Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 10:56

Graag jullie advies.

Wij moeten dringend onze tweede weide opnieuw omheinen. Deze tweede weide hebben we voor een onbekende tijd in bruikleen gekregen: Dat kan 40 jaar zijn, maar het kan ook volgende week worden teruggevorderd. Dit laatste maakt dat we er geen duizenden euro's aan willen spenderen, omdat het op het moment van teruglevering volledig ontruimd zal moeten worden.

Door de aanwezigheid van één of meerdere shetlanders en de aanwezigheid van een drukke, nabijgelegen weg is het van groot belang dat de wei uitbraak proof is. Op dit moment hebben we op sommige plaatsen 5 draden/turbolint gespannen en weet één van de dieren alsnog te ontkomen.

Alles volledig omheinen met draadpanelen is me voor een bruikleenweide te kostbaar, dus nu overweeg ik paardengaas (smallere mazen) of schapengaas met daarvoor 2 stroomdraden met afstandhouders.
Toch ben ik heel huiverig voor blessures en heb ik allerlei doemscenario's in gedachten van onze paarden die tijdens een enthousiaste bokkesprong verstrikt raken in het gaas.

Hebben jullie nog andere suggesties?

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:17

Voldoende stroom erop. Mijn veulen breekt ook overal doorheen, maar nu ik er goed stroom op heb staan blijft ze erachter. Niet van harte want ik zie haar vaak de omheining screenen, maar ze blijft wel staan.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:18

LinSa schreef:
Voldoende stroom erop. Mijn veulen breekt ook overal doorheen, maar nu ik er goed stroom op heb staan blijft ze erachter. Niet van harte want ik zie haar vaak de omheining screenen, maar ze blijft wel staan.


Nou met Shetties is dat wel anders..

TS:Ik zou toch met hout en schrikdraden gaan werken, of zoals je zelf al voorstelde gaas.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:22

LinSa schreef:
Voldoende stroom erop. Mijn veulen breekt ook overal doorheen, maar nu ik er goed stroom op heb staan blijft ze erachter. Niet van harte want ik zie haar vaak de omheining screenen, maar ze blijft wel staan.


Stroom hoeft niet perse genoeg te zijn. Mijn merrie ontsnapt gewoon terwijl er 2 stroomapparaten op staan. Ze rent keihard op de draden af en trekt net zo lang totdat ze genoeg uitgerekt zijn of zelfs los zodat ze er doorheen kan.

Succes TS, ik ben er nog steeds niet achter wat mijn pony in de wei houdt :+

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:27

Hootje schreef:
LinSa schreef:
Voldoende stroom erop. Mijn veulen breekt ook overal doorheen, maar nu ik er goed stroom op heb staan blijft ze erachter. Niet van harte want ik zie haar vaak de omheining screenen, maar ze blijft wel staan.


Nou met Shetties is dat wel anders..

TS:Ik zou toch met hout en schrikdraden gaan werken, of zoals je zelf al voorstelde gaas.


Ik ben het met Linsa eens. Ik kon eerst dagelijks mijn shet Hans uit een andere wei ophalen. Toen al mijn draden vervangen (kortsluiting, gerafeld draad en knopen lekken stroom weg) en de grondpen gecontroleerd. In de stal mezelf verstopt en toen na een tijdje wilde hij het weer proberen. Maar hij kreeg een goede tik. Keek heel beduusd en ging maar weer hooi eten. Grietje was in haar jonge jaren een nog grotere houdini. Wat heb ik haar vervloekt. Toen ging ze eens per ongeluk op een open stroomsraas staan. Kreeg een flinke schok en sindsdien heeft ze er respect voor.

Maar goed. Met een drukke weg wil je dubbel safe. Je kunt ook houten palen en planken halen. Dat is denk ik goedkoper en makkelijker te maken dan gaas. Stroom er tegen aan

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 11:27

Mijn shetlander is totaal niet onder de indruk van stroom helaas. Ze stopt haar manenbos vindingrijk onder het draad en zjoefffff. Doodeng want we hebben haar al een paar keer van de weg kunnen halen -O-

Voor hout heeft ze wel respect, in onze nieuwe rijbak/paddock blijft ze keurig staan. Maargoed dat is me voor een bruikleenweide en 400m1 echt te mal.
Afgelopen jaar heeft ze gedurende de weidegangperiode gescheiden gestaan van de kudde (alleen neus op neus contact mogelijk) maar ik vind dat vreselijk sneu om te zien en zou haar ook graag laten genieten van een weitje.

Weet iemand of gaas met smallere mazen wellicht ook nog anders genoemd kan worden? Ik vond op giga gaas 'paardengaas' maar dat lijkt nergens anders hits te geven. Tuingaas is het niet namelijk.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:30

Je kan ook een soort antenne maken als ze een halster draagt. Je zorgt dat dat haar huid raakt en zo de stroom voelt

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:41

Kun je niet ergens een paar goedkopere lange planken op zn kop tikken? Zeker bij de drukke weg. Bij ons zijn we gister begonnen met planken en stroom nadat er een incident plaats vond, dus wij zijn extra safe..

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:52

Hootje schreef:
LinSa schreef:
Voldoende stroom erop. Mijn veulen breekt ook overal doorheen, maar nu ik er goed stroom op heb staan blijft ze erachter. Niet van harte want ik zie haar vaak de omheining screenen, maar ze blijft wel staan.


Nou met Shetties is dat wel anders..

TS:Ik zou toch met hout en schrikdraden gaan werken, of zoals je zelf al voorstelde gaas.


Ik heb een shet en twee welshjes. Dus dat is niet anders.

Ik heb ook gaas in mijn vorige weide gehad. Daar werd lekker tegenaan geschuurd waardoor dat na enkele weken al niks meer was.
Ik heb nu een stroomapparaat voor enkel mijn paddock, dus daar staat echt een flinke tik op. Mijn draden zitten op 30, 60 en 90 cm en daar kroop mijn veulen (welsh veulen dus, shet formaat) gewoon tussendoor. Dat flikt ze nu echt niet meer.
Heel belangrijk is dan wel dat je het correct aansluit, dus geen gebroken draden, geen knopen, geen losse stukken. Dat is het enige wat hier echt goed geholpen heeft tot nu toe.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:17

Houten paaltjes. Aan de onderkant gaas met een fijne maas, daarvoor een stroomdraadje zodat ze niet tegen het gaas gaan duwen en dan nog een of twee lagen stroomdraad erboven.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:34

Hier heb ik ook gaas achter mijn stroomdraad, maar voor de wei is dat ontzettend duur!
Misschien kun je schapennet (kun je ook stroom op zetten) achter de stroomdraad plaatsen?
Ik test wel altijd zelf of er genoeg stroom op staat door te voelen, vaak staat er toch een te lichte schok op en dat maakt echt wel verschil.
Als je meerdere aardpennen gebruikt kan dat wel helpen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:07

En met die droogte van de afgelopen tijd werkte het ook minder. Op bokt las ik al dat mensen iedere dag een emmer water op hun aardpen gooide

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:09

Vraag even advies aan D.Trump. Weet niet of hij op bokt zit maar schijnt nogal ervaring te hebben met hekwerken O:)

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:20

Metaaldraadjes in de manen van je shet ( bv van het materiaal van het stroomdraad zelf). Een dikke wintervacht, dikke bos manen isoleert, waardoor je pony minder een schok krijgt. Iets in de manen vlechten, wat contact kan maken met de stroomdraad en de huid van je pony doet dan echt wonderen!!


Iedereen een Connemara!!


.

Karin_deB

Berichten: 8242
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:46

Hier heb ik bij mijn huurweide uiteindelijk ook de onderste rij een houten plank gedaan.
Duur grapje maar goedkoper dan gaashekwerk (dat staat rond mn paddock op eigen terrein) en ik heb wel 100% zekerheid.
Afbeelding

I love you to the moon and back

Dionnevdkaal

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:50

Draad op neus hoogte dus lager bij de grond zodat de shet de draad het eerst met de neus aanraakt hij moet niet de kans krijgen om zijn hoofd onder de draad te krijgen.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:53

4 of 5 draden, flinke klap stroom erop en als ze dan nog blijven ontsnappen een paar dagen een teletubbie aan het halster knopen. Een teletubbie is dat ijzer/koper draadje dat je aan het halster/manen knoopt en een stuk omhoog laat staan. Dan krijgen ze gegarandeerd een optater als ze onder het draad door willen gaan :=

Hier waren de 2 kleintjes flinke houdini's, nu blijven ze netjes achter 4 draadjes.

I am because you were

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:57

Schapen gaas gaat hier prima. Nu met 3 draden en de onderste op zon 10cm van de grond gaat ook goed. Dat ziet mijn shet ook niet meer zitten. Heb er ook wel eens eerst een emmer water over gegooid toen voelde ze de stroom ook een stuk beter en was het weer maanden goed.

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:02

Bij mijn shetlander hadden we 5 draden dicht op elkaar met stroom, goed strak gespannen met houten palen en tussendoor prikpaaltjes. monster liep om de haverklap los. Werd er niet goed van. Zodra ik thuis was werd er meteen gebeld en kon ik weer die kant op. Maakte niet uit hoe veel gras en hooi er stond/lag ze ging er steeds van door.

De grote D pony bleef braaf achter de draadjes maar die shetlander. Man wat een drama. In de winter hebben we haar aan de stik gezet en de hele weide omheind met gaas. Nu kan ze niet meer weg en dat is een opluchting. Wat we ook deden ze bleef zonder gaas niet in de wei. Heb ook ijzerdraad in der manen en voorlok gedaan geschoren zodat ze geen dikke vacht had om zich onder te verschuilen. Echt niets hielp, ze liep echt meer buiten de wei dan erin.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 15-11-18 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:03

Ik dacht ook dat ik de boel goed in de draden had, maar tinker met shet-neigingen vertelde me van niet, uiteindelijk heb ik bij de onderste draad glad ijzerdraad erbij gedaan, en bij elke hoek/poort alle andere draden weer met dat ijzerdraad verbonden, stroom geleid veel beter door glad draad dan door lint of koord. Ik weet ook niet of je een beetje een secuure stroommeter hebt, maar het is zeker raadzaam om eens een rondje te lopen en te kijken waar precies er stroom op staat, en hoe veel.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:07

Mijn 3 shetlanders ( 70cm ) blijven prima achter schapengaas met 3 lijntjes met stroom erop. ( Een flinke knal, heb het al meedere keren mogen voelen. :evaw: ) Ik denk dat het laagste draadje 20 cm van de grond is, dan weer 20 en dan weer. Ze staan ook langs een weg, maar ik heb in de maand dat ik hier sta (nog) geen problemen gehad.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 21:38

Ik kan het écht niet riskeren dat ze weer buiten de wei beland. Ik zal het op eigen perceel nog een proberen met een ijzerdraadje, daar kan ik redelijk veilig de proef op de som nemen.

Ik denk dat het toch maar schapengaas word. Een vriend kan gelukkig helpen om het echt goed strak op te spannen en dan met 2 afstandisolatoren om de paarden op wat afstand te houden. En dan de houten weidepalen om de hoeveel meter? Oorspronkelijk stonden ze om de 5 meter maar dat lijkt me met schapengaas te ver uit elkaar?

Bedankt voor jullie input sofar!

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:18

Linde99 schreef:
Stroom hoeft niet perse genoeg te zijn. Mijn merrie ontsnapt gewoon terwijl er 2 stroomapparaten op staan. :+


Ik ben benieuwd hoe lang het zwakste apparaat dit volhoud. De zwaarste zal het zwakste apparaat naar verloop van tijd "kapot tikken" dus nooit 2 apparaten op 1 omheining gebruiken.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:06

juliomariner schreef:
Linde99 schreef:
Stroom hoeft niet perse genoeg te zijn. Mijn merrie ontsnapt gewoon terwijl er 2 stroomapparaten op staan. :+


Ik ben benieuwd hoe lang het zwakste apparaat dit volhoud. De zwaarste zal het zwakste apparaat naar verloop van tijd "kapot tikken" dus nooit 2 apparaten op 1 omheining gebruiken.


Het was ook even om te testen ;)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe omheining weide: Shetlander proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:15

Wij hadden onze wei ook afgezet met schapengaas voor onze 2 shetlanders. Er stond maar een klein beetje stroom op en ook geen draadje voor om ze op afstand te houden. Het maakte ook niet zo erg veel uit als ze ontsnapten, want het was toch een stukje afgezet in de wei. Maar zij gaven er helemaal niks om. Op begeven moment stond er meer gras aan de andere kant, toen deden ze hun neus onder het gaas, en duwden het hele geval zo omhoog, en konden ze er onder door lopen. Dus je moet er zeker op letten dat je het gaas extra vastzet met genoeg houten palen, zodat ze het niet zo uit de grond kunnen trekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot en 74 bezoekers