soorten paracetamol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

soorten paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 16:48

Ik slik zelf niet snel pijnstillers en mag ook niet alles, dus alleen een paracetamol waar nodig. Ik heb bechterew ( reuma ) waar ik voor spuit en mag dus daarnaast evt paracetamol nemen, maar doe dat echt nooit.
Tot gisteravond, een flinke pijn aanval en de laatste 2 paracetamol genomen. Vanmorgen heeft mn zoon even heel snel voor stage voor mij nieuwe gehaald, maar dat is paracetamol met coffeine. Waarschijnlijk in haast even snel wat gepakt.
Heb het opgezocht en met coffeine werkt opwekkend en versterkt de paracetamol werking. En op zich is het scherpe randje er nu een beetje af zolang ik rustig doe.
Maar je hebt ook codeine. Waar is dat dan goed voor?

Ga het in December ook eens overleggen met reumatoloog, want ik neem echt bijna nooit iets, maar als er een paracetamol is die gewoon net even sterker werkt, kan dat weleens fijn zijn.

Heb er nu 2 genomen en mn man neemt zo gewone mee voor de zekerheid. Maar ben een beetje benieuwd naar ervaringen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: soorten paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:02


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: soorten paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 17:08

Heb ik gelezen en heb ook op google gezocht, maar ik vind de info voor iets dat vrij te koop is, vrij beperkt eigenlijk.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:14

Je hebt verschillende soorten stoffen die pijnstillend werken, paracetamol is daar 1 van. Paracetamol is verkrijgbaar onder verschillende merknamen, bijvoorbeeld panadol. Sommige mensen beweren verschil te merken tussen generieke (merkloos, bijv kruidvat) of merk (dus bijvoorbeeld panadol),maar in principe zit er gewoon hetzelfde in.

Dan heb je ook nog andere pijnstillers zoals aspirine, ibuprofen en naproxen. Dit zijn andere stoffen, maar geven ook een pijnstillend effect. Normaal neem ik alleen iets als ik echt flink pijn heb. Vaak werkt een paracetamol dan ook niet goed meer. Het neemt wel de scherpe randjes weg maar de pijn blijft. Zelf gebruik ik dan liever naproxen. Dit is vergelijkbaar met ibuprofen maar heeft een langere werking, vaak kan ik dan met 1 of 2 pillen de dag door ipv de maximale dosis paracetamol.

Sommige pijnstillers zijn echt niet zo geschikt om lang door te slikken of kunnen bijvoorbeeld slecht voor je maag zijn bij regelmatig gebruik. Dus bij vaker dan incidenteel gebruik altijd even je arts raadplegen :)

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:23

Je hebt paracetamol, paracetamol met coffeine en paracetamol met codeine. tegenwoordig ook NSAI’D met paracetamol, maar die mag ik ook niet met mijn reuma.
Inderdaad is met coffeine een beetje opwekkend, net of je wat meer cola en koffie gedronken hebt. Je voelt je iets beter.
Paracetamol met codeine, krijg je alleen op recept en valt onder de opiumwet, is dus zeker meer pijnstillend.
Ik heb ook reuma en gebruik overdag alleen de gewone paracetamol en als ik veel pijn heb voor de nacht met codeine. Je hebt met 10 mg en met 20 mg.
Persoonlijk vind ik het echt net even wat beter werken en slaap ik iets beter. Echter overdag ben ik toch wat suf en het is een opiaat dus je kan er flinke obstipatie van krijgen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 17:38

muntdrop schreef:
Je hebt verschillende soorten stoffen die pijnstillend werken, paracetamol is daar 1 van. Paracetamol is verkrijgbaar onder verschillende merknamen, bijvoorbeeld panadol. Sommige mensen beweren verschil te merken tussen generieke (merkloos, bijv kruidvat) of merk (dus bijvoorbeeld panadol),maar in principe zit er gewoon hetzelfde in.

Dan heb je ook nog andere pijnstillers zoals aspirine, ibuprofen en naproxen. Dit zijn andere stoffen, maar geven ook een pijnstillend effect. Normaal neem ik alleen iets als ik echt flink pijn heb. Vaak werkt een paracetamol dan ook niet goed meer. Het neemt wel de scherpe randjes weg maar de pijn blijft. Zelf gebruik ik dan liever naproxen. Dit is vergelijkbaar met ibuprofen maar heeft een langere werking, vaak kan ik dan met 1 of 2 pillen de dag door ipv de maximale dosis paracetamol.

Sommige pijnstillers zijn echt niet zo geschikt om lang door te slikken of kunnen bijvoorbeeld slecht voor je maag zijn bij regelmatig gebruik. Dus bij vaker dan incidenteel gebruik altijd even je arts raadplegen :)


Zoals je leest heb ik reuma en sta onder begeleiding van een arts. Ik heb al sinds 1999 een auto immuun ziekte en mag altijd waar nodig een paracetamol nemen. Dit doe ik vrijwel nooit.

Ibuprofen, diclofenac etc etc mag ik allemaal niet, dus is nooit een optie.

Zoals ik schreef, ik gebruik al jaren helaas omeprazol, ook door arts voorgeschreven.


proudmama schreef:
Je hebt paracetamol, paracetamol met coffeine en paracetamol met codeine. tegenwoordig ook NSAI’D met paracetamol, maar die mag ik ook niet met mijn reuma.
Inderdaad is met coffeine een beetje opwekkend, net of je wat meer cola en koffie gedronken hebt. Je voelt je iets beter.
Paracetamol met codeine, krijg je alleen op recept en valt onder de opiumwet, is dus zeker meer pijnstillend.
Ik heb ook reuma en gebruik overdag alleen de gewone paracetamol en als ik veel pijn heb voor de nacht met codeine. Je hebt met 10 mg en met 20 mg.
Persoonlijk vind ik het echt net even wat beter werken en slaap ik iets beter. Echter overdag ben ik toch wat suf en het is een opiaat dus je kan er flinke obstipatie van krijgen.


Ik zal die met codeine in Dec vragen zodat ik die incidenteel kan pakken voor inderdaad de nacht bijv. Vannacht was waardeloos. Las dat je met 10mg nog mag autorijden als je je niet suf voelt.

Merk wel dat de paracetamol nu de scherpste randjes weghaalt gelukkig, maar moet nog niks gaan doen. Heb dus niet gemest vandaag.
Kon ook niet diep inademen en dat scheelt wel even als het wel kan. Ben alleen heel zuinig op mn maag en darmen door darmziekte en merk dat altijd wel als ik paracetamol neem.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:10

superpony schreef:
Ik zal die met codeine in Dec vragen zodat ik die incidenteel kan pakken voor inderdaad de nacht bijv. Vannacht was waardeloos. Las dat je met 10mg nog mag autorijden als je je niet suf voelt.


Weet je zeker dat dat ook geldt bij incidenteel gebruik? Vaak is het zo dat als je medicatie langdurig gebruikt, je lichaam er aan gewend is en je dus goed weet óf je last hebt van sufhoud/tragere reactie dat het wel mag, maar niet bij incidenteel gebruik.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:20

Ik heb codeïne nu maar ik heb het gekregen om de hoestprikkel te onderdrukken... Weet niet waarom het in een paracetamol word toegevoegd

1 tablet voor het slapen, mocht van de huisarts de volgende dag gwn autorijden tenzij ik me suf voelde..

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 01:30

Er is zo te lezen al aardig wat uitleg gegeven waardoor je hopelijk een beter beeld hebt van de verschillen. Mocht je tijd hebben om (uitgebreide) bronnen door te lezen en te vergelijken, zijn onderstaande bronnen betrouwbaar. Deze worden in de apotheek zelf ook gebruikt.

Paracetamol: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... aracetamol
Paracetamol coffeïne: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... l_coffeine
Paracetamol codeïne: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ol_codeine

Van de paracetamol met codeïne is te vinden dat deze het reactievermogen kan beïnvloeden en daarmee in sommige gevallen de rijvaardigheid. Het zal afhankelijk zijn van de sterkte en hoeveelheid of je nog auto mag rijden na inname, maar hierin kan de apotheek je vast adviseren.

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Re: soorten paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 01:47

Codeïne moet je imo ook niet langdurig willen gebruiken ivm risico op verslaving. Nu zal het in lage dosering iets meevallen en incidenteel kan prima (ik gebruik het zelf ook wel eens incidenteel) maar het is niet voor niks een opiaat en alleen op recept verkrijgbaar.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: soorten paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 01:52

Slik je een pijnstiller, dan duurt het even voor het werkt (dat heet absorptie). Op een volle maag is de absorptie trager. Vervolgens wordt de pijnstiller weer afgebroken door je lichaam. Bij pijn die langer aanhoudt, is het verstandig om niet het terugkeren van de pijn af te wachten voor je weer een nieuwe dosis neemt. Neem je, bijvoorbeeld bij paracetamol, elke vier uur een nieuwe dosis paracetamol, dan blijft de spiegel in je bloed hoog. De pijnstilling is dan optimaal.
bron https://www.radarplus.nl/psyche-en-gezo ... jnstillers

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 12:27

BlijNijn schreef:
Er is zo te lezen al aardig wat uitleg gegeven waardoor je hopelijk een beter beeld hebt van de verschillen. Mocht je tijd hebben om (uitgebreide) bronnen door te lezen en te vergelijken, zijn onderstaande bronnen betrouwbaar. Deze worden in de apotheek zelf ook gebruikt.

Paracetamol: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... aracetamol
Paracetamol coffeïne: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... l_coffeine
Paracetamol codeïne: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ol_codeine

Van de paracetamol met codeïne is te vinden dat deze het reactievermogen kan beïnvloeden en daarmee in sommige gevallen de rijvaardigheid. Het zal afhankelijk zijn van de sterkte en hoeveelheid of je nog auto mag rijden na inname, maar hierin kan de apotheek je vast adviseren.


Ik zal het lezen. Ik heb wel al veel gelezen, maar ik lees ook over de twijfel over de werking en vind de info vrij beperkt.

Autorijden doe ik zelf echt niet als ik op medicatie reageer. Inmiddels helaas ervaring mee en ik neem het zekere voor het onzekere.


Blacky94 schreef:
Codeïne moet je imo ook niet langdurig willen gebruiken ivm risico op verslaving. Nu zal het in lage dosering iets meevallen en incidenteel kan prima (ik gebruik het zelf ook wel eens incidenteel) maar het is niet voor niks een opiaat en alleen op recept verkrijgbaar.


Dat is met veel zo. Als je leest wat sommige mensen met bechterew allemaal elke dag slikken, is dit echt nog vrij onschuldig. Ik neem echt nooit iets tegen de pijn en heb het dan ook over paracetamol met codeine vor de nacht bij een heftige ontsteking of klacht zoals nu.
Ik ben absoluut niet verslavings gevoelig en heb in het verleden ook heftige pijnstillers gehad, waar ik altijd weer netjes mee gestopt ben. Vraag liever dit dan wat de reumatoloog anders allemaal kan voorschrijven. Doet ze overigens bij mij gelukkig niet heel snel, maar ze willen wel dat de ontstekingen verdwijnen. Normaal werkt de Humira erg goed en is dat voldoende, maar nu even niet.


Amalarab schreef:
Slik je een pijnstiller, dan duurt het even voor het werkt (dat heet absorptie). Op een volle maag is de absorptie trager. Vervolgens wordt de pijnstiller weer afgebroken door je lichaam. Bij pijn die langer aanhoudt, is het verstandig om niet het terugkeren van de pijn af te wachten voor je weer een nieuwe dosis neemt. Neem je, bijvoorbeeld bij paracetamol, elke vier uur een nieuwe dosis paracetamol, dan blijft de spiegel in je bloed hoog. De pijnstilling is dan optimaal.
bron https://www.radarplus.nl/psyche-en-gezo ... jnstillers


Helaas is spiegel opbouwen bekend. Doen ze in het ziekenhuis ook en leer je dan wel.

Mijn zoon had gewoon de verkeerde gekocht en ben toen even gaan lezen, omdat ik niet zomaar wat neem. Het viel me op dat de beschrijvingen vrij beperkt zijn en lees zelfs dat ze twijfelen of de toevoeging wel werking heeft.

Ik drink zelf geen koffie, cola en energie drank, maar voel geen heftige reactie op de coffeine nu. Ik vond hem wel goed werken, maar heb gister voor de nacht gewone genomen en vanmorgen wel weer met de coffeine, want ik was ook wel beroerd van de pijn.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: soorten paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:03

Er zit toch gewoon een bijsluiter bij? Daar staat alles in..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 13:07

Jasmijn159 schreef:
Er zit toch gewoon een bijsluiter bij? Daar staat alles in..


Ik vind die info vrij beperkt en standaard. Wilde meer ervaringen lezen en die staan er ook niet in.

Paracetamol is vrij verkrijgbaar en ik ben al sinds 1999 ''ziek'' dus weet wel wat ik mag nemen, maar wilde wat meer weten over de andere soorten, nu we die per ongeluk hadden.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:08

superpony schreef:
Zoals je leest heb ik reuma en sta onder begeleiding van een arts. Ik heb al sinds 1999 een auto immuun ziekte en mag altijd waar nodig een paracetamol nemen. Dit doe ik vrijwel nooit.

Ibuprofen, diclofenac etc etc mag ik allemaal niet, dus is nooit een optie.

Zoals ik schreef, ik gebruik al jaren helaas omeprazol, ook door arts voorgeschreven.


Ah sorry, maar dat je geen andere pijnstillers mag gebruiken en dat je omeprazol gebruikt kon ik ook niet vinden in je openings post.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat cafeine een klein versterkend effect geeft aan de werking van een pijnstiller gebasseerd op de ervaringen van testpersonen, deze interactie is overigens ook geobserveerd met andere pijnstillers zoals ibuprofen en er zijn ook aanwijzingen dat caffeine op zichzelf een licht pijnstillend effect heeft.

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/do ... .pub3/full

"There was a small but statistically significant benefit with caffeine used at doses of 100 mg or more, which was not dependent on the pain condition or type of analgesic. About 5% to 10% more participants achieve a good level of pain relief (at least 50% of the maximum over four to six hours) with the addition of caffeine, giving a NNT of about 14 (high quality evidence)."

Zoals je kan lezen is het effect vrij subtiel en het kan dus ook net zo goed zijn dat het voor jou helemaal geen verschil uitmaakt. Ik neem aan dat je paracetamol 500mg met 50mg caffeine had? Dan zijn 2 tabletten ongeveer vergelijkbaar met een 1 bak koffie, dus het verdere stimulerende effect zal ook niet heel heftig zijn.

Dat paracetamol met codeine sterker werkt lijkt me duidelijk. Hier eventueel een studie als je er meer over wil lezen:
https://www.bmj.com/content/313/7053/321.full

Succes ermee en ik hoop dat de paracetamol met codeine voor jou een uitkomst is op de wat zwaardere dagen. Heb je overigens ook al eens gekeken naar CBD olie? Daar hebben sommige mensen ook goede ervaringen mee.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:55

Wat zit er in Saridon naast paracetamol? Helpt goed, was eerst ook als eigen merk van Etos maar kan het helaas niet meer vinden, scheelde namelijk flink in de prijs. Hier in BRD is het niet verkrijgbaar dus kan niet even op het doosje kijken :+

Edit: gevonden met Google :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: soorten paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 23:39

Muntdrop, dank je interessant. Ik vind de paracetamol met coffeine ( idd 500mg/50mg ) goed werken. Ik neem er 's ochtends 2 en daarna is het echt veel minder. De gewone haalde toch minder de scherpe randjes weg.
Maar misschien ook omdat ik echt nooit koffie en cola drink etc. Ik merk overigens geen stimulerend gevoel of iets dergelijks.

Ik vind de codeine inderdaad interessant om eens te bespreken voor de noodgevallen en nachten waar nodig. Ik neem echt ontzettend weinig, maar een goede nachtrust en blijven bewegen zijn voor mij wel belangrijk.

CBD gebruik ik normaal ook, met soms ook THC. Had het alleen aan mn man gegeven die erge klachten had en had bij moeten bestellen. Op het moment dat je geen pijn hebt, vergeet je dat dan weleens..........

Ik ga de linkjes lezen.

Vraag me dan eigenlijk gelijk af hoe dat zit bij mensen die vaker paracetamol slikken en ook koffie, cola en energie drank drinken bijvoorbeeld? Mijn man neemt paracetamol voor zijn schouder momenteel en drinkt wel koffie.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:45

Codeine wordt bij de meeste mensen in de lever omgezet in morfine (niet iedereen heeft dat enzym), maar pijnstillend effect is zwak (werkt wel goed hoestonderdrukkend). 100mg codeine is ongeveer gelijk aan 10mg morfine. Met paracetamol is er meestal 10, 20 of 30mg codeine. Pijnstillend effect van de codeïne is dus zeer klein.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 01:13

Quir schreef:
Codeine wordt bij de meeste mensen in de lever omgezet in morfine (niet iedereen heeft dat enzym), maar pijnstillend effect is zwak (werkt wel goed hoestonderdrukkend). 100mg codeine is ongeveer gelijk aan 10mg morfine. Met paracetamol is er meestal 10, 20 of 30mg codeine. Pijnstillend effect van de codeïne is dus zeer klein.


Oke, kijk, hele interessante info! Dank je wel. Ik reageer helemaal niet goed op morfine en soortgelijke.....

Apart dat het zo goed werkt op hoesten. Daar heb ik geen last van, maar leek me fijn om over die paracetamol te overleggen voor de nacht als deze wat sterker is. Maar denk dat de reumatoloog om die redenen er niet over begonnen is. Anders had zij daar vast ook wel aan gedacht.

Kan niet anders zeggen dan dat de paracetamol met coffeine goed zijn werk heeft gedaan. Ergste pijn is echt weg, kan me veel beter bewegen etc. Misschien toch het voordeel van verder weinig slikken.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:18

Ik ben allergisch voor morfine , maar verdraag wel de paracetamol met codeine dus zal ik dat enzym niet hebben ....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 22:40

proudmama schreef:
Ik ben allergisch voor morfine , maar verdraag wel de paracetamol met codeine dus zal ik dat enzym niet hebben ....


Hoe uitte zich dat? Ik ben er vooral heel erg gevoelig voor. Maar nog geen ervaring met de codeine, dus dat is dan maar proberen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:52

proudmama schreef:
Ik ben allergisch voor morfine , maar verdraag wel de paracetamol met codeine dus zal ik dat enzym niet hebben ....


Die kans is aanwezig, ongeveer 1 op de 10 blanke mensen heeft het enzym niet of te weinig (poormetabolizers). Het gaat om een leverenzym uit de P450 groep, precies te zijn CYP2D6.

Maar daarnaast is het equivalent van codeïne en morfine natuurlijk ook enorm laag. 10mg codeïne is ongeveer (je kan het niet exact 1 op 1 vergelijken) 1mg morfine. Terwijl meeste dosering van morfine bij 10mg begint (injectie zijn aan te passen naar lagere dosering natuurlijk).

En ben je echt allergisch voor morfine of een andere opiaat/opioid die vaak morfine genoemd worden? Zoals bijvoorbeelf oxycodon (is geen morfine, zelfs sterker dan morfine, maar wordt vaak wel zo genoemd).

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:43

Ik spuug mij wild van morfine, iets in mijn hersenen reageert niet goed em laat mij vreselijk braken.
Verder krijg ik blaren op mijn handpalmen die erg jeuken tot mijn handen helemaal verveld zijn.
Van morfine , maar ook van andere synthetische morfine preparaten zoals tramadol etc.
Het is een ramp , ik kan vrij weinig pijnstilling verdragen, en ben blij dat ik na operaties paracetamol/ codeine heb,