Voogd worden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 21:36

Hoi allemaal!

Ik ben door mijn beste vriendin gevraagd voogd te worden voor haar zoontje (1).

Korte situatieschets:
Zij en haar vriend (beide 22) wonen met hun zoontje in een koophuis. Ze hebben verder niemand die zij kunnen/willen vragen voor de voogdij. Vriendin en ik zijn vriendinnen sinds we 2 zijn, zij is meer familie dan mijn echte familie.

Ikzelf ben ook 22, woon nog thuis en studeer nog. Als het goed is behaal ik over 2 maanden mijn master en ben ik afgestudeerd. Vanaf dan kan ik ook op zoek naar een fulltime baan.

Zowel ik als mijn ouders hebben een goede band met het kindje. We passen al regelmatig op, dus hij kent ons goed.

Uiteraard verwachtte ze niet meteen een antwoord en uiteindelijk zal de voogdij ook officieel/wettelijk worden vastgelegd.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook voogd zijn voor één of meerdere kinderen. Wat hebben jullie laten vastleggen? Aan welke dingen moet ik denken? Ik ben me wel aan het inlezen, maar waar ik bijvoorbeeld benieuwd naar ben:
- Ik heb op dit moment geen relatie. Als ik uiteindelijk wel een serieuze relatie krijg, is het dan verstandig dat mijn vriend ook de voogdij krijgt?
- Mocht de ouders iets overkomen, mag het kindje dan bij de opa en oma wonen waarbij ik alleen op papier voogd ben?

Ouders zijn jong en hebben geen gezondheidsklachten, dus de kans dat ik daadwerkelijk als voogd moet optreden is niet groot, maar je weet natuurlijk nooit wat je kan overkomen. Mocht het aan de orde komen, dan wil ik wel goed voorbereid zijn.

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen en tips :)

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:47

Naast dat je hoopt dat het nooit nodig is natuurlijk.
Ik denk dat het misschien verstandig is om ook te kijken wat er qua testament daarvoor nodig is? Aangezien je nog studeert. Het kind zal alles erven, maar dat jij er bijvoorbeeld bewind over mag voeren ofzoiets. Zodat de middelen er zijn om voor het kind te zorgen.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 21:50

xMarieke schreef:
Naast dat je hoopt dat het nooit nodig is natuurlijk.
Ik denk dat het misschien verstandig is om ook te kijken wat er qua testament daarvoor nodig is? Aangezien je nog studeert. Het kind zal alles erven, maar dat jij er bijvoorbeeld bewind over mag voeren ofzoiets. Zodat de middelen er zijn om voor het kind te zorgen.

Nee, uiteraard hoop ik natuurlijk dat het niet aan de orde komt!

Dat met het testament is inderdaad een goede. Ik ga ook nog met ze om tafel zitten om dat soort dingen te bespreken. Als het officieel vastgeled wordt, zal ik daar ook nog wel uitleg over krijgen neem ik aan.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:51

Ze/jullie kunnen dit het beste eens met een notaris bespreken :)

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:51

Toevallig hebben wij net t voogdijschap voor ons kind geregeld wat over een maand geboren wordt.
Jouw toekomstige vriend zal inderdaad ook in t testament moeten worden opgenomen. Mocht jou dan namelijk iets overkomen is hij officieel ook voogd. Zelfs al zijn jullie getrouwd.
Wij hebben laten opnemen dat t kind bij voorkeur bij de voogd gaat wonen (daar kiezen we hen namelijk voor), tenzij dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk is dan beslissen zij in samenspraak met de naaste familie wat dan de meest geschikte plek is. Onze voogd woont bijv niet bij ons naast de deur en een kind wat al helemaal een leven ergens heeft opgebouwd met vriendjes etc wil je liever niet ook nog eens uit de vertrouwde omgeving halen. T verliezen van je ouders is al erg genoeg.
Vergeet t financiële aspect niet, over het algemeen is t de standaard om vast te leggen dat de erfenis van het kind gebruikt mag worden voor de opvoeding en verzorging van t kind.
Bedenk je of je nog steeds voogd kunt en wilt zijn als je zelf later misschien 1 of meerdere kinderen hebt. Stel jij hebt er 2 of 3 en je vriendin ook en die komen dan ineens voor jouw rekening erbij.
Je moet eigenlijk uit gaan van t worst case scenario, stel dat de ouders inderdaad volgende week onder een bus komen. Kun je hun kind dan bieden wat zij graag zouden willen?

Officieel vast leggen gebeurd in hun testament of via t gezagsregister.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:06

Een voogd is ook niet verplicht het kind in huis te nemen al gebeurt dat wel vaak. Een voogd dient in geval van overlijden van de ouders in het belang van het kind te handelen en dat kan dus ook betekenen zoeken naar alternatief onderdak.
Als ouder zou ik niet al een toekomstige vriend vast willen leggen maar een eigen keuze B. Je weet immers niet in hoeverre een toekomstige partner van je voogd je ligt en je daar je kind aan toe zou willen vertrouwen.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 22:17

Bedankt voor de inzichten weer :)

Op dit moment hebben ze wel iets geregeld voor hun kindje. Waar en hoe weet ik niet, de vraag werd nogal los gesteld, meer onder het mom van ‘denk er eens overna’, en dit zijn vragen die pas later bij me opkwamen. Uiteraard gaan we dit nog bespreken. De voogden die ze hadden benoemd, willen ze door omstandigheden niet langer als voogd voor hun zoontje. Dat is ook de reden waarom we dit nu regelen nu hij al 1 is.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:33


benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:35

Wij hebben overigens 2 dierbare vrienden gevraagd als voogd en mijn zwager als financieel voogd. Expres uit elkaar getrokken, zodat financiële beslissingen écht in het belang van onze kinderen zijn

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:41

Ik ben voogd voor mijn neefje als er iets met mijn zusje gebeurt.
Mocht zij wegvallen, dan komt het toch eerst voor een rechter, ondanks dat ik ja heb gezegd. Op dat moment kun je alsnog afstand doen van het voogdijschap.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 23:01

Bedankt weer allemaal! Kan een hoop met jullie tips en adviezen.

Ik heb inderdaad gelezen dat, mocht het zover komen, de rechter beslist of de voogd ook daadwerkelijk de voogdij krijgt. Ik voldoe aan de eisen (18+, sta niet onder curatele, geen geestelijke stoornis). Ik weet alleen niet hoe moeilijk een rechter zou doen over het feit dat ik (in ieder geval op dit moment) nog thuis woon en nog studeer.

Ik las ook dat als een deel van de erfenis gebruikt wordt voor de opvoeding van het kind, je jezelf eens in de zoveel tijd financieel moet verantwoorden tegenover een rechter. Nou is mijn eigen financiële gewin in zo’n hypothetische situatie ook absoluut niet mijn intentie natuurlijk. Zoals ik al zei: ze hebben niemand anders die ze kunnen en willen vragen, dus een tweede voogd zit er (nu) niet in.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:15

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Voogdij/ is een goed startpunt.

Het maakt voor de rechten en plichten van de voogd nogal uit of die alleen is of dat je met zijn tweeën de voogdij krijgt. Let daar goed op, en overleg dat ook met de ouders.

Overleg met de ouders is sowieso een goed idee. Wat zouden ze van jou verwachten, waarom kiezen ze jou? En willen ze ook een back-up aanwijzen voor het geval jij om wat voor reden ook niet in staat zou zijn de voogdij op je te nemen?

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:56

Ik ben ook voogd geworden van mijn nichtje met de idee 'ouders zijn nog jong, hoe groot is de kans?', net als jij in de opening post schrijft. Nog geen twee jaar later had ik ineens een verweesde dreumes die alleen maar om mama huilde om voor te zorgen ...dat is nu al jaren geleden en ze woont nog steeds bij mij, en ik zou dat ook niet anders willen nu ze geen ouders meer heeft, maar ik wil alleen maar zeggen : denk er niet te makkelijk over! Zo van 'hoe groot is de kans?' (Ik zeg niet dat jij dat doet ts! Maar gewoon als waarschuwing)

Kind hoeft zoals gezegd niet bij jou te wonen, je mag als voogd ook iets anders regelen als dat maar in belang van het kind is.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 00:18

Bedankt, Prrrr!

Wat heftig IJsco_Love :(:)

Wil je eventueel wat meer kwijt over hoe jullie het geregeld hadden/hebben? Wat heb je bijv. afgesproken en waar heb je dat vast laten leggen, hoe ging dat bij de rechter etc.

Als je dat niet wilt of alleen in PB snap ik dat ook :)

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:04

Liever via pb ivm privacy van haar zelf. Jij (en iedereen die het wil weten) mag alles van weten, is niks geheim aan de informatie, maar het voelt toch beter als het niet eeuwig openbaar op internet blijven rondzwerven 8)7

We hadden het trouwens geregeld in de testament maar dat hoeft niet, voogdij kan ook zonder testament.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Voogd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:04

Pff, dat is inderdaad nogal wat, IJsco_Love! Dit zijn dingen die je regelt en nooit hoopt te gebruiken...

Wij zijn zelf voogd en hebben een voogd aangewezen voor onze kinderen. Daar hebben we lang over nagedacht en een van de conclusies was dat wie 'de beste voogd' is nogal kan veranderen. De situatie bij de voogd kan veranderen maar ook je kinderen worden ouder. Onze kids zijn nu nog erg jong (oudste is 2.5), voor hun maakt het b.v. niet heel erg uit als ze ineens aan de andere kant van het land zouden wonen. Als ze b.v. 11 en 13 zijn en hier een heel sociaal netwerk hebben dan is dat weer anders.

De afspraak die wij met de voogd(en) hebben is hun primaire rol het zorgen voor een goed vervangend gezin is. Dat kunnen ze zelf zijn maar dat hoeft zeker niet, afhankelijk van de situatie. We praten elkaar regelmatig bij over hoe we op dat moment tegen de situatie aan kijken.

Het is iig nogal een enorme verantwoordelijkheid dit :o Kan bijzonder grote implicaties hebben, al helemaal als het om meer dan 1 kind gaat. Goed om te lezen dat je er zo mee bezig bent :j