Wonen in Culemborg?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Wonen in Culemborg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 11:21

Ik ben samen met mijn vriend en onze dochter op zoek naar een andere woning. Nu kwamen wij qua huizen, budget en reistijd uit in Culemborg. Wij zijn daar zelf helemaal niet bekend. Graag hoor ik van "ervaringsdeskundigen" of het een beetje leuk wonen is in Culemborg en of er mogelijkheden in de buurt zijn om je paard te stallen (overdag buiten in de weide, de winter een paar uur in de paddock en een fatsoenlijke rijbak met evt mogelijkheden tot buitenrijden).

Brand los! :)


Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Wonen in Culemborg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:46

Born and raised, althans soort van :D

Culemborg is denk ik anders dan anders, althans dat hoor ik vooral van mensen die hier op volwassen leeftijd zijn komen wonen. Op papier noemen ze het een stad, qua mentaliteit is het echt een dorp, inclusief het roddelen, dat is hier echt extreem. Al zie je dit voornamelijk terug bij de echte Kuilenburgers.

En juist die Kuilenburgers maken het, althans voor mij, ook wel weer leuk. De meeste mensen zijn hier nogal honkvast, veel generaties wonen hier en dat zorgt toch voor een soort van binding. Iedereen kent elkaar wel, of direct of via via. Met moeder de stad in: Je bent zo een uur verder zonder een winkel van binnen te hebben gezien, iedereen maakt wel een praatje met elkaar. Of even snel wat halen in de stad, hup vrienden slepen je naar een v.d. terrasjes en je bent zo een paar uur verder :')

Qua wonen an sich vind ik het wat lastiger, mijn ouders wonen nog steeds in het huis waar ik ben geboren en ik gok niet dat veel mensen zo'n huis kunnen betalen. Zelf woon ik in het centrum, voor 1/2 mensen prima te betalen, voor een gezin zit je toch vaak in een behoorlijk hoog segment. Wel enorm leuk wonen, ik wil niet buiten (meer) het centrum wonen.

Qua voorzieningen zeg ik prima, de binnenstad zit een beetje in de lift. Enorm veel cafés en eettentjes/restaurants en voldoende aanbod qua winkels en enorm veel kappers, lol. Supermarkten zijn er ook meer dan voldoende.

2 middelbare scholen, die geloof ik beide in de landelijke top 10 staan en behoorlijk wat basisscholen. Verder 2 voetbalclubs, 2 tennisverenigingen, diverse sportclubs, atletiekbaan, zwembad en een lokale rijvereniging (Lekzoomruiters).

De ligging is ook ideaal, je zit behoorlijk centraal in Nederland en bent binnen 20/25 minuten in zowel Utrecht als Den Bosch. OV is ook prima, 4/5 keer per uur een trein in beide richtingen. Verder is het toch wel de Betuwe, veel dijken, veel water, veel groen. Qua buitenrijden zit je dus ook wel goed. Stallen zou ik moeten uitzoeken, altijd paarden aan huis gehad en/of bij vrienden die niet extern verhuren.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wonen in Culemborg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:54

Aillill, ik heb jarenlang in Beesd gewoond en ken Culemborg vooral van de zwemles en de middelbare school van een van mijn kinderen. Toen was er in de stad nogal wat criminaliteit, met name in één buurt.

Tegenwoordig hoor ik er vaak over al die autobranden ... voel jij je veilig daar? Want buiten dat vind ik het inderdaad gewoon een leuke stad, niet te groot, met veel voorzieningen, goed OV en heel centraal.

Webshop - digital art: MoTekent

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:00

Culemborg is zeker een aanrader :D natuurlijk wel bevooroordeeld haha. Woon er al lang. Aillil heeft hierboven al een hoop gezegd, maar dat geroddel is alleen een bepaalde cirkel imo. Zelf inderdaad ook heel veel familie hier wonen, dus honkvast is zeker waar :'). Maar dat zul je overal wel hebben. In een stad met bijna 30.000 mensen kent echt niet iedereen elkaar :)

Ik sta op pensionstal den heuvel in Culemborg. Je moet hier in de buurt niet verwachten dat paarden in de winter op de wei staan, Betuwse kleigrond dus dat is dramatisch. Ze staan op de stal waar ik sta in de paddock. Zelf rij ik wekelijks buiten en overal zijn wel leuke weggetjes te vinden in het buitengebied, maar geen ruiterpaden.

Ik woon zelf in 'West' (wijken Parijsch, Goilberdingen) nog bij mijn ouders en heb ook sterk de voorkeur voor deze kant maarja hier ben ik dan ook opgegroeid :D zelf op middelbare school Lek en Linge gezeten.

Mocht je vragen hebben, kun je me altijd een berichtje sturen.
Laatst bijgewerkt door November108 op 14-11-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:03

MoniqueT schreef:
Aillill, ik heb jarenlang in Beesd gewoond en ken Culemborg vooral van de zwemles en de middelbare school van een van mijn kinderen. Toen was er in de stad nogal wat criminaliteit, met name in één buurt.

Tegenwoordig hoor ik er vaak over al die autobranden ... voel jij je veilig daar? Want buiten dat vind ik het inderdaad gewoon een leuke stad, niet te groot, met veel voorzieningen, goed OV en heel centraal.


De autobranden zijn inderdaad een probleem. Kleine stad met grootstedelijke problemen noemen we dat (helaas..). De woninginbraken waar we langere tijd geleden last van hebben heeft de politie goed aan gewerkt, met resultaat want die cijfers zijn dus ook mooi omlaag!
Persoonlijk voel ik me niet onveilig hier.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:06

Grappig, ik ken echt bijna niemand in Culemborg, maar Gijs van pensionstal Den Heuvel toevallig wel. Wijlen mijn echtgenoot (bijna 20 jaar geleden) deed veel bestuurswerk met zijn vader :-) O ja, de mensen van Zorgboerderij De Witte Schuur ken ik ook.

Fijn, je niet veilig voelen is gewoon heel erg. Hopelijk worden die autobranden een keer opgelost!

Webshop - digital art: MoTekent

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Wonen in Culemborg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:06

Ik las pas ergens dat je hier in de regio ook wortels hebt liggen, Monique. Leuk :)

Je bedoelt denk ik Terweijde? Dat was tot een paar jaar geleden een mindere wijk, liep toen ook heel erg uit de hand. Wat de meeste mensen niet weten is dat het voor een groot deel was ontstaan door een paar pubers, om daar een hele wijk om af te strepen vind ik persoonlijk wat minder.

Die autobranden zijn wel een dingetje ja, ik zou TS i.i.g. wel een goede verzekering adviseren. Het leeft hier ook wel, maar voornamelijk bij mensen die op bezoek komen. De politie/gemeente zit er bovenop, extra camera's en buurtpreventie doet het hier ook goed. Maar een waxinelichtje kan iedere debiel onder een auto schuiven, ik snap dat het oppakken lastig is.

Mij onveilig voelen heb ik hier nog nooit gehad. Nu ben ik natuurlijk een man, tik de 1.90 aan en niet perse bang van aard, dat zal ook meespelen denk ik. Al kan ik oprecht geen plek(je) bedenken waar ik in het donker niet zou willen lopen/fietsen/zijn.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Caresse07

Berichten: 9386
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:11

Wij zijn vorig jaar ook op zoek geweest naar een nieuwe woning en kwamen ook in de omgeving tussen Tiel en Culemborg uit.

Maar mede door de onrust- en brandenverhalen hebben wij toen uiteindelijk niet voor Culemborg maar voor een ander stadje gekozen in de omgeving.

Mijn paard staat op 5 minuten van huis. Zomer 24/7 in de wei en winter paar uur in de paddock.
Buitenrijden doen ze bij ons iedere zondag sowieso, maar echt veel ruiterpaden zijn er geloof ik niet, maar wel voldoende weggetjes en zo waar je toch prima kunt rijden.

Een aantal stalgenoten zijn vanuit een stal in Culemborg bij ons terecht gekomen maar een aantal daarvan zijn inmiddels ook weer terug. Dus volgens mij is er ook wel stallingsmogelijkheid in de directe omgeving :)

Succes met het vinden van een woning!

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:11

Ik woon er niet hoor, maar enigszins in de buurt en heb wel familie gehad die er woonde. Moet zeggen, ik vond de binnenstad wel erg gezellig! Hoe de sfeer verder is, durf ik niet te zeggen. Autobranden hoor je inderdaad wel vaak helaas.

Qua ligging is het wel ideaal. Ik kom er met de trein langs als ik naar Utrecht ga en het is een druk station,. Je bent zo in Utrecht en hebt keuze uit meerdere sprinters (in tegenstelling tot waar ik vandaan kom :+). De middelbare school schijnt een goede te zijn (zitten er meerdere? Ik ken er maar 1 haha), op het station stappen altijd hordes scholieren in en uit. Er zijn ook veel scholieren uit Tiel die kiezen voor de middelbare school in Culemborg (of Geldermalsen) in plaats van Tiel zelf.

Qua paarden heb ik ook geen ervaringen, maar ik zie wel vaak advertenties voorbij komen in die omgeving. Ziet er meestal niet verkeerd uit :)
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 14-11-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:12

November108 schreef:
Culemborg is zeker een aanrader :D natuurlijk wel bevooroordeeld haha. Woon er al lang. Aillil heeft hierboven al een hoop gezegd, maar dat geroddel is alleen een bepaalde cirkel imo. Zelf inderdaad ook heel veel familie hier wonen, dus honkvast is zeker waar :'). Maar dat zul je overal wel hebben. In een stad met bijna 30.000 mensen kent echt niet iedereen elkaar :)

Ik sta op pensionstal den heuvel in Culemborg. Je moet hier in de buurt niet verwachten dat paarden in de winter op de wei staan, Betuwse kleigrond dus dat is dramatisch. Ze staan op de stal waar ik sta in de paddock. Zelf rij ik wekelijks buiten en overal zijn wel leuke weggetjes te vinden in het buitengebied, maar geen ruiterpaden.

Ik woon zelf in 'West' (wijken Parijsch, Goilberdingen) nog bij mijn ouders en heb ook sterk de voorkeur voor deze kant maarja hier ben ik dan ook opgegroeid :D zelf op middelbare school Lek en Linge gezeten.

Mocht je vragen hebben, kun je me altijd een berichtje sturen.
Ok ok, niet iedereen zal elkaar kennen. Zo ken ik jou bijv. niet :')

Wat ik bedoel is dat als er hier iets gebeurt, echt iedereen het eerder weet dan de Culemborgse Courant, als je iets snel onder de aandacht wil hebben kun je beter hier en daar een balletje opgooien dan naar de media stappen. Al is het wel inderdaad een bepaalde groep mensen die dit tot levensdoel hebben gemaakt :j

Dit is wat mij betreft dan ook het enige minpunt aan Culemborg, al hoor ik ook veel mensen 'klagen' over het hoge aantal buitenlandse mensen hier. Persoonlijk erger ik me daar niet aan en heb er ook totaal geen last van, leven en laten leven.

Nog een erg leuke serie, pas gevonden en eigenlijk zie ik Culemborg nog steeds zo:


Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:13

MoniqueT schreef:
Grappig, ik ken echt bijna niemand in Culemborg, maar Gijs van pensionstal Den Heuvel toevallig wel. Wijlen mijn echtgenoot (bijna 20 jaar geleden) deed veel bestuurswerk met zijn vader :-) O ja, de mensen van Zorgboerderij De Witte Schuur ken ik ook.

Fijn, je niet veilig voelen is gewoon heel erg. Hopelijk worden die autobranden een keer opgelost!


Oh grappig MoniqueT, ik werk met Kees samen in de gemeenteraad :D. Dus die ken ik ook erg goed haha!

Ik hoop het ook, het is echt heel vervelend, maar ik weet dat iedereen zijn best aan het doen is voor meer agenten etc. dus er wordt zeker aan gewerkt! Het maakt het lastig dat de auto's die aangestoken worden niet meteen in de fik vliegen, dat duurt even. Waardoor de dader allang weer gevlogen is :(

Als je overigens in de stad wilt wonen hier in de buurt (stad met voorzieningen als middelbare school station etc), kom je toch uit op Culemborg of Tiel. Geldermalsen ook nog wel maar dat zijn vooral meerdere dorpskernen. Beusichem, Zoelmond, Buren etc. is echt kleiner (beperkter qua voorzieningen) en niet te vergelijken imo!

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:26

Terweijde ja, ik kon er even niet opkomen. Mijn dochter heeft haar laatste twee jaar VWO daar in dat oude schoolgebouw van Lek en Linge gedaan, vandaar dat ik er regelmatig kwam, zij heeft een slechte heup, toen al, dus bracht ik haar vaak. Dan meteen maar even boodschappen doen bij de Coop, destijds.

Ja, mijn roots liggen in Brabant, maar ik ben in 1989 getrouwd met een Acquoyse melkveehouder, wat me natuurlijk naar de Betuwe bracht. Hij is verongelukt in 1998, maar ik ben blijven hangen in de Betuwe tot we (met mijn tweede man) naar Spanje zijn verhuisd, nu ruim 8 jaar geleden.

Ik zou inderdaad bijvoorbeeld liever in Culemborg wonen dan in Leerdam. Geldermalsen zou me ook nog wel trekken, maar dat is meer dorp dan stad.

Wij zijn - part time - echter weer terug naar Brabant.

N.B.: Als je Kees de naam Gerard de Bruyn noemt ... krijg je het verhaal wel.

Webshop - digital art: MoTekent

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:28

Mijn oom en tante zijn jaren geleden om dezelfde redenen naar Culemborg verhuisd.
Wonen in de wijk Parijsch en hebben het erg naar hun zin.

Ik kom daar een aantal keren per jaar en vind het prettig vertoeven. En dat voor iemand die van het 'platteland' is en daar het beste aard.

De voorzieningen zijn top en de liggen erg gunstig.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:33

MoniqueT schreef:
Terweijde ja, ik kon er even niet opkomen. Mijn dochter heeft haar laatste twee jaar VWO daar in dat oude schoolgebouw van Lek en Linge gedaan, vandaar dat ik er regelmatig kwam, zij heeft een slechte heup, toen al, dus bracht ik haar vaak. Dan meteen maar even boodschappen doen bij de Coop, destijds.

Ja, mijn roots liggen in Brabant, maar ik ben in 1989 getrouwd met een Acquoyse melkveehouder, wat me natuurlijk naar de Betuwe bracht. Hij is verongelukt in 1998, maar ik ben blijven hangen in de Betuwe tot we (met mijn tweede man) naar Spanje zijn verhuisd, nu ruim 8 jaar geleden.

Ik zou inderdaad bijvoorbeeld liever in Culemborg wonen dan in Leerdam. Geldermalsen zou me ook nog wel trekken, maar dat is meer dorp dan stad.

Wij zijn - part time - echter weer terug naar Brabant.

N.B.: Als je Kees de naam Gerard de Bruyn noemt ... krijg je het verhaal wel.


Ga ik eens doen, kleine wereld is het dan opeens :D

oh ja Leerdam Houten etc is ook wel in de buurt maar dat is weer stadser dan hier denk ik :D. Maar Spanje is helemaal lekker! En Brabant ook niet verkeerd. Mijn vriend woont in Brabant en daar zijn ook echt mooie stukjes!

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Re: Wonen in Culemborg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 19:01

Dank voor jullie ervaringen! En fijn om te horen dat het toch wel fijn wonen is in Culemborg, ondanks het gedoe met onrust en autobranden.
Hopelijk is er voor mijn paard ook een fijn plekje in de buurt te vinden :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:00

De familie van mijn vader woont daar grotendeels nog. Broers/zussen neefje nichtjes. Hij is er soort van opgegroeid opa en oma en later mijn peetoom hebben er een winkel gehad. en ik ben er veel geweest. Hoek oostersingel tegen park aan destijds. Zelf hebben we toen gedacht huisje van mijn oma over te nemen maar niet gedaan. Deels om mijn tantes wat te ontlopen :+

Ben niet bekend met de nieuwbouw maar deels vanwege het ons kent ons zou het mijn voorkeur niet hebben, maar ja dat is op veel plaatsen zo.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Miriam91

Berichten: 2822
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:14

Ik woon in een dorpje in de buurt van Culemborg en ben meer van de kleine dorpjes, dus vindt Culemborg al te groot om te wonen. Het is wel super bereikbaar met auto + OV, dichtbij Den Bosch en Utrecht.
Qua stalling zijn er verschillende, in ieder geval stal den Heuvel, stal El Caballo Pasa en in de omgeving echt nog wel meer. In de winter buiten gaat inderdaad niet, maar verschillende stallen bieden paddocks aan in de winter.

Mahone <3

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wonen in Culemborg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:18

Ik vind de nieuwbouwwijk Parijsch een enorm doolhof!

Webshop - digital art: MoTekent


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Felixity, Goldwynn, sammyvriend, SannevZ, stijntilla en 36 bezoekers

cron