[TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:51

Ik koop geen kleding bij de grote modeketens. Al jaren niet. Ik koop bijv. veel handgemaakte of kleinschalig geproduceerde kleding uit Europa, tweedehands en vintage kleding enz. Niet alleen uit principe overigens, ook als mode statement.
Ik gooi geen kleding weg. Ik ben vaste klant bij de kledingreparatie en schoenmaker bijv.
Kleding die ik echt niet meer draag, om wat voor reden dan ook, gaat naar zolder en wordt uiteindelijk gedoneerd. Kleding die versleten is wordt tot vod gedegradeerd met allerhande doeleinden.

Wat is dan duurzaam? Het opnieuw dragen van kledingstukken van 20, 50 en zelfs 100 jaar oud? Of is het combineren met nieuwe kleding dan weer fout of alleen goed als je de volledige herkomst weet? Of als het een keurmerk draagt? Hoe ver moet je gaan daarin? Wat is nl. redelijk?

Die discussie zie je ook met andere massaler geproduceerde dingen.
De herkomst van de stof zelf waar veel kleding van gemaakt wordt is ook niet altijd even duidelijk (of eerlijk; denk aan katoenproductie in Azië, maar ook synthetische grondstoffen...)
Voor veel mensen is het een ver van hun bed show waar ze niet wakker van liggen omdat ze er niet eens bij stilstaan dat het er zo aan toe gaat. Of het een echte eye opener gaat zijn... ik meen me te herinneren dat er soortgelijke programma’s hebben bestaan over andere massaal geproduceerde, goedkope items... zoals smartphones en voedselproductie. Maar als het überhaupt mensen aan het denken zet is er al wat mee gewonnen. Velen denken dat zij geen verschil kunnen maken, een druppel op een gloeiende plaat, maar een beter milieu en een betere wereld begint bij jezelf.
Het is ook wel een beetje de hoeksteen van Westers kapitalisme: ja maar ik kan me dat niet veroorloven! Want kleding is buiten die ketens om vaak wel duurder en ook niet altijd even duurzaam of eerlijk. En de levensduur van producten is overigens ook heel erg veranderd en je ziet een hele ontwikkeling vanaf de naoorlogse periode in heel veel producten (meubels van 100 jaar oud versus Ikea bijv.) en ook kleding is daar niet aan ontsnapt. Het ethische en milieu aspect is zelfs nog ingewikkelder.
Maar dat het zo’n grijs gebied is betekent nou ook weer niet dat je dan maar je schouders moet ophalen en denken ach veel te ingewikkeld, laat de volgende generatie zich er maar druk om maken.

Met voedsel geldt dat ook en het dagelijkse stukje vlees opgeven was ook zo moeilijk maar tegenwoordig is het steeds meer de standaard om niet langer dagelijks vlees te eten - het kan dus wel...
Vegan is ook zo’n soms wat ingewikkelde trend en in sommige kringen bijna militant. Want veel alternatieven zijn in randzaken niet vegan (denk aan verpakkingen of transport; veel daarvan wordt vergeten en is niet “vegan”) en hoe pas je de verwarming van je huis in in die leefstijl en mag tweedehands wel? Enz.
Bij kleding zie je die discussie ook weleens. Waar past tweedehands? En zitten daar dan ook dingen bij die niet ok of juist wel ok zijn?

De bijdrage die zo’n documentaire levert is dan weer wel lastig te meten, maar alsnog niet uit te vlakken.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:04


Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Foaly

Berichten: 4815
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:05

Chubby schreef:
Palmera schreef:
Het enige waar ik op let is of er geen dierlijk materiaal inzit en het liefst lokaal gefabriceerd ivm milieuvervuilend transport.


Persoonlijk gebruik ik dus liever verantwoorde wol (mulesingvrij), echt leer (restproduct vleesindustrie) en biologisch katoen of bamboe. Want het alternatief is toch altijd een afgeleide van plastic?


Eens. Ik schrik ook eigenlijk best wel een beetje van mensen die zeggen 'ja nee ik gebruik geen wol of leer maar kinderarbeid boeit me niet zoveel.' Sorry hoor, maar bij mij staat mensenleed toch echt een trapje hoger op de ladder dan dierenleed :n

Doet me denken aan dit plaatje, vind ik wel een rake als het gaat om veganisme en mensen die soms even vergeten door wie hun driedubbel linksomgedraaide quinoa en andere 'superfoods' worden verbouwd:

Afbeelding

En voordat er nu mensen boos worden: ja, ik eet voor het overgrote deel vegetarisch en biologisch en de Primark kom ik ook uit principe niet meer. Maar wol en leer zijn naast natuurlijke materialen ook ongelooflijk duurzaam. Een paar leren laarzen of een leren tas gaat gewoon veel langer mee dan 'imitatieleer' (plastic) en dus kies ik liever voor die kant van duurzaamheid. Sorry voor de koe, maar zo is het wel }:0

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:10

Ik moet het programma nog steeds terug kijken.Zeker gezien mijn zwager, Sjaak, er in zit.
Ik moet zeggen dat ik, ondanks dat ik geen dure kleding koop, heel lang met mijn kleding doe.
Ik koop voornamelijk basics en als ik kleding weg doe dan gaat het naar de 2de hands winkel.
Ook koop ik zelf graag 2de hands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:14

Roodvos schreef:
Duurdere kleding wil helaas niet zeggen dat het dan ook duurzamer geproduceerd wordt. De hele kleding en textielindustrie is een heus doolhof.

In een poging daar meer helderheid in te brengen is in Nederland 2 jaar geleden het kleding- en textielconvenant afgesloten. Zijn jullie daar van op de hoogte?

https://www.deondernemer.nl/nieuwsberic ... modeketens

https://www.inretail.nl/nieuws/kleding- ... ar-verder/

Nee dat wist ik dus niet, maar bedankt voor het delen.

Mooie invalshoek betreft veganisme Foaly. Een kennis zoekt altijd 'veganistisch leer' ofzo, van duurzaam gefokte dieren ofzo? Krengen kosten €200.- per paar oid, maar dan loopt jew el redelijk vegan verantwoord :')

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:16

Foaly: dat mag je vinden uiteraard. Maar ik vind mensen gewoon niet belangrijk. We richten zoveel schade aan, jonken maar door en beschouwen de hele wereld als van ons: daar ga ik geen rekening mee houden. De dieren zijn al zat de dupe van ons en onze hebzucht.
Ik doe trouwens niet aan superfoods, mijn eten is gewoon van de lokale markt en de streekproducten uit de super.

M.b.t meer plastic gebruik: ik denk dat dat, in mijn geval, reuze meevalt. Ik koop een keer per jaar wat broodnodige nieuwe spullen en dan is het klaar. Ik ben dus een heel zuinig mens en wat er weggaat (na eerst nog dienst te hebben gedaan als bv klusshirt) gaat in de geschikte container.

Voorverpakte spullen koop ik principieel niet, zgn handige gadgets en hebbedingetjes zijn mijn geld niet waard, ik leef erg bewust en minimalistisch. Imo heeft een mens niet veel nodig.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:19

Ik lees ook mee :j

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst kleding kocht, maar dat was toevallig bio katoen spul van C&A. Daar geef ik graag een beetje extra aan uit. Ik koop sowieso altijd katoen, maar ben niet zo blij met alle bestrijdingsmiddelen die ze daar op gebruiken.
Verder probeer ik vooral al mijn kleding echt op te dragen. Ik ben niet zo modieus :+ Dus ik draag kleding met gemak 10 jaar lang als het zo lang goed blijft.
Ik kleur mijn kleding bij als het verbleekt is, ik strijk knie-dingen erop als de knieën versleten zijn en draag de broeken op als werkkleding..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:23

Ik ben wel al best wel een tijd bezig met duurzaam, cruelty free en fairtrade shoppen. Ik vind het bestwel lastig!

Ik vind in dit soort winkels / webshops best vaak leuke dingen, maar ik kan heel lastig door de winkelstraat lopen en dan niets kopen...

als je nog wat inspiratie zoekt qua merken / bedrijven kan ik wel even een lijstje sturen via pb

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:26

Ik zou me graag duurzaame kleden, maar iets vinden wat me uberhaupt past is al zo moeilijk....als er iets mooi staat ik koop ik het gewoon.

Ik probeer het wel anders aan te pakken, eerder veelzijdige kwaliteits kleding te kopen. Dan heb je minder kleding nodig, en het gaat langer mee.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:30

Veelal om de uitbuiting dacht ik dat als ik zelf kleding ging maken er al wel veel nare dingen zouden afvallen. Het is echt leuk om te doen, alleen is het wel mijn vraag wat is dan het keurmerk van goede verkregen grondstoffen. Je weet niet wie de katoen heeft geplukt en gesponnen. ik let wel op het okotex label en zo zijn er nog wel een paar meer. Maar tja garantie heb je met niets dat het echt ook helemaal van gecertiviceerde herkomst is. Alhoewel ik mij verbaasde over de meindel wandelschoenen die is echt tot het laatste stukje leer traceerbaar maar de zolen....daar is niets van te zeggen.
Zo had ik het laats aan de stok met mijn veganistische collega, ze doet zo haar best en ik vroeg haar met welke mest die plantjes werden geteeld....toen werd ze boos !.Meestal of kunstmest is slecht of heel erg veel dierlijkemest. Het was niet om haar af te vallen maar het zit zo in elkaar verweven ,en je kunt het bijna niet nagaan wie wat waar er bij jou product is geweest.....
Ik blijf het lastig vinden, je hebt nooit de zekerheid dat het ok is en iedereen doet wat hij goed acht.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:31

Ik zocht vanochtend of dit topic al bestond, bedankt voor het aanmaken Joolien.


Het speelt bij mij al langer door mijn hoofd dat er íemand de prijs moet betalen voor de goedkope kleding en onze consumptiemaatschappij begint me tegen te staan. Alle zooi die wij kopen moet uiteindelijk ergens terecht komen.
Ik heb lekker rigoureus de Primark ontvolgd op Instagram. :')

Gister vond ik deze website:
https://www.fairwear.org
Die een lijst verzamelt van kledingorganisaties die eerlijke werkomstandigheden bieden.
Deze blog vind ik ook erg leuk:
http://whensarasmiles.nl/

Rankabrand kende ik bijvoorbeeld al een tijdje, maar ik heb het idee dat die website niet helemaal up to date meer is?


RyanneZarita: graag!

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:32

Kapotte kleding hoort niet in de kleding bak, dan wordt het alsnog weg gegooid met uitzoeken...
Kennis van mij zoekt die bakken uit en je wilt echt niet weten wat er allemaal ingegooid wordt.... broeken met (onbedoelde :') ) gaten, uitgerafelde truien, babyrompertjes met de spuugvlekken er nog in (ongewassen), schoenen met afgebroken hakken....
Deze bakken zijn bedoelt voor bruikbare kleding/schoenen/textiel, niet als afvalbak...

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:36

Ik heb laatst gezocht naar eerlijke kleding maar vond dat best lastig. Weinig wat ik echt mooi vond en ik wil geen 150 euro betalen voor een 'mwoah, wel oké' vest. Ik draag al mijn kleren wel lang en shop niet veel, dat compenseert een beetje.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Momo94
Berichten: 1111
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:47

Ik shop bij de kringloop voor kleding. Wat tegenwoordig waarschijnlijk het grote probleem is iedereen wil alles zo goedkoop mogelijk.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:51

Ik vind het ook lastig om dit goed in te schatten. Het is echt niet dat de duurdere ketens daar beter in zijn dan bijv de H&M, je betaalt wat meer voor de kwaliteit en ze verdienen er ws meer aan. Ik heb ooit een poos magazijnwerk gedaan voor een bekend merk en daar kwamen de dozen ook gewoon uit Bangladesh.
Een eco-keurmerk zegt meestal ook niets over leefomstandigheden voor de mensen (iig in de levensmiddelen, ben niet zeker of dat voor kleding ook zo is).
Voor mezelf wil ik ook best wat meer uitgeven, ik verbruik niet veel aan kleding (al ben ik wel net zo'n kluns die het duurste kapot weet te krijgen :') ), maar ik heb ook een hard groeiende peuter en geen geldboom in de tuin.

Wat ik ook dubbel vind, ik lees wel over Europees geproduceerde kleding en dat dat beter is, wat dus aan de ene kant ook logisch is, maar verandert het wegtrekken van werk in de echt arme landen iets aan de omstandigheden van de bevolking daar? Het is niet dat ze dan ineens een betere baan kunnen vinden en dat kinderen dan wel naar school kunnen. De oplossing zit in mijn ogen dan ook meer in het zorgen voor betere werkomstandigheden daar.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:53

xApple schreef:
Alle kleding en schoenen die ik zat ben doneer ik aan Humanitas.

Ga toch eens kijken om meer duurzaam te winkelen want ik shop best veel bij h&m :o

Dat heeft geen zin meer.

Want er is een overvloed aan afgedankte spullen.

Kan de docu niet vinden maar waar naar afgedankte spullen verscheept worden, is er een overvloed.

SassyMoon
Berichten: 287
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:28

Jammer dat super foods en veganisme zo over 1 kam gescheerd worden. Ik ben het met Palerma eens. En bewust geen kinderen krijgen is ook al een stap naar een betere wereld die nu al overbevolkt is.
Of er diervriendelijke wol is, vraag ik me af. Niet van wat ik tot nu toe gezien heb. Katoen zal vast weer een eigen slechte invloed op het milieu hebben. Het blijft mega moeilijk te bepalen waar je goed aan doet. Maar bewustwording is al een grote stap voorwaarts en alle kleine beetjes helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:31

SassyMoon schreef:
Jammer dat super foods en veganisme zo over 1 kam gescheerd worden. Ik ben het met Palerma eens. En bewust geen kinderen krijgen is ook al een stap naar een betere wereld die nu al overbevolkt is.
Of er diervriendelijke wol is, vraag ik me af. Niet van wat ik tot nu toe gezien heb. Katoen zal vast weer een eigen slechte invloed op het milieu hebben. Het blijft mega moeilijk te bepalen waar je goed aan doet. Maar bewustwording is al een grote stap voorwaarts en alle kleine beetjes helpen.

Oh ja wat dat betreft ben ik wel milieubewust want ik wil geen kinderen haha :P


muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:23

Ik ben hier zelf ook sinds dit jaar mee bezig. Ik ben heel erg opgegroeid met dagelijks vlees eten en veel en goedkope kleding en schoenen van bijvoorbeeld de primark. Vlees eet ik al een tijdje nog maar heel weinig en dit jaar ben ik ook met kleding bezig gegaan.

Ik had veel kleding die ik niet droeg omdat het gewoon niet lekker zat, vervelende stofjes, niet mooi was. Deze kleding had ik dus vaak heel goedkoop gekocht. Heb mij dus in september voorgenomen om gewoon een half jaar geen kleding te kopen. Eventueel uitzondering voor dingen die ik echt nodig heb of als er veel kapot gaat. Bijvoorbeeld: ik ben onlangs begonnen met hardlopen en omdat het echt best koud is nu mocht ik een hardloopshirt met lange mouwen halen. Dit heeft bij mij wel de knop omgezet en ik heb nu ook helemaal geen behoefte meer om stomme goedkope kleren te kopen.

Ik heb mij een beetje lopen verdiepen in merken die ethische kleding verkopen, maar ik moet zeggen dat ik het aanbod best matig vind. Ook heel veel duurdere merken die ethisch gezien echt geen haar beter zijn dan de budget merken. Tweedehands kleding heb ik ook wel wat van, maar het meeste wat wordt aangeboden vind ik eigenlijk gewoon niet zo mooi. Veel in vintage winkels is ook van die plastic stofjes gemaakt en ik kan daar echt heel slecht tegen :'). Zit er aan te denken om misschien toch maar zelf kleren te gaan naaien, maar om aan verantwoorde stoffen te komen is ook weer best lastig. Maargoed, ik denk dat het flink terugschroeven van mijn kleding consumptie ook al een grote stap in de juiste richting is.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [TV] "Genaaid", Kleding eennagrootste milieuvervuiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:00

Ik ben ook veel met dit thema bezig. Het boek 'Dit is een goede gids' van Marieke Eyskoot vond ik erg goed, over duurzaamheid, natuurlijke producten etc.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:56

Dani schreef:
Ik heb laatst gezocht naar eerlijke kleding maar vond dat best lastig. Weinig wat ik echt mooi vond en ik wil geen 150 euro betalen voor een 'mwoah, wel oké' vest. Ik draag al mijn kleren wel lang en shop niet veel, dat compenseert een beetje.


Heb je al eens er aan gedacht om het zelf te maken?
Dan haal je een hoop nare factoren al weg, alleen vind ik het lastig om dan ook aantoonbare "goede" stoffen en fornituren te vinden!.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:11

eenitraM schreef:
xApple schreef:
Alle kleding en schoenen die ik zat ben doneer ik aan Humanitas.

Ga toch eens kijken om meer duurzaam te winkelen want ik shop best veel bij h&m :o

Dat heeft geen zin meer.

Want er is een overvloed aan afgedankte spullen.

Kan de docu niet vinden maar waar naar afgedankte spullen verscheept worden, is er een overvloed.


Echt? Oh dat wist ik niet :oo Zonde.
Dan zet ik het denk ik op een weggeef pagina op Facebook.

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:33

Joolien schreef:
Azmay schreef:
Aflevering meteen aangezet en ik lees mee.
Ergens heb ik echt een hekel aan dat overconsumeren en plastic maar toch maak ik me er vreselijk schuldig aan..

Oh ik ook, ik prober al zo min mogelijk met plastic te doen. Ik irriteer me ook mateloos aan al die verpakte groentes in de supermarkt en de zakjes die ik moet pakken voor mn spruiten. Ik ben geneigd om ga voortaan katoenen tasjes van thuis mee te nemen voor de groente.

Bij de AH...gebben ze nu herbruikbare zakjes....oa voor brood..maar je kunt ze ook voor wat anders gebruiken en hergebruiken....ze hangen of liggen in een standaard bij de groente afdeling...voor een paar euro!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:17

kwita schreef:
Dani schreef:
Ik heb laatst gezocht naar eerlijke kleding maar vond dat best lastig. Weinig wat ik echt mooi vond en ik wil geen 150 euro betalen voor een 'mwoah, wel oké' vest. Ik draag al mijn kleren wel lang en shop niet veel, dat compenseert een beetje.


Heb je al eens er aan gedacht om het zelf te maken?
Dan haal je een hoop nare factoren al weg, alleen vind ik het lastig om dan ook aantoonbare "goede" stoffen en fornituren te vinden!.


Dit! Ik zoek iets van dik stretch tricot van bio katoen, kan niks vinden terwijl het niet eens speciaal is?

Die zakjes bij de appie zak ij ook. Maar volgensmij zijn die van polyester gemaakt? Helft van het groente en fruit bij de appie zit ook alsnog in plastic, sta je daar met je katoenen tasje :'). Ik heb bij de natuurwinkel laatst katoenen tasjes gekocjt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:24

Ik heb van onze bruiloft nog katoenen tasjes over, dus die kan ik mooi gebruiken voor groente en fruit :)
Ik weet alleen niet of het biokatoen is... >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers