Weide vol JKK

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 16:59

Hallo allemaal,

De buurvrouw heeft haar wei afgemaaid.
Ziet er weer mooi uit ect.
Nou stond haar wei vol troep waaronder JKK.
Nu had ik 1 deel van mijn wei afgesloten voor de ponys om wat bij te komen, helaas is al het zaad van haar weide daar heen gevlogen.

Het hele stuk staat vol JKK, elke cm staat vol.
Ben al weken lang met de schop aan het uitgraven maar kom er niet doorheen.

Is er een andere manier om hier vanaf te komen?
Was al aan het denlen het hele stuk 20 cm dieper af te laten graven ofzo..

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:06

de goedkoopste maar niet meest praktische oplossing is geduld en afwachten. JKK vergiftigt de grond en zal na een paar jaar vanzelf weggaan. ook heb je de jkk vlinder welke zijn eitjes in de bloemen legt en deze eten de plant op en zo krijjg je ook jaar na jaar minder planten.

de korte termijn oplossing is afgraven.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 17:09

Ik heb dit stuk in het voorjaar toch weer nodig.
Zou na het afgraven helpen om er met een brander over te gaan voor eventueel zaad?
Zit nu namelijk ook vol zaad -O-

Ga eens rond horen of er iemand in de buurt een graafmachine heeft, zal iets sneller gaan als met 1 schop

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:10

Poe, ben je mooi klaar mee. Bemesten, en blijven uittrekken. Of helemaal omzetten, en opnieuw gras erin. Maar je zult met je buurvrouw moeten gaan praten en overleggen dat ze vóór de bloei maait, anders is het voor jou vechten tegen de bierkaai.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 17:19

Met deze buurvrouw is niet te praten,
Wei staat daar al jaren te verotten.
Soms laat ze een boer komen die t een keer maait en dat is t.

Zou ik het kunnen bemesten met de mest van de pony's zelf?

Heb net 1 vierkante meter uit gegraven tussen het werk door, zo schiet het op

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:28

Nu bemesten mag niet meer.
Sowieso om onkruid weg te houden 2 x per jaar een boer laten komen om stront te laten rijden

Voor nu is uitsteken het beste

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:37

2x per jaar land laten bemesten én Bofix op jkk planten spuiten, niet giftig voor de paarden en doodt de jkk plant met wortels en al. De plant verschrompelt en je kunt m makkelijker uitsteken. De paarden blijven er dan nog steeds van af.

Dit doet de boer bij ons nu een paar jaar, we hadden door omliggend natuurgebied ook last van veel jkk en is nu bijna helemaal uitgeroeid!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:21

Afbeelding

Meest biologische oplossing maar ook de meest tijdrovende denk ik :+
Hebben hier ook een wei met veel jkk en zoals je ziet heeft de vlinder de wei al gevonden.
Als ik echter kijk op hoeveel planten werkelijk rupsen zitten dan gaat het nog 100 jaar duren..

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:24

Die rups is niet gek, en de natuur ook niet. Er zullen nóóit zoveel rupsen komen dat de plant wordt uitgeroeid.

In tegenstelling tot het algemene idee, zaait JKK zich helemaal niet zo goed uit. Planten die er al staan, geven signaalstoffen af waardoor zaden die in de buurt landen niet kunnen kiemen. Daarnaast verspreidt het zaad zich gemiddeld maar enkele meters van de moederplant.

Chemisch bestrijden is goed mogelijk (maar in dit jaargetijde niet zinvol, de plant groeit nu niet). Het land goed bemesten helpt ook (maar ook niet nu, mag niet, en het gras groeit nu ook niet).

Je hele land omspitten is niet nodig, tenzij het gras sowieso al aan vervanging toe is. Dan eerst laten doodspuiten, en daarna pas ploegen. Anders versnipper je de (levende) wortels van je JKK en maak je het probleem alleen maar groter.

Toplaag verwijderen, afvoeren en vervangen is onzin. Je verwijdert ten eerste je vruchtbare laag met al je bodemleven en je moet ten tweede maar afwachten of de grond die je terugkrijgt geen onkruid bevat. En het kost een paar centen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:43

Afbeelding
Afbeelding

Ze eten ook niet de hele plant op, alleen de bloemen en bladeren..

En ik denk dat we daar op de wei ook herten of reeën hebben die de koppen van de jkk eten. Bij sommige planten waren de toppen plotseling verdwenen.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:59


rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 00:14

Op dit stuk kan geen boer of dergelijks komen. Dus alles wordt met de hand gedaan.

Zal eens kijken naar bofix voor in het voor jaar.

Van mij hoeft er op dit stuk geen gras te staan, mag kapotgelopen worden tot paddock voor de shetlanders

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:56

rayoow schreef:
Op dit stuk kan geen boer of dergelijks komen. Dus alles wordt met de hand gedaan.

Zal eens kijken naar bofix voor in het voor jaar.

Van mij hoeft er op dit stuk geen gras te staan, mag kapotgelopen worden tot paddock voor de shetlanders


Weet niet hoe het in Nederland zit maar in België is het vanaf 1/1/19 verboden in de particuliere handel dus ben je te laat... beter nu nog voorraad inslaan
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 16-11-18 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Weide vol JKK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 18:58

Woon 10 minuten van de grens,
Welke winkels in nederland kan ik het best heen gaan?