Enkelbanden uitgerekt - ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amandananana

Berichten: 4110
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Enkelbanden uitgerekt - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 11:59

Ik ben 25 jaar oud en in bijna al mijn gewrichtend ontzettend hypermobiel. Ik heb hier al veel klachten van gehad, een daarvan is dat ik bijna dagelijks door mijn linkerenkel zwik. En dan niet een beetje, maar echt ver. De mensen die het zien gebeuren schrikken zich kapot, maar ik voel er niks van. Tot het zondag weer gebeurde, ik had hakken aan, enkel klapte praktisch dubbel en ik hoorde van alles kraken. De enkel werd niet dik of blauw, dus hakken uit en gympen aan en op naar de verjaardag waar we onderweg naartoe waren. Daar heb ik de hele dag met mijn been omhoog gezeten omdat het te pijnlijk was om te lopen.

Omdat ik de 27e voor een week naar New York ga en daar wel wil kunnen shoppen :') ben ik toch maar langs de huisarts gegaan ondanks dat de zwelling uitbleef. De huisarts constateerde dat er niets kapot was in mijn enkel, maar wel dat mijn enkelbanden extreem uitgerekt zijn en er teveel ruimte tussen de botten van mijn onderbeen en mijn voet zit. Hierdoor kan mijn voet praktisch ondersteboven worden gezet zonder dat ik het voel.

De huisarts maakt zich hier zorgen om icm het regelmatige zwikken, dus wil gaan samenwerken met een fysio, had het over foto’s/een MRI of eventueel een operatie. Eerst moet mijn enkel herstellen van de zwikactie van zondag. Als ik werk heb ik een ondersteunende sok aan en thuis is die uit. Inmiddels is mijn enkel wel dik als ik gelopen heb. Ik ben van het hele verhaal van mijn huisarts best wel geschrokken en op zoek naar ervaringen.

Zijn er mensen die dezelfde klachten hebben en een succesverhaal hebben met alleen fysio? Of is de operatie de kortste klap?

Ik wil sowieso een doorverwijzing naar een orthopeed vragen zodat ik meerdere meningen kan verzamelen.


nutmeg
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:35

Ik heb hier last van gehad, het speelde bij mij vooral in mijn jonge tienerjaren. Ook inderdaad dagelijks door mijn enkel gaan, bij wijze van spreke enkels 'plat' op de vloer kunnen leggen; heel naar allemaal. In mijn geval heb ik heel lang fysiotherapie gehad zonder al te veel resultaat, maar uiteindelijk kwam ik bij de podoloog uit voor speciale zooltjes. Dat heeft mij enorm geholpen! Ik heb braaf jaren met 'hoge' stevige schoenen gelopen, altijd met zooltjes aan en geen gekke dingen gedaan en nu is het bij mij zo goed als over.

Ik kan nu uren op degelijke hakken lopen e.d. en heb nergens last meer van. Door knieproblemen loop ik nu weer met aangepaste zolen, maar in principe kan ik alles. Ik ga alsnog geen marathon rennen op mijn hakken en op slippers over oneven grond lopen is een heel slecht idee, dus er is een beetje aandacht nodig, maar mijn dagelijkse leven hindert het op geen enkele manier meer (en dat deed het destijds wel).

Even voor de duidelijkheid: op mijn gekke enkels na ben ik niet hypermobiel. Ik had alleen enorm uitgerekte enkelbanden en iets vaags met mijn middenvoetsbeentjes.


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:26

In zekere zin wel een succes verhaal hier met alleen fysio. In beide enkels zijn de enkelbanden ver uitgerekt en met name in mijn rechter enkel deels ook weg (deze ook 17 keer gebroken :+ ).

Ik kan nog steeds echt op de zijkant van mijn voet(en) lopen zonder dat het pijn doet. Met fysio zijn we vooral heel bewust bezig geweest met de spieren sterker maken in het onderbeen en ik heb geleerd om echt elke pas deze spieren goed aan te spannen voor ik mijn voet op de grond zet.
Dit doe ik nu automatisch zonder echt over na hoef te denken (alleen met rennen nog wel nodig := ). Daardoor zwik ik veel minder vaak mijn enkels om. Helemaal niet meer, dat helaas niet, maar het is echt heel veel minder. En laatste keer een breuk is gelukkig ook al een paar jaar geleden.

Nu is succes verhaal hier dus in zekere zin, omdat ik sinds een hersenoperatie 2 jaar terug links verlamd uit de narcose kwam (enigszins wel hersteld, maar nog steeds veel kracht verlies en geen gevoel), dit been gaat dus niet meer zo oké en ook het aanspannen van spieren elke pas lukt niet meer. Daardoor klap ik er wel weer regelmatig doorheen, maar dat heeft dus vooral met de verlamming te maken.

Overigens worden mijn enkels ook totaal niet meer dik of blauw bij breuken, kan er dan zelfs ook nog gewoon op lopen behalve dat het "vervelend" voelt. Pijn doet het absoluut niet.

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Enkelbanden uitgerekt - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:31

De fysio zal je denk ik wel doorsturen naar een podoloog voor aangepaste zooltjes in je schoenen. En misschien krijg je een enkelbrace of tape ter ondersteuning.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34570
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:37

Niet uitgerekt, wel gescheurde banden gehad. Wat mij hielp bij het herstel was intapen door de fysio. En daarna heel charmant op hoge stevige wandelschoenen lopen. Gaat er om dat je enkel niet nogmaals kan zwikken. Eerst moet je band weer herstellen, zover dit mogelijk is.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:54

Hypermobiel, hier nog eentje.
Ja, enkels dubbel geklapt, enorme rugklachten, heup/bekken problemen.

Ik ben mijn spieren gaan trainen, en proteinepoeder gaan gebruiken om spieropbouw te bevorderen.

Specifiek voor mijn enkels doe ik de volgende oefening iedere dag een minuutje of 6, wel rustig opbouwen.

Oefening:
Op blote voeten.
Op 1 been gaan staan, zonder steun.
Een punt op de muur zoeken.

Minuutje staan, afwisselen, minuutje staan, en dat herhalen tot je op de 6 minuten zit.

Alle kleine spiertjes in je voet gaan werken om balans te krijgen en verstevigen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Reneee, Cerosa, DemiSisa, GoogleAdsense, GrapeshotBot, nimbletje, TheNovelist, Zebrastreep en 170 bezoekers