Welke hondencursus gaan doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 09:50

In de toekomst wil ik graag een hondendagopvang openen. Tot die tijd wil ik graag zoveel mogelijk leren over hondengedrag, hoe je ze kan trainen etc etc.

Daarom leek het me ook leuk en leerzaam om een cursus met onze hond te gaan doen. Zij vindt werken geweldig leuk en luistert bijna net zo goed naar mij als naar mijn vriend (ze is officieel van hem, maar we wonen samen. Maar hij blijft dus opperbaas voor haar). Ze heeft als jonge hond pubercursus gedaan en kent de commando's zit, af, blijf/wachten, naast, hier, poot en andere poot, los, leave it en ze volgt je hand.

Ik heb al zitten kijken maar het aanbod is zo groot in wat je kan doen. Mijn vriend wil met haar ipo gaan doen.

Zina is een atletische hond die als je haar enthousiast maakt een geweldige drive heeft om de baas te pleasen. Daarnaast doet ze alles voor koekjes.

Dus ik ben benieuwd wat bij ons zou kunnen passen. Wat doen jullie zelf met jullie hond en wat is er zo leuk aan?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:14

Ik zou me eerst eens hier in verdiepen mbt dagopvang voor honden https://www.licg.nl/nieuws/hobbyfokker-of-dierenopvang-registreren-voor-1-november-kan-verplicht-zijn/

Verder kijken wat bij jullie en de hond past. Leeftijd daarbij ook meegenomen. Er is inderdaad veel maar wat vinden jullie leuk en wat vind de hond leuk (ook belangrijk), welke sport is verantwoord bij het welzijn van jouw hond etc. Bij ipo zijn de eisen best pittig. Kan de hond dat aan, laat je de hond nazien en röntgenen voor een bepaalde sport etc.

Na een jongehondencursus zijn er ook nog zat gehoorzaamheidscursussen te volgen...de hond leert zo beter te luisteren, meer commando's ed. Altijd handig en soms verplicht voor je bv Agility gaat doen.
Speuren is ook erg leuk voor zowel baas als hond.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:21

Bravura schreef:
Ik zou me eerst eens hier in verdiepen mbt dagopvang voor honden https://www.licg.nl/nieuws/hobbyfokker-of-dierenopvang-registreren-voor-1-november-kan-verplicht-zijn/

Verder kijken wat bij jullie en de hond past. Leeftijd daarbij ook meegenomen. Er is inderdaad veel maar wat vinden jullie leuk en wat vind de hond leuk (ook belangrijk), welke sport is verantwoord bij het welzijn van jouw hond etc. Bij ipo zijn de eisen best pittig. Kan de hond dat aan, laat je de hond nazien en röntgenen voor een bepaalde sport etc.


Inderdaad kijken wat bij de hond en bij jullie past.
Ik denk overigens dat je dit helemaal los moet zien van je opvang, ook al sport je zelf met honden wil natuurlijk niet zeggen dat je van elke hond verstand hebt, ik zou dan eerder voor jezelf kijken wat je nodig hebt aan scholing (kijk eens bij Tinley).
Ik weet niet wat voor hond je hebt en volgens mij zijn de eisen voor de IPO niet zo pittig (welke eisen bedoel je Bravura?).
Inderdaad zou ik de hond ook laten rontgenen als je wil gaan sporten, wij doen dit met alle honden op 1 jarige leeftijd.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:29


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:24

Voor de Ipo moet je eerst de cursus Verkeerszekere Hond behalen met landelijk examen. Het niveau daarvan ligt op GG1 cq Obedience B.
Met alleen de jongehondencursus cq pubercursus ben je er daarmee niet. Eerst volgt nog de A cursus, B cursus en de VEG of de C cursus. Daarna volgt het niveau Obedience B ofwel GG1....

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 12:41

Cursussen en de verplichte opleiding staan ook zeker op het lijstje maar dit lijkt me een leuke eerste stap. Sowieso omdat het de band met je hond alleen maar sterker maakt. Ik zie het als spelenderwijs leren.

Zina is nu bijna 2. Volgens het asiel is ze een kruising pitbull labrador. Ze vindt eigenlijk alles leuk als ze een beloning kan verdienen. Ze vindt het leuk om met een tak of touwtje te trekken of met de bijtarm te spelen. We gaan weleens naar een hondenparkje met speeltoestellen. Dat doet ze na wat aanmoediging erg goed. Alleen de wip blijft nog wat spannend. En snuffelen doet ze ook graag.

Wat ik zelf leuk vind is lastiger. Er is zoveel keus dus vandaar dit topic. Ik lees graag ervaringen van andere mensen over hun cursussen.

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:44

Je kan alle soorten cursussen wel doen!
Je hebt en basiscursus die iets verder op de commando's in gaat. Hooper cursus is leuk, agility, speuren. Allemaal leerzaam en afhankelijk van de hond leuk.

Je hebt ook lessen voor gevorderden wbt commando's.

Ik heb nu met onze Stabij vier cursussen gedaan, en alles is weer op een eigen manier interessant.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:40

Heel eerlijk gezegd vraag ik mij af of het wel verstandig is om met een kruising pitbull pakwerken te gaan doen...je zet dan nl een HR kruising in op mensen. Ze leren onder bepaalde omstandigheden mensen te bijten. Of dat zo verstandig is? En dat is misschien wel gewoon sport met de hond maar weet wel dat er al meerdere ongelukken zijn gebeurd met dergelijke honden. Ik zeg dit niet om een discussie aan te zwengelen maar uit bescherming voor de hond. Een hond die ingezet wordt voor pakwerk moet ook volledig doorgetraind worden tot het einde. Stoppen is dan vaak geen optie meer. Een half afgerichte hond (als men er tussendoor weer mee stopt) in deze sport is een gevaarlijke hond, juist omdat het volledige apél er nog niet in zit. Daar kan de hond dan niks aan doen. Ik vind dat je daar wel een weloverwogen keuze in moet maken mocht je dat toch willen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:01

Als je eerst allerlei cursussen en diploma's met je hond moet halen dan lijkt me dat je dat snel ontdekt of de hond wel of niet geschikt is voor dat doel? Het leek ons juist verantwoorder om het onder begeleiding te trainen. Het is een idee om te gaan doen. Niet iets dat al vast staat. Sowieso wil hij eerst nog een obedience cursus met haar gaan doen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:19

Hmmm ik weet ook niet of je hond op z'n plek is in de IPO. Het is wel iets waar honden tot het gaatje voor gaan en ik vind zeker niet iedere hond daarvoor geschikt. De IPO bestaat uit de drie onderdelen, het appèl, het speuren en het pakwerk. Wij hebben het een tijd getraind maar onze hond werd er gewoon verschrikkelijk fel van. Pakwerkte als een malle maar in het dagelijks leven merkten we gewoon dat hij steeds heftiger werd. Wij hebben toen het pakwerk laten vallen en verder met speuren en appèl. Inmiddels na hard trainen een stuk van die scherpte eruit en in het bezit van z'n vzh speurhond 1 en 2 OB 1 en 2. Maar hij zal altijd heel heftig op een pakwerker blijven. Het is ook niet echt mijn cup of tea de IPO wereld, maar ga gewoon eens bij wat clubs kijken, IPO Kringgroep of kynologen vereniging, maar ook agility of hoopers, dogdance of balance en coördinatie of misschien wel flyball kan heel leuk zijn, kijk wat je ligt en leuk vind en waar je je goed voelt.
Honden opvang, leuk, maar nooit meer vrij zijn hield mij tegen haha reden dat ik voor een honden uitlaat service heb gekozen en dat al 20 jaar met veel plezier doe.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:31

Is flyball niet iets voor jullie? Vraagt om energieke balgerichtte honden....( wel eerst laten rontgenen)

Zelf treiBball gedaan met onze hond vond ik ook erg leuk!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 15:00

Flyball is ze denk ik minder geschikt voor. Als ze speels is vindt ze haar balletje leuk maar buiten snuffelt ze liever.

Ipo staat nog niet vast dus interessant om jouw ervaring ermee te lezen tinkermuts. Zeker iets om mee te nemen

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:29

Waarom ga de dan niet speuren als ze haar neus graag gebruikt?

Anoniem

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:33

Deze ras/kruising valt ook niet onder de werkhonden. Dus er zullen ook weinig ipo clubs zijn, waar je welkom bent.

En ik ben van mening dat je van pups af aan daar al mee moet beginnen. Iig het appèl en speuren.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:38

Jawel hoor, bij de Rottweiler Kringgroepen mag geloof 20 procent ve ander ras zijn, bij ons in de groep zat ook een staff kruising en een dober, herder Kringgroep hier in de buurt lopen boefjes dobers en een beaucheron, dus het is zeker wel mogelijk.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:39

Wij hebben de speurhond 1 en 2 dus via de herder vereniging gedaan en we hebben een Rottweiler

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:51

Tinkermuts schreef:
Jawel hoor, bij de Rottweiler Kringgroepen mag geloof 20 procent ve ander ras zijn, bij ons in de groep zat ook een staff kruising en een dober, herder Kringgroep hier in de buurt lopen boefjes dobers en een beaucheron, dus het is zeker wel mogelijk.

Zeg ook dat ze bij meeste clubs niet welkom zou zijn met deze kruising.

En dober, bouviers en herders vallen ook onder de werkhondenrassen

https://www.robkalmeijer.nl/kynologie/a ... index.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-18 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:53

Ik zou zelf de KK1 en KK2 doen en daarnaast gewoon een cursus die jou leuk lijkt om met je hond te doen en die bij jouw hond past. Als ze graag met haar neus bezig is, dan is speuren leuk om samen te doen. Is het een actieve spring-in-het-veld dan is agility wellicht beter voor jullie. Jij kent je hond en kunt het beste beoordelen waar jullie samen het meeste plezier uit gaan halen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:50

De clubs die ik ken nemen dus 20 procent andere rassen en dat is ongeacht welk ras, ik noem werkhonden op maar dat is meer om dat soort honden gewoon meer geschikt zijn voor deze sport en de baasjes dus deze tak van sport voor hun hond kiezen, maar wil niet zeggen dat andere rassen niet welkom zijn of het niet kunnen.
Ik heb geen linkje nodig om te weten wat een werkhond is hoor.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 17:56

Ik heb even gezocht naar de 'eisen' voor een werkhond en die zijn best van toepassing op onze hond. In Amerika wordt natuurlijk ook veel met pitbullachtigen gesport. Maar goed. Zij hebben de pitbull terriër ook als ras erkent.

We gaan gewoon wat clubs benaderen en info opvragen en dan zien we wel of we ergens welkom zijn.

Ikzelf wil iig starten met een gehoorzaamheidscursus en mss erna wel speuren/agility. Dat lijkt me wel iets voor zina en mij

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:58

Denk dat dat de beste insteek is, je kunt dan kijken en verdiepen wat voor jullie leuk is om te doen. Voorop staat dat je hond en jij samen lol hebben of dat nu speur gehoorzaamheid of agility is.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:20

Is er geen kynologenclub in de buurt die open dagen heeft?
Dan kan je kijken en proberen.

Mijn cocker spaniel had puppycursus en basiscursus gehaald toen ik naar de kynologenclub ging.
Hier de fun-cursus gevolgd. Zowel speuren, treiball, agility, parcours, puzzelen en gehoorzaamheid kwam aan bod.
Nu doen we gehoorzaamheid-a. En als hij dat haalt starten we in april met agility.
Een a-diploma is verplicht om agility te kunnen volgen.

Er is ook speuren, clickeren, flyball, voor iedereen wat.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:30

Ga eens bij de kc in de buurt kijken :). Er worden daar meerdere cursussen aangeboden (gehoorzaamheid, agility, flyball, sport en spel). Ik zou iets kiezen dat je leuk vind en van daaruit verder werken. Sport en spel is leuk omdat je eigenlijk vanalles wat doet. Het bouwt echt aan de band met je hond. Voor mantrailen weet ik ook nog wel een adresje bij jou in de buurt mocht je dat leuk vinden. Te verkrijgen via pb :)

Kosje4
Berichten: 1005
Geregistreerd: 10-01-12

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:33

Agylity is super leuk om te doenAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Speuren is ook leuk
Detectie doen wij ook

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Welke hondencursus gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:06

Moest idd aan jouw hond denken Kosje
Detectie is idd ook superleuk of mantrail