Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 17:19

Hello,

Naar aanleiding van een discussie in mijn omgeving & open ik dit topic.

Ik kader de situatie even:
Ik heb een hele fijne ruin, hij heeft een aanleg om snel dik te worden, en presteert op dit moment op nationaal niveau in het niveau 4 (BE)/ Z (NED). Momenteel gaat hij daags 2u/ dag op de paddock/wei. Ik vind dit te weinig en ben daarom, zonder haat naar de huidige stal want ik sta er best graag, opzoek naar een andere stal die meer weide gang aanbiedt van tenminste 8u/dag.

Nu kreeg ik me daarover nogal een pittige discussie met mijn vriend. Hij zei: "jij gaat nooit je paard in conditie kunnen houden, als hij heel de dag staat te eten" en "dan loopt die de hele dag in de blubber en krijgt hij blessures" of "je gaat er een weidepaard van maken", ect.. Hij zal het allemaal best goed bedoelen, maar ik wil ondanks dat, gewoon mijn (sport)paard buiten hebben staan. Maar ben toch ook benieuwd naar jullie mening.

Dus bij deze de stelling: "Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten (afname algemene conditie, blessures, ...)"


Liefs,
PerleB

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:21

Maar de Z is toch gewoon basis? Natuurlijk kan dat wel... :')

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:23

Ik denk dat het paard er alleen maar van zal opknappen. Wat meer frisse lucht en beweging.
2 uur per dag is echt heel weinig, maar persoonlijk vind ik 8 uur ook niet veel, wel een hele verbetering al natuurlijk.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:26


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:26

Kan perfect, maar zoals voor alle paarden moet je de omstandigheden natuurlijk wel leefbaar houden. Van met 5 paarden op een postzegel, diep in de drek vol in de regen staan zonder keuze om te schuilen word geen enkel paard gelukkig.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:26


puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:28

Het is geen robot die je in een doos stopt en alleen eruit haalt wanneer je wat mee wilt doen.. Het is een paard, die zal vast wel meer willen doen dan dom rondjes draaien in een box en 2 uur naar buiten. En in de meeste gevallen zijn paddocks ook nog eens vreselijk klein, zonder eten etc. Bovendien is een paard gemaakt om meer uren te eten.. Het zijn geen mensen. :P

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 17:31

Gini schreef:
Er loopt momenteel een heel gelijkaardig topic: [VSW] Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!
Daar kan je al heel wat inzichten en meningen uithalen.


Hey ja, die had ik al gezien en gelezen. Toch besloot ook dit topic te open, daar het toch een ander (belangrijk) detail betreft :)

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:33

Kan prima! De mijne loopt met mijzelf en mede-eigenaar actief in de basiswedstrijdsport in drie disciplines. Staat ‘s winters hele dagen buiten en ‘s zomers dag en nacht. Heb hierdoor een blij paard en zou niet anders willen :)

Edit: paard wordt wel dikker ‘s zomers, maar dat train je er ook weer af. Blessures? Tsja, daar heb je altijd kans op. Denk dat de kans minder is als een paard veel buiten staat, dan dat ie maar twee uurtjes per dag heeft waarin ie z’n ei kwijt kan en daarom misschien wel eerder volledig uit z’n plaat gaat.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:36

Sporters moeten toch juist veel bewegen in de frisse lucht en gezond eten?

Mijn paard loopt in een kudde op een paddock paradise en daardoor is haar basisconditie veel beter dan toen ze op stal stond en dagelijks gereden werd.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:45

hier een z2 paard die altijd buiten staat, mijn zus haar z1 en m2 paard ook bij heel veel regen komen ze wel even binnen om te drogen. Ze staan in een paddock met 24/7 hooi uit slowfeeders
geen blessures ook niet te dik, tevreden paarden die niet bij buitenkomst uit hun stekker gaan omdat ze te lang op stal hebben gestaan

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:47

Natuurlijk kan een sportpaard op de wei. Ze houden zichzelf ook lekker los in hun lijf en relaxed in hun hoofd.
Mijn huidige en vorige trainer hadden hun GP paarden op de wei, de hele dag, met andere paarden. Z is maar basissport, maar los daarvan, elk sportpaard kan de wei op. De angst voor blessures snap ik nooit zo goed. Een paard dat zich af en toe mag uitleven op een kleine paddock is volgens mij veel sneller geblesseerd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:52

Ik denk dat Carl Hester en Charlotte Dujardin wel bewijzen dat dat prima kan.
Het zijn veelal mensen op lager niveau die er maar niet geraken en zichzelf veel te serieus nemen die de knol in bubbeltjes plastick op stal houden...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:52

Draai de vraag eens om: waarom verwacht jij sportprestaties van je paard te kunnen halen als je hem niet in zijn normen en waarden laat?

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:55

Wordt je paard gevaarlijk dik of gewoon rond? Want bij ons worden de paarden tijdelijk wel ronder ja in de zomer. Net zoals in de natuur. Maar zoals iemand anders al zei, niks aan de hand, dat train je er weer af. En nog steeds zijn de paarden slank zat om met goed fatsoen op wedstrijd te verschijnen.
Klein nadeel vergeleken met alle voordelen ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:56

Volledig mee oneens. Langer geleden stonden ook top sport ponys gewoon 24 uur per dag buiten in de wei in de zomer en in de winter gewoon harig overdag buiten, waterdichte dekens waren er niet eens.

Is nu niks anders zolang ze niet moddervet kunnen eten, maar dat is voor geen enkel paard of pony gezond, kwestie van gras aanpassen door bv strookbegrazing

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:58

Onzin, dat het paard meeloopt in de basissport of wie weet ooit hogere sport maakt niet dat je paard minder behoefte heeft om buiten te staan en lichamelijk contact te hebben met soortgenoten.
Een happy athlete houdt je door hem ook in zijn koppie blij en gelukkig te houden.

Blessures vind ik zo'n onzin. Je paard kan ook tijdens het rijden of in- en uitladen van de trailer iets oplopen. Als je paard bijna nooit buiten komt en dan ineens een keer buiten mag, zijn ze misschien explosief. Maar als je paard lekker dagelijks flink wat uren buiten komt gaat dat echt wel meevallen. Ik denk dat heel de dag stil staan op stal net zo goed voor blessures en kwaaltjes kan zorgen (denk aan stalbenen, hoefproblemen).
Veel paarden die maar enkele keren per dag ruwvoer krijgen kampen met een maagzweer.

En merk je dat je paard te zwaar wordt, dan kan je ook het aantal uur op de wei inkorten en wat meer in een ruime paddock met hooi uit een slowfeeder.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:05

Carl Hester zijn paarden (en ook van andere sporters die grand prix paarden hebben) zet heel bewust zijn grand prix paarden overdag op de wei, ik geloof zelfs in de kudde. Een paard dat op de wei staat blijft goed in zijn hoofd is de redenering erachter doordat hij kan ontspannen en paard mag zijn. Ook laat hij zijn grand prix paarden door een oudere vrouw elke week buiten rijden, lekker in het bos. Ook om ze goed in de kop te houden. Hij is daar heel open over en maakt hier reclame voor in de hoop dat andere sportpaarden ook buiten mogen.
Zie ook post Ayasha.

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:07

Delphi schreef:
En merk je dat je paard te zwaar wordt, dan kan je ook het aantal uur op de wei inkorten en wat meer in een ruime paddock met hooi uit een
slowfeeder.


Verder helemaal met je eens, maar dit laatste, dat werkt niet zo op de meeste pensionstallen. Daar is gewoon 1 regime en lang niet elke stal heeft én weides én paddocks met hooi etc.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:12

Daancha schreef:
Delphi schreef:
En merk je dat je paard te zwaar wordt, dan kan je ook het aantal uur op de wei inkorten en wat meer in een ruime paddock met hooi uit een
slowfeeder.


Verder helemaal met je eens, maar dit laatste, dat werkt niet zo op de meeste pensionstallen. Daar is gewoon 1 regime en lang niet elke stal heeft én weides én paddocks met hooi etc.


Daar heb je inderdaad gelijk in hoor. Die mogelijkheid moet je wel hebben. Ik vergeet daar soms wel eens bij stil te staan, omdat ik ze aan huis heb staan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:14

Nou bij mij op stal staan 2 paarden die inter 1/2 rijden en staan gewoon de helle dag buiten.
En ze worden daar echt niet slecht van ofzo...

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:23

Oh jawel hoor, die vermaakt zich wel! Lekker spelen en grazen net als al zijn andere paardenvrienden/vriendinnen... :) Niks mis mee! :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:31

This de bedoeling dat die Fries die ik rijd ook uiteindelijk wat gaat laten zien als die wat ouder is.

Die maak je er echt niet blij mee de hele dag op stal te zetten. Dan wordt ie doodongelukkig.

Ik heb een keer een proefdag op een dressuur stal stage gelopen.die van een gp ruiter was.

Echt abnormaal hoe die met hun paarden omgaan die in training staan. Als of die beesten van porselein zijn. Een uurtje in de molen een uurtje trainen en de rest van de dag weer op stal. Was de eerste en meteen ook de laatste dag dat ik daar was. Wat een naar mens. Beledigd dat ik haar paard niet kon (ik ken al die namen en paarden uit dressuur wereld echt niet)want dat paard was Nederlands kampioen geweest en weet ik veel wat niet allemaal.

Ik was gauw genezen iig.

Janine_B
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:38

Tijdens het bronnen onderzoek voor mijn PWS over uithoudingsvermogen bij paarden kwam eruit dat paarden die veel op de wei stonden een beter uithoudingsvermogen hadden (lagere hartslag bij hogere inspanning).
Ben toen ook een artikel tegengekomen waarin ze hadden gekeken naar de blessures bij zowel paarden met weidegang als op stal, daar kwam uit dat paarden op de wei meer blessures hadden, maar paarden op stal hadden vaak ernstigere blessures, maar weet niet meer de precieze details van dat onderzoek

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:39

Janine_B schreef:
Tijdens het bronnen onderzoek voor mijn PWS over uithoudingsvermogen bij paarden kwam eruit dat paarden die veel op de wei stonden een beter uithoudingsvermogen hadden (lagere hartslag bij hogere inspanning).
Ben toen ook een artikel tegengekomen waarin ze hadden gekeken naar de blessures bij zowel paarden met weidegang als op stal, daar kwam uit dat paarden op de wei meer blessures hadden, maar paarden op stal hadden vaak ernstigere blessures, maar weet niet meer de precieze details van dat onderzoek



Ja dat is vrij logisch. Een paard wat op de wei staat traint zichzelf ook een beetje met rennen en springen en gek doen.

Een paard wat op stal staat hoeft die bewegingen niet te maken. Daar zijn die spieren helemaal niet op berekend.