Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 17:56

Ik zal wel graag een overzicht kunnen inzien met richtlijn aan prijzen van dierenartsen. En eventueel specialiteiten, resencies. Of bestaat dit al?

Van de week dierenarts uit de buurt gebeld, paar minuten van mijn paarden rijden, voor veulen, hoog bedrag die ik niet precies ga noemen waarvan 45,- voorrijkosten?, en wat kleine prikjes (kan niet veel zijn om veulen licht te sederen). Sprak toevallig iemand die langs reed met hele andere prijzen die totaal niet in verhouding lagen van dierenarts die ook vlak in de buurt zit en iemand die lopend naar eerst genoemde dierenarts was gegaan en alsnog voorrijkosten doorgerekend kreeg. Is dit normaal?

Het is al duur genoeg allemaal en zal wel handig zijn als je kan kijken wie je gaat bellen?

Wat zijn jullie kwijt aan voorrijkosten?

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:05

Hier zijn voorrijdkosten $70 voor een normale afspraak. Voor spoed komt er $100 bovenop, en voor spoed in het weekend nog eens $100.
Dan ben je dus $300 kwijt en is er nog niks gedaan :')
Voor chippen van mn veulen was ik geloof ik $300 kwijt, inclusief voorrij kosten.
Voor hechten van een wond was ik 580 kwijt...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:10

Mijn gevoel zegt dat veel gewoon afhangt van hoe lang je klant bent bij een dierenarts en hoe goed jullie elkaar kennen.
Hier bestonden pakweg 15 jaar geleden gewoon geen voorrijkosten.
Resultaat is dat ik bij mijn DA ( woont 2 dorpen verderop ) nog steeds geen voorrijkosten betaal :+
Ik ben al meer dan 20 jaar klant daar met mijn poezen en paarden.

Jaar of 2 geleden een keertje andere DA moeten laten komen die ook niet zo heel ver weg woont en die rekende ook geen voorrijkosten.
Is wel Belgie :D

Aan mij heb je dus niks voor een overzicht :')

Libera…. :wow: :=

Edit; laatst een endoscopie thuis laten doen door een internist. Voor 80km heb ik 80 euries kilometervergoeding betaald.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 17-11-18 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:12

Ik betaal ook bijna 50 euro aan voorrijkosten,voor een stukje van 15/17 km bij de ene DA.
Paar weken geleden spoedconsult zaterdagavond kleine huisdieren, €130.. nu ging dat om leven of dood dus heb het graag betaald maar kan mij voorstellen dat sommige mensen dat niet kunnen en het risico nemen niet te gaan.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:15

Het is heel logisch dat de prijzen tussen verschillende dierenartsen verschillen. Een dierenarts met een eenmanspraktijk heeft hele andere kosten dan bijvoorbeeld een dierenarts in een grote groepspraktijk. Een kliniek met de modernste en beste apparatuur gaat natuurlijk ook meer geld moeten vragen dan een kliniek die enkel röntgenfoto's kan nemen. In een kliniek a la Dr. Pol zal je bijvoorbeeld minder betalen voor een operatie omdat ze daar de dieren niet aan de beademing leggen, in een andere kliniek waar ze dat wel doen zal die operatie meer kosten. Het is heel erg afhankelijk van de kliniek, de omgeving en de voorkeuren van arts en eigenaar. Ik denk dat een lijst met richtprijzen vinden of maken dus heel lastig is.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:51

Voorrijkosten doorberekenen als iemand lopend naar de praktijk is gekomen kan ik me niet voorstellen en zal misschien een foutje zijn, dat gaat toch niemand betalen lijkt me.

40/50 euro lijkt me vrij normaal voor voorrijkosten op de dag buiten het weekend. Bij onze dierenarts krijg je overigens wel korting als je direct betaald en bij tandartsbehandelingen vervallen de voorrijkosten als er meer dan 4 mee doen. Dat soort dingen zijn wel handig om te weten als je met meerdere op stal staat bijvoorbeeld.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:04

als hij op afspraak komt is het 28 euro met spoed 45.Hij woont ongv 20 km van mijn woning.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:12

Nou Ja de veearts hier om de hoek telde me 2x 65 euro voor een spuit buscopan (ofzo de paarden versie daarvan....) nog geen 10 minuten op de stoep geweest en 1 km rijden....
geen idee of de
Voorrijkosten daarbij zaten.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:13

Ik betaal €33,50 aan voorrijkosten. Wanneer je de rontgenbus moet hebben betaal je €70. Bedrag word gesplitst als er meerdere de DA nodig hebben.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:15

Bij de voorrijkosten zit volgens mij vaak ook standaard het consult, dus mogen ze dit toch rekenen, onafhankelijke van het aantal km of als je zelf naar de praktijk komt.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:18

Mijn DA rekent geen voorrijkosten maar consult. Dat is dus gewoon een standaard bedrag als hij bij ons op locatie komt en als we daar naartoe gaan berekend hij ook een consult. Dat is inderdaad per DA nogal verschillend. De rest van de kosten ook. Dus ik denk dat je consult kosten berekend krijgt en geen voorrijkosten.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:25

Tja waar mijn paard staat zit de dierenkliniek ook maar 500 meter van vandaan. Januari had mijn paard koliek. Da is er meerdere keren op avond/met spoed bij geweest. Was totaal 400 euro aan voorrijkosten. En dat voor 1 kilometer retour :+ totaal rekening was 1200 euro. Voor een aantal keer pijnstillers. Dagje kliniek. 2 keer paraffine en een keer vocht toedienen. Gelukkig hoefden we na een bakje koffie slechts de helft te betalen. Wat volgens ons meer dan genoeg was.
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 17-11-18 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:40

Voorrijkosten hangen niet perse af van hoe dichtbij je woont.
Meeste dierenartsen maken een route min of meer in een rondje voor de visites en proberen dus de aanrijdafstanden een beetje gelijk te houden.
Spoedtarief is hoger omdat ze dan speciaal voor jou los van een route naar je toe moeten rijden.
En in het weekend of s avonds moet de dierenarts dan ook nog eens van huis komen ipv vanaf de kliniek, dat tarief is meestal nog hoger omdat het dus echt de oproepdienst is.

Bij mijn dierenarts is consult goedkoper dan voorrijkosten.
Voor enten etc doen we samen met groepje stalgenoten, dan delen we de voorrijkosten.
Voor gebit of kreupelheid oid zet ik m in de trailer en rijd naar de praktijk, dat scheelt in mijn geval best wel wat.

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:41

Ik zou volgende keer gewoon de loodgieter laten komen. Dan weet je wat die aan voorrijkosten berekent. Of het uurloon van een gemiddelde automonteur. Ik weet niet wat jullie bij de tandarts betalen, ook WO, maar zonder een post doc. Ik betaal zeker 20 euro voor nog geen 10 minuten consult. Dus zeker 120 euro per uur. Wees allemaal eens een beetje reëel of neem geen dier. De verdovingsvloeistof is overigens alles behalve goedkoop.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 19:46

Lindor92 schreef:
Tja waar mijn paard staat zit de dierenkliniek ook maar 500 meter van vandaan. Januari had mijn paard koliek. Da is er meerdere keren op avond/met spoed bij geweest. Was totaal 400 euro aan voorrijkosten. En dat voor 1 kilometer retour :+ totaal rekening was 1200 euro. Voor een aantal keer pijnstillers. Dagje kliniek. 2 keer paraffine en een keer vocht toedienen. Gelukkig hoefden we na een bakje koffie slechts de helft te betalen. Wat volgens ons meer dan genoeg was.


Jeetje nee maar dat kan toch ook niet. Ik vind het jammer dat je niet kan kijken wat de beste optie voor dat moment is. Voor been problemen ben je bij bepaalde veeartsen beter af maar bijvoorbeeld een verstopping kan iedereen wel. Zou fijn zijn als je dan de goedkoopste uit omgeving kan bellen.

Hoe hebben jullie dat gedaan met eerste DA uitzoeken? De dichstbijzijnde bellen? Goedkoopste van horen en zeggen?

Ik heb namelijk 3 dichtbij. Handig voor spoed. Maar kan dus eigenlijk wel kiezen. Allemaal met paardenpraktijk aan de kliniek vast ook dus daar is het ook niet voor te doen.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:50

lees hier verschil consultkosten en voorrijkosten.
hier betaal ik ze allebei :+
wat ik me herinner was voorrij 30 en consult 50... komt van nog geen 8 km verder. (en dan ook zo een die dan vervolgens tig dingen doet, maar werkelijke probleem is dan nog niet eens behandeld)

vond dit toch echt een beetje te gek, en besloten naar een andere dierenarts te gaan die wel verder weg was, maar qua totale kosten veel goedkoper.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 19:56

Wat jullie zeggen met consult erbij in dan kan ik het beter begrijpen. Maar zeg dan ook geen voorrijkosten want dan denk ik echt uh, hoe dan? Consult klinkt toch ook beter en eerlijker, als je op loopafstand zit haha.

In dit geval ging het duidelijk om een verstopping, toen het mijzelf niet lukte toch maar gebeld. Prikje voor sedatie, prikje voor slokdarm te laten ontspannen, slang erin en water in en uit laten lopen, heel snel liep het al door kwestie van paar minuten, prikje antibiotica en weg was DA dus ik vond het allemaal best snel verdiend.

Ik heb wel vaker dierenartsen gehad en op praktijken geweest, voor echo's foto's of iets waar ze duidelijk toch wat werk aan hadden en soms vind ik het bedrag ook dubbel en dwars waard maar soms denk ik echt, moet dit echt zo duur zijn allemaal? Ik ben ook regelmatig verhuist, dus geen vaste DA, misschien scheelt dat idd, maar moet dat schelen? Snap wel dat ze dan misschien is makkelijker zijn, maar prijs blijft hetzelfde toch?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:00

Kijk eens naar wat een huisarts of ziekenhuis aan je zorgverzekering declareert voor gezondheidszorg.
Er worden vergelijkbare (steriele) spullen gebruikt, dosering van een paard is alleen een beetje hoger gezien het lichaamsgewicht).
Dierenarts komt ook nog eens aan huis, en toch wordt er min of meer verwacht dat een dierenarts de boel maar gratis weggeeft.
Ik snap dat nooit zo goed eerlijk gezegd.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:04

42-45 euro voor de voorrijkosten en consult (Ardennen)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:07

Marije_jiplover schreef:
Kijk eens naar wat een huisarts of ziekenhuis aan je zorgverzekering declareert voor gezondheidszorg.
Er worden vergelijkbare (steriele) spullen gebruikt, dosering van een paard is alleen een beetje hoger gezien het lichaamsgewicht).
Dierenarts komt ook nog eens aan huis, en toch wordt er min of meer verwacht dat een dierenarts de boel maar gratis weggeeft.
Ik snap dat nooit zo goed eerlijk gezegd.


Huisarts en ziekenhuizen is idd tenenkrommend :x Is ook een echte ziekte-industrie in plaats van gezondheidszorg. :7

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:12

Marije_jiplover schreef:
Kijk eens naar wat een huisarts of ziekenhuis aan je zorgverzekering declareert voor gezondheidszorg.
Er worden vergelijkbare (steriele) spullen gebruikt, dosering van een paard is alleen een beetje hoger gezien het lichaamsgewicht).
Dierenarts komt ook nog eens aan huis, en toch wordt er min of meer verwacht dat een dierenarts de boel maar gratis weggeeft.
Ik snap dat nooit zo goed eerlijk gezegd.


Exact! Veel mensen snappen niet dat zorg gewoon duur is...

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 20:33

StableDoor schreef:
Marije_jiplover schreef:
Kijk eens naar wat een huisarts of ziekenhuis aan je zorgverzekering declareert voor gezondheidszorg.
Er worden vergelijkbare (steriele) spullen gebruikt, dosering van een paard is alleen een beetje hoger gezien het lichaamsgewicht).
Dierenarts komt ook nog eens aan huis, en toch wordt er min of meer verwacht dat een dierenarts de boel maar gratis weggeeft.
Ik snap dat nooit zo goed eerlijk gezegd.


Exact! Veel mensen snappen niet dat zorg gewoon duur is...


Niemand heeft het over gratis je kan ook overdrijven. Ik vraag alleen verduidelijking. En waarom er zulke grote verschillen inzitten. Kan toch? Je hoeft toch ook niet alles maar klakkeloos aan te nemen. Lekker makkelijk! Ik heb al eens eerder een dikke rekening ergens van gehad waar ik het niet mee eens was en mooi gelijk gehad van de rechter. Klopte gewoon niet! Je hebt er ook minder eerlijke mensen tussen zitten als je dat nog niet wist.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:36

Gewoon de praktijken bellen en overal dezelfde standaard vragen neerleggen.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 20:38

Ik heb nu ook eindelijk eens een eerlijke fijne tandarts voor mijn eigen gevonden. Was even zoeken maar scheelde enorm! Niet alleen met kosten, maar ook kwa tijd en zorg. Ik wil graag het beste voor mezelf en ook voor de paarden, volgens mij wil iedereen dat wel. Maar je hebt ook mensen die gewoon maar betalen. Ik heb daar alleen teveel paarden voor dan doe ik toch wel even wat meer onderzoek. Bigone kan inderdaad ook iedereen bellen wat het kost dat zeker.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartsen en prijzen (overzicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:39

Of gewoon mailen, dan heb je het zwart op wit.