Gasverbruik vloerverwarming

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Booooo
Berichten: 6504
Geregistreerd: 26-03-06

Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 07:25

Hallo!

De meeste hebben ons grote verbouwings topic wel gevolgd. Wij wonen nu een aantal maanden in ons huis. Wij hebben met de verbouwing vloerverwarming laten leggen en beneden alle radiators weg gehaald. Daarnaast ligt in de badkamer vloerverwarming + radiator (staan altijd open). De slaapkamers staan de radiators altijd uit.

Onze monteur die de vloerverwarming heeft gelegd en de pomp etc heeft ingesteld heeft in onze huiskamer de thermostaat aan gezet. We hebben hem op 21,5 staan. Werdt ons verteld dat we daar verder niet aan moesten zitten ivm steeds opnieuw opwarmen. Gewoon 1 temperatuur aanhouden. Onze thermostaat staat dus dag en nacht op 21,5. Als hij ook daadwerkelijk werkt (aanslaat) komt er een vlammetje op te staan. Dit is eigenlijk alleen in de ochtend en avond zo.

Wij werken beide fulltime, en zijn sochtends vanuit bed meteen weg. Volgens mij heeft onze thermostaat (Honeywell) geen programma om in te stellen. Overdag staat het eigenlijk voor niks aan, maar zou vanaf 3 uur wel mogen beginnen met opwarmen. Maar goed onze monteur zegt dus niet spelen met de thermostaat dit gaat je extra kosten. Nu kreeg ik gisteren een verbuiksoverzicht van Essent.

Afbeelding

Afbeelding

Ons verbruik in oktober is 142 terwijl gemiddeld 121 is (2 onder 1 kap). Dit is dus meer als gemiddeld terwijl wij overdag nooit thuis zijn. Mij is altijd verteld dat vloerverwarming is een stuk zuiniger/goedkoper is :+

Gaat er iets fout?


madeliefw

Berichten: 2659
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:30

Ik volg wij hebben ook ons huis verbouwd, semi vrijstaand, en nu sinds een paar maanden vloerverwarming. En ook hogere energierekeningen gehad. Ook is niet helemaal duidelijk of je de vloerverwarming op een bepaalde stand moet laten staan. Daarnaast hebben we nu ook een gashaard dus onduidelijk is of de hogere rekening daardoor komt of door de vloerverwarming.

[o]

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:36

Ik zou eerst even checken of je meterstanden overeen komen met je afrekening.

Daarbij zit je maar 20m3 over het 'gemiddelde' verbruik heen. Wanneer is jullie vloer gelegd? Hebben jullie de vloerverwarming ook helemaal opgestookt voordat de vloer werd gelegd? Dat kan ook veel extra gas kosten. Verder vind ik 21,5 graden best warm. Volgens mij is de advieswarmte 19 graden.

Dat je het altijd aan moet laten staan klopt wel. Pas als je langer dan een week weg bent moet je hem terugdraaien.

Edit: verder heeft je verbruik ook te maken met de isolatie van je woning. De meeste woningen die volledig op vloerverwarming staan zijn A+ nieuwbouwwoningen. Die zullen dus wel een iets lager verbruik hebben dan een verbouwde woning.

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:39

Gemiddeld verbruik hè, in de zomer gebruiken we net geen 10 m3 per maamd als ik het me goed herinner. In oktober hebben wij 80m3 verbruikt, maar we hebben een warm huis (zonder vloerverwarming). Jaarlijks zitten wij met een hoekhuis, 3 personen, waarbij ik overdag veel thuis ben op zo'n 1100 m3. Met jullie jaarlijkse verwachting zou ik erg blij zijn.

Je zou hem een graadje lager kunnen zetten maar de vloerverwarming moet je inderdaad niet gebruiken als een gewone verwarming door hem overdag lager te zetten en als je thuis bent hoger.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

boyca
Berichten: 1072
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:42

Wij hebben ook vloerverwarming gehad in ons oude huis en krijgen het ook weer in het nieuwe.
Wij zetten de verwarming aan als het koud was en in de nacht gewoon terug. net als een normale verwarming. Niet meer verbruikt dan een ander en geen onnodig gestook, in de zomer ging de pomp zelfs uit. Wij zetten het altijd op 20,5

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:43

Bij ons ging het verbruik ook flink omhoog toen we hem altijd aan lieten staan.
Uiteindelijk had ik hem zo ingesteld dat hij ‘s morgens een half uurtje aan ging om de badkamer te verwarmen, en ‘s avonds ging hij van 4 tot 6 aan ongeveer en daarna weer uit. In die twee uurtjes warmde de vloer lekker op en gaf genoeg warmte voor de rest van de avond. Scheelde veel gasverbruik, wat ze ook zeggen..

Tegenwoordig gaat hij helemaal niet meer aan en stoken we alleen nog af en toe bij met de elektrische sfeerhaard.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:49

Wij laten m snachts terugzakken naar 17, overdag staat hij op 19 en op tijden dat we op de bank zitten op 20.
Je moet m niet uit zetten want van 10 weer omhoog kost veel gas. Maar 2 gr opwarmen kan best.

:evaw:

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:53

Ik volg even omdat wij in ons nieuwe huis ook voor vloerverwarming hebben gekozen. Op dit moment is het wel al gelegd maar nog niet aangesloten. Ons huis is van 1875 vrijstaand en volledig gerenoveerd door ons, flink geïsoleerd.

Sky_As

Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:58

Wij hebben een nieuwbouwwoning en alleen maar vloer verwarming. Alleen een radiator in de badkamer.
21 graden is inderdaad heel warm. Wij hebben hem op 19 staan. Pak wel een deken als ik het koud heb. Alleen als ik bijvoorbeeld vakantie heb zet ik hem wat hoger. Voor dat ene uurtje savonds vind ik het onzin om de hele dag dat ding zo hoog te hebben staan. Wij wonen op een hoekwoning en verbruiken nog minder dan mensen in een flat. In de zomer staat hij op 17 graden maar doordat ons huis zo goed geïsoleerd is slaat hij pas in oktober november voor het eerst aan.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:59

Is de 21.5 van op de thermostaat ook werkelijk 21.5? Misschien is het in werkelijkheid wel veel warmer.
Of het werkelijk zo is dat je minder verbruikt door alles op dezelfde temperatuur te laten staan is een moeilijke vraag. Iets met rendementen en stooklijnen. Maar anderzijds is een hogere temp=hoger verbruik.
Als de thermostaat een programma heeft zou ik idd een paar graden lager gaan wanneer je er niet bent. Wel rekening mee houden dat vloerverwrming altijd een paar uur naloopt op de instelling.

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:17

Die van ons is geprogrammeerd:
Standaard op 19 graden
Van 6.00-7.00 op 20° (dat hij net even aan slaat)
Van 15.30-19.30 21°, dan blijft het de hele avond warm

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:19

19 is een betere temperatuur 21,5 is echt heel warm dan slaat die met dit weer steeds aan

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:21

Ik denk dat het idee van op 1 temperatuur wel goed is, maar het hangt wel af van de verdere isolatie van je huis. Ons huis is om dit moment nog niet goed geisoleerd. Als ik onze vloerverwarming op 1 temp laat staan, ben ik echt veel kwijt. Ik zet hem dus enkel aan in de middag/avond als we thuis zijn.

Booooo
Berichten: 6504
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 08:45

Thanks voor alle snelle reacties al!

Wij hebben een oud huis (1952) en is inderdaad niet goed gesoleerd. We willen wel op korte termijn het dak laten isoleren. Hebben wel overal dubbelglas. Onder de vloerverwarming hebben wij speciaal isolatie materiaal gelegd zodat de warmte niet de 'bodem' (geen kruipruimte) intrekt.

Volgens mij heeft onze thermostaat geen programma om in te stellen. Maar ik ga dan toch eens proberen om wat met de temperatuur te spelen.

21,5 graden is bij ons ook echt niet warm := Zitten 's avonds nog met een trui en deken op de bank.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:01

Booooo schreef:
Thanks voor alle snelle reacties al!

Wij hebben een oud huis (1952) en is inderdaad niet goed gesoleerd. We willen wel op korte termijn het dak laten isoleren. Hebben wel overal dubbelglas. Onder de vloerverwarming hebben wij speciaal isolatie materiaal gelegd zodat de warmte niet de 'bodem' (geen kruipruimte) intrekt.

Volgens mij heeft onze thermostaat geen programma om in te stellen. Maar ik ga dan toch eens proberen om wat met de temperatuur te spelen.

21,5 graden is bij ons ook echt niet warm := Zitten 's avonds nog met een trui en deken op de bank.


Dit laatste snap ik wel, hebben wij ook last van... wij hebben een nieuwbouw woning met vloerverwarming beneden. Standaard zetten wij hem op 19 graden en gemiddeld ben ik vanaf 15.00 uur thuis dus dan slaat hij op 22 graden tot 23.00 uur dan gaat hij automatisch weer terug naar 19 graden. Maar zelfs dan zit ik savonds nog met een dekentje op de bank en een lekkere warme badjas :brr:
Hiervoor hadden wij een huis met gewone verwarming, kwa oppervlak ook kleiner maar ons verbruik is echt een stuk minder nu dan bij het vorige huis.

Diva Royal v.Sandreo : ZZ-Licht + 8wp

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:03

ik denk, als je met 21,5 graad het nog niet warm hebt binnen, dat je toch veel warmte lekt, doordat je huis nog niet helemaal geisoleerd is. Wij voelen dit ook bij onze glazen (dubbel glas) pui.

Heb jij bij jouw energie bedrijf de mogelijkheid om per dag je verbruik te zien? je zou dan namelijk eens kunnen spelen met je instellingen om te zien wat dit per dag of per week doet met je verbruik

lizy29

Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:04

Dan vermoed ik dat het eerder aan je huis ligt dan aan de verwarming. Als wij hem hier naar 21,5 stoken is het gewoon niet lekker meer zo warm.
Wij stoken sowieso eigenlijk niet warmer dan een graad of 17 met de vloerverwarming en vanaf einde middag verwarmen we dan de woonkamer bij met een houtkachel.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:11

Ik heb dan geen vloerverwarming maar in mijn jaren 30 huis is 21,5 best koud op de bank en bij bekenden die wel vloerverwarming heeft is het warm. Dus het ligt heel erg aan je huis en isolatie. daarom is dat gemiddelde verbruik ook niet te vergelijken. Ik stookte zonder dakisolatie 2700 m3 per jaar gas weg en nu na dakisolatie 1900/2000. Dat scheelt wel even een hoop.

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:18

Boedha_1981 schreef:
Booooo schreef:
Thanks voor alle snelle reacties al!

Wij hebben een oud huis (1952) en is inderdaad niet goed gesoleerd. We willen wel op korte termijn het dak laten isoleren. Hebben wel overal dubbelglas. Onder de vloerverwarming hebben wij speciaal isolatie materiaal gelegd zodat de warmte niet de 'bodem' (geen kruipruimte) intrekt.

Volgens mij heeft onze thermostaat geen programma om in te stellen. Maar ik ga dan toch eens proberen om wat met de temperatuur te spelen.

21,5 graden is bij ons ook echt niet warm := Zitten 's avonds nog met een trui en deken op de bank.


Dit laatste snap ik wel, hebben wij ook last van... wij hebben een nieuwbouw woning met vloerverwarming beneden. Standaard zetten wij hem op 19 graden en gemiddeld ben ik vanaf 15.00 uur thuis dus dan slaat hij op 22 graden tot 23.00 uur dan gaat hij automatisch weer terug naar 19 graden. Maar zelfs dan zit ik savonds nog met een dekentje op de bank en een lekkere warme badjas :brr:
Hiervoor hadden wij een huis met gewone verwarming, kwa oppervlak ook kleiner maar ons verbruik is echt een stuk minder nu dan bij het vorige huis.



Wij hebben ook vloerverwarming. Alleen 21 graden met de radiator of met de vloerverwarming voelt heel anders.

Ik heb het vaak nog koud met 21gr met de vloerverwarming. Lig met dekentje op de bank.

In de nacht is het 19 bij ons en s avonds 21.

_djoeke_
Berichten: 280
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:19

Hoe oud is de vloerverwaming? Oudere vloerverwarming verliest rendement.
De soort vloer die er op ligt kan ook een rol spelen.
Maar ik denk dat de isolatie van je huis ook een belangrijke verklaring is.


Booooo
Berichten: 6504
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 10:20

_djoeke_ schreef:
Hoe oud is de vloerverwaming? Oudere vloerverwarming verliest rendement.
De soort vloer die er op ligt kan ook een rol spelen.
Maar ik denk dat de isolatie van je huis ook een belangrijke verklaring is.


Die is een pas in juni/juli gelegd, en ook een gloednieuwe pomp die net 2 (?) maanden is aangesloten, dat zal het dus zeker niet zijn.

Ik mis nu ook wel een beetje de radiators van ons oude huis := Maar daar stond de thermostaat als wij thuis waren ook op 23,5 :o

Per dag weet ik niet of we dat kunnen zien, zal het eens nagaan.
Hoop inderdaad dat we snel het dak kunnen isoleren. Alle deuren naar de woonkamer hebben we al dicht als we er zitten om de warmte 'binnen' te houden.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:36

Het probleem is dat de combinatie van constant een relatief hoge temperatuur en een slecht geïsoleerd huis. Die warmte verdwijnt heel snel en daardoor moet er constant flink gestookt worden. Een paar opties die ik kan bedenken:
- de constante temperatuur naar beneden brengen en alleen de uren dat je meer warmte nodig hebt de thermostaat hoger zetten. Dit kan afhankelijk van hoe slim je thermostaat is in stapjes of in één keer. Dus stel je bent van 18:00-23:00 thuis en wakker, dan kun je ervoor kiezen om vanaf 16:00 in stapjes de temperatuur te verhogen van 18 graden overdag en als je slaapt, tot 21 graden 's avonds.
- beter isoleren - dit heeft 2 voordelen: 1) het koelt minder snel af dus lagere stookkosten, 2) de thermostaat kan lager want de warmte wordt behaaglijker. Ik woon in een huis van 100 jaar oud en voordat we de spouwmuren hadden geïsoleerd zat ik met 20 graden te rillen op de bank onder een dekentje. Nu is 19 graden prima, 20 als ik lang stil zit :)
- je zou voor bijverwarmen kunnen kiezen op plekken waar je het koud hebt, je hebt bijv van die infraroodpanelen. Als je die naast de bank hangt, dan is het daar in elk geval altijd lekker warm.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:39

Jeetje in mijn ogen is 21,5 wel echt warm voor in huis.
Hier staat die overdag op 18 en in de avond op 19 en in de nacht mag die terug naar 16 zakken.
Wij hebben beneden half vloerverwarming (alleen keuken en eetgedeelte, voor hangt een radiator), woonkamer keuken en eetgedeelte is verder wel 1 ruimte.

Geen idee verder van ons gasgebruik, zou ik thuis even voor moeten inloggen, wij wonen ook in een twee-onder-een-kap.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:57

Wat voor vloer ligt er op de vloerverwarming?

Een niet geïsoleerd dak is idd ook wel funest voor een constante hoge temperatuur. Je stookt dan meer voor de vogeltjes ipv voor je huis. Dakisolatie zal vast een hoop schelen. Neem aan dat de vloer wel helemaal geïsoleerd is? En verder dubbelglas etc?

Wij hebben het trouwens ook altijd 21 graden in huis. Vind de 19/20 wat hier genoemd wordt echt te koud als je stil zit := Maar goed, ik heb ook altijd pas korte mouwen aan met minimaal 25gr.

[o]

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gasverbruik vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:49

Jee wat een temperaturen!
Hier gaat de verwarming pas aan als het 16 graden is, en dan stook ik hooguit tot 17 graden :=
Ik heb dit jaar pas een dag de verwarming aan gehad :+
Maar hier hebben we dan wel een tuinkamer aan het huis liggen die snel opwarmt in de zon, dat scheelt veel en voelt ook meteen warmer aan.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _karin_, JudithGigi, lonniejj, Symke en 22 bezoekers