[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:06

Hier is het al 1 grote bagger bende.. Ons land ligt ook iets lager dus werkt ook niet helemaal mee. Maar goed, het is soms ook roeien met de riemen die je hebt! Zou mooi zijn als ze het hele jaar rond heel dagen op het land konden met voldoende gras.
Maar ik red me prima met wat ik heb, en ben er ook blij zat mee.



Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:50

Sinds ik ben verhuist staat het paard ook het grootste deel van de dag buiten in de paddock (van 8-15) en in de wei (was nu tot 1 nov) vanaf 12 tot mogelijk zonsondergang of als je hem er zelf eerder uithaalt. Eigenlijk standaard voor mij rond 17.00 ivm voeren.
Dit bevalt zo enorm goed, paard lijkt er veel beter op te doen dan op de vorige situatie (1x per dag meestal stapmolen of paddock) en logisch ook natuurlijk alleen elk bedrijf doet zijn best binnen zijn kunnen en mogelijkheden denk ik.
Met (zga onbeperkt) meer dan genoeg hooi, 4kg krachtvoer en luzerne dagelijks heb ik nog moeite hem goed op gewicht te houden, dat is het enige nadeel in mijn geval.

Adonis (Larino X Landadel)

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:21

Ik zou die van mij ook liever heel de winter ook buiten hebben hoor.. vind ze heeerlijk, het is echt een buiten paard.

Maar ik denk dat ik absoluut niet mag klagen met mijn stal, zeker niet voor mijn omgeving.. heel veel stallen hier hebben niet eens weiland, of de paarden komen per week 8 uur op het land.. zou er niet dood gevonden willen worden

❥ Esprit

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:27

Wij hebben ze (na jarenlang pension) over een aantal maanden aan huis. Kijk er zo naar uit!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:51

Dank jullie, morgen krijg ik volledig gips ipv spalk en dan hoor ik hopelijk hoe lang enz..

Susan wat fijn dat je er weer op hebt gezeten!

Ik heb de freejumps, de kans dat ik ze daadwerkelijk nodig heb is groter dan die van topruiters..
Ben met opstappen een keer van m'n opstapje gegeleden, hing ik daar met 1 voet in de beugel, gelukkig heb ik een heel braaf paard, dat ging echt maar net goed. De eerstvolgende 25% kortingsactie van de divoza was nuttig besteed..

Mijn paarden staan overdag altijd buiten en 's nachts altijd binnen. Nu hebben ze de buitenbak (natte bende), hun stallen en een verharde voerplek tot hun beschikking. Mogen ze zichzelf zien te vermaken..
Ze staan samen aan huis (dat is nu even knap onhandig).

Normaal gesproken leste ik altijd alleen, maar had net iemand gevonden met een vergelijkbaar springniveau voor de springlessen. Crosslessen had ik samen met een collegaatje, maar haar paard raakte geblesseerd. Daarna ben ik alleen gegaan. Dressuur wisselt, soms alleen, soms neem ik beide paarden mee en rijdt een vriendin er een..
Ik ben wel heel pietluttig met instructeurs. Jan is heel breed en kan me overal goed bij helpen, John is alleen voor de dressuur en die is perfect voor mijn ruin. Rob cross ik dan bij met m'n merrie en ik vind hem super. Zijn terrein is ook dusdanig dat ik niet gauw ergens anders hoef te oefenen..
Qua afstand zijn Jan en Rob ook goed te doen..

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:54

Ik ben ook vrij kieskeurig met instructeurs hoor. Ik klik niet met elk persoon en niet elke persoon kan mij en mijn paarden helpen.
Ik wissel ook constant van paard, welke ik meeneem. Dus ben ook wel blij met flexibele instructeurs


_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:58

Cioccolato schreef:
Ik ben ook vrij kieskeurig met instructeurs hoor. Ik klik niet met elk persoon en niet elke persoon kan mij en mijn paarden helpen.
Ik wissel ook constant van paard, welke ik meeneem. Dus ben ook wel blij met flexibele instructeurs


Hier herken ik mij ook in. Vooral omdat ook niet iedere instructeur bij elk paard past, nu heb ik sowieso wel vaak speciale gevallen :')


Ik sta ook op volpension gestald. Normaal gesproken gaan ze iedere dag van 8-3 naar buiten, maar wij hebben ook meerdere binnenbakken waar de paarden in kunnen als de wei te slecht is.
Ik heb ze in Nederland altijd aan huis gehad, maar ik merk wel dat dit makkelijker is nu dat het in de winter al donker is als ik thuis kom van mijn werk.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:47

Steph__ schreef:
Sinds ik ben verhuist staat het paard ook het grootste deel van de dag buiten in de paddock (van 8-15) en in de wei (was nu tot 1 nov) vanaf 12 tot mogelijk zonsondergang of als je hem er zelf eerder uithaalt. Eigenlijk standaard voor mij rond 17.00 ivm voeren.
Dit bevalt zo enorm goed, paard lijkt er veel beter op te doen dan op de vorige situatie (1x per dag meestal stapmolen of paddock) en logisch ook natuurlijk alleen elk bedrijf doet zijn best binnen zijn kunnen en mogelijkheden denk ik.
Met (zga onbeperkt) meer dan genoeg hooi, 4kg krachtvoer en luzerne dagelijks heb ik nog moeite hem goed op gewicht te houden, dat is het enige nadeel in mijn geval.

Goed om te horen dat het bevalt!

Ik ga jullie niet lastig vallen met welke keuzes ik heb tussen welke stallen, en hoe dat zit. Maar de laatste vraag, hoeveel waarde hechten jullie aan een goede bak? Ik heb een stal op het oog met een bak die in de winter keimooi is, maar in de zomer wat droog/zwaar. Er is ook een binnenbak met altijd goede bodem, maar ik ben wel echt een buitenruiter. Is dat heel slecht voor pezen e.d? Ik denk, in de cross krijgen ze soms ook zware grond dus wellicht is een wat zware bak geeneens zo'n probleem..

Kamsel, sterkte!

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:54

Wij hebben enkel een buitenrijbaan met gewoon zand. In de zomer eigenlijk prima, super. Eigenlijk nooit meer te mul of te zwaar. In de winter of met veel regen echter wel nat. Dan rij ik er ook nog prima in. Worden ze lekker makkelijk van in de waterbak.
Ik heb dan af en toe traininge ergens in een droge bak haha. Maar ik vind het prima zo.. Roeien met de riemen die je hebt zoals ik al zei!


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:57

Wij hebben echt wel deze stal gekozen vanwege de bodems. Ons eerste paard (vos uit profiel) dat we samen hadden had geregeld iets aan de pezen en dan is een zware bodem echt een no go. Vanaf dat we verhuisd waren naar waar we nu staan daar iig nooit problemen meer mee gehad. Ik zou er dus wel een stal op af wijzen. Mijn man heeft ook wel eens een cross afgezegd omdat hij de bodem te zwaar vond na de vele regen die er die periode gevallen was.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:59

Ik heb dan geen paarden met problemen aan de pezen gehad, moet ik erbij zeggen. Wel ook zwaar land met regen, dus ze zijn er vaak vanaf jongs af aan aan gewend en hebben stuk voor stuk sterke benen.
Laat ik het afkloppen, maar nog nooit problemen aan benen gehad hier. Mede door ons land en onze niet perfecte rijbaan gok ik

Maakt het een stuk lastiger als je een gevoelig paard er voor hebt. Dan zou ik idd erg goed kijken naar de rijbaan.


LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:10

Ik ben over het algemeen niet te lastig qua instructeuren, maar wil wel graag er een die ook het hoe en waarom verteld.
Door mijn stageperiode die ik ooit bij Karin Donckers heb gehas ga ik af en toe voor wat training en gezelligheid daarheen. Zij heeft ook een dressuurinstructrice in dienst waar ik het goed mee kan vinden. Dan rij ik of privé of in een duo afhankelijk hoeveel tijd er beschikbaar is.

Verder rij ik privé dressuur, ben ik op zoek naar een spring instructie en heb ik dus nog niet de juiste klik met de eventing instructie gevonden. Ohh en ik ben ook op zoek naar meer tijd in een dag, hahaha!


Qua stal ben ik aan het proberen om samen met een aantal andere pensioners om veranderingen aan te vragen. Meerdere voermomenten en ook eerst kuil en dan krachtvoer bijv.
Qua buiten komen is het heel schaars.. 3 paddock voor 80 paarden geeft niet veel mogelijkheden... gelukkig kan mijn pony vriend met veel andere buiten staan als speelmaatje waardoor hij zo'n 3x per dag er 30 min tot een uur uit Komt (naast het rijden) nog steeds te weinig, maar beter dan niks... en vind het zelf beter dat het dan nu verdeeld over de dag wordt ipv 1,5 uur in 1x

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:15

Haha! Herkenbaar. Ik ben vaak in Biddinghuizen. Heeten met jonge paarden. Ede ook wel eens geweest. Lelystad laatst ook maar ik vind dat zo onwijs volgebouwd dat ik daar niet fijn kan rijden, voor af en toe wel eens maar niet regelmatig.
Voor de rest ben ik nergens geweest om te trainen. Wel Renswoude de westrijd, dat is wel een leuk terrein



LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:58

Cioccolato schreef:
Haha! Herkenbaar. Ik ben vaak in Biddinghuizen. Heeten met jonge paarden. Ede ook wel eens geweest. Lelystad laatst ook maar ik vind dat zo onwijs volgebouwd dat ik daar niet fijn kan rijden, voor af en toe wel eens maar niet regelmatig.
Voor de rest ben ik nergens geweest om te trainen. Wel Renswoude de westrijd, dat is wel een leuk terrein



Bedankt Voor de info!
Ik heb een lessenpakket vanuit regio utrecht gedaan waardoor ik 2x in Ermelo ben geweest 2x in Renswoude, in ede. Lunteren stond ook in die planning maar toen kon ik zelf niet.
Moordrecht was heel fijn met mijn jonge pony (training voor het lessenpakket begon een een training na het lessenpakket. Merkte dat ik na de lessen veel meer al aan kon)
Ben in minderhout geweest met Karin. Begin van de week wat sprongetjes op het terrein gedaan onder haar begeleidong en watertraining en eind van de week meegereden met een oefencross die daar werd gehouden. Dat is wel een heel gaaf en groot terrein, maar weet niet wat daar "normaal gesproken" van open is.

Biddenhuizen is Alice toch? Les je dan ook bij haar?

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:17

Biddinghuize is inderdaad Alice.
Daar ben ik toen ik nog in Nederland met de pony nog geweest. Ik vind haar fijn les geven en het terrein zag er toen erg goed uit :j

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 07:02

Ohja, Ermelo ben ik ook wel wezen trainen ja!

Soms. Ik train meestal met Gert en dat bevalt enorm goed.


Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:39

liekec schreef:
Steph__ schreef:
Sinds ik ben verhuist staat het paard ook het grootste deel van de dag buiten in de paddock (van 8-15) en in de wei (was nu tot 1 nov) vanaf 12 tot mogelijk zonsondergang of als je hem er zelf eerder uithaalt. Eigenlijk standaard voor mij rond 17.00 ivm voeren.
Dit bevalt zo enorm goed, paard lijkt er veel beter op te doen dan op de vorige situatie (1x per dag meestal stapmolen of paddock) en logisch ook natuurlijk alleen elk bedrijf doet zijn best binnen zijn kunnen en mogelijkheden denk ik.
Met (zga onbeperkt) meer dan genoeg hooi, 4kg krachtvoer en luzerne dagelijks heb ik nog moeite hem goed op gewicht te houden, dat is het enige nadeel in mijn geval.

Goed om te horen dat het bevalt!

Ik ga jullie niet lastig vallen met welke keuzes ik heb tussen welke stallen, en hoe dat zit. Maar de laatste vraag, hoeveel waarde hechten jullie aan een goede bak? Ik heb een stal op het oog met een bak die in de winter keimooi is, maar in de zomer wat droog/zwaar. Er is ook een binnenbak met altijd goede bodem, maar ik ben wel echt een buitenruiter. Is dat heel slecht voor pezen e.d? Ik denk, in de cross krijgen ze soms ook zware grond dus wellicht is een wat zware bak geeneens zo'n probleem..

Kamsel, sterkte!


Ik vind het belangrijk dat de bodem gelijkmatig is, dus geen heuvellandschappen en egaal.
Dat de bodem dan af en toe wat los is dat went wel en ik pas dan de training erop aan. Dit was van toepassing op mijn vorige stal in de zomer (droge periode) vooral.
Ik hou ook van trainen op afwisselende bodems, mijn paard heeft ook nog geen dag kreupel gelopen. Denk ook dat sommige dingen goed zijn om aan te wennen ☺️ (Of juist niet aan te wennen )

Adonis (Larino X Landadel)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:50

Het is zeker goed om af te wisselen. Maar feit is dat altijd een zware bodem, of heel regelmatig, niet goed is voor de pezen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:08

Een training in de bak vind ik niet te vergelijken met een cross..
Je wendt veel meer en veel korter, daar zit nou net het meeste risico op blessures in..

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:09

Ik zag laatst een artikel over dat een perfecte bodem ook niet goed is voor de pezen. Zo heeft ieder er een ander mening over.
Maar ik denk dat de eventing paarden over het algemeen wel meer gewend zijn qua bodems. Mais veld, gras, bos. Dus een rijbaan hoeft ook niet perfect te zijn. In mijn natte rijbaan train ik ook anders dan als ie droog is.
Vind het wel heel belangrijk dat ze van jongs af aan juist de pezen trainen op deze manier. Stap ook regelmatig uit over asfalt. Weer een andere bodem


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:42

Ik train inderdaad nu op eb en vloed bodems, maar mijn springbak is zwaarder. Doe ook veel over asfalt stappen en soms stukjes draven. Hij heeft nog nooit kreupel gelopen. Denk inderdaad wel dat als je paarden die altijd op een geëgaliseerde dempende bodem lopen ineens een cross laat lopen, ze minder mooi die cross uitkomen dan paarden die veel bodems gewend zijn. Alleen inderdaad de vraag wanneer het teveel wordt (trainen op zware bodem). Die stal heeft wel de vallei trail aan het erf liggen, dus daar valt ook goed te rijden op verschillende bodems. En voor galoptraining wellicht een goede.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:44

Leuk om alle meningen en ervaringen te lezen! Ik zal mijn ervaringen ook even delen :)

Mijn paard staan sinds kort op een stal waar hij in de winter ook het land op gaat. Hij staat het hele jaar door bij daglicht buiten met een vast maatje en in het donker op stal. Binnenbak is 20x40 met eb & vloedbodem, buitenbak is 20x60 met tapijtsnippers en zand. Prima bodems tot nu toe +:)+

Ik heb per discipline een vaste instructeur, dat werkt voor mij het beste. Dressuurles heb ik privé en spring- en crossles meestal met z’n tweeën. Dressuur en springen train ik thuis en cross meestal in Heeten. Tijdens onze eigen instructieweken les ik bij andere instructeurs, maar die heb ik dan vaak zelf uitgekozen :D Ik moet zeggen dat ik wel goed kan filteren in een les van een andere instructeur. Ik weet wat mijn stijl is en beslis zelf welke tips ik meeneem en waar ik niks mee doe. Zo moet je zo’n eenmalige les ook maar een beetje bekijken denk ik...

Ik kan trouwens echt niet tegen instructeurs zonder theoretische basis of inhoud :x Ik ben zelf docent en prik er misschien daarom snel doorheen denk ik... := Als iemand niet kan uitleggen wat het doel van een oefening is haak ik echt af. Dat vind ik zo’n afknapper. :\ Hoewel ik natuurlijk wel beleefd blijf tijdens de les, maar ik kom er daarna echt nooooit meer O:)

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:17

shirleyp schreef:
Ik kan trouwens echt niet tegen instructeurs zonder theoretische basis of inhoud :x Ik ben zelf docent en prik er misschien daarom snel doorheen denk ik... := Als iemand niet kan uitleggen wat het doel van een oefening is haak ik echt af. Dat vind ik zo’n afknapper. : Hoewel ik natuurlijk wel beleefd blijf tijdens de les, maar ik kom er daarna echt nooooit meer O:)


Dit inderdaad…
Mijn huidige spring instructeur doet dit fantastisch, maar sommige ruiters vinden hem blijkbaar saai omdat hij hun tijd verspild :x

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:03

Leuk weer wat actiever ondanks dat het cross seizoen over is!

Hier cross ik momenteel nog niet bij gebrek aan geschikt paard. Maar wie weet volgend jaar eens puppy training in Moordrecht. Eerst maar eens normaal rondkomen in de bak en wat gewone hindernissen :+

Qua beugels crosste ik ook met die flexibele van paardengruiter. Vind ze fijn en ontzien de gewrichten wat. Aan andere zadel heb ik de safestyle beugels met gedraaid oog. Vind ik ook erg fijn, maar weet niet of ik daarmee zou crossen. Kan me indenken dat bij een gekke manoeuvre je er dan miss al ongewild uit schiet (ik heb wel de zwarte flexibele zijkanten er gewoon aan).

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:30

@susan hoe is het gegaan op de dressuurwedstrijd van het weekend.

de wereld een beetje mooier maken www.watmooi.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers