Leasen of kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XXII
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-11-18

Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 22:51

Hoi allemaal,

Ik rij sinds kort weer fanatiek, en twijfel nu een beetje over een eigen paard. Ik heb een budget van ong 3000 euro (daarnaast heb ik dan een potje voor zadel, onvoorziene kosten, dierenarts, etc). Ik heb een voorkeur voor een fries of kwpn. Het paard hoeft niet per se papier te hebben, maar ik wil wel een aantal x per jaar een dressuurwedstrijd rijden. Leeftijd tussen 4 en 10, verkeersmak.

Ik heb waarschijnlijk de mogelijkheid om een paard te leasen. Dit paard is nog vrij groen en wordt op dit moment beleerd. Ik zou dan een kleine 300 euro per maand moeten betalen en daar zit alles bij in.

En nu twijfel ik he. Dat paard dat ik kan leasen schat ik op ong 5000 euro. Dus boven mijn budget. Ik zou natuurlijk kunnen doorsparen, maar als ik ga leasen, kan ik minder sparen. Plus, wat als het heel goed gaat en ik haar dus verbeter, zodat ze meer waard wordt? Als ik haar niet ga leasen, wordt ze denk ik gewoon verkocht.

Leasen trekt me op zich wel, omdat je kosten dan overzichtelijk zijn, geen risico, etc. Maar ik ben dan zo bang dat ik een paard alleen maar beter verkoopbaar maak en ze dan dus uiteindelijk onder mn kont vandaan verkocht wordt!

Dus, wat zouden jullie doen? Doorsparen, eerst leasen en vervolgens kopen als er een match is of alleen leasen?


fjordjes

Berichten: 12013
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:53

Doorsparen tot je genoeg geld hebt voor je eigen droompaard.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:55

Vind 300 euro per maand toch best wat.. zit met een eigen paard daar maar iets boven. Ik zeg lekker internet afstruinen en intussen doorsparen! Wie weet zie je ondertussen wel een pareltje vooe een kleiner budget

volg ons op insta @bigbluejacy

StalNollie

Berichten: 9100
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:56

300 voor lease?
Das nogal lekker doorsparen en beetje rondkijken
(Friezen zijn onwijs duur maar vraag gewoon eens rond misschien is er ergens een kansje dat je er een voor een leuk bedrag gegunt word in de kennissen kring)

xSannee

Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:07

Hier iemand die een jaar geleast heeft en nu een eigen heeft gekocht.

Leasen was prachtig, ik had hem volledig in eigen beheer (ook op eigen stalling e.d.) en eigenaren hebben hem een jaar lang alleen op foto's gezien. Tuurlijk wel contact gehad maar ik kon/mocht alles zelf bepalen.

EDIT: Ik betaalde het stalgeld & kosten als inenten/wormenkuur/hoefsmid. Dus qua stalling kon ik het zo duur maken als ik zelf wilde.

Maar daarna ging het zooo kriebelen... want uiteindelijk houd de lease op... nu had ik het geluk dat ik kon leasen & sparen tegelijk en heb ik 4 maanden na het leasen een eigen gekocht.

Met jouw budget een paard vinden met met die eisen gaat wel lastig worden, dus ook ik zeg nog even doorsparen! (Het is het waard!!)
Laatst bijgewerkt door xSannee op 13-11-18 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:11

Of 300 veel is voor lease is natuurlijk afhankelijk van paard en locatie (stalling/regio). Het is voor mij geen bedrag om van te schrikken.

Kan je niet in je leasecontract een mogelijk aankoopbedrag vermelden, mocht het paard te koop komen dat je die dan voor dat bedrag kan overnemen (huidige reële waarde, wat natuurlijk altijd lastig is om te bepalen).

Aangezien je nog maar kort weer fanatiek rijdt zou ik persoonlijk toch eerst leasen. Kan je zien of je het over x periode nog steeds zo leuk vindt en of dit werkelijk het type paard is wat bij je past.

[o]

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:16

Als je een jaar die 300 per maand spaart ipv least, heb je je budget verdubbeld.
Ik zou dus nog even een paar maanden doorsparen en dan voor een eigen paard gaan. Dan zou je met jouw budget over een 3-6 maanden echt wel een leuk paard moete kunnen kopen :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:16

300 euro ligt idd echt aan locatie/stalling en de mensen waar je bij least. Bij sommige is dat hartstikke veel. Maar waar ik woon is 300 euro voor alles gewoon een normale/goedkope lease, vooral als het paard dan 'van jou' is. :j

Ik had zelf mijn eerste paard 1,5 jaar geleast voordat ik haar gekocht had. Dit deed ik eigenlijk omdat je dan een beter beeld krijgt van wat je denkt van het hebben van een eigen paard.

Maar ik zou misschien nog even verder gaan zoeken naar een ander misschien wel goedkoper lease paardje. :j En lekker alvast doorsparen voor je eigen paard! :)

[o]

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:48

Heb je al eens serieus gevraagd wat de vraagprijs is van dat paard wat je kunt gaan leasen?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:43

Ik vind dat nogal duur.. ik ben minder per maand kwijt meestal en dan bedoel ik voor mijn eigen pony. Ik zou idd doorsparen, dan zal je ongeveer hetzelfde per maand kwijt zijn en is het van jezelf :)

Cathan<3

RAZZ

Berichten: 48
Geregistreerd: 09-10-17

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 03:39

Zou je het paard niet kunnen leasen met een regeling dat je hem daarna overkoopt? Dat je hemt ook gedeeltelijk vast afbetaald tijdens het leasen? Of zeg ik nu iets heel raars :')

Joy is the flower that blooms when you do ★

XXII
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 16:49

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik iets mee! Ik ga er nog even goed over nadenken.

Moet er wel bijzeggen dat ik leasen juist wel als serieuze optie overweeg, omdat ik het ergens wel een fijn idee vindt dat ik nooit meer kwijt ben dan dat bedrag. Maar het risico dat dan opeens je paard weggaat bestaat dan natuurlijk wel. Wordt een kwestie van een goed contact opstellen als ik daarvoor kies. Ik laat het allemaal nog eens rustig bezinken. Bedankt!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:15

Het ligt aan het paard en de regels van het contract.
Ik ken iemand die al 10 jaar haar paard leased en dat zou echt niet onder haar kont vandaan verkocht worden.

300 euro, tja, het ligt aan het paard en aan de lokatie.
Ik ken er die ruim er onder zitten maar ook die ver er boven zitten.

Ik zou grosso modo zeggen, de stallingskosten en dan per maand tussen de 35-50 er bovenop.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:48

Stel dat je een paard koopt van al je spaargeld,en dat het dan een miskoop blijkt ?Dat komt geregeld voor. Wat dat betreft is leasen safer want je kunt stoppen als het tegenvalt.Ik vind 300 p.m. niet te veel als jij dan de enige bent die er wat mee mag doen.En het een goede locatie is waar je altijd kunt rijden.

XXII
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 18:21

anjali schreef:
Stel dat je een paard koopt van al je spaargeld,en dat het dan een miskoop blijkt ?Dat komt geregeld voor. Wat dat betreft is leasen safer want je kunt stoppen als het tegenvalt.Ik vind 300 p.m. niet te veel als jij dan de enige bent die er wat mee mag doen.En het een goede locatie is waar je altijd kunt rijden.


Dat is het, alle voorzieningen zijn aanwezig en ik kan er regelmatig wedstrijden rijden. Wat jij zegt is ook een beetje waar ik bang voor ben. Dan heb ik de aanschafprijs betaald en betaal ik alsnog 200 euro aan stalling etc. En dat het dan uiteindelijk niet goed is. Met lease is dat dan toch iets minder erg.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:57

Mensen zeggen "Ik ben maar iets meer kwijt dan 300 per maand voor een eigen paard" maar vergeet niet dat je wel het risico loopt op veearts kosten wat je bij lease niet hebt (neem ik even aan). Ter illustratie: ben 7.000 euro kwijtgeweest in 3 jaar aan veeartsen. Nu hoeft dat natuurlijk niet zo'n drama te worden maar je moet het risico wel incalculeren. Succes met je keuze, herkenbaar ook......

bonbon1983
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-18

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:14

Voor een 300 euro aan lease kosten, verwacht ik wel een paard waar jij ook voordeel aan hebt.

Nu ben je hem als het ware aan het opleiden...en je moet er nog voor betalen ook. (slimme zet van de eigenaar( Voor een net zadelmak paard etc zou ik eerder aan een win/win situatie denken. Dus jij leid verder op en je betaald ook een schijntje (of niets)... niet dit.

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:00

Als je het puur zakelijk/financieel bekijkt is lease natuurlijk de meest veilige optie. Maar bij paarden komt er ook een stuk emotie bij kijken.

Vaak zie je dat bijrijders/leasers uiteindelijk toch een eigen paard kopen omdat het toch fijner is om zelf eigenaar te zijn, alle beslissingen zelf te nemen en het het paard wat je zelf hebt uitgezocht, bij lease/verzorg is dat toch lastiger.

Een miskoop kan je ook weer verkopen, maar al het geld wat je in een leasepaard stopt krijg je nooit meer terug.
Als je een 4 jarige koopt en binnen paar jaar naar leuk nivo rijdt en weer verkoopt is de winst voor jou, die gaat bij lease naar de eigenaar.

Gezien het leasebedrag zou ik even doorsparen en dan zelf een paard kopen. Als het leasebedrag een stuk lager zou zijn dan zou het combineren, zodat het sparen sneller gaat.

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:03

Zelf vind ik leasen altijd wat onpersoonlijker, net als wat @ingvdh zegt.. Je wilt toch zelf een eigenaar zijn, ik zou met leasen zelf wat meer het gevoel hebben van een telefoonrekening, maar dat ben ik :o

Met leasen zit je er idd ook aan vast, en vaak zitten er veel addertjes onder het gras.

Daarnaast vind ik 300 euro pm redelijk wat, en denk ik dat je beter kan doorsparen tot je er zelf eentje kan kopen. Was het minder dan 300 geweest was het misschien wel aanlokkelijk, maar gezien je zo twijfelt zou ik lekker doorsparen

sas66
Berichten: 628
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:31

Wij leasen een pony en ik vind het een hele fijne oplossing. Alles zit bij de prijs in (hoefsmid, enten, etc) en we mogen met de pony omgaan alsof het onze eigen pony is. Ik vind locatie, rijmogelijkheden etc ook wel wat waard. Blijkt de klik er uiteindelijk niet te zijn, zit je niet met een paard waar je weer vanaf moet. Wij leasen al jaren en de pony wordt niet zomaar verkocht. Ik ken ook mensen die hun leasepaard op een gegeven moment hebben overgekocht. Ik heb tot op heden nog geen adders gevonden. We zitten niet aan de pony vast, uiteraard hebben we wel een opzegtermijn, maar dat vind ik redelijk.

Enige nadeel is dat als je leasepaard dermate wat gaat mankeren dat de lessor beslist in hoeverre die doorgaat met behandelen (in ons geval betaalt de lessor ook de dierenartskosten, tenzij dermate verwijtbaar aan jezelf).

En nee het leasebedrag krijg je niet terug, maar het leasebedrag is natuurlijk niet alleen de huur van je paard, daar zit nog wel iets meer in. Die kosten krijg je bij een eigen paard ook niet terug.

Wat hier boven ook is gezegd, overleg over een mogelijke aankoop als je happy bent met je paard. Bijvoorbeeld: koopprijs minus (een aantal) leasetermijnen of evt koop op afbetaling. Misschien kun je een concept leasecontract inzien en de voor- en nadelen op een rijtje zetten voor jezelf.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:25

sas66 schreef:
in ons geval betaalt de lessor ook de dierenartskosten, tenzij dermate verwijtbaar aan jezelf


En dat vind ik dus tricky. Want wie bepaalt in jullie geval wiens schuld iets is? De ver-leaser of jullie?
Hebben jullie daar regels voor omschreven? Heel benieuwd naar!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:34

Ik heb 5 jaar lang een paard geleased en ik doe het nooit weet. Je hebt niks in handen en als er gedonder komt zit je.
Ik heb over die 5 jaar duizenden euro's aan dan paard uitgegeven en uiteindelijk krijg je er natuurlijk niks van terug. Heb nu een eigen en vind dit vele male beter werken. Heb zelf zeggenschap over hoe wat waar en wanneer, als er een dierenarts bij moet komen dan kan ik zelf bepalen tot hoever ik wil gaan.

Het is eigenlijk gewoon iedere maand 300 euro in de brand zetten voor andermans eigendom. Ik heb mijn leasepaard terug gedaan met een hoop gezeur en nog een dierenarts rekening. Dus nee ik wil mijn paarden in eigen beheer hebben.


Ik heb mijn merrie nu 4 jaar en in die tijd ben ik maandelijks nog maar 2 keer over de 350 heen gegaan, blijf daar meestal ver onder. En dat was toen ik een osteopaat, da, tandarts en zadelmaker in een maand had laten komen.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:50

Als je zou gaan leasen, kun je van te voren een bedrag afspreken waar je het paard voor mag kopen én dat jij recht hebt op die eerste koop. Dan bestaat er altijd nog de kans dat ze hem eerder verkopen dan dat jij het geld bij elkaar hebt, maar dat risico kun je nemen. In de tussentijd kun je het paard leren kennen en kijken of hij geschikt voor je is.

sas66
Berichten: 628
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:23

@IngridM, terecht punt dat je maakt. Bij ons zijn daar geen regels voor omschreven. Ik denk ook eigenlijk niet dat je met vastgestelde regels alles zou kunnen omvatten wat dat betreft. Dus ja, dat zal een discussie opleveren. Ik ken tot op heden geen gevallen waar iets dergelijks heeft gespeeld (gelukkig).

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:29

De verleaser krijgt dik betaald en het paard wordt voor hem doorgereden en daardoor veel meer geld waard, slim want normaal gesproken kost dat juist veel geld. Win-win dus voor de verleaser!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers