Vragen bij koop van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manoah123
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-10-18

Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 19:38

Hoi hoi,
Ik ga een paard kopen (mijn eerste), en dus vroeg ik mij af wat allemaal handig is om te vragen als je komt kijken bij het paard dat je bijv op het oog hebt. En waar je goed op moet letten bij het kopen van een paard.

Groetsjesss *D


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:40

Kijk goed of het paard bij je doel aansluit, neem een ervaren iemand mee en laat het dier vooral keuren!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

vikawiek

Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:40

Het beste is om iemand mee te nemen die veel verstand heeft, bijvoorbeeld een instructeur. En laat altijd je paard keuren!!

Cartoonist found dead, details are sketchy

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:41

Ik zou een aankoop keuring laten doen voor medische aspecten.
Verder vraag ik meestal waarom het paard wordt verkocht en wat vragen wat aan het paard afhangt. Zoals hoe die onder het zadel is, op vreemd terrein, voor een jong paard hoe die in de omgang (met wat ermee wordt gedaan) is. Etc
Alles wat je wil weten


Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:44

En vraag naar gebreken. Luchtzuigen etc. Als ie op ijzers staat vraag waarom. Soms is hoefstand niet goed en krijg je daar later problemen mee. Vraag hoe ie opgegroeid is. In kudde of niet. Hoe hij op gras reageert. Hoe hij nu gehouden word en waarom. Hoe ie naar andere paarden is. Of ie gevoelig is voor voersoorten. Of ie ooit geblesseerd geweest is etc. Succes met kopen!

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Manoah123
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-10-18

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 19:54

Bedankt, ik ga het allemaal meenemen.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:46

Vraag ook als je het paard je aanstaat wat hun dierenarts is en of je hem mag laten keuren door een dierenarts van jouw keuze. Zoek van te voren een aantal dierenartsen die kunnen keuren op die in de buurt van dat paard staan. Neem dan een andere dierenarts als de eigenaar heeft.

Vraag of het paard al langere tijd heeft stilgestaan voordat het te koop kwam en zo ja, waarom.

Als je echt denkt dat het hem is, vraag dan naar het schema van buiten en/of binnen en het voer dat het paard krijgt, het soort en de hoeveelheid ( zowel van ruwvoer als van krachtvoer). Wanneer het voor het laatst ontwormd is en waarmee, wanneer de laatste influenza-enting is geweest. Een beetje eigenaar weet dat allemaal zo op te noemen. Zo weet je gelijk een beetje wat voor eigenaar je hebt en of alles up-to-date is.

De andere tips die genoemd zijn, zijn ook belangrijk hoor!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:58

Verdiep je van tevoren in het ras van het paard dat je gaat bekijken en alle (erfelijke) ziektes en gebreken daarbij bovengemiddeld vaak voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 00:01

Of ie braaf is bij de hoefsmid, braaf op de trailer en alleen te laden, ooit lichamelijke blessures, ziektes of andere aandoeningen gehad, welke medische ingrepen heeft hij ondergaan wanneer van toepassing, hoe is hij op de wei.. makkelijk te vangen?'
Tijdens opzadelen geen ongewenst gedrag zoals singelnijd (beste zelf opzadelen),'op welk niveau is hij getraind en uitgebracht, speciale voeding of bodembedekking stal nodig, stalgebreken.
Wanneer is zijn gebit voor het laatst door een tandarts behandeld.
Hoe is zijn rij gedrag en voor welk type ruiter is hij geschikt.
Goed kijken of hij recht op zijn voeten en benen staat, of alle hoeven gelijk zijn. Tijdens het rijden er op letten of hij zijn tong er iets uit hangt en of hij zijn staart recht draagt, of hij maait in draf.
Die laatste dingen vergeet je nog wel eens op te letten als je op slag verliefd wordt als hij mooi is.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:59

Inderdaad iemand mee nemen die veel ervaring heeft en die je hierbij kan helpen. Laat iemand ook even op een recht en vlak stuk stappen en draven aan de hand, goed kijken of het paard goed loopt.
Vraag naar gedrag, opvoeding, eventuele blessures/gebreken/allergieën/etc.
Vraag of de ruiter die er doorgaans op rijdt een stukje wil voorrijden, dan krijg je gelijk een idee hoe er gereden wordt, wat het paard is gewend. Stap er daarna zelf op. Bij een tweede bezichtiging stap je er zelf gelijk op.
Probeer het paard over zijn hele lichaam aan te raken, is er ergens een gekke reactie, vraag waarom. Voel op die manier of je ook littekens kan voelen en vraag waar die vandaan komen.
Vraag of ze de moeder/vader/familielid ook hebben staan, en kijk hoe die eruit ziet en vraag wat daarmee wordt gedaan, krijg je een idee wat er in de familie kan zitten.
Vraag hoe bomproof hij is, en als er beweerd wordt dat hij dat 100% is, laat de meegenomen persoon opeens een paraplu naast hem openen, met een plastic zak wapperen, zoiets.
Vraag hoeveel eigenaren er hiervoor al zijn geweest, en waarom hij daar weg is.
Als het niet direct vanuit de voorgaande eigenaar is, vraag of je daar contact mee kan hebben.
Zeg nooit gelijk ja bij de eerste bezichtiging, altijd minimaal een nachtje over slapen en dan een tweede keer gaan kijken (kom ook wat te vroeg zodat je kan checken dat hij niet moe wordt gemaakt voordat jij er bent).
De rest is hierboven al genoemd.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:48

Toen wij een pony gingen kopen heb ik van te voren een hele lijst aan vragen opgesteld. Maar geloof me, je zal áltijd een vraag vergeten. Zoals RedWiki ook zegt hierboven, koop daarom nooit een paard bij de eerste bezichtiging. Laat in de auto naar huis alles even bezinken. Dan zul je tijdens de autorit vast weer nieuwe vragen hebben, die je bij de tweede bezichtiging kunt stellen.
Vraag ook vooral naar de reden van verkoop en naar wat voor hun de reden was om dit paard te kopen.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:08

Als het een rijpaard is: Laat hem eerst door iemand van daar voorrijden voordat je er zelf opgaat om hem te proberen.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:09

anjali schreef:
Als het een rijpaard is: Laat hem eerst door iemand van daar voorrijden voordat je er zelf opgaat om hem te proberen.

Lijkt mij een mooie tip

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:10

Let ook op het paspoort, ik heb daarmee wel een fout gemaakt en heb daar nu gedoe mee. Leen bijvoorbeeld een chipscanner en kijk of het overeenkomt met het chipnummer in het paspoort.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:14

Op de wiki staat een artikel hierover "hoe paard kopen"

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:03

Eerst met je instructeur in overleg. Welke grootte , karakter, ras enz enz vind de instructeur dat bij jou past. Zijn jullie het daar over eens? Overleg of je budget past bij je wensen en bij het paard wat bij je past. Neem je instructeur mee als je gaat kijken en vraag eventueel of deze eerst het paard wil rijden en ga er daarna zelf op. Neem de tijd en overleg goed.

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:57

Let ook goed op hoe het paard zich gedraagt tov andere paarden.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:42

Best ook dik halfuur voor de afspraak al ter plaatse zijn, of zelfs n uur. Als je ziet dat ze het paard al goed moe aan het maken zijn voor je erop gaat, weet je al dat t n hevig paard is. Of als ze n halfuur bezig zijn om hem te vangen, dan heb je meestal ook geen werkwillig exemplaar vast, al zou dat voor mij geen no-go zijn, kan aan de ruiter/eigenaar liggen.

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:57

hwn schreef:
Best ook dik halfuur voor de afspraak al ter plaatse zijn, of zelfs n uur. Als je ziet dat ze het paard al goed moe aan het maken zijn voor je erop gaat, weet je al dat t n hevig paard is. Of als ze n halfuur bezig zijn om hem te vangen, dan heb je meestal ook geen werkwillig exemplaar vast, al zou dat voor mij geen no-go zijn, kan aan de ruiter/eigenaar liggen.


Moe maken zie je echt wel aan de neusgaten/ademhaling en natheid van hwt paard

Laat paard los bewegen in de bak dan zie je of deze goed te vangen is

Een half uur of uur eerder komen kun je bij mijn mooi wachten. Heb vaak een afpraak ingepland in hetgeen wat ik ervoor of erna moet doen. Dus dik overdreven te vroeg komen is nergens vooe nodig.
Ben dan vaak zelf niet eens op de weide ( en nee je mag dan bij mijn ook niet alvast de weide op!)


Verder ala eerste chip laten uitlezen!
Vraag naar gebreken!
Ga je naar handelaar zoek reviews of in je omgeving of iemand de betreffende persoon kent. En particulier laat je ool daar niks wijsmaken, zei spelen soms net zo vies als sommige handelaren!

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:47

hwn schreef:
Best ook dik halfuur voor de afspraak al ter plaatse zijn, of zelfs n uur. Als je ziet dat ze het paard al goed moe aan het maken zijn voor je erop gaat, weet je al dat t n hevig paard is. Of als ze n halfuur bezig zijn om hem te vangen, dan heb je meestal ook geen werkwillig exemplaar vast, al zou dat voor mij geen no-go zijn, kan aan de ruiter/eigenaar liggen.

Te vroeg komen wordt niet altijd gewaardeerd hoor. Ik was wel een ergens een half uur te vroeg omdat het dichter bij was dan verwacht (ik houd niet van te laat komen). Toen was er niemand aanwezig, het paard stond wel in de wei en daar liepen we toen naartoe om te kijken (niet in de wei!) en toen kwamen die mensen pas en waren verontwaardigd dat wij daar al stonden.Ik heb de best leuke pony trouwens niet gekocht omdat hij orthopedische hoefijzers nodig had en ik toendertijd geen goede hoefsmid kende waar ik voldoende vertrouwen in had.


bonbon1983
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:17

hwn schreef:
Best ook dik halfuur voor de afspraak al ter plaatse zijn, of zelfs n uur. Als je ziet dat ze het paard al goed moe aan het maken zijn voor je erop gaat, weet je al dat t n hevig paard is. Of als ze n halfuur bezig zijn om hem te vangen, dan heb je meestal ook geen werkwillig exemplaar vast, al zou dat voor mij geen no-go zijn, kan aan de ruiter/eigenaar liggen.



Wat een onzin.

Mijn paard stond op pension...en ik was echt niet zo vroeg van te voren op stal als mensen zouden komen en ik zou het ook totaal niet waarderen als allerlei mensen op het pension gingen snuffelen....en de eigenaar van het pension ook niet. Dus je zou rustig 1 uur kunnen wortel schieten.


En als je al denkt dat een eigenaar dit soort fratsen uit zou halen..dan kun je er gewoon beter maar geen paard kopen.

WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Re: Vragen bij koop van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:31

Ik zou inderdaad iemand meenemen die er veel verstand van heeft en van tevoren al wat vragen bedenken die je aan de verkoper wilt stellen. Als je bij een paard gaat kijken dan moet je er goed opletten of het paard aan je verwachtingen voldoet en vooral of er een klik is. De omgeving waar het paard staat en hoe het paard er zelf bijstaat is natuurlijk ook van belang, maar daar zal de kenner dan ook wel naar kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Devitootje, xMriit en 80 bezoekers