paard hangt aan teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 18:19

hoii!

ik had een vraag en ik hoop dat ik hier misschien wat hulp kan krijgen...

Ik heb de laatste tijd een paar van mijn manege lessen op een paard gereden die erg aan mijn hand "hangt", dit is niet perse met zijn hoofd naar beneden, maar hij drukt zijn hoofd helemaal naar voren en dan steekt hij zijn neus ook nog heel erg vooruit.

Ik weet nou niet zo goed hoe ik dat dan moet aanpakken. instructrice zegt teugels 'beter op maat', maar voor mijn gevoel heb ik dat al, en als ik ze nog korter pak ga ik meer naar voren zitten, waarschijnlijk onbewust omdat ik anders mijn armen erg 'naar voren' moet houden en niet te veel druk in zijn mond wil geven.

dus nu mijn vraag, hebben jullie tips als een paard zijn hoofd en neus erg naar voren steekt en daarbij ook erg aan je handen trekt? hoe los je dat (paardvriendelijk!) op? :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:45

Hoe reageert hij op je been? Is hij wel goed voorwaarts? Als ik zo'n paard zou rijden zou ik licht contact nemen (dan dus maar even langere teugels) en dan eerst maar eens zorgen dat die goed vooruit gaat.

noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

Re: paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 19:04

Het paard is juist heel erg voorwaarts, hij loopt eigenlijk vaak heel erg onder je weg

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:09

inderdaad heel licht contact, zodra hij zijn hoofd naar voren wil steken been geven.

Maar belangrijkste is dat hij aan je been is. Dit betekent niet dat je paard hard moet, maar dat hij goed op jouw beenhulpen reageert.

En heel consequent blijven, dus hoofd naar voren =been= contact los (zodat hij niet op de teugels kan hangen)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:12

Loslaten is bij mijn paarden de oplossing.
Als ik het zo lees lijkt het paard op de voorhand te vallen en niet de achterhand te willen gebruiken. Ik denk dat je in dit geval het paard eerst in een rustiger tempo moet laten lopen zodat hij beter kan ontspannen.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:13

De kans is groot dat hij op je hand hangt, omdat hij op de voorhand loopt. Dit vermoed ik helemaal doordat je zegt dat hij onder je vandaan loopt. Doordat hij zo aan het 'rennen' is om in balans te blijven, gaat hij hangen.
De kunst is om dit paard meer met zijn achterhand te laten dragen. Het kan helpen om zelf goed rechtop te gaan zitten en niet aan de teugels te trekken. Zorg ervoor dat hij op jouw tempo loopt, zowel overgangen terug als naar voren (dus draf-stap als jij gaat doorzitten, je lang maakt en je teugels kort aanneemt en bijvoorbeeld halt-stap als je je been zacht aandrukt).
Voorwaarts betekent namelijk niet direct dat hij ook aan je been is. Dat laatste wat ik beschreef is aan je been zijn, het voorwaartse/onder je uit lopen is wat jij beschrijft.
Een paard kan dus voorwaarts en snel zijn zonder aan je been te zijn.

Wat kan helpen is dit paard flink aan het werk te zetten, dus veel figuren en overgangen rijden, voornamelijk op je zithulpen, zodat hij beter in balans komt.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:14

Maar is hij ook echt aan je been? Want rennerig is wel iets anders dan impuls. Snel en voorwaarts zijn in het paardrijden twee verschillende dingen.
Hoe gaan de voltes en de hoeken?

iig wel goed blijven zitten en wel contact met de mond houden en dan eerst maar eens in stap voldoende voltes en gebroken lijntjes doen zodat hij ontspannen blijft ipv onder je uit rennen.

noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 19:33

heel erg bedankt voor jullie tips! Hier heb k zeker wat aan denk ik :) vooral bij overgangen loopt hij erg onder mij weg, duurt vaak dan erg lang voordat hij weer bij mij terug komt, hij reageert dan namelijk niet op mijn hulpen om hem wat terug te rijden, dichtknijpen van mijn hand, me wat zwaarder maken etc, pas na een paar rondjes komt hij weer bij mij terug.

Jes schreef:
Loslaten is bij mijn paarden de oplossing.
Als ik het zo lees lijkt het paard op de voorhand te vallen en niet de achterhand te willen gebruiken. Ik denk dat je in dit geval het paard eerst in een rustiger tempo moet laten lopen zodat hij beter kan ontspannen.


heb je misschien ook tips om hem in dat rustigere tempo te krijgen?

Evelijn schreef:
Maar is hij ook echt aan je been? Want rennerig is wel iets anders dan impuls. Snel en voorwaarts zijn in het paardrijden twee verschillende dingen.
Hoe gaan de voltes en de hoeken?

iig wel goed blijven zitten en wel contact met de mond houden en dan eerst maar eens in stap voldoende voltes en gebroken lijntjes doen zodat hij ontspannen blijft ipv onder je uit rennen.


Het probleem is vaak dat als ik een tijd in een zelfde gang rijd hij qua tempo wel ontspant, alleen voor de rest niet. zodra ik een overgang rijd loopt hij weer onder mij uit.

voltes krijg ik hoe ik ook mijn best doe weinig stelling, hoeken gaan wel prima, alleen in de gallop krijg ik hem moeilijk door de hoek en laat hij zich liever wat over het schouder vallen.

ik vind het zelf heel moeilijk om mijn armen te ontspannen als een paard onder mij weg loopt en en zelfs af en toe erg vandoor gaat, dit werkt jammer gnoeg alleen maar averechts..
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-11-18 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:48

Juist een paard dat het van je overneemt (zelf het tempo bepaalt) krijg je met zijn aandacht bij jou door hem nog meer te laten werken. Dat betekent dat je geen één rondje simpelweg in hetzelfde tempo over de hoefslag meer mag rijden, maar bezig moet blijven. Dus een grote volte, gevolgd door een gebroken lijn, daarna afwenden. Op de A-C lijn linksom een kleine volte enz. Blijf hem verrassen met nieuwe oefeningen.
Voor dergelijke paarden is eens een volte niet voldoende om alert op de ruiter te blijven.

Let goed op dat je niet met constante druk gaat rijden om hem in te houden. Een vaste ruiterhand nodigt het hangen juist uit.
Ben je bekend met het rijden op je zit en éénzijdige beenhulpen?

Hoe ziet een les er vaak uit?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:51

Eerlijk?

Jij verdient een pluim!! *\o/*
Je zoekt het probleem op bij jezelf.

Eindelijk een keer geen ruiter die smeekt om "strengere bitten" of Hulpteugels!

Fantastisch!! _/-\o_ *\o/*

Een rennerigpaard zou ik veel tempo controle vragen, liefst op zit.
Naar voren. Terug. Stappen. Draf twee passen. Terug.
Lekker bezig zijn. Volte hier, wending daar. En elke keer bij terug komen, belonen.

Dat snokken kan vanalles zijn. Maar ondanks dat hij wat rennerig is, hup been er aan. Terug rijden. En belonen.

Snokken kan natuurlijk van alles zijn, van verkeerd zittend hoofdstel tot een irriterende hand van ruiter, en van last van de rug tot positief effect gekregen ervaring door andere ruiters.

Super dat jij je hier bewust mee bent!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 01:32

noakim0203 schreef:
Jes schreef:
Loslaten is bij mijn paarden de oplossing.
Als ik het zo lees lijkt het paard op de voorhand te vallen en niet de achterhand te willen gebruiken. Ik denk dat je in dit geval het paard eerst in een rustiger tempo moet laten lopen zodat hij beter kan ontspannen.


heb je misschien ook tips om hem in dat rustigere tempo te krijgen?


Zelf langzamer lichtrijden, is in het begin echt niet makkelijk, ook voor het paard niet.
(Ik kreeg deze tip van mijn instructeur voor ons jonge paard, na een paar rondjes ontspande hij vanzelf. Op dat punt waren we verder niet bezig met nageven of stelling maar puur het juiste basis tempo vinden).

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:27

noakim0203 schreef:
hoii!

ik had een vraag en ik hoop dat ik hier misschien wat hulp kan krijgen...

Ik heb de laatste tijd een paar van mijn manege lessen op een paard gereden die erg aan mijn hand "hangt", dit is niet perse met zijn hoofd naar beneden, maar hij drukt zijn hoofd helemaal naar voren en dan steekt hij zijn neus ook nog heel erg vooruit.

Ik weet nou niet zo goed hoe ik dat dan moet aanpakken. instructrice zegt teugels 'beter op maat', maar voor mijn gevoel heb ik dat al


Lastig!

Op de teugel is een andere fout dan achter de teugel - en de teugels korter doen is een onzinnig advies.

De beste invalshoek is 'weiger gewicht' - zodra je meer dan 2 gram voelt: hand naar voren (en weer terug).
Ik had ooit les van een dressuurhotemetoot die mij voorhield
'dat ik onrustig was in de aanleuning'.
(Mind: het paard GEEFT ons aanleuning, of in jouw geval een blok beton.)

Verder kan het zin hebben om op te letten of de ene kant zwaarder is/dreigt te worden dan de andere kant.
Zo ja: de zware kant LOS (1 gram is toegestaan) bijvoorbeeld rechts.
Links zorg jij voor 1 of 2 gram
ZIT aan de 'lichte' kant (sommigen zeggen dat in het midden voldoende is, maar bij een manegepaard zonder goede instructrice is dat net niet aan de orde) en probeer met je beenhulpen het dier recht op de rechte lijn en gebogen op de gebogen lijn te maken.

Vrijwel alle manegepaarden lopen op de voorhand en dit dier nogal extra.
Door gewicht te weigeren en zelf goed rechtop te zitten kun je wellicht het extreem op de voorhand lopen wat verminderen.

En: probeer in de eerste minuten, als iedereen nog met lange teugel stapt een paar keer op zit en gewicht halt te houden.
Als stap-halt lukt is dat nog geen garantie dat het uit draf en galop ook meteen lukt, maar het dier kan dit leren.
(Het is de eerste oefening die ik met ieder jonkie rijdt voordat ik verder ook maar iets vraag - zo belangrijk is deze oefening!)
Het dier gaat daarmee hopelijk merken dat de hand van de ruiter niet nodig is om in balans te blijven en te kunnen "remmen".

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:41

Als ik harder ga tekken aan de teugel, merk ik dat mijn paard ook harder terug gaat trekken. Ik vond dit in het begin lastig omdat ik bang was dat er rare dingen zouden gebeuren als ik los zou laten, maar integendeel, het hielp! Maarja misschien werkt dat bij jou niet :( En dat is een kwestie van uitproberen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:51

Heb je al geprobeerd om je binnenhand iets omhoog te tillen en dan weer naar beneden te doen. Vaak gaat het hangen dan over. Succes ermee!

noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

Re: paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 21:22

super bedankt voor de vele tips! ik ga hier mee proberen te werken, ik denk dat ik er zelf veel van kan leren :j

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:27

Touwtrekken kan je ook alleen maar als iemand anders aan de andere kant van het touw trekt. Een paard kan alleen maar hangen als jij hem daar vasthoudt.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:45

Mijn paard deed dat ook een tijdje toen hij werd ingereden. Heb hem toen een tijd in alle gangen alleen met lange teugel gereden... hangen kon dus niet. Na een poosje kwam zijn hoofd vanzelf omhoog en zocht hij contact. Hij kwam daardoor ook veel minder op de voorhand.