Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 16:14

Hoi bokkers,

Ik zit een beetje in een lastige situatie. Het zit zo dat ik mijn paarden aan huis heb en de buren dus ook onze paarden kunnen zien. Nu vonden ze het minipaardje dat ik heb echt super leuk om naar te kijken. Uiteindelijk hebben ze zelf een mini aangeschaft in juni, echter wat impulsief lijkt mij.


Door de hitte in de zomer is het weiland nu ook vrij kaal en wordt hij verder niet bijgevoerd. Wat mijn inziens wel zou moeten. Pony staat er nu nog wel steeds rond en gezond bij. Maar ik hoop dat ze nog gaan bijvoeren naar verloop van de winter toe.

Ook heeft pony sinds juni al een halstertje om, echter veel te strak. Ik heb het de buren gezegd dat ze het best uit zouden doen omdat het anders kan ingroeien omdat het dus zo strak zit. Komt erop neer: pony heeft het na al die maanden nog steeds om.

Maar het allerergste vind ik nu toch dat pony ontzettend moeite heeft met lopen nu. De hoeven zijn immens lang geworden: beentjes plooien gaat moeizaam en hij zakt af en toe zelfs door zijn achterbenen omdat hij zijn evenwicht niet kan houden. Ook daar heb ik hen op gewezen: dat het misschien wel eens tijd is voor de hoefsmid. Die is 2 weken later nog steeds niet geweest terwijl het echt nogal dringend is.

Nu lijkt er niets door te dringen van wat ik zeg en de buren zien er dan ook totaal geen kwaad in. Ik vind het zo zielig om hem zo te zien elke dag. Het is eigenlijk niet eens ‘mijn probleem’, maar ik trek het me wel aan. Nu vraag ik mij af wat ik nog meee kan doen? Ik wil echt niet de moeial zijn. En een melding maken vind ik ook zo dubbel: het zijn je buren en je wilt er geen ruzie mee, daar bovenop zijn het ook nog eens vrienden van mijn grootouders. Dus wie weet heeft dat dan ook invloed op hun relatie.
Ik weet ook zeker dat de buren het niet met opzet doen, het zijn werkelijk super lieve mensen. Maar ze hebben gewoon 0,0 verstand van paarden en zien het gewoonweg niet dat er iets mis is met de pony.

Iemand die in dezelfde situatie gezeten heeft en die tips heeft om te kunnen doordringen bij de buren?
Laatst bijgewerkt door Hawkeye op 14-11-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:20

Kunnen jouw grootouders het niet aankaarten? Misschien dat ze het dan wel serieus nemen?
Lastig hoor. Ik zou toch een melding overwegen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 16:22

Cayenne schreef:
Kunnen jouw grootouders het niet aankaarten? Misschien dat ze het dan wel serieus nemen?
Lastig hoor. Ik zou toch een melding overwegen.


Die hebben er ook al iets van gezegd maar helaas...

Ik denk ook aan een melding maar ik zit er echt mee om het ook effectief te doen. Want vaak heeft een melding niet echt nut. Zolang het beestje eten, drinken en beschutting heeft vinden ze het oke.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:23

Tja lastig, je wilt je buren te vriend houden dat snap ik. Afhankelijk van in hoeverre je ze wilt helpen en je bemoeien, zou je misschien in overleg met de buren de pony op kunnen halen als de smid bij jou komt. Onder het mom van ‘He buurtjes mijn smid komt dan en dan. Hij is erg goed met die kleintjes. Zal ik hem vragen of hij jullie pony ook even kan doen? Het kost €... ‘ en dan van te voren uitleggen aan je smid. Misschien kan je dan ook kijken of het halster losser kan.

Hebben ze verder geen paarden, staat dr pony dus alleen?

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Telpeva

Berichten: 14671
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:27

Misschien dat je het zou zien zitten om met ze samen te werken voor het dier? Bijvoorbeeld dat je 1 of 2 weken van tevoren voordat jij de hoefsmid gaat bellen, bij hun aangeeft van joh ik ga de hoefsmid bellen, die en die datum is komt die bij mij langs, vinden jullie het misschien handig om te combineren dat jullie pony ook meteen kan worden gedaan?
En zo ook met de andere dingen als inentingen, ontwormen e.d. Wellicht hebben ze het gewoon niet door en zijn ze blij met de tips, misschien kunnen jullie ook wel voorrijkosten delen dan zit er voor jou ook nog voordeel in? Lijkt mij een win win situatie, vooral voor de pony

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 16:31

Telpeva schreef:
Misschien dat je het zou zien zitten om met ze samen te werken voor het dier? Bijvoorbeeld dat je 1 of 2 weken van tevoren voordat jij de hoefsmid gaat bellen, bij hun aangeeft van joh ik ga de hoefsmid bellen, die en die datum is komt die bij mij langs, vinden jullie het misschien handig om te combineren dat jullie pony ook meteen kan worden gedaan?
En zo ook met de andere dingen als inentingen, ontwormen e.d. Wellicht hebben ze het gewoon niet door en zijn ze blij met de tips, misschien kunnen jullie ook wel voorrijkosten delen dan zit er voor jou ook nog voordeel in? Lijkt mij een win win situatie, vooral voor de pony


Ik wil het inderdaad wel proberen. Maar ik vrees er eerlijk gezegd voor dat ze iets hebben van “Joh dat hoeft niet, pony staat er prima bij”


Depende schreef:
Tja lastig, je wilt je buren te vriend houden dat snap ik. Afhankelijk van in hoeverre je ze wilt helpen en je bemoeien, zou je misschien in overleg met de buren de pony op kunnen halen als de smid bij jou komt. Onder het mom van ‘He buurtjes mijn smid komt dan en dan. Hij is erg goed met die kleintjes. Zal ik hem vragen of hij jullie pony ook even kan doen? Het kost €... ‘ en dan van te voren uitleggen aan je smid. Misschien kan je dan ook kijken of het halster losser kan.

Hebben ze verder geen paarden, staat dr pony dus alleen?


Dat kan ik wel proberen en hopelijk werkt dat dan. Ik wil er ook gerust mijn tijd in stoppen dan.
De pony gaan halen zal niet gaan, dat eind stappen zal echt te moeilijk zijn. Dus het zal bij hen moeten gebeuren.

De pony staat samen met geiten dus eigenlijk ja, hij staat alleen.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫


Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:33

Als ze niet in zijn voor het samen bekappen idee, zou ik gelijk een melding maken. Dan kom je er niet door. Of misschien een wat serieuzer gesprek aanknopen, waarin je ook aangeeft dat ook dat onder verwaarlozing valt en je aangeeft dat je volgende stap toch wel verder gaat.
Zou mijn handelswijze zijn denk ik. Sommige mensen.. De aanschaf van een pony is makkelijk, nog niet eens zo duur.. Maar het onderhoud kunnen ze niet inschatten helaas.


anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:51

BaBritFre schreef:
Cayenne schreef:
Kunnen jouw grootouders het niet aankaarten? Misschien dat ze het dan wel serieus nemen?
Lastig hoor. Ik zou toch een melding overwegen.


Die hebben er ook al iets van gezegd maar helaas...

Ik denk ook aan een melding maar ik zit er echt mee om het ook effectief te doen. Want vaak heeft een melding niet echt nut. Zolang het beestje eten, drinken en beschutting heeft vinden ze het oke.

Maar doorgrgroeide hoeven en een ingegroeid halster zijn echt niet okay.Inderdaad kun je trachten een gezamenlijke afspraak voor de hoefsmid te maken,en kijken of het halster losser kan,of een oud halster van jou geven. Overigens,ingegroeide halsters moeten tenslotte operatief verwijderd worden,dat kun je beter voor zijn.

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:57

De vraag is niet of je iets moet doen.. Maar wát je gaat doen..

1: je kiest voor jezelf en voorkomt gezeik
2: je kiest voor het dier wat zelf niet kan kiezen en neemt eventueel gezeik voor lief.


Het lijkt me niet zo moeilijk?
Er word veel te moeilijk gedacht.. "Wat als..."

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:57

Zou het wat meer opdringerig doen, dan. "Goh, mijn hoefsmid komt over twee weken, ik zal wel even melden dat jullie pony ook meekomt. Ah nee joh dat is geen probleem. Ik bel hem zo even!" Als de pony dan op jouw terrein staat voor de hoefsmid dan doe je zelf even het halster een gaatje of twee losser.

Maar dat is geen permanente oplossing natuurlijk.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:03

ik zou het ook eerst proberen door voor te stellen dat de pony gelijktijdig met de jouwe kan bekapt worden (en dan later ev ontworming, mss hooi gezamenlijk kopen? (ik koop hooi in, willen jullie wat baaltjes bijbestellen? met de hooiprijzen dit jaar zou je best niet te lang wachten hoor.)
Als ze niet happen, afwijzend zijn of je afwimpelen, zou ik eenmaal duidelijk uitleggen wat nodig is (hoefsmid is echt nodig, straks loopt die kreupel en een dierenarts is duur.), indien dat ook niet werkt zou ik inderdaad melding doen.

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:04

Je zit inderdaad in een lastige situatie. Het diertje heeft geen stem, jij wel!
Als ik jou was zou ik gewoon een melding maken en zeggen dat je anoniem wil blijven. Ik heb destijds ook een melding gemaakt van de paarden van mijn toenmalige staleigenaar. Gezien zijn agressieve verleden heb ik uitdrukkelijk benadrukt dat ik anoniem wil blijven. De controle is geweest op een moment dat ik aanwezig was en ze hebben nooit mijn naam genoemd. Door er melding van te maken maak je je buren er (hopelijk) van bewust dat ze niet zomaar voor de leuk een paardje kunnen houden en dat dit wel de nodige zorg vereist.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 17:11

Jolliegirl schreef:
De vraag is niet of je iets moet doen.. Maar wát je gaat doen..

1: je kiest voor jezelf en voorkomt gezeik
2: je kiest voor het dier wat zelf niet kan kiezen en neemt eventueel gezeik voor lief.


Het lijkt me niet zo moeilijk?
Er word veel te moeilijk gedacht.. "Wat als..."


Blijkbaar is het dat wel. Anders zou ik zo niet twijfelen.
Ik heb ook geschreven dat een keuze van mij ook het leven van mijn grootouders kan beïnvloeden en dat vind ik niet nodig.


Verder: bedankt voor jullie tips! Ik ga mijn best doen, ik ben sowieso niet echt een persoon die graag confrontatie aan gaat eerlijk gezegd. En ik vind het ook moeilijk. Maar ik zal mijn best doen om nogmaalsl te proberen doordringen. Hooi inkopen e.d. heb ik allemaal al gedaan dus dat zal niet meer werken helaas. Ik vind het op lange termijn ook niet mijn taak om steeds ook nog eens aan hun pony te denken wanneer ik iemand/iets laat komen voor mijn paarden. Maar dat zien we dan wel weer.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:13

Misschien een idee om jouw minipaardje eens mee te nemen naar de buren en uit te leggen/laten zien hoe de hoeven eruit moeten zien bv? Dat verschil moet echt overduidelijk zijn.
Halster aan op de wei is überhaupt al geen goed idee en je kunt ze ook goed uitleggen wat daarvan de gevaren zijn.

Laat ze gerust foto's zien van de paarden op de OVP. Niet bijvoeren maakt dat het paardje er zo uit gaat zien en een hongerdood gaat lijden.

Hopelijk zo tastbaar voor ze en biedt ze je hulp aan (hoefsmid komt al bij jou, dus kan meteen hun paardje doen, enz). Dringt het dan nog niet door, dan melding maken. IK zou ook niet kunnen toezien dat dieren zo aan hun lot worden overgelaten, ook al is het bij mijn buren. Jammer dan zou dat de relatie verstoren.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:14

Is het geen idee om een anonieme tip te geven bij de dierenbescherming oid.
wellicht er bij noteren dat mensen niet kwaadwillig zijn, maar geen ervaring hebben en niets van jou willen aannemen. misschien gaat er een lampje bij de mensen branden wanneer ze een waarschuwing krijgen.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:16

Meldingen bij instanties kun je altijd anoniem doen toch?

Dan moet die melding worden opgepakt en gaat er sowieso iemand langs... Zo houd je het misschien wat meer op afstand voor je grootouders?

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:17

Je kan ze er toch gewoon op een nette manier op aanspreken. Doe het dan in de zin van "doe het nu dan bespaar je later DA kosten als het dier er echt last van gaat krijgen en niet meer fatsoenlijk kan lopen", en ook mag je best eerlijk toegeven naar hun dat jij je zorgen maakt om het dier. Als ze dan nog niets gaan ondernemen dan kun je altijd nog een melding maken.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:23

Je kan sowieso altijd 144 bellen. Zij nemen een kijkje en geven de eigenaar tips en indien nodig stellen ze een ultimatum. Ze houden jou erbuiten en melden geen naam van de tipgever en koppelen terug als ze zijn geweest, dus je hebt er zelf geen “last” van. Ik had een buurman die niet voor zijn pony’s kon zorgen maar ze ook niet weg wilde doen. Geld had hij niet, was zelf erg ziek en met hulp deed hij weinig, pony’s waren ondervoed, vol wormen, kregen amper eten en hadden hele lange hoeven. Ik gooide steeds voer over het hek omdat ik het zo zielig vond en heb mijn hoefsmid een keer een pony laten bekappen, maar ik kan niet de 20 pony’s van een ander blijvend bekostigen. Dus uiteindelijk heb ik ook 144 gebeld omdat ik het niet meer aan kon zien. Het is netjes opgelost, de pony’s verkocht en de buurman is even later helaas overleden.

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:47

BaBritFre schreef:
Jolliegirl schreef:
De vraag is niet of je iets moet doen.. Maar wát je gaat doen..

1: je kiest voor jezelf en voorkomt gezeik
2: je kiest voor het dier wat zelf niet kan kiezen en neemt eventueel gezeik voor lief.


Het lijkt me niet zo moeilijk?
Er word veel te moeilijk gedacht.. "Wat als..."


Blijkbaar is het dat wel. Anders zou ik zo niet twijfelen.
Ik heb ook geschreven dat een keuze van mij ook het leven van mijn grootouders kan beïnvloeden en dat vind ik niet nodig.



Keus gemaakt dan toch?

Niet te moeilijk denken,denken in feiten. En het feit is dat je bovenstaand niet wilt.

Ik klink hard, dat besef ik me. Maar het is kiezen tussen 2 kwaden.


Eventuele optie: anoniem melding maken!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 14-11-18 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:48

Ik kan me niet afsluiten voor dat soort dingen en zou 144 bellen. Heb ik ook herhaaldelijk gedaan voor pony met krullende hoeven waar ik met paard vaak langs reed. En iemand anders ook laten bellen, dan nemen ze het serieuzer.

ilyushin
Berichten: 19
Geregistreerd: 31-01-16

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:59

Een dier kan zich niet verdedigen en voor zichzelf opkomen, een mens wel.
Als jij dit dierenleed aanziet en niets onderneemt dan ben jij in mijn ogen stilzwijgend medeplichtig aan dit leed.
Klinkt hard, maar het is wel zo. De keren dat ik een melding heb gedaan bij 144 zijn nooit anoniem geweest, wel verzocht om feedback en niet al te snel "strooien "met mijn naam.
De allereerste keer was dit echt verrekte moeilijk, foto's gemaakt als bewijs.
Ik kon er toen echt niet van slapen.
De keus is aan jou of aan de eigenaren van die pony.
Dat "het zulke lieve aardige mensen "zijn daar is de pony niet mee geholpen.
Suc6

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:02

misschien kan je evt een vriendin oid laat bellen, als je bang bent dat je eigen naam bij de betreffende buren bekend wordt.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 20:12

Ik vind het ook super sneu voor het beestje. Het is echt een lieverd!

Helaas hebben we hier geen 144. Ik ga eens kijken via de gemeente wat ik eventueel zou kunnen doen als ik het wil gaan melden. Ik wil sowieso nog wel eens een gesprek voeren met de buren.
Dat van een vriendin laten bellen is ook een goed idee!

@jolliegirl: ik zit echt in een tweestrijd. Want een confrontatie met dat diertje elke dag op die manier is ook niet fijn om te zien

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

sjouks
Berichten: 879
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Pony wordt verwaarloosd, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:30

Bij de politie kun je ook een anonieme tip achterlaten op de website. Dit werkt prima, ze geven contactgegevens / naam niet door aan de mensen zelf. Ze komen hier al voor pony's met te lange hoeven, dus dat een melding zinloos is, is hier zeker niet waar. Succes!

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:40

Jolliegirl schreef:
Eventuele optie: anoniem melding maken!

Dat is niet (meer) mogelijk.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cissy, Dartel, Geertema, Libra76, Lielle, Sababber, Sanniejtjuh, TessaaGr en 122 bezoekers