Appaloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 19:36

Mijn vriendin bezit een leuke diverse kudde, daar tussen loop ook een appaloosa shet,
Enorm leuk beest, vreemd genoeg "mankeert" hij nog wel eens wat. Hij raakt snel bevangen,en soms kan ie echt domweg tegen iets aanlopen. Palen/ bomen/ staldeur, dingen die er altijd al stonden. Manen en staart zijn sproetjes. Soms zeggen we gekscherend het is een autist de andere shet niet. Nu vertelde iemand me laatst, dat een appaloosa altijd, extra gevoelig is en ook nachtblind/kleurenblind is. Is dit een feit of fabel?


Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:39

Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar, heb ook een appaloosa kruising

spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 19:48

Flynnieman schreef:
Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar, heb ook een appaloosa kruising


Hoop hier wat meer duidelijkheid te krijgen. Op
Google word ik niet veel wijzer

Brainless

Berichten: 29665
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:53


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Luna2006

Berichten: 3158
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:54

Appaloosas zijn gevoeliger voor nachtblindheid. Homozygoot appaloosas zijn sowieso nachtblind.
Heb zelf 3 appaloosas en 2 daarvan zijn nachtblind

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:57

Appaloosa's kunnen nachtblind zijn of maandblindheid hebben. Verder zijn ze vind ikzelf gevoeliger op de huid.

1 van mijn appaloosa's is maandblind, vaak worden ze dan langzaam blind. In de fase dat jij het gaat merken is het vaak al verder dan je denkt.

Mijn merrie kreeg op 1 van haar ogen een ontsteking en haar oog is 2 weken terug verwijdert. Het andere oog wordt nu behandeld.

Zou er zeker eens naar laten kijken.

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:01

Ik heb een pinta en indd heeft sneller loop oogjes dan de andere.
Geen ontstekingen maar gewoon sneller gevoelig voor wind oid.

Nachtblind durf ik niet te zeggen bij hem maar dat zal wel niet want hij staat 24/7 buiten met ook sloten anders was dat vast al eens mis gegaan.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:15

Belangrijk is om nachtblindheid en maanblindheid niet door elkaar te halen.

Wat betreft nachtblindheid. Alle appaloosas die homozygoot zijn voor het appaloosa gen LP zijn nachtblind. Het varieert per paard en omgeving hoeveel last ze daarvan hebben of hoe duidelijk het is. Maar alle fewspots en snowcaps zijn dus gegarandeerd nachtblind. Heterozygoten zoals panterbonten of shabrakbonten zijn nooit nachtblind (of tenminste niet door dat gen, dus even grote kans als een niet-appaloosa).
Dit is dus ook simpel vast te stellen met een kleurtestje.

Maanblindheid kunnen ze aanleg voor hebben, het gen wat voor die aanleg zorgt ligt erg dicht bij het LP gen. Als ze dat 'aanleg-gen' hebben is er een significant groter risico op maanblindheid. Er zijn vroeger wat appaloosa's geweest die de aanleg hadden. Omdat er selectief is gefokt op de kleur is er per ongeluk dus ook selectief gefokt op die aanleg (omdat die eigenschappen dicht bij elkaar liggen). Maar appaloosa bloed komt gelukkig niet vanaf 1 oorsprong dus er zijn ook LP dieren zonder aanleg. Net zoals er niet-appaloosas zijn die de aanleg wel hebben. Dus het is niet een effect van het appaloosa gen, maar van een buurman van dat gen die we per ongeluk steeds hebben laten meeliften.
1x het aanleg-gen is voldoende voor verhoogd risico, dus het kan bij zowel homozygoot als heterozygoot spelen. Maar er is ook een kans dat ze het hogere risico niet meedragen. Het stapelt zich niet op, dus het is niet zo dat een heterozygoot met aanleg bijv 22x meer kans heeft en een homozygoot 44x, ze hebben een even grote verhoging in kans indien de aanleg aanwezig is.
Het aanleg gen is naar mijn weten alleen theoretisch besproken in wetenschappelijke literatuur, daar valt verder niet op te testen.

Dit is wel stof waar ik meer dan een jaar geleden voor het laatst doorheen heb geworsteld. Dus het kan zijn dat ik verouderde informatie heb of een detail verkeerd heb onthouden.


spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 21:00

Duidelijk!! Bedankt!!
Hij zal dan idd nachtblind zijn.

Wat de bevangenheid betrefd is dat dan gewoon toeval?


mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:09

Bevangenheid zou ik eerder toedelen aan de inbreng van Shetlanderbloed of ander robuust ponybloed.

Maar er is inderdaad geen bewezen link tussen het kleurgen LP en bevangenheid.

Niet alles is natuurlijk te verklaren, soms heb je gewoon pechvogels.


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:38

Als ie nachtblind is, loopt ie niet tegen dingen aan die hij altijd (overdag dus ook) tegenkomt. Ze zijn niet gek hoor. ;)
Die van mij ziet ook geen steek, zodra het begint te schemeren maar zolang we maar geen spullen gaan verplaatsen, (waterbakken, de ingang van een wei ofzo) loopt ze echt nergens tegenaan.


Brainless

Berichten: 29665
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 01:54

De mijne gaat bij schemer bij het lichtje onder de overkapping (voor de stallen staan) staan en overnacht daar ook als de rest in de wei staat.
Als hij nog in de wei of paddock staat duwt mijn merrie hem mee of wij moeten hem fysiek ophalen omdat hij anders amper een stap verzet.

Het verschilt echt per paard of ze ergens tegenaan lopen.
De mijne loopt in het donker helemaal tegen de stalwand aan (buitenzijde) om te voorkomen dat hij ergens het draad raakt, ook al is het pad achter de stal ruim 3 meter breed. (hijzelf is ca 1 meter)
De stal in en uit (als ik niet het grote licht aan doe) dan struikelt hij regelmatig over de drempel.

Net zoals bij (bijna) volledig blinde paarden:
De 1 redt zich prima de ander lukt dat niet/minder.

Gelukkig is de mijne niet van streek als hij ergens alleen in het donker staat of als de andere paarden in de wei staan en hij alleen onder de overkapping.
Hij is nu 2 jaar en weet niet beter. Het is wel zo dat hij het liefst op stal staat als het donker is.
Dan heeft hij water/eten bij de hand.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 06:48

Een klein percentage van de appaloosa’s heeft inderdaad last van nachtblindheid waarbij ze bij weinig licht slechtziend tot volledig blind zijn. Het paard moet homozygoot appaloosa zijn voor de afwijking zich manifesteert. Het euvel werd enkele jaren geleden uitvoerig beschreven in het Engelstalige ApHC magazine. Dat er enig verband zou bestaan met een verhoogde kans op oogontsteking daar heb ik geen weet van.
Zelf hadden we een nachtblind paard maar deze had verder geen problemen met de ogen. Waren we bij schemering nog onderweg dan vertrouwde hij op mij en was voorzichtig genoeg om nergens tegenaan te lopen.
Ik denk dat de meeste eigenaars niet eens weten dat hun paard nachtblind is. De dieren zijn de hinder gewoon, ze passen hun gedrag er naar aan en weten niet beter omdat ze ermee geboren zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Googlebot en 2 bezoekers