Paard en ik lopen vast!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 09:48

hoii!
Ik zal in het kort even vertellen wie en wat we zijn en waar we tegen aanlopen/doen. Daarna zet ik ook de punten 'overzichterlijker' in een rij!

Ik heb een (verzorg) Fries, van nu 2,5 jaar en ik verzorg haar nu ongeveer 8 maanden. In het begin konden we niks doen, was het alleen maar stress en ging het niet heel goed en lekker. Het gaat nu echt veel beter alleen we lopen met een aantal dingen vast! Ik ben een beetje inspiratieloos, met wat ik met haar kan doen, want tot nu toe poetsen en wandelen we alleen maar, en ik wil graag ook wat grondwerk doen met haar, alleen is de bak ongelooflijk eng en alleen maar paniek waarin ze mij helemaal niet meer ziet enzo en ik weet niet zo goed wat ik daaraan kan doen,maar het is wel lastig want het beperkt wel dingen die we kunnen doen. Ook is ze als we wandelen echt heel traag en staat ze telkens stil en wil ze niet meer verder lopen en eerst was dat alleen op de heenweg, maar nu ook op de terugweg.

De dingen waar we dus tegenaan lopen zijn:
- Niet zo veel inspiratie wat ik kan doen met haar
- De bak is ongelooflijk eng en we willen daar graag op trainen, maar weten niet hoe
- Ze loopt niet meer door en we kunnen dan ook niet draven of iets.
Zouden jullie weten wat we hier tegen kunnen doen? Het zou heel fijn zijn *\o/* <3


0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:13

Misschien kan je wat met de TRT method? Is van Tristan Tucker, kan je online vinden. Zowel effectief voor het verminderen van spanning als ook een mooie voorbereiding op het inrijden straks.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:17

Voor wat betreft de bak; eerst kijken vanaf waar ze spanning opbouwt. Is het al met het ernaar toe lopen? Of pas in de bak?
Voor het wandelen: ga in het begin alleen maar korte stukjes, 5 min en dan weer terug en neem dan ook altijd dezelfde route. Zo wordt het voorspelbaar voor jouw paard waardoor ontspannen makkelijker wordt.
Jonge paarden vinden het vaak moeilijk weg te gaan bij hun vriendjes en worden hierdoor onzeker, door het wandelen kort en voorspelbaar te maken wordt het een goede ervaring en zal het paard meer vertrouwen ontwikkelen en zelfverzekerder worden zonder zijn vriendjes!

Succes!

Live en online les in clickertraining met keuzevrijheid
Online cursussen over emotioneel welzijn en trainen met positieve bekrachtiging
http://www.clickertrainingvoorpaarden.nl
https://trainenmetkeuzevrijheid.nl/

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:22

Misty444 schreef:
hoii!
Ik zal in het kort even vertellen wie en wat we zijn en waar we tegen aanlopen/doen. Daarna zet ik ook de punten 'overzichterlijker' in een rij!

Ik heb een (verzorg) Fries, van nu 2,5 jaar en ik verzorg haar nu ongeveer 8 maanden. In het begin konden we niks doen, was het alleen maar stress en ging het niet heel goed en lekker. Het gaat nu echt veel beter alleen we lopen met een aantal dingen vast! Ik ben een beetje inspiratieloos, met wat ik met haar kan doen, want tot nu toe poetsen en wandelen we alleen maar, en ik wil graag ook wat grondwerk doen met haar, alleen is de bak ongelooflijk eng en alleen maar paniek waarin ze mij helemaal niet meer ziet enzo en ik weet niet zo goed wat ik daaraan kan doen,maar het is wel lastig want het beperkt wel dingen die we kunnen doen. Ook is ze als we wandelen echt heel traag en staat ze telkens stil en wil ze niet meer verder lopen en eerst was dat alleen op de heenweg, maar nu ook op de terugweg.

De dingen waar we dus tegenaan lopen zijn:
- Niet zo veel inspiratie wat ik kan doen met haar
- De bak is ongelooflijk eng en we willen daar graag op trainen, maar weten niet hoe
- Ze loopt niet meer door en we kunnen dan ook niet draven of iets.
Zouden jullie weten wat we hier tegen kunnen doen? Het zou heel fijn zijn *\o/* <3


Ja een zweepje in je linkerhand nemen (een lange dressuurzweep) en haar aantikken op haar billen als ze zelf stil wilt gaan staan. Zo leert ze gewoon mee/ door te lopen aan de hand. Daarnaast kun je aan de hand ook haar leren halthouden op stemcommando en achterwaarts aanleren.

Ik weet niet wat ze doet in de bak? maar ik zou ook gewoon beginnen met daar rondjes te lopen aan de hand en te zorgen dat ze naar jou blijft luisteren/ op jou gericht blijft.

Wat je nog het allerbeste kunt doen denk ik, is les nemen van iemand..grondwerkles..al is dat maar 1x in de maand/ 1 x in de twee maanden. Maar zo kun je het jonge paard gelijk "goed" opvoeden ipv dat ze onwenselijke dingen aanleert.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Emoreoa
Berichten: 215
Geregistreerd: 24-08-15

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:26

misschien een of een paar keer per week vast een start te maken met longeren? gewoon rustig aan op jullie tempo zonder je paard te overbelasten natuurlijk.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:30

[quotequote="NanGee"]Voor wat betreft de bak; eerst kijken vanaf waar ze spanning opbouwt. Is het al met het ernaar toe lopen? Of pas in de bak?
Voor het wandelen: ga in het begin alleen maar korte stukjes, 5 min en dan weer terug en neem dan ook altijd dezelfde route. Zo wordt het voorspelbaar voor jouw paard waardoor ontspannen makkelijker wordt.
Jonge paarden vinden het vaak moeilijk weg te gaan bij hun vriendjes en worden hierdoor onzeker, door het wandelen kort en voorspelbaar te maken wordt het een goede ervaring en zal het paard meer vertrouwen ontwikkelen en zelfverzekerder worden zonder zijn vriendjes!

Succes![/quote]


Wat ik nog vergat; het helpt ook om samen met een ander paard te gaan wandelen. Kijk eens of ze dan hetzelfde gedrag laat zien of dat ze dan meer ontspannen is.

Live en online les in clickertraining met keuzevrijheid
Online cursussen over emotioneel welzijn en trainen met positieve bekrachtiging
http://www.clickertrainingvoorpaarden.nl
https://trainenmetkeuzevrijheid.nl/

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:36

Als de bak eng is, iedere dag even een poosje los in de bak zetten. Dat helpt vast al een hoop. En dan als ze daar loopt eens een appeltje brengen.

Daarna eens proberen of ze een stukje met je mee wilt lopen.

En goede les nemen! Ook voor basis grondwerk heel handig!!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:16

Ik zie dat je nog maar 13 bent. Vraag aan de eigenaren of ze je kunnen helpen. En anders een ervaren volwassene mee laten kijken. Daar kun je dan zelf ook veel van leren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:45

Iemand die goed grondwerkles kan geven kan je helpen om in de bak aan de slag te gaan, en je huiswerk meegeven zodat je ook buiten de lessen om iets te doen hebt. Bovendien weet je zo zeker dat je je verzorgpaard niet onbewust foute dingen aanleert.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 08:19

0000 schreef:
Misschien kan je wat met de TRT method? Is van Tristan Tucker, kan je online vinden. Zowel effectief voor het verminderen van spanning als ook een mooie voorbereiding op het inrijden straks.


Kan je dat online vinden of is het echt les of kan je het ergens anders vinden?


Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 08:24

NanGee schreef:
Voor wat betreft de bak; eerst kijken vanaf waar ze spanning opbouwt. Is het al met het ernaar toe lopen? Of pas in de bak?
Voor het wandelen: ga in het begin alleen maar korte stukjes, 5 min en dan weer terug en neem dan ook altijd dezelfde route. Zo wordt het voorspelbaar voor jouw paard waardoor ontspannen makkelijker wordt.
Jonge paarden vinden het vaak moeilijk weg te gaan bij hun vriendjes en worden hierdoor onzeker, door het wandelen kort en voorspelbaar te maken wordt het een goede ervaring en zal het paard meer vertrouwen ontwikkelen en zelfverzekerder worden zonder zijn vriendjes!

Succes!


Ik heb het eigenlijk pas als we voor de bak staan, want meestal wandelen we langs de bak als we gaan wandelen, maar het is echt voor de bak en in de bak. Ik weet niet of ze vroeger nare ervaringen heeft gehad in een bak/paddock, maar dat kan natuurlijk ook!
Ik loop meestal ook met andere paarden en in het begin was het alleen maar snel lopen en paniek, en uiteindelijk heb ik de paniek er af kunnen halen en liep ze altijd heel lekker door, alleen is het nu niet echt meer zo en ze blijjft gerust stilstaan als de andere paarden verder gaan en dan kan ze uiteindelijk helemaal alleen zijn maar wil ze nog steeds niet echt doorlopen! En soms heeft ze van die dagen dat ze wel lekker doorloopt, maar heel vaak niet! Ik heb het nu met druk geprobeert en loslaten opzich werkt dat wel maar ze staat na 2 passen weer stil, ook probeer ik het nu met een zweepje, maar dat boeit haar niet heel veel!

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:25

Misty444 schreef:
0000 schreef:
Misschien kan je wat met de TRT method? Is van Tristan Tucker, kan je online vinden. Zowel effectief voor het verminderen van spanning als ook een mooie voorbereiding op het inrijden straks.


Kan je dat online vinden of is het echt les of kan je het ergens anders vinden?


trtmethod.com

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 08:27

Elisa2 schreef:
Misty444 schreef:
hoii!
Ik zal in het kort even vertellen wie en wat we zijn en waar we tegen aanlopen/doen. Daarna zet ik ook de punten 'overzichterlijker' in een rij!

Ik heb een (verzorg) Fries, van nu 2,5 jaar en ik verzorg haar nu ongeveer 8 maanden. In het begin konden we niks doen, was het alleen maar stress en ging het niet heel goed en lekker. Het gaat nu echt veel beter alleen we lopen met een aantal dingen vast! Ik ben een beetje inspiratieloos, met wat ik met haar kan doen, want tot nu toe poetsen en wandelen we alleen maar, en ik wil graag ook wat grondwerk doen met haar, alleen is de bak ongelooflijk eng en alleen maar paniek waarin ze mij helemaal niet meer ziet enzo en ik weet niet zo goed wat ik daaraan kan doen,maar het is wel lastig want het beperkt wel dingen die we kunnen doen. Ook is ze als we wandelen echt heel traag en staat ze telkens stil en wil ze niet meer verder lopen en eerst was dat alleen op de heenweg, maar nu ook op de terugweg.

De dingen waar we dus tegenaan lopen zijn:
- Niet zo veel inspiratie wat ik kan doen met haar
- De bak is ongelooflijk eng en we willen daar graag op trainen, maar weten niet hoe
- Ze loopt niet meer door en we kunnen dan ook niet draven of iets.
Zouden jullie weten wat we hier tegen kunnen doen? Het zou heel fijn zijn *\o/* <3


Ja een zweepje in je linkerhand nemen (een lange dressuurzweep) en haar aantikken op haar billen als ze zelf stil wilt gaan staan. Zo leert ze gewoon mee/ door te lopen aan de hand. Daarnaast kun je aan de hand ook haar leren halthouden op stemcommando en achterwaarts aanleren.

Ik weet niet wat ze doet in de bak? maar ik zou ook gewoon beginnen met daar rondjes te lopen aan de hand en te zorgen dat ze naar jou blijft luisteren/ op jou gericht blijft.

Wat je nog het allerbeste kunt doen denk ik, is les nemen van iemand..grondwerkles..al is dat maar 1x in de maand/ 1 x in de twee maanden. Maar zo kun je het jonge paard gelijk "goed" opvoeden ipv dat ze onwenselijke dingen aanleert.


Ik vind het opzich wel een handig idee, alleen reageert ze daar niet echt op als ik het probeerde en heb je dan niet zo dat als ze nu al niet reageert en je harder een tik geeft dat ze bij het rijden dan als 'stom' is voor de zweep?

In de bak lopen we ook rondjes, maar je moet haar echt heel erg bezig houden zodat ze niet schrikt ofzo, maar dan stijgert of bokt ze of ze gaat galoperen of loopt je omver!

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 08:29

CraziiEmma schreef:
misschien een of een paar keer per week vast een start te maken met longeren? gewoon rustig aan op jullie tempo zonder je paard te overbelasten natuurlijk.


De eigenaren vinden haar daar te jong voor ivm de groei en de groeischijven enz!

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 08:30

Gypsy schreef:
Iemand die goed grondwerkles kan geven kan je helpen om in de bak aan de slag te gaan, en je huiswerk meegeven zodat je ook buiten de lessen om iets te doen hebt. Bovendien weet je zo zeker dat je je verzorgpaard niet onbewust foute dingen aanleert.


Ik vind dat wel een goed idee, maar ik denk niet dat ik daar geld voor heb... ;( Dus ik denk niet dat dat hem zou worden, want het lijkt me verder wel een goed idee!

dianaw33

Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:46

Een paard van 2 1/2 is nog erg jong, en vindt het heel moeilijk om ergens zonder steun van een ander paard heen te gaan. Ik denk ook dat dat op dit moment gewoon te veel gevraagd is. Met jonge paarden moet je dit langzaam opbouwen afhankelijk van wat het paard aankan, de een is onafhankelijker dan de ander, jouw paard blijkbaar nog helemaal niet. Zeker omdat je 13 bent zou ik voor je eigen veiligheid niet gaan experimenteren met allerlei trainingsmethoden waarbij je toch echt goed moet weten wat je doet, en alleen met een ander paard erbij naar de bak gaan.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 08:57

dianaw33 schreef:
Een paard van 2 1/2 is nog erg jong, en vindt het heel moeilijk om ergens zonder steun van een ander paard heen te gaan. Ik denk ook dat dat op dit moment gewoon te veel gevraagd is. Met jonge paarden moet je dit langzaam opbouwen afhankelijk van wat het paard aankan, de een is onafhankelijker dan de ander, jouw paard blijkbaar nog helemaal niet. Zeker omdat je 13 bent zou ik voor je eigen veiligheid niet gaan experimenteren met allerlei trainingsmethoden waarbij je toch echt goed moet weten wat je doet, en alleen met een ander paard erbij naar de bak gaan.


Je hebt wel gelijk dat ze nog jong is, maar het valt echt wel mee hoeveel ik doe en ik kijk ook altijd hoe zij in haar vel zit/hoe het weer is enz. Tot nu toe wandel ik ongeveer 2x per week met haar (9/10 keer met anderen) en poets ik haar lekker, maar als het heel hard waait of als we iets super spannends zijn tegengekomen wandel ik niet zo lang, dan als alles goed gaat en we er beide van genieten. Alleen vind ik het wel handig dat je wat meer de basis dingen leert/grondwerk basis zodat ze wat meer vertrouwen krijgt en weet dat ho, ho is. Voor de rest is het ook een heel leergierig en is ze vaak toe aan uitdaging en anders gaat ze zich vervelen en dat is ook niet heel chill.

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:59

Misschien leuk om eens een grondwerkles te nemen. Geeft weer nieuwe inzichten :)

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:00

Als ie momenteel heel traag is dan vergt het groeien, de omslag van weer, het aanmaken van vacht etc etc op dit moment gewoon heel veel energie. Het is nog een dreumes, accepteer dat. Het beste was geweest als ie nog gewoon in de opfok had gestaan en het enige wat ie aan zijn hoofd had was groeien en met leeftijdsgenootjes spelen. Het is hem gewoon allemaal nog te veel.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:04

Zet je paard is een paar dagen los in de bak liefst samen met een ervaren paard welke niet bang is.

Daarna kun je wat oefeningen aan de hand gaan doen, waarschijnlijk is het allemaal wat minder spannend doordat het andere paard erbij is.

Als het goed gaat met een ander paard erbij kun je het langzaam alleen gaan proberen.
Bij mijn pony heeft het heel lang geduurd voordat hij kon ontspannen terwijl hij alleen mee moest, t enige wat helpt is door het toch vaak te doen zodat ze er aan gewend raken, ze leren dan ook dat ze wel weer terug komen bij der vriendjes.

Het niet meer willen mee lopen herken ik wel, mijn pony kan heel goed meelopen enz. Maar als hij iets eng vind gaat hij stilstaan.
Het beste helpt het dan om hem heel even te laten kijken en vervolgens toch gewoon weer mee te nemen, ik krijg hem dan in beweging door hem opzij te trekken.

Oefeningen die je kunt doen zijn er al veel te vinden op internet, Google het is zou ik zeggen!

Ik zou beginnen metgewoon normaal mee lopen, van daaruit kun je namelijk veel meer dingen gaan doen zoals schriktraining maar dan moet ze wel normaal mee kunnen lopen.
Leuke ideeën voor schriktraining zijn er ook zat te vinden op bokt

Er zijn ook dingen die je kunt oefenen die niet in de bak hoeven zoals vast staan, voetjes geven, stapje opzij of stapje achterwaarts.
Je kunt is iets op de rug leggen zoals een zadeldekje.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 09:08

oji schreef:
Als ie momenteel heel traag is dan vergt het groeien, de omslag van weer, het aanmaken van vacht etc etc op dit moment gewoon heel veel energie. Het is nog een dreumes, accepteer dat. Het beste was geweest als ie nog gewoon in de opfok had gestaan en het enige wat ie aan zijn hoofd had was groeien en met leeftijdsgenootjes spelen. Het is hem gewoon allemaal nog te veel.


Ik had nog niet bekeken met het omslag van het weer enz. dank je wel voor het berichtjeen ik ga zeker rustiger aandoen met haar! *\o/*

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:08

Een paard van 2,5 moet ook eigenlijk maar een paar dingen kunnen. En dat is vaststaan, meelopen, zich laten poetsen, opzij stappen bij het poetsen en voetjes geven.

Verder lekker los laten lopen in de rijbak, de wei, met andere paarden. En niet teveel tutten en proberen. Worden ze eerder slechter van dan beter.

Als je echt goed wil leren grondwerken met dit paard op haar en jouw leeftijd. Neem goede les en oefen alleen tijdens je les.

Wil je zelf meer oefenen, kies dan voorlopig een braaf ander ouder (verzorg)paard.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 10:36

Kelly_ann schreef:
Een paard van 2,5 moet ook eigenlijk maar een paar dingen kunnen. En dat is vaststaan, meelopen, zich laten poetsen, opzij stappen bij het poetsen en voetjes geven.

Verder lekker los laten lopen in de rijbak, de wei, met andere paarden. En niet teveel tutten en proberen. Worden ze eerder slechter van dan beter.

Als je echt goed wil leren grondwerken met dit paard op haar en jouw leeftijd. Neem goede les en oefen alleen tijdens je les.

Wil je zelf meer oefenen, kies dan voorlopig een braaf ander ouder (verzorg)paard.


Ik ga neverr met d'r stoppen!

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:57

Er zegt ook niemand dat dat moet. Maar net zoals je geen auto moet gaan rijden als je geen geld/tijd hebt om te gaan lessen, zou je eigenlijk ook niet met een paard moeten willen werken zonder te zorgen voor de juiste kennis en begeleiding. Mensen zien lessen vaak als een investering in het paard (en zijn daardoor soms huiverig om te investeren in een verzorgpaard) maar het is veel meer een investering in de ruiter/begeleider. Wat je leert neem je de rest van je leven mee.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard en ik lopen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:11

Misschien kun je met je ouders overleggen of je bijvoorbeeld zolang je verzorgpaard nog niet ingereden is om de week een lesje grondwerk mag nemen, en daarna rijlessen? Met de grondwerklessen kun je ook het inrijden voorbereiden dus die zijn het geld zeker waard. Bovendien kun je zo leren hoe veilig met je verzorgpaard om te gaan, dat moet je ouders ook iets waard zijn toch?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers