Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:57

Wel 3x wassen hoor.
Ik dacht ook vaak na 2x is het klaar en dan leek het 3 weken rustig en begon het gestamp weer.
Dus wel doen :j

Stal ontsmetten kun je wel doen voor de zekerheid.
geloof dat die krengen echt overal zitten :+

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:25

ellepel schreef:
Wel 3x wassen hoor.
Ik dacht ook vaak na 2x is het klaar en dan leek het 3 weken rustig en begon het gestamp weer.
Dus wel doen :j

Stal ontsmetten kun je wel doen voor de zekerheid.
geloof dat die krengen echt overal zitten :+



De stal is al ontsmet gelukkig. Dat hebben we met de eerste ronde gedaan. Net al de dekens naar de stomerij en alle borstels en Peeskappen in het overgebleven restant van dat spul laten weken.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:27

Dat 3x heeft ook met de cyclus van een mijt te maken. Eitje - larve - mijt. Duurt geloof ik x periode. Om zeker te zijn dat het weg is, op dat moment dan :\ moet je het 3x doen met bepaalde periode ertussen.

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:40

Hier nog geen mijt enz met mijn baby.. maar kan ik iets vooraf doen om te voorkomen.. hoeveel keer in de week wassen of voeding die ervoor zorgt

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:59

Ik meld mij hier ook even.
Een tijdje geleden heeft de DA bij mijn paard April ook mijt vastgesteld.

Ik tobte al een tijdje met plekjes. Ik dacht aan Mok of verstikking van de huid. Ze heeft hele dikke sokken.
Op een gegeven moment had ze ook een plekje op haar heup. gebeten dacht ik. Maar die ging ook maar niet weg.
Ze had 1 achterbeen een flinke plek "mok" en bij haar voorbenen in haar knieholten, maar dat ging weer over.
Het achterbeen bleef. En iedere keer als ik dacht dat ik het onder controle had, kwam er wel weer een plekje bij op het been. Dus kortgeknipt. Gewassen met Betadine en flink gesmeerd met Kurkuma zalf van de paardendrogist. Het leek te helpen. Been werd weer rustig.
mar toen kwam ik opeens in een nog niet kort geknipt stukje weer een hele korstenparadijs tegen. -O-
Dus toch de DA er maar bij gehaald.
Die dacht meteen aan mijt. Dus daar de behandeling voor ingezet.

Ze heeft twee keer een spuit gehad en ik heb meerdere keren haar benen gewassen met Byemite.
verder ben ik Hydrocotyderm aan het smeren.
Haar ergste been kort geschoren, zodat ik goed kan behandelen.
De plekken op haar heup zijn weg, de plekken op haar achterbeen zijn helend.
Helaas kwam ik toch weer schilvers op haar voorbenen tegen, dus de knieholten kortgeschoren zodat ik er goed naar kon kijken. (voor als nog denk ik niet dat dit mijt is) Ook nog een keer haar achterbeen kaal gemaakt.
En toen ik haar andere achterbeen onderzocht kwam ik daar ook korstjes tegen ;( Dus ook die sok is gesneuveld.
Ze is dus nu achter Sokloos en aan de voorkant heeft ze twee kale plekken in haar knieholten.

hopelijk blijft het nu onder controle en kan ik de sokken hierna weer aan laten groeien.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:09

Lees ook even op de vorige pagina mijn berichten.
wellicht herken je er iets van wat ook in de link staat die ik daar geef?

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:10

Mag ik vragen wat je haar voert Sabientje?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:17

Sabbientje, dat klinkt heel vervelend, en helaas ook erg herkenbaar. Lees je even in over CPL, want waarschijnlijk heeft je paard daar last van. Dierenartsen zijn hier niet of nauwelijks bekend mee helaas, dus zul je de meeste informatie van internet moeten halen. Het CPL topic op bokt is ook erg interessant.
Heeft je paard alleen wondjes en korstjes, of voel je ook een rimpel in de kootholtes of rimpels/knobbeltjes op de rest van het onderbeen?
Voeding is hierbij inderdaad ontzettend belangrijk.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:02

8nnemiek schreef:
Sabbientje, dat klinkt heel vervelend, en helaas ook erg herkenbaar. Lees je even in over CPL, want waarschijnlijk heeft je paard daar last van. Dierenartsen zijn hier niet of nauwelijks bekend mee helaas, dus zul je de meeste informatie van internet moeten halen. Het CPL topic op bokt is ook erg interessant.
Heeft je paard alleen wondjes en korstjes, of voel je ook een rimpel in de kootholtes of rimpels/knobbeltjes op de rest van het onderbeen?
Voeding is hierbij inderdaad ontzettend belangrijk.

Ze heeft alleen een "rimpel" bij haar kogel waar het been "knikt"
Verder is het been glad. Wel iets dikker dan een been van een normaal warmbloed.
Op dit moment verdenkt de DA haar nog niet van CPL, maar moet het wel goed in de gaten houden, want het kan het wel worden.

MariekeTV schreef:
Mag ik vragen wat je haar voert Sabientje?

Ze krijgt meerdere keren per dag voordroog en 2 keer per dag 1/4 brok. (treurniet Prestatie)
En als ze gewerkt heeft krijgt ze ook nog een beetje muesli. (Havens Green Vet)
Als de wei droog genoeg is staat ze enkele uren per dag op de wei.
En de stal bedekking is vlas.

Ze is momenteel 15 jaar oud en ik heb haar 5 jaar. Het gedonder met de mijt/mok is vorig jaar pas echt begonnen na een natte periode. Daarvoor was het wel eens een plekje, maar dat was dan na een beetje goed weg borstelen, haar sokken goed kammen en een paar dagen zalf erop weer over.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:26

De rimpel bij de kogel is vrij typisch voor cpl, maar dan is het waarschijnlijk nog in een heel vroeg stadium of in een heel lichte mate.

De manier van houden is verre van ideaal voor een koudbloed. Eigenlijk zou je zo’n paard 24/7 buiten willen, op hooi ipv kuil, en met minimaal brok en dan gok ik dat die plekjes ook heel snel verdwenen zouden zijn, maar aangezien je paard toch die leeftijd heeft bereikt met slechts een kleine rimpel en af en toe wat wondjes denk ik dat de lymfeklieren toch vrij goed functioneren voor een koudbloed en je niet van de een op de andere dag alles om hoeft te gooien. Wel denk ik dat extra beweging en hooi ipv kuil je paard echt goed zal doen en ik zou die mogelijkheid zeker onderzoeken.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:49

Sabbientje schreef:
8nnemiek schreef:
Sabbientje, dat klinkt heel vervelend, en helaas ook erg herkenbaar. Lees je even in over CPL, want waarschijnlijk heeft je paard daar last van. Dierenartsen zijn hier niet of nauwelijks bekend mee helaas, dus zul je de meeste informatie van internet moeten halen. Het CPL topic op bokt is ook erg interessant.
Heeft je paard alleen wondjes en korstjes, of voel je ook een rimpel in de kootholtes of rimpels/knobbeltjes op de rest van het onderbeen?
Voeding is hierbij inderdaad ontzettend belangrijk.

Ze heeft alleen een "rimpel" bij haar kogel waar het been "knikt"
Verder is het been glad. Wel iets dikker dan een been van een normaal warmbloed.
Op dit moment verdenkt de DA haar nog niet van CPL, maar moet het wel goed in de gaten houden, want het kan het wel worden.

MariekeTV schreef:
Mag ik vragen wat je haar voert Sabientje?

Ze krijgt meerdere keren per dag voordroog en 2 keer per dag 1/4 brok. (treurniet Prestatie)
En als ze gewerkt heeft krijgt ze ook nog een beetje muesli. (Havens Green Vet)
Als de wei droog genoeg is staat ze enkele uren per dag op de wei.
En de stal bedekking is vlas.

Ze is momenteel 15 jaar oud en ik heb haar 5 jaar. Het gedonder met de mijt/mok is vorig jaar pas echt begonnen na een natte periode. Daarvoor was het wel eens een plekje, maar dat was dan na een beetje goed weg borstelen, haar sokken goed kammen en een paar dagen zalf erop weer over.


Ik denk dat je al veel kunt winnen door het voerbeleid aan te passen.
Hooi ipv kuil,
Brok en muesli eruit en een sobere brok/muesli of een vit. brokje ervoor in de plaats

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:21

Okeee, dectomax werkt dus niet erg lang tegen mijt want mijn merrie stond vanmiddag weer tegen de voerbakken te schuren met de benen. -O-
En nu?
Nog weer laten spuiten?
Ik wil eigenlijk wel een pour on proberen.
Ik heb spotinor,maar dat is tegen luis en niet tegen mijt.

Welke is handig tegen mijt en zo te koop?
Ben er zo zat van he, elk jaar weer dat geklier met die rot mijt |o

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:23

Staat ze misschien op stro?
Duke heeft het gekregen na zijn stalrust door blessure, en daar stond hij op stro.
Hou hem nu, als hij nog eens binnen zou moeten, op zaagsel

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:29

Ellepel, Cydectin pour on is echt heel fijn :j Helaas wel alleen op recept verkrijgbaar, maar het werkt enorm goed. Ik behandel ongeveer 2 keer per jaar, in het voorjaar en najaar merk ik rond de rui periode zodra de weerstand daalt ook meteen dat de mijten weer wakker worden. Na behandeling zijn ze er vaak een half jaar lang vanaf.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:35

Granoek , kelly staat altijd buiten.
ze krijgt hooi te eten uit grote bakken
Ze staan niet meer op gras,maar lopen op een track rondom de weides.

Cydectin he.
Nou ja kan kijken of ik dat kan krijgen via de veearts die haar toen ook met dectomax gespoten heeft

Anoniem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:43

Ik kom even binnenvallen!

Zijn er mensen die hier de anti parasiet spray hebben gebruikt van de paardendrogist tegen mijten?

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:05

_Dominique schreef:
Ik kom even binnenvallen!

Zijn er mensen die hier de anti parasiet spray hebben gebruikt van de paardendrogist tegen mijten?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Of de spray van finecto.
Maar je zou zeggen dat als mijten in de huid kruipen, dat deze spray ze dan niet zou raken.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:47

Ik heb de spray van finecto, maar heb niet de indruk dat het veel doet.
Mijn pony heeft van de week een spuit gekregen tegen de mijten. Ik kreeg het echt niet onder controle en de DA zei dat ze het heel vaak doet als mensen de rest (scheren/wassen etc) hebben geprobeerd. Ze had er nog nooit iets geks bij meegemaakt. Mijn pony doet t ook prima, stuk chiller in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:12

_Dominique schreef:
Ik kom even binnenvallen!

Zijn er mensen die hier de anti parasiet spray hebben gebruikt van de paardendrogist tegen mijten?

Ik heb hem gekocht, nog niet getest.
Paard wordt nu (weer) behandeld tegen mijten. Ik ga eerst 3x wassen met sarnacuran. Hij krijgt daarnaast de pilletjes van cure-mok, ik hoorde van iemand dat dat ook hielp bij mijten, naast de gewone behandeling, baadt het niet dan schaadt het niet. Ik wil hem daarna preventief insprayen met de anti-parasiet, hopelijk kan ik dan voorkomen dat die rotbeestjes wéér terug komen.

Overigens heb ik mijn DA gevraagd naar andere mogelijkheden dan wassen, maar die had niet echt andere opties. Als dit behandelplan niet werkt kan ik eens vragen naar die spuit.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:07

Ik wilde ook even een positieve ervaring delen. Ik geef mijn tinker met cpl al best lang finecto. Deed wel iets maar stond nog altijd wel te stampen. In overleg met de DA een spuit dectomax gehad, stampen was accuut over. Tevens ben ik lymph drain mix bij gaan geven. (Paardenkruiden.nl). Als je het spul ziet zou je het haast in je pasta gooien. De kruidenmix heeft flink effect; minder last van cpl, minder bulten, minder jeuk en ik denk daarmee ook minder mijtproblematiek.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:14

Ik deel ook even mijn ervaring :)

Ik had Duke per ongeluk voordroog gegeven ipv hooi (had nooit voordroog in mijn handen gehad dus wist het verschil niet eens) en 3 dagen later zat zijn been weer onder de wonden en pus.
Afbeelding
Afbeelding

In afwachting van de dierenarts het trucje uit Engeland geprobeerd, zwavelpoeder en olie
Afbeelding

En 2 dagen later zag het er zo uit
Afbeelding

De dierenarts is alsnog geweest om beide paarden te enten maar er was al niks meer te zien aan het been dus ik heb hem gewoon de foto's laten zien en hij was heel tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:49

Jeetje wat een verschil :wow:

Dat werd mij voor mijn vorige paard ook aangeraden, stad en land afgezocht naar zwavelbloem, was nergens te krijgen. Ze is toen behandeld met speciale (dure) zalf, maar zo'n resultaat had ik helaas niet.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 07:12

Ik heb ook zwavelbloem geprobeerd maar het deed helemaal niets en wat werden z'n sokken er hoor van zeg

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:17

Serieus?? Duke heeft zijn hele leven nog nooit zulke witte, zachte sokken gehad :D zijn haren zijn nog zachter dan de mijne! :+

Zwavelpoeder is trouwens per kilo te koop van het merk Jacob hooy. Olie is te vinden op ruitersportimport.nl

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:37

Even een vraagje voor de gebruikers van neocidol:
Wassen jullie je paard helemaal met dit spul of alleen ruim de benen?
In de winter wassen met koud water is niet ideaal.