.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:15

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Simpele gerechten voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:18

Heb je de mogelijkheid om iets in te vriezen?
Dan kan je wat grotere porties koken, invriezen en als je dan een keer drukke dag hebt of geen zin om te koken, kan je het makkelijk opwarmen en heb je toch een redelijk gezonde maaltijd :)

Ik ga even voor je mee denken voor recepten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:20

Het is echt alsof ik mijzelf lees _O- Vooral het 'stukjes' verhaal.

Eet je wel tomaat, ui, champignons etc. als je het zelf snijdt? Want verder lijkt het erop dat je buiten de andijvie (eet ik weer niet) vrij veel hetzelfde eet als mij.

Ik eet ook nog eens niets wat ik in de magnetron moet stoppen en eet ook maar een beperkt aantal gerechten uit de diepvries. Zodra ik condens zie vind ik het vies...

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:24

Klaarmaken kun je zo moeilijk maken als je zelf wil. Risotto bijvoorbeeld is super makkelijk.
Misschien kun je dingen combineren. Dus iets wat je al kent en iets wat je nog niet kent.
dit bijvoorbeeld.
https://www.jumbo.com/mediterraanse-spi ... ks/502088/


Misschien kun je wokgroente eens splitsen. Dus bijvoorbeeld iets waar prei of champignons in zitten. Dat je eens prei probeert. In stamppot bijvoorbeeld. En van champignons een roomsausje maakt? Misschien beginnen met klein snijden en steeds wat groter maken?

En als je dingen lekker vind kun je bijvoorbeeld een beetje experimenteren met kruiden. Dat maakt vaak ook al een groot verschil.

Of spekjes door de stamppot. Misschien eens een uitje er doorheen proberen.
Veel groente worden ook makkelijker gegeten/lekkerder door een beetje roomboter en/of suiker. Maar dat is echt per persoon verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:33

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Simpele gerechten voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:35

Spinaziestamppot
- ¼ kg kruimige aardappel
- 16g pijnboompitten (zakje à 65 g)
- 25 ml amandelmelk
- 1 teen knoflook (poeder is ook mogelijk naar smaak)
- 1 el traditionele olijfolie
- 150 g verse spinazie (zak)
- Optioneel: Zongedroogde tomaten

1. Schil de aardappelen en snijd ze in gelijke stukken. Kook ze in water met zout in 20 min. gaar. Rooster de pijnboompitten in een koekenpan zonder olie of boter goudbruin. Laat afkoelen op een bord en bestrooi met zout.
2. Snijd de knoflook fijn en verwarm de melk met de knoflook in een steelpan. Giet de aardappelen af en voeg de olie toe. Stamp met de pureestamper tot puree. Schep de spinazie in delen door de puree. Breng op smaak met peper en zout. Schenk de melk erbij en roer door.
3. Verdeel de helft van de pijnboompitten over de puree en schep om. Verdeel de stamppot over de borden en bestrooi met de rest van de pijnboompitten.

Gnocchischotel met paddenstoelen
- 250 g gnocchi
- 1 halve ui (ik gebruik rood omdat ik geen witte weg krijg)
- 1 handje peterselie
- 125 g vega spekjes
- 200 gram gemengde paddenstoelen
- 100 gram cherrytomaatjes

1. Verwarm een scheut olie in een koekenpan en bak de gnocchi in 15-20 minuten gaar.
2. Snijd ondertussen de ui en de peterselie fijn en de paddenstoelen in stukjes.
3. Verwarm een andere koekenpan en bak de spekjes voor 5 minuten.
4. Voeg daarna de ui toe, bak zo'n 3 minuten mee.
5. Voeg vervolgens de paddenstoelen en gehalveerde cherrytomaatjes toe en bak het geheel nog 5 minuten.
6. Meng nu de spekjes, ui, paddestoelen, gnocchi en peterselie tot een geheel en serveer.

Groenteroerbak met saté en mie (geen zakjes!)
- 75 gram broccoliroosjes
- 50 gram peultjes
- 50 gram babymais
- 1 ei
- 1 rode ui
- 25 gram pindakaas
- 3 el wokolie

1. Breng ruim water aan de kook en kook hierin de broccoli en peultjes 5 minuten, stort ze in een vergiet en spoel ze onder koud water.
2. Laat de babymais uitlekken en vang het vocht op.
3. Kook de mienestjes volgens de aanwijzingen op de verpakking, vang 100 ml van het kookvocht op.
4. Verhit in een koekenpan 1 el olie en breek het ei erin. Maal wat zout en peper over de eieren en leg een deksel op de koekenpan. Bak ze op laag vuur gaar.
5. Verhit in een wok 2 el olie en roerbak de ui. Schep de broccoli, peultjes en babymais erbij en roerbak 2 minuten.
6. Roer met een vork de pindakaas met het bamboewater en het kookvocht van de mie tot een gladde saus en roer deze door de groenten in de wok. Breng de saus al omscheppend aan de kook. Breng op smaak met zout en peper. Serveer met de gebakken eieren en mie.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:39

Ik denk dat je gewoon zo'n keukenmachine moet kopen of een staafmixer.

Wokgerechten helemaal klaarmaken, pureren en dat over pasta, rijst of aardappelen doen.
Groentesoep maken ev met aardappel erin, staafmixer erin.

Stukje vlees erbij, ev, pasta of rijst of brood erbij.

Maar in principe kan alles in de keukenmachine.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:41


kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:43

Wat vind je lastig aan de structuur van Champignons? Vind je het gladde lastig of juist als er echt nog een ''bite'' aan zit?
Ik denk zeker dat als je gaat combineren met dingen die je lust je al een heel eind komt. Al zal dat ook wel lastig zijn misschien?

Ik ben gek op risotto. Heb het gister nog op met een uitje en champignons en kaas. Veel kaas :P

als je vis lekker vind kun je zalm bijvoorbeeld makkelijk combineren met pasta en spinazie met roomkaas.
Misschien kun je nieuwe groente ''verwerken'' tot stamp als je het anders lastig vind om te proberen.
Dus wortelstamp. Of misschien met bietjes?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Simpele gerechten voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:45

En soep? Er zijn heerlijke soep recepten te vinden op het internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:49

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:53

Annet_Dottie schreef:
Inspiratieloooos -O- heel kort samengevat is dit hoe mijn voeding er momenteel uit ziet.
Of eigenlijk, hoe mijn avondeten er uit ziet..

Ik woon alleen, ben nog altijd herstellend van een eetprobleem en daarom erg kieskeurig met wat ik eet. Daarnaast ben ik nooit een makkelijke eter geweest en lust ik dus veel dingen niet of ben ik gewoon inspiratieloos wat ik er mee kan maken (zoals bijvoorbeeld met bloemkool, prei etc).

Roerbakschotels, wokgroente of dat soort dingen is nog niet voor mij weg gelegd puur omdat ik dat (nog) niet weg krijg, te veel "stukjes" noem ik dat dan.

Ik eet eigenlijk bijna altijd aardappels met groente, vlees ben ik weer langzaam aan het opbouwen maar eet ik sowieso vrij weinig.
Pasta zit er nog niet in, rijst hou ik niet van en dingen als risotto heb ik nog nooit gehad, wil ik wel graag proberen maar geen idee hoe het juist klaar te maken..

Daarnaast ben ik sinds kort ook nog een poging aan het doen tot gezond(er) leven waardoor ik veel ongezonde sausjes al (deels) gedag heb gezegd, ik ben dus helemaal inspiratie loos..

Wat ik wel eet zijn o.a broccoli, courgette, spinazie, spruitjesstamppot, andijvie stamppot etc.
Een oven heb ik wel maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die vrij weinig gebruik, want ja, inspiratieloos..

Ik dacht ik maak maar gewoon een topic, misschien zijn er meer mensen, dan wel niet met een eetprobleem maar misschien wel die ook alleen zijn en weinig inspiratie meer hebben..


De groentes die je hier noemt, zijn best wel 'moeilijke' groentes om te eten, ze hebben veel structuur en een sterke smaak. Dus het is best bijzonder dat je deze groentes wel lust en andere groentes niet. Of denkt niet te lussen. Het zit dus echt in je hoofd dat je zo weinig lust, want bijvoorbeeld bloemkool, worteltjes of paprikas zijn vele 'toegankelijkere' groentes dan bijvoorbeeld spruitjes. Is het niet verstandiger om daar een oplossing voor te zoeken?

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:55

Haha dat maakt niet uit. Ik eet ook niet alles :)
Als je moeite hebt met de bite is het makkelijker om ze, ipv in vet te bakken, er een beetje water aan toe te voegen en evt een beetje zout. Dan worden ze zachter.
Misschien dat je over een tijdje soepen wel kan waarderen als je de groentes erin niet fijn hoeft te malen. Dus een groente soep met stukjes.

Misschien is Ragout ook een optie. Dit kun je dan uiteindelijk met alles combineren. Pasta, rijst of brood bijvoorbeeld. En die kun je maken zoals je wil. Door vlees in grote of kleine stukjes toe te voegen, of door groente toe te voegen (erwtjes, champignons, uitje etc.)

Hoe heb je wortels gegeten? De manier van klaarmaken maakt veel verschil.

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:57

Lust je prei?

Wij zijn hier helemaal gek van “tim’s food”!

Spekjes bakken, zakje prei erbij, pasta koken, pot carbonarasaus bij de spekjes en prei en de pasta als het klaar is. Laatste paar minuutjes kun je ook nog doorgesneden cherry tomaatjes erbij doen :9

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:09

ovenschoteltje, beetje bladerdeeg op de bodem en aan de randen en verder kun je er alles ingooien wat je lekker vindt. Beetje ei kloppen met melk of room en erover gieten, en dan misschien nog een beetje kaas :P En wat overblijft zet je gewoon in de koelkast als lunch of avondeten voor de volgende dag.
Echt mij lievelingseten dit, vooral met tomaat, mozarella en pesto (staat toevallig nu in de oven :+ hmmm) maar broccoli met zalm of prei met blauw ader kaas, allemaal lekker en eens wat anders :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:16

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:17

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:20

Je kan moeilijk alles lekker vinden. Dus dat is helemaal niet erg.
Ik vind prei ook lekker met champignons en pijnboompitjes. Maar dat word vast heel enthousiast voor jou ineens. Je kan ook bij de jumbo en bij de appie op de site zoeken naar recepten.
voor prei:
https://www.ah.nl/allerhande/recepten-zoeken?Ntt=prei


Witlof kun je ook heel veel mee. Met ham en kaas(saus) uit de oven of in de pan carameliseren zijn opties. Maar weet niet of je dat ooit op hebt.

Ik krijg door jou nog meer zin om te koken :')

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Simpele gerechten voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:38

Hier een vrij makkelijk recept met witlof:

Witlof fijn snijden (wij halen altijd die harde kern er uit).
Mengen met gerookte spekjes en geraspte kaas.
In een ingevette ovenschaal verdelen en daar over heen wat ingeklopte slagroom/kookroom. Hier overheen nog weer wat geraspte kaas en dit in de oven. Beetje afhankelijk van de totale hoeveelheid doen wij altijd plus minus 20 minuten op 180 graden Celsius.
Wij vinden het altijd erg lekker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Simpele gerechten voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:12

Ja dat vind ik ook altijd erg bijzonder... er zijn echt wel dingen die ik niet lekker vind hoor..

Je kan ook je maaltijd baseren op een recept en daar je eigen draai aan geven. Dus een deel van het recept gebruiken.
Veel mensen eten bij bloemkool een kerriesausje. Ik vind bloemkool altijd vrij saai. haha
Of een bechamelsausje maken. Of een kaassaus met komijn.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:15

Die spinaziestampot wil ik wel eens proberen <3

verder loop ik ook tegen jou problemen aan hoor! ik doe stamppotten en spagetti bolognese (zonder groenten) invriezen en dan opbakken

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:17

Citaat:
Maar ik ga zeker nog eens er naar kijken. Denk dat ik binnenkort gewoon een keer weer een prei quiche ga maken!

Prei met camembert en (in mijn geval vega-)spekjes. Echt super lekker! Sommige doen er ook nog walnoot in, maar daar houd ik dan weer niet zo van :+

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:19

Ladybird schreef:
Die spinaziestampot wil ik wel eens proberen <3

verder loop ik ook tegen jou problemen aan hoor! ik doe stamppotten en spagetti bolognese (zonder groenten) invriezen en dan opbakken

Bolognese, dus je hebt wel een tomatensausje? Misschien dat je daar eens een klein beetje paprika of wortel aan toe kan voegen en dan gewoon ''pureren''. Dat je er geen stukjes van hebt. Steeds een beetje meer als het goed gaat? Of is dat te makkelijk gedacht? Ik heb geen ervaring met eetproblemen. :o

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:25

kiwiwitje schreef:
Ladybird schreef:
Die spinaziestampot wil ik wel eens proberen <3

verder loop ik ook tegen jou problemen aan hoor! ik doe stamppotten en spagetti bolognese (zonder groenten) invriezen en dan opbakken

Bolognese, dus je hebt wel een tomatensausje? Misschien dat je daar eens een klein beetje paprika of wortel aan toe kan voegen en dan gewoon ''pureren''. Dat je er geen stukjes van hebt. Steeds een beetje meer als het goed gaat? Of is dat te makkelijk gedacht? Ik heb geen ervaring met eetproblemen. :o



Nou toevallig kwam vandaag iemand aners ook met het idee van pureren. Ik ben dat wel serieus aan het overwegen. had het gewoon nog nooit bedacht..