Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 13:26

Heb geprobeerd om de titel zo kort mogelijk te houden maar wel met de juiste info.
Wat ik me de laatste tijd erg afvraag is het volgende: waarom hebben mensen er moeite mee als je direct of eerlijk durft te zijn, dat je iets durft te zeggen waar je voor staat zonder dat je de ander kwetst?
Waarom hebben mensen liever iemand om zich heen die liever schijnheilig is en met je mee praat om dan vervolgens achter je rug om los gaan?
Daar ben ik heel benieuwd naar.
Ik persoonlijk heb liever mensen om me heen die eerlijk zijn en ook de waarheid durven te zeggen en desnoods zelfs tegengas geven, dan weet ik waar ik sta en wat ik voor persoon tegen over me heb.
Ik ben zelf ook vrij direct, zal nooit iemand bewust kwetsen en als ik merk dat een opmerking toch anders over komt dan bedoeld zal ik deze anders proberen uit te leggen en desnoods excuses aanbieden.

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:28

De meeste mensen willen nergens mee geconfronteerd worden. Die willen gewoon met oogkleppen op denken dat alles goed is. Als jij dan komt met 'de waarheid' dan heb jij het gedaan, want daar hebben ze helemaal geen zin in.
Als direct persoon moet je dat ook een beetje leren inschatten en soms gewoon niks zeggen. Als je dat wel doet, heb je toch alleen jezelf ermee en een ander leert er niks van.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:33

Denk dat het ook vaak ligt aan de manier van iets zeggen.
Ook is jou waarheid ook niet perse de waarheid.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:34

Met eerlijk zijn heb ik geen probleem, hoe de boodschap soms wordt verpakt wel.

Je kunt ook eerlijk zijn op een manier die iets weg heeft van feedback in plaats van puur afkraken.

En is “de waarheid” dan een mening of een feit? Dat maakt zeker verschil.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:36

Ik ben zelf ook vrij direct. Maar wat ik wel heb geleerd is dat er een groot verschil is tussen direct/eerlijk zijn en kwetsend/onbeschoft zijn. Er is niets mis mee om eerlijk te zeggen wat je vindt, daar zijn wij hollanders enorm goed in, maar het is niet altijd de tijd of de plek om die eerlijke mening te geven en ook de wijze waarop je die mening geeft maakt een wereld van verschil.

Ik probeer dit altijd in gedachten te houden wanneer ik de neiging voel om m'n ongezouten mening te geven. Ik zal niet liegen en doen alsof ik het met de persoon eens ben, maar als ik niet het idee heb dat een discussie over het onderwerp of mijn mening zinvol gaat zijn, laat ik het aan me voorbij gaan. Als iemand echter wel openstaat voor mijn input, dan zal ik deze zeker geven. Puur omdat ik overal een mening over heb, betekent niet dat ik deze ook maar altijd moet ventileren. :')

Aan de ontvangende kant kan het ook een stukje cultuurverschil zijn. Hollanders onder elkaar zijn vaak wel wat gewend, maar Fransen en Amerikanen kunnen bijvoorbeeld over het algemeen ook vrij slecht tegen onze directheid.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:36

Ik snap dat ook niet. Liever eerlijk dan achterbaks.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:37

dromertje2 schreef:
Ook is jou waarheid ook niet perse de waarheid.


Dit dus. Ik ben ook vaak erg direct en als ik er later over nadenk, vooral ook over de reactie van de ander, merk ik vaak dat ik iets te kort door de bocht was.

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:38

Ik herken je verhaal, ik ben ook altijd erg dirct en hou absoluut niet van schijnheiligheid.
Ik denk echter dat het de tendens van deze tijd is, alles moet zo vriendelijk en pc ( politiek corrct ) gebracht worden, want je zou wel eens een ander kunnen kwetsen. Waardoor je dus een schijnheilige samenleving krijgt.
En dan achter de rug van de persoon zijn deze mensen wel vaak van gekruide kritiek naar anderen ( roddelen dus ) waarmee ze de lersoon in kwwestie vaak erger kwetsen dan wanneer ze eerlijk zijn naar de persoon.
Ik blijf daarom wel lekker direct op een tactvolle manier en als het je niet zint, doe je je oren maar dicht of ga je maar buiten staan. Ik hou van eerlijke en oprechte mensen, daar heb je tenminste wat aan.
Laatst bijgewerkt door Yavanna op 14-11-18 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:39

Omdat niet iedereen die open en direct is ook de gave heeft om dit met tact te brengen. Mensen vinden van zichzelf vaak dat ze 'gewoon eerlijk' zijn en de ander moet het daar dan maar mee doen. Dat is voor een fijne omgang niet altijd de beste manier. Er zijn nou eenmaal ook momenten dat het beter is om even je mond te houden. Dat kan je dan schijnheilig noemen, maar niet alles hoeft direct benoemd te worden. Er zijn ook andere manieren om je mening door te laten schemeren, zonder het direct 'boem' op tafel te gooien.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:41

Mensen kunnen 100 goede dingen doen die niet opgemerkt worden. Zeg je 1x het verkeerde en je bemt meteen afgeschreven. Daardoor durven mensen minder snel te zeggen wat ze op hun hart hebben liggen.
Persoonlijk heb ik liever eerlijke mensen en als het geen fijne opmerking is dat dat uitgesproken word en je daarmee verder kunt (of niet) onwaarheden blijven altijd tussenin staan en zorgen voor meer wrijving op langere termijn.

Nu merk ik van mijzelf ook dat ik niet rechtstreeks durf te zeggen wat me op het hart ligt. Puur doordat het vaak niet goed word ontvangen door de tegenpartij

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:44

Hier in Nederland vinden we het juist heel normaal om alles maar gewoon te zeggen en eruit te gooien wat je vindt en denkt. In andere landen kijken ze daar juist heel raar naar ons. In België en Engeland bijvoorbeeld zijn ze veel gereserveerder en niet zo ‘up front’ als hier in Nederland. Alles moet hier maar worden gezegd.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:02

Ik hou ook van eerlijk en direct.

En toch doe ik het niet altijd. Omdat ik op dat moment soms veel te kort door de bocht ben, en niet weet hoe ik het tactisch kan zeggen. Dan denk ik er liever nog even overna zodat ik weet wat ik ga zeggen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:09

Ik houd er wel altijd rekening mee hoe ik het inderdaad breng, blijf bij me zelf en houd het in de ik vorm. Soms weet ik ook dat ik beter mijn mond kan houden, dat het op dat moment niet gewaardeerd wordt. Maar als mijn mening word gevraagd ga ik niet mee praten als dat niet in mijn straatje past.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:09

Ik hou zeker van eerlijk maar eerlijk betekent niet dat alles ook uitgesproken moet worden. Dus als er naar gevraagd wordt ben ik eerlijk maar ik gooi niet al mijn meningen en gedachten op straat. Imo zijn dat twee heel verschillende dingen.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:15

Kan iemand een praktijkvoorbeeld noemen? Ik vind het lastig inschatten wat nu als 'correct' of 'aanvaardbaar' gezien wordt als ik de houding van vele van jullie directe en eerlijke mensen lees.

Ik ben namelijk niet direct, maar ook zeker niet schijnheilig. En ik merk dat ik ondanks dat ik mijzelf dus niet als direct zie, ik in verhouding toch best direct ben vergeleken met de vele verschillende expats die hier rondlopen.
Toch ben ik afwachtend, hoef niet zo nodig mijzelf te mengen in iedere discussie ondanks dat ik er een mening over heb, maar dat heeft weer weinig te maken met eerlijk zijn of niet.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:23

Een praktijkvoorbeeld, oké: ik ben lid van een club, op de clubavond was er een onderdeel besproken en unaniem was iedereen het er over eens, zo zou het gaan worden. Een paar dagen later besluit de voorzitter het ineens heel anders te gaan doen zonder verder overleg, dit werd gewoon medegedeeld en dat was het. Ik vond het persoonlijk erg jammer de weg die dan zou worden ingeslagen dus informeer via de groepsapp: ben ik de enige die het jammer vind dat dit nu toch zo gaat veranderen ipv de besproken manier op de clubavond? Het is bij ons op de club de gewoonte dat als er wat veranderd wordt dat iedereen het unaniem eens moet zijn en anders niet. Ik kreeg dus vrij veel bijval van de andere leden dat zij het ook jammer vonden, van de voorzitter kreeg ik via een aparte app (die de andere leden niet konden lezen) dat ik de boel aan het opruien was en iedereen tegen de voorzitter aan het opzetten was.... Ik had het doelbewust bij me zelf gehouden en niet achter de rug om gedaan. Dat had ik echt niet netjes gevonden en had dan de reactie ook wel kunnen begrijpen maar nu niet.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:25

Kon je dat dan niet juist direct zeggen toen het werd medegedeeld?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:31

Het werd medegedeeld op de groepsapp door de voorzitter dat deze dus toch het anders ging doen dan was besloten unaniem. Vandaar dan ook mijn reactie op de groepsapp zodat iedereen kan zien wat er gezegd was en hoe

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:34

dubbel post verwijderd

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:36

Ik zou dan gewoon tegen de voorzitter zeggen dat je bij de andere leden even ging verifiëren of de afspraken die waren gemaakt overeenkwamen met hetgeen jij begrepen had. Dit bleek inderdaad het geval en dus vraag je bij deze aan de voorzitter of unaniem genomen besluiten kunnen worden herzien zonder goedkeuring van het bestuur. Als hij antwoordt dat dit kan dan vraag je naar de statuten en het artikel waarin dit staat. En als dit inderdaad zo is (want dat kan als het zo in de statuten staat) dan bedank je hem voor de uitleg. Klaar.
En dan aan jou de vraag of je nog in het bestuur wilt blijven.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:42

Die voorzitter heeft lange tenen en voelt zich door zijn baantje te goed voor de leden, zo eentje hebben wij ook gehad . Kon zelfs in een vergadering niet tegen opmerkingen. Nadat hij rood aanliep na een opmerking van mij heb ik hem verteld dat hij beter kon vertrekken wanneer hij elke opmerking op zichzelf betrok. Resultaat?? Diezelfde avond was ik voorzitter .

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:46

Anoeska schreef:
Omdat niet iedereen die open en direct is ook de gave heeft om dit met tact te brengen. Mensen vinden van zichzelf vaak dat ze 'gewoon eerlijk' zijn en de ander moet het daar dan maar mee doen. Dat is voor een fijne omgang niet altijd de beste manier. Er zijn nou eenmaal ook momenten dat het beter is om even je mond te houden. Dat kan je dan schijnheilig noemen, maar niet alles hoeft direct benoemd te worden. Er zijn ook andere manieren om je mening door te laten schemeren, zonder het direct 'boem' op tafel te gooien.

Dit ja. En ik zie dat vaak terug in vele maatschappelijke discussies, dat men 'de maatschappij' verwijt dat alles 'tegenwoordig' maar 'politiek correct' moet (heb zo'n hekel aan dat woord). Nee, het getuigt gewoon van het hebben van een beetje fatsoen in je donder door niet alles te roepen/het web op te slingeren wat in je opkomt.
Nu kan het zijn dat mensen erg (over)gevoelig reageren op iets wat anderen als normaal zien. Maar je moet toch bedenken dat daar waarschijnlijk een reden voor is. Het is in zo'n geval fijn om na te denken over de inhoud in plaats van de gevoelens van de persoon die de boodschap brengt ('je mag ook niks meer zeggen tegenwoordig -O- ')

Ik zeg overigens niet dat dat op jou van toepassing is TS. Ik vind het normaal dat mensen wat zelfreflecterend vermogen hebben en zo te lezen is dat bij jouw wel het geval. Sterker, meestal zijn het de mensen die zich niet afvragen hoe een boodschap overkomt degenen die dat vermogen het best kunnen gebruiken :o

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:48

Suzanne F. schreef:
Ik zou dan gewoon tegen de voorzitter zeggen dat je bij de andere leden even ging verifiëren of de afspraken die waren gemaakt overeenkwamen met hetgeen jij begrepen had. Dit bleek inderdaad het geval en dus vraag je bij deze aan de voorzitter of unaniem genomen besluiten kunnen worden herzien zonder goedkeuring van het bestuur. Als hij antwoordt dat dit kan dan vraag je naar de statuten en het artikel waarin dit staat. En als dit inderdaad zo is (want dat kan als het zo in de statuten staat) dan bedank je hem voor de uitleg. Klaar.
En dan aan jou de vraag of je nog in het bestuur wilt blijven.

Dat hoefde ik niet te doen Suzanne F omdat het heel duidelijk was dat de afgesproken manier niet ging worden uitgevoerd, plus dat de voorzitter dit ook aangaf dat het toch anders ging worden dan wat unaniem besloten was.
Daarom ook mijn reactie op de app daarna, dit om het voor alle andere leden duidelijk te houden zodat er niet achteraf vanalles weer moest worden besproken.
Ik was gewoon eerlijk in het feit dat ik het jammer vond dat er toch heel wat anders ging gebeuren dan afgesproken, dat heb ik gemeld.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:51

je hebt op een klein pikkie getrapt denk ik meggiemeg :D
Maar hoe zit zoiets juridisch vraag ik me af? Ik zou verwachten dat je iemand die zo handelt eruit kunt zetten?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:55

Dat denk ik ook Kinke, voorzitter is een aantal maanden daarna opgestapt, uit eigen vrije wil, deelde het mee op de groepsapp dat deze er klaar mee was en niet meer kwam, per direct en heeft de boel de boel gelaten...