Al lange tijd slappe mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Al lange tijd slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 19:35

Hoi,

Mijn verzorgpony, een shetlander, heeft al langere tijd hele slappe mest. Dit begon een jaar geleden ongeveer, toen af en aan slappe mest maar steeds was het weer even weg en steeds kwam het weer even terug. Ik vermoedde dat dit kwam door veranderingen in de voeding, het werd winter, ze kregen meer hooi etc. Het was toen een tijdje weg en aan het eind van de winter begon het weer. Ook toen weer af en aan slappe mest maar toch was het weer wisselend en ook niet heel erg.

Toen de zomer lang is het weer wisselend geweest en toen werd het erger, dit was 2 maanden geleden geloof ik. Toen heb ik dit ook goed met de eigenaren overlegd want de mest die eruit kwam was heel waterig en er was totaal geen structuur van mestballen meer te zien. Ze stond ook moeilijk bij het mesten alsof dit haar veel kracht kostte.

We zijn toen begonnen met een zandkuur van Excellent, om te kijken of het daaraan lag. Dit hielp helaas niet. Toen de zandkuur al eventjes voorbij was kreeg ze plotseling lichte koliek, toen hebben wij gelijk de dierenarts erbij gehaald en toen hebben we ontwormd met Equest Pramox, om als eerst te kijken of het daaraan lag. Het leek beter te gaan maar helaas, na een week was het weer raak. We hebben toen telefonisch contact gehad met de dierenarts en hebben toen een andere zandkuur gekregen, van Synovium dit keer, en besloten nu de pony's (het zijn er 2) de nachten op stal te houden zodat ze minder kans krijgen om zand te eten. Nu zijn we bijna klaar met de zandkuur, maar er zit nog geen verbetering in heb ik het idee, hooguit dat er wel weer mestballen te zien zijn en de mest minder slap is dan voorheen, maar het blijft niet goed.

Uiteraard hebben ze voldoende hooi tot hun beschikking. Gras staat er bijna niet meer maar ze kunnen altijd hooi eten.

Dus nu een aantal vragen:
Hoe lang duurt het meestal voordat het zand uit de darmen is?
Hebben jullie nog andere ideeen waar de slappe mest vandaan kan komen en waarom het zo lang duurt?

Het is misschien een beetje voorbarig om voor het eind van de tweede zandkuur al een topic te openen maar extra input kan geen kwaad dacht ik zo. Uiteraard komt er weer overleg met de dierenarts mocht het echt niet overgaan na de zandkuur.

Sjors & Sjimmy


Anoniem

Re: Al lange tijd slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:42

Hier ook een pony die constant slappe mest had. Ook idd Pramox erin, hielp even daarna weer slap.

Ze kreeg enorm slappe mest van:
- slobber
- veel penen
- lijnzaadolie

Geef je dit toevallig?

Het was ook wel op de een of andere dag weer over. Nu al maanden echt weer goede mest.

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 20:22

Alledrie heb ik het nooit gegeven, ik ben wel sinds 2 weken gestart met slobber (heel klein beetje maar) omdat ze anders haar zandkuur niet at. Is niet de oorzaak dus, maar dit kan dus wel effect hebben?

Sjors & Sjimmy

HarryM
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Ergens

Re: Al lange tijd slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:31

Probeer eens aan wat hooi van vorig jaar te komen of nog een jaar eerder. Onze merrie heeft het ook gehad en wilde bijna veel geld uitgeven aan onderzoeken. We hebben haar wat ouder hooi gevoerd en binnen paar dagen was het weer helemaal in orde. Is het proberen waard toch

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Re: Al lange tijd slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 21:50

Is dat niet heel lastig? Ik zal het zeker aan de eigenaren voorleggen, dankjewel voor de tip!

Sjors & Sjimmy

Anoniem

Re: Al lange tijd slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:59

Slobber heeft iig op de mijne wel effect.

Op vet en suikerrijk kuil deed ze het ook niet goed. Nu op ouder hooi en gaat super!

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: Al lange tijd slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:14

De mijne had ook iets slappe mest (niet heel erg) en toen raadde een stalgenootje me luzerne aan. Ik geef nu de lucerne digest van hartog en ik merk wel verschil, misschien is dat nog het overwegen waard?

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:30

Gras en dan met name kort gras bevat te weinig stengel, en te veel suikers. Dan is de mest slapper.
Is het echt hooi wat ze krijgen of ingepakt in plastic? Want daar zit een groot verschil in.
Slappe mest komt meestal door te weinig vezels in het ruwvoer/hooi. Te veel blad en te weinig harde stengel. Juist die stengel hebben ze nodig voor een goede vertering. Voordroog is voor shetten meestal niet goed omdat het van structuur veranderd door insealen. Je ziet het ook aan de kwaliteit van de hoeven. Op onverpakt hooi met veel stengel doen ze het beter.
Ook te hoge suikerwaardes in het ruwvoer zorgen voor slappe mest. Hooi kan met de Ruwvoer Quickscan voor 25 euro getest worden.
Je kunt stro erbij geven, om meer vezels te geven. Dit kan gemengd worden met het hooi of apart in een zak. Ook bietenpulp (goed geweekt in water, mag nooit droog gegeven worden) is bijna alleen maar vezels en kan helpen de mest te verbeteren.

Over de IJssel

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 18:00

Safiy93 schreef:
De mijne had ook iets slappe mest (niet heel erg) en toen raadde een stalgenootje me luzerne aan. Ik geef nu de lucerne digest van hartog en ik merk wel verschil, misschien is dat nog het overwegen waard?

Zeker het proberen waard, bedankt voor de tip!


Lindsey_99 schreef:
Gras en dan met name kort gras bevat te weinig stengel, en te veel suikers. Dan is de mest slapper.
Is het echt hooi wat ze krijgen of ingepakt in plastic? Want daar zit een groot verschil in.
Slappe mest komt meestal door te weinig vezels in het ruwvoer/hooi. Te veel blad en te weinig harde stengel. Juist die stengel hebben ze nodig voor een goede vertering. Voordroog is voor shetten meestal niet goed omdat het van structuur veranderd door insealen. Je ziet het ook aan de kwaliteit van de hoeven. Op onverpakt hooi met veel stengel doen ze het beter.
Ook te hoge suikerwaardes in het ruwvoer zorgen voor slappe mest. Hooi kan met de Ruwvoer Quickscan voor 25 euro getest worden.
Je kunt stro erbij geven, om meer vezels te geven. Dit kan gemengd worden met het hooi of apart in een zak. Ook bietenpulp (goed geweekt in water, mag nooit droog gegeven worden) is bijna alleen maar vezels en kan helpen de mest te verbeteren.

Het is echt hooi, niet ingepakt, geen voordroog of kuil. Quickscan zal ik eens laten doen! Dankjewel voor de tips

Sjors & Sjimmy


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:03

Mijn ervaring met te slappe mest is dat het vaak komt door te rijke voeding.
De tip van ouder hooi geven is zeker het proberen waard !

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 18:07

Pandora2 schreef:
Mijn ervaring met te slappe mest is dat het vaak komt door te rijke voeding.
De tip van ouder hooi geven is zeker het proberen waard !

Die gaan we ook zeker proberen ;)

Sjors & Sjimmy

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:23

Safiy93 schreef:
De mijne had ook iets slappe mest (niet heel erg) en toen raadde een stalgenootje me luzerne aan. Ik geef nu de lucerne digest van hartog en ik merk wel verschil, misschien is dat nog het overwegen waard?



Let wel... in luzerne kunnen toegevoegde suikers zitten. En de fosfor calsium is scheef, dit dient gecompenseerd te worden.

Het is dus echt opletten dat ie niet alsnog te rijk gevoerd wordt.

Persoonlijk zou ik meer armer hooi geven. Het is bewezen dat ouder hooi lang de voedingswaarde vast houdt... maar wel meer stof en schimmel mee kan brengen. Dus heel oud hooi inslaan heeft weinig nut.

Gewoon arm strengelig hooi. En laat anders een een bloedje trekken.

Mama van mijn lieve meisjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Guusje17, Mariett en 91 bezoekers