nieuwe deken kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inge290704
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-18

nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 20:10

Ik heb 3 vragen en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Mijn pony wordt binnen kort geschoren en ik moet daar natuurlijk ook dekens voor aanschaffen. Ik heb de Pagony Tiger zweet deken en deze bevalt heel erg goed, ik wil dan ook graag van dezelfde serie mijn winterdekens aanschaffen. Ik heb een E-pony van 1.50 die vrij 'normaal' gebouwd is, als zweetdeken heeft hij maat 185 en deze ligt goed maar wel een beetje aan de grote kant.
Kan ik als winterdeken dan het beste een maat kleiner bestellen of gewoon een 185?
Daarnaast vroeg ik mij af of een 0 grams deken voor het voorjaar en 200 grams deken voor de winter genoeg is?
In de winter staat hij ongeveer 5 uur buiten en in het voor en najaar de hele dag.
Zou het eventueel dan ook mogelijk zijn om als het echt heel erg koud is mijn zweetdeken nog onder zijn winterdeken te maken of is dat niet mogelijk/verstandig?

Ik hoor graag of iemand mij hierbij kan helpen.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:16

Geen zweetdeken als onderdeken gebruiken, die schuiven naar achteren en gaan enorm trekken op de borst en op de schoft.

Verder vind ik persoonlijk 200 grams erg weinig, ik heb ze zelf ongeschoren onder dikkere dekens staan in de koudste periode. Vaak doe ik een fijne lichte staldeken en gooi ik daar als ze buiten staan een regendeken overheen. Ze staan hier wel lang buiten dus dat vangt mooi het verschil tussen de temperatuur buiten en op stal een beetje op. Als je je pony niet zelf buiten zet is dat echter vaak geen optie, zorg dan dat je een goed ademend waterdicht deken kiest zodat de vacht er niet onder verstikt.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:24

Inderdaad geen zweetdeken als onderdeken!
En met 200 grams ga je het echt niet redden met een geschoren paard...
mijne heeft met rond de 5 graden al 200 op...

Qua merk moet je gewoon even kijken wat je fijn vind en wat lekker ligt. Ik ben van de amigo want die ligt mooi bij mijn paard!

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:29

Voor de maat heb je matentabellen, waarmee je het vaak vrij duidelijk kan opmeten.

xSannee

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:13

Hier heeft mijn E pony van 1.53 maat 175.
Voor mijn geschoren pony zorg ik dat ik tot 400gram kan gaan (in stappen van 100 gram)

JanneVoss
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-11-18

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:57

ik heb bucas power turnout. is erg fijn

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:38

Heb je geen mogelijkheid om beide maten te passen? Dan kun je wel even over de zweetdeken passen om de dekens schoon te houden.

Lisa1978
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-07-18

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:18

Ik heb voor mijn geschoren paard 150gram bij iets minder koude dagen en 300gram als het echt koud is. Ik zou zelf niet zo snel met een zweetdeken eronder werken. Vaak krijgen ze dan schuurplekken op de schouders en zo.
Mijn paard had daar altijd last van. Heb sinds vorig jaar dekens van equi-m. Die werken echt heel goed. Passen super mooi en geen schuurplekken meer. www.equimhorseware.com
Kijk maar eens. Misschien vind je het iets.

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:40

inge290704 schreef:
Ik heb 3 vragen en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Mijn pony wordt binnen kort geschoren en ik moet daar natuurlijk ook dekens voor aanschaffen. Ik heb de Pagony Tiger zweet deken en deze bevalt heel erg goed, ik wil dan ook graag van dezelfde serie mijn winterdekens aanschaffen. Ik heb een E-pony van 1.50 die vrij 'normaal' gebouwd is, als zweetdeken heeft hij maat 185 en deze ligt goed maar wel een beetje aan de grote kant.
Kan ik als winterdeken dan het beste een maat kleiner bestellen of gewoon een 185?
Daarnaast vroeg ik mij af of een 0 grams deken voor het voorjaar en 200 grams deken voor de winter genoeg is?
In de winter staat hij ongeveer 5 uur buiten en in het voor en najaar de hele dag.
Zou het eventueel dan ook mogelijk zijn om als het echt heel erg koud is mijn zweetdeken nog onder zijn winterdeken te maken of is dat niet mogelijk/verstandig?

Ik hoor graag of iemand mij hierbij kan helpen.


Als je je pony scheert trek je hem als het ware een jas uit. Die jas geef je hem weer terug in de vorm van een deken, een 200 grams zou m.i. een mooie dikte zijn om mee te starten.

Maar, als het buiten kouder wordt trek jij zelf ook een dikkere jas aan en een muts en handschoenen. Voor je pony geldt (grotendeels) hetzelfde: als het (veel) kouder wordt heeft die ook een dikkere jas nodig. Normaal regelt hij dit zelf met zijn vacht, maar als je die scheert kan hij dat niet meer.

Aan alleen een 200 grams deken heb je dus niet genoeg. Er zijn diverse opties voor combinaties, ook al toegelicht in de reacties van andere bokkers.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:59

Houd er wel rekening mee dat het heel erg per paard verschilt. Die van mij is nu al 2 weken geschoren maar staat nog steeds onder 100 gram staldeken. Bij 200 gaat ze zweten..
Ze staat overdag de hele dag buiten, dan gaat er een 0 grams regendeken overheen.

Mijn pony is 1,48/breed en heeft 175.

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:47

Ik had genoeg aan 200 gram voor een geschoren Haflinger, 1.55 m hoog en dekenmaat 175. Zweetdeken eronder zou ik ook nooit doen.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:56

TS, je hebt een Pagony Tiger zweetdeken? Of de Pagony Tiger waterdichte 0-grams deken? Er bestaat volgens mij geen Pagony Tiger zweetdeken (van fleece dus)?

Wat je ook kunt doen is 1 goede 0-grams kopen en dan met liners werken. Kramer heeft van het eigen merk goedkope liners, ik weet niet of die ook op andere linersystemen passen. En anders zijn die van Horseware bijvoorbeeld prima. Je 0-grams moet dan wel geschikt zijn voor de bevestiging van de liners. Liners zijn een stuk goedkoper dan waterdichte dekens.

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:14

200 grams dekens is wel echt te weinig nu, kwa merk en maten is het inderdaad heel erg verschillend per paard

Anoniem

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:29

Mijn ongeschoren paard heeft nu al een 300gr op.

Ik zou zeker tot 400gr gaan met een geschoren paard. Vaak is de goedkoopste combinatie een regendeken van 0 en 100gr gecombineerd met een staldeken van 200 gr en 300 gr. Op die manier kun je alles maken 0,100,200,300 en 400gr.
Of je koopt een Bucas power turnout Extra die is geschikt vanaf nu tot min 10 al leg ik er dan wel een 100gr stal deken nog onder.

Moraal van het verhaal, Als je een paard scheert zul je een flinke investering moeten doen in goede dekens. Doe je dat niet dan worden ze ziek en ben je nog meer kwijt.
Wil je niet zulke grote investeringen doen. Dan zou ik een jacht model laten scheren dan kun je wel af met een 200gr deken.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: nieuwe deken kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:33

Voor mijn geschoren fjord (maat 185, 145 hoog) heb ik 0gram en 300gram regendekens. Daarnaast een 100g onderdeken. Nu staat hij onder de 300, als het echt gaat vriezen gaat de onderdeken er nog onder.

Als 185 te ruim is zou ik voor de zekerheid je paardje nog een x nameten. Een te grote deken, zeker een wat zwaardere regendeken, gaat erg snel naar achter trekken met mogelijk wonden op de schoft tot gevolg