goed om het op te bergen, hoe leuk het concept ook is.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:08

Vergeet niet dat de organisatie dit jaar enorme problemen heeft gehad door de orkaan in de omgeving.

Maar inderdaad, als de belangstelling terugloopt, dan houdt het gewoon op.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:10

MoniqueT schreef:
Vergeet niet dat de organisatie dit jaar enorme problemen heeft gehad door de orkaan in de omgeving.


Jep, en dat het alsnog in dat geteisterde gebied moest doorgaan omdat er gewoon niemand anders in de wereld interesse in had. Best wel zielig eigenlijk. :o

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:43

Ja, was een trieste bedoening ....

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:51

MoniqueT schreef:
Vergeet niet dat de organisatie dit jaar enorme problemen heeft gehad door de orkaan in de omgeving.

Die hadden ze wel een beetje aan kunnen zien komen, in North Carolina tijdens het orkaanseizoen....

Niemand wil hier zijn vingers nog aan branden, het verbaasd me niets.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:55

Klopt, sowieso een risico, maar zij hadden oorspronkelijk ook niet de organisatie in handen.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:00

Nirvana_ schreef:
Nou, dan hoeft die delegatie uit Limburg er ook niet langer over na te denken om het daarheen te halen :+


160 km rondom Sevenum is echt retesaai terrein voor de endurance. Het mag wel wat spannender. Goede zaak dat het uit elkaar getrokken wordt.

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Wereldruiterspelen afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:53

Aachen is de enige die een wedstijd van dit soort omvang altijd voor elkaar krijgt! Ik zeg al Jaren dat ze het gewoon daar moeten doen. De terreinnen zijn er de stadium zijn er de mensen de organsatie. Prima te doen daar!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:57

Andewi schreef:
Aachen is de enige die een wedstijd van dit soort omvang altijd voor elkaar krijgt! Ik zeg al Jaren dat ze het gewoon daar moeten doen. De terreinnen zijn er de stadium zijn er de mensen de organsatie. Prima te doen daar!

Nou nee, want die wilde dus nie. :D