Kat blijft zoeken naar eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:00

Een aantal weken geleden heb ik een asielkat geadopteerd van een jaar of 8. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: hij blijft maar zoeken naar eten, ook als hij net gegeten heeft. Dat uit zich ook vooral als ik niet thuis ben (anders ligt hij 90% van de tijd dat ik thuis ben op schoot).

Nu denk ik dat dat ook komt doordat hij graatmager op straat is gevonden voordat hij in het asiel kwam, dus dat hij dat doet: snap ik. Hoop dat ik niet meteen als een slechte eigenaar wordt afgeschilderd met deze vraag.

Ik las al wat op internet over onbeperkt voeren/voerverrijking. Onbeperkt voeren is voor hem geen optie (heeft asiel ook aangegeven), want dan zou hij net zo lang blijven eten tot hij letterlijk ontploft.

Nu heb ik al wat "spelletjes" gemaakt (sinds vandaag) van een aantal brokjes (naast zn gewone eten), denk aan; brokjes verstoppen op de plekken waar hij altijd ligt, brokjes in een lege wc rol verstoppen met propjes papier aan de zijkanten etc. Maar nu hoop ik dat jullie misschien nog meer ideeën hebben.

Hij pakt & kauwt dus ook dingen die helemaal niet eetbaar zijn (lees: sporttape uit dichtgeritste sporttas pakken en op een stukje tape gaan kauwen, toen was ik thuis en heb ik met mn vinger die tape uit zn mond gehaald zodra ik zag wat hij deed). Ik ben dan ook bang dat hij een keer iets te pakken krijgt wat niet goed gaat als hij dat opeet. Ik kan namelijk niet elke minuut van de dag bij hem blijven om dingen af te pakken, wanneer hij iets nieuws bedenkt om "te eten", waar hij eerst geen interesse in toonde (ook hoop ik hier dat me dit dan niet meteen een slechte eigenaar maakt, brood moet ook op de plank komen).

Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan, maar hij maakt dus ook dichte tassen open. Chocolade (mocht ik dat in huis hebben) en andere giftige dingen bewaar ik al op plekken waar ik 100% zeker van ben dat hij er niet bij kan (kast met behoorlijk zware vergrendeling). Maar dat dacht ik eerst ook van een dichtgeritste tas, dus ik maak me een beetje zorgen om zijn eet/zoekgedrag en hoop dat er misschien een bokker is met de gouden tip. Wil namelijk niet dat mijn vriendje iets overkomt!

Edit;
Ohja, kwam vanochtend op werk erachter dat hij de muis van mn laptop, oplader en mn portomonee vanacht uit mn dichtgeritste werktas had geroofd. Die lagen bij thuiskomst heerlijk met bijtgaten (mn portomonee dan, snoeren heeft ie niets mee gedaan) onder het logeerbed :')

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:15

Het kan zijn dat hij zijn hele leven honger heeft gehad en nu geobsedeerd is op eten. Wat ook kan is dat zijn schildklier te snel werkt, dan worden ze ook heel vreterig. Dit kan je dmv een bloedonderzoek aantonen. Andere symptomen van een te snelle schildklier zijn: vermageren ondanks veel eten en druk gedrag (hyper), onrust, miauwen.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:25

Probeer eens catnip. Veel katten zijn er gek op, het leidt ze af en ze kunnen er echt van genieten. Ze spelen, rollen en doen malle dingen en daarna lekker slapen. Het werkt oo deze manier bij een kat die we te logeren hebben. Hij vraagt ook altijd om eten, terwijl hij van een prima huisje komt en dus nooit zonder eten is geweest. Als hij de catnip krijgt is hij helemaal in de ban :)

DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:28

Hij komt gelukkig wel gewoon mooi aan sinds hij hier is en het liefst slaapt hij op schoot ipv hyperen. Miauwen doet hij tot het moment dat ik hem oppak, hij vindt het prachtig om rondgetild te worden terwijl ik bijv het huishouden doe :=

Denk dat het dan eerder vanuit dat eerste komt als ik die symptomen zo lees.

DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:29

Femia schreef:
Probeer eens catnip. Veel katten zijn er gek op, het leidt ze af en ze kunnen er echt van genieten. Ze spelen, rollen en doen malle dingen en daarna lekker slapen. Het werkt oo deze manier bij een kat die we te logeren hebben. Hij vraagt ook altijd om eten, terwijl hij van een prima huisje komt en dus nooit zonder eten is geweest. Als hij de catnip krijgt is hij helemaal in de ban :)


Daar heb ik wel eens iemand over gehoord, maar ken het niet. Wat is het/hoe werkt het?
En waar zou ik dat kunnen krijgen van goede kwaliteit?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:34

Wat fijn dat hij bij jou zo'n fijn huisje heeft gekregen na alles wat hij meegemaakt heeft!

En nee, je bent geen slechte eigenaar. Je kat heeft het nodige meegemaakt en daar gedraagt ie zich ook naar. Ik ken een kat met ongeveer dezelfde achtergrond (mager, honger, asiel etc.) en die vertoont ongeveer hetzelfde gedrag. Hij is heel sociaal en een van de liefste katten die ik ken, maar hij is wel erg geobsedeerd door eten en hij wringt zich in allerlei bochten om het te pakken te krijgen. En als het niet eetbaar is, dan besluit ie soms dat het toch wel kan. Hij schrokt z'n eten ook in 1 hap naar binnen, hij kauwt er niet eens op. Om die reden heeft ie nu extra grote brokken zodat hij toch wat moet kauwen want hij kreeg last van tandsteen.

Misschien dat het in de loop der tijd nog wel wat makkelijker gaat worden. Of niet, maar dan vind je vanzelf wel een weg om er mee om te gaan. Etenswaren achter slot en grendel, of desnoods zet je 'm in een ruimte waar geen voer te vinden is als je er niet bij bent. 't Zal wel wat passen en meten zijn, maar dat komt vast wel goed :)

VenoSnorlax

Berichten: 4511
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:35

Ik heb een bal gekocht bij de dierenwinkel en doe daar de helft van de hoeveelheid brokjes voor als ik weg ben, blijven ze bezig en hoe leger die word hoe lastiger t is om er een brokje uit te krijgen

Anoniem

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:37

Wat voor voer geef je hem? Een brok hoog in vlees vult al veel meer dan de Wiskas uit de supermarkt. :j

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:40

Ik heb hier precies zo een kat. Hij zou blijven eten als je onbeperkt eten geeft en letterlijk dichtgroeien. Ik geef al mijn katten nu in de ochtend en in de avond hun afgewogen portie. De zwarte kat blijft ook zeuren zodra ik naar de keuken loopt. Maar hier is nee gewoon nee en hij heeft het na 2 weken ongeveer nu wel door. uiteraard blijft hij zeuren maar alleen als ik naar de keuken loop.

DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:42

Joolien schreef:
Wat voor voer geef je hem? Een brok hoog in vlees vult al veel meer dan de Wiskas uit de supermarkt. :j


Hij krijgt royal canin voor binnenkatten, weet niet in hoeverre dat hoog/laag in "vullende" ingrediënten staat?

DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:43

Anke98 schreef:
Ik heb een bal gekocht bij de dierenwinkel en doe daar de helft van de hoeveelheid brokjes voor als ik weg ben, blijven ze bezig en hoe leger die word hoe lastiger t is om er een brokje uit te krijgen


Is dat zo'n kong bal die voor honden ook bestaat? Is denk ik beetje zelfde idee als wat ik nu met die wc rol heb gedaan en dat vindt ie volgens mij wel echt leuk!

DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:45

Oscar schreef:
Wat fijn dat hij bij jou zo'n fijn huisje heeft gekregen na alles wat hij meegemaakt heeft!

En nee, je bent geen slechte eigenaar. Je kat heeft het nodige meegemaakt en daar gedraagt ie zich ook naar. Ik ken een kat met ongeveer dezelfde achtergrond (mager, honger, asiel etc.) en die vertoont ongeveer hetzelfde gedrag. Hij is heel sociaal en een van de liefste katten die ik ken, maar hij is wel erg geobsedeerd door eten en hij wringt zich in allerlei bochten om het te pakken te krijgen. En als het niet eetbaar is, dan besluit ie soms dat het toch wel kan. Hij schrokt z'n eten ook in 1 hap naar binnen, hij kauwt er niet eens op. Om die reden heeft ie nu extra grote brokken zodat hij toch wat moet kauwen want hij kreeg last van tandsteen.

Misschien dat het in de loop der tijd nog wel wat makkelijker gaat worden. Of niet, maar dan vind je vanzelf wel een weg om er mee om te gaan. Etenswaren achter slot en grendel, of desnoods zet je 'm in een ruimte waar geen voer te vinden is als je er niet bij bent. 't Zal wel wat passen en meten zijn, maar dat komt vast wel goed :)


Fijn om te horen dat ik nog niet helemaal faal als baasje :)
Was toch een beetje bang om een dergelijk topic te openen, maar het feit dat ik Milo (zo heet de draak) graag wil helpen won het van die angst.

Voelde me al een tijdje best wel eenzaam thuis en hij heeft mn leven daarin wel echt verrijkt, dus wil ik graag iets terugdoen! :)

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:45

Ik vind je juist een goed baasje. ten eerste omdat je hem uit het asiel hebt gehaald en ten 2e omdat je je zorgen maakt dat als hij zoveel eet hij ziek word.

Zo'n voerbal lijkt mij ook een prima 'oplossing'
Daarnaast zijn er echt heel speeltjes die het eten kunnen vertragen en uitdagend maken. Die kun je in de winkel kopen of zelf maken.

Misschien eens een rondje google of op youtube kijken.

Voor dat kauwen zou ik eigenlijk niet zo snel iets weten.
Wellicht kun je het eens vragen op een katten forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:30

DideH schreef:
Joolien schreef:
Wat voor voer geef je hem? Een brok hoog in vlees vult al veel meer dan de Wiskas uit de supermarkt. :j


Hij krijgt royal canin voor binnenkatten, weet niet in hoeverre dat hoog/laag in "vullende" ingrediënten staat?

Dat is gemiddeld, maar je zou zeker kunnen gaan kijken naar een brok die hoog in vlees staat. RC heeft als hoofdingrediënt mais oid, en dat is niet super vullend.
Kijk op zooplus voor een goede vleesbrok(waarbij minstens 60% vlees bovenaan de samenstelling staat, zoals bijv Porta 21), probeer het een en ander door eerst kleine zakjes te bestellen en dat 2 weken te geven. Dat is echt de moeite waard om te proberen hoor!

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:47


VenoSnorlax

Berichten: 4511
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:35

DideH schreef:
Anke98 schreef:
Ik heb een bal gekocht bij de dierenwinkel en doe daar de helft van de hoeveelheid brokjes voor als ik weg ben, blijven ze bezig en hoe leger die word hoe lastiger t is om er een brokje uit te krijgen


Is dat zo'n kong bal die voor honden ook bestaat? Is denk ik beetje zelfde idee als wat ik nu met die wc rol heb gedaan en dat vindt ie volgens mij wel echt leuk!

Met een kong krijg je dat er vrij makkelijk uit

https://nl.aliexpress.com/item/Pet-Dog- ... lsrc=aw.ds

Zo'n pricipe heeft ze nu en dan heeft ze een kwartje als opening

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:39

Onze vorige hond was als zwerver gevonden en was in het begin ook geobsedeerd door eten en kliko's. Na een paar jaar ging dat wel steeds beter, alsof hij besefte dat er altijd voldoende eten was. Het gedrag kan dus nog verminderen na verloop van tijd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:45

Mijn kater was als kitten ook lekker op alles aan het kauwen (dat is om de melktandjes te laten uitvallen). Ik heb toen wat gedroogde vis/huid bij de dierenwinkel gekocht. Is dat niets voor je?
Nu krijgen ze gedroogde kipstripjes, daar zijn ze wel niet zo lang mee bezig maar ze moeten er wel op kauwen.
Wellicht kan de dierenwinkel je adviseren. Ik heb ook wel eens hondenkluifjes meegenomen, daar doen ze kei lang mee (en het maakt toch niet echt uit wat erin zit, aangezien het niet zijn hoofdvoer zal zijn). Ook bijv eendenvleugeltjes of eendagskuikens. Die laatste zijn wel wat sneller op maar toch.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:49

Lindsey_99 schreef:
Ik denk dat ik gedroogde snacks zou proberen; stukken kipfilet, zalm, kippenvoeten. Dan heeft ie wat te doen en het is gezond.
http://www.versvoer.nl/producten/katten ... oor-katten


Ik wist niet dat dit ook voor katten bestond, wat een goed idee!

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:08

Voerspelletjes. Bijv snuffelmat, bal met gaatjes. Kokertjes met gaatjes. Deze vullen met voer en verspreid door de kamer leggen. Zo blijft hij bezig en kan hij kiezen.niet te veel voer erin doen anders heb je straks een dikke kat

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:27

Mijn kat is niet verwaarloosd geweest maar ook redelijk obsessief met eten bezig. Als ik niet thuis ben zit hij met een halsbandje en een riem vast aan een krabpaal of ik sluit hem op in een kamer waar geen eten is. Als ik dat niet doe maakt hij de koelkast en de keukenkasten open, eet de kamerplanten op, sloopt vanalles, enz.
Hij heeft ook zo'n voerbal en daar krijgt hij altijd zijn brokjes in. Op die manier duurt het in elk geval een kwartier voor het op is in plaats van 30 seconden. Bij zijn blikvoer doe ik behoorlijk wat water zodat hij daar ook langer mee bezig is.
Hij bijt ook heel graag op vanalles en daarom heeft hij zo'n Kong balletje voor kleine honden. Daar is hij dol op, maar hij mag er alleen mee spelen als ik erbij ben, want uiteindelijk bijt hij hem kapot en ik wil niet dat hij stukken op eet.

Er zijn nog een hoop andere voerspelletjes op de markt maar je moet wel echt goed kijken of het kapot kan als je hem ermee alleen wil laten.
Mijn kat heeft ook geleerd om allerlei kunstjes te doen voor eten. Zo moet hij 'werken' voor zijn eten en is hij daarna hopelijk moe zodat er minder energie overblijft voor zijn rooftochten naar eten. Bij mij gaat het nu best prima. Hij gaat meestal gewoon slapen als hij zijn eten gekregen heeft.

Bij Ikea verkopen ze trouwens een soort kinderslot voor op keukenkastjes en koelkasten, dat is hier ook goed bevallen.

raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:49

Ik had er ook zo 1. Met dan nog 2 andere die onbeperkt voer gewend waren.
Ik heb een voertoren gekocht. Dan moest hij het voer er echt beetje bij beetje met zijn pootje er uit halen. Dit ging goed en nar iets van een half jaar/ jaar was dat gefixeerde op eten ook wel over.
Alhoewel het nog altijd een hobby is.

Cat-it was volgens mij het merk.

DideH
Berichten: 6996
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 18:14

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik ga eens kijken naar zo'n voerbal enzo. Er zit een jumper bij mij om de hoek, neem aan dat die ook wel zoiets moeten hebben?

Vind dat met die gedroogde snippers een beetje eng, heb ook wel eens van die horrorverhalen gehoord dat scherpe stukjes in de keel zijn blijven hangen bij honden/katten.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Kat blijft zoeken naar eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:32


raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:05

Nadeel van de voetbal v9nd ik dat die door het hele huis gaat en mijn kat werd er echt bijna agressief van.
Daarom koos ik voor de voertoren.
Misschien werkt het voor jouw kat wel hoor.

En ik vond de gedachte er is altijd voer op 1 vaste plaats ook logischer dan dat hij de voetbal moest gaan zoeken.