Appelbit te scherp of goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Appelbit te scherp of goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 18:28

Hoi bokkers,
weer eens vraagje (ik heb al glenen op bokt maar kon niet mijn gebal vinden, of ik ben blind :j ) ik reed mn pony toen ze hier net was op een ongebroken bustrens. Ik vond haar hier niet heel fijn op en ben overgegaan naar dubbelgebroken bustrends (wat naar mijn mening 'fijner' is) en waar zei toen ook fijner op liep. nou is het alleen zo dat Mn pony heel erg protesteerde tegen het bit, met doorzitten wilt ze bv heel hard draven, als ik haar dan terug weer nemen dramt ze zich er vaak doorheen en gooit ze haar hoofd heel hoog. :( Ik ben wat gaan zoeken en kwam uit op ongebroken appelbitje, ik las dat het ook vaker bij jonge pony's gebruikt word en fijn Zijn als paarden het bit niet accepteren etc.
Ik heb toen goedkoop bij iemand zo'n appelbitje over kunnen nemen en ben daar vandaag voor het eerst mee gaan rijden!
Maar toen ik hem in deed zag hij er redelijk groot uit (hij stak iets uit) even gevraagd, en uiteindelijk kwam de baas erbij, maar die zei dat ik echt niet met een ongebroken bit moest rijden, dat dat veel te scherp is...(maat was uiteindelijk iets ruim, maar kleiner zou te klein worden dus het kan prima) ik heb nadat ze fat zei toch nog even ermee gereden en vond haar er eigenlijk heel fijn op, ze zakte veel meer met dr hoofd en met doorzitten protesteerde ze een stuk minder als ik haar terug wou nemen.
Het sturen ging wel even wat 'onwennig' maar ik denk dat dat wel komt. iig weet ik nu dus niet of dit bit goed is of niet... hoe denken jullie erover?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:54

Ik lees in je andere topics meer problemen. Ik denk dus dat je niet zelf moet gaan klooien met een ander bit dat zo te lezen niet goed past.
Luister naar de mensen die er verstand van hebben voordat je nog meer problemen gaat creëren.

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Appelbit te scherp of goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:20

Een ongebroken trens is niet harde dan een dubbel gebroken bitje.

Zodra er hefboomwerking bij komt kijken worden ze scherper

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.


ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:25

Een ongebroken bit kan zelfs vriendelijk zijn dan een enkel- of dubbelgebroken bit. Het wordt pas scherp als het een stang is, dus als er scharen aan zitten en je met hefboom kan gaan rijden (zoals hierboven ook al gezegd wordt). Het kan best zijn dat jouw paard fijner loopt met een ongebroken bit, en die zijn er ook met vaste ringen zoals de bustrens die jij al gebruikt hebt.

Edit: de OP even beter gelezen, en ik zie dat de ongebroken bustrens niet fijn ging, maar het ongebroken appelbit wel. Lijkt mij dat als ze daar zo goed mee loopt dat je daar mooi mee verder zou moeten rijden. :) Het is zoals gezegd echt beslist niet scherper dan een gebroken bit, is gewoon erg afhankelijk van wat je paard/pony prettig vindt.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:02

Misschien past het dubbel gebroken bit niet helemaal. Als het wat te groot is komt het tussen stukje al gauw richting de binnenkant van de lippen en gaan er misschien velletjes tussen zitten en krijgt je paard wondjes in zijn mond. Daar heb je met een ongebroken bit zeker geen problemen mee.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Appelbit te scherp of goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:27

Maar naast een bit zou het ook kunnen voortkomen uit een niet passend zadel. Onder je weg willen, tegen de hand komen. Kunnen aanwijzingen zijn voor iets vanuit de rug.
Heb je dat ook meegenomen met nadenken?



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 73 bezoekers