Pony niet te vangen,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 00:13

door de stalhouder en allerlei mensen die het proberen, behalve voor mij!

Mijn lieve, donderstralige, dominante pony laat zich door andere mensen vrijwel niet vangen, en jaagt vervolgens ook de andere op, waardoor ze niemand meer te pakken krijgen.....

Echter als ik op stal ben is het een engeltje en komt ie in draf naar iedereen toe. Ik kan het zelf dus ook niet 'oefenen' wat ik heb het hele probleem niet en heb het dus ook nooit zien gebeuren :')

Maar hierdoor staat ie regelmatig 's nachts buiten (soms alleen, soms met andere die die opjaagt) en dat vind ik niet zo fijn, mist hij zijn eten enzo. Iemand ideeën?

- Hij word gevoerd bij binnenhalen, dus er staat eten klaar. Hij word ook gevoerd door stalbaas, nooit door mij. Ik vang hem alleen om wat met hem te gaan doen, en laat hem nu vaak daarna binnen staan omdat hij zich anders weer niet laat vangen; je zou zeggen dat ie zich dan juist niet door mij laat pakken........ maar het omgekeerde is waar.

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:07

Ik weet niet of het kan qua jouw werktijden maar is het geen optie om hem anders zelf binnen te zetten elke dag

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:24

Tja, hij kan toch prima buiten eten?

Ik zeg dit omdat het denk ik niet op te lossen is behalve door hem in een klein landje te zetten zodat hij niet weg kan komen of binnen te houden, en dat is beide erg sneu voor het dier.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:45

Ik heb ook meermaals zo'n pony moeten vangen die altijd braaf kwam als de eigenaar in de buurt was. Maar ik heb geduld en tijd en ze gaan hoe dan ook naar binnen. Na een paar uur gaf ze het meestal wel op. Het is wel eens diep in de nacht geworden. Het is wel verbeterd uiteindelijk, het is nu geen probleem meer. Maar je kunt niet verwachten dat iemand zoveel moeite erin gaat steken, dus een snellere oplossing is zorgen dat ie los naar binnen kan lopen. Dat er een pad loopt tussen lint of andere omheining naar de stal waar hij opgevangen kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:48

Misschien een tip maar dat wil niet altijd in 1x lukken.
Je pony maakt er een spelletje van zich niet te laten vangen, draai het eens om, en jaag hem weg.
Kan zijn dat het eerst even duurt, elke keer als hij stil blijft staan hem weg jagen, wil je rennen? Dan ga je ook rennen!
Opgevenment is dit spelletje niet zo leuk meer en zal je hem een keer te pakken krijgen.
Heeft hier bij veel paarden goed geholpen, die van mij had er ook wel eens een handje van, was ik bijna bij haar en ging ze weg rennen, zodra ze dat deed, joeg ik haar ook op, net zo lang tot ze het zat was, dan kwam ze zo naar me toe en kon ik haar zo meenemen.
Heel enkele keer wil ze het nog wel eens proberen en dan jaag ik haar weer weg en zie je haar denken, oliebol hier heb ik geen zin in en komt ze naar me toe _O-

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:50

Komt hij ook niet als ze hem als laatste laten staan? Of heeft hij dan voor de tijd de rest al opgejaagd?

Dat los laten meelopen met andere paarden is ook wel een goed idee als je dat gecontroleerd kan doen.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:53

Precies wat romy1234 hier boven aangeeft :) wij hebben ook zón portret wat er een leuk spelletje van maakt , inmiddels weet ze wel dat ik de rollen gewoon omdraai en zij aan het lopen moet. Duurt hooguit 2 minuten en dan staat ze stil en mun je haar pakken .het kost in het begin natuurlijk wat meer tijd ;)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:56

Die van mij komt eigenlijk altijd alleen vroeger had ze soms geen zin als ze wist dat ze aan het werk moest. Ik liep gewoon rustig achter haar aan. In het begin loopt/rent ze weg maar dat verveelt al snel. En niet in een rechte lijn op ze af lopen wil ook nog weleens helpen

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:57

Ik zou ook het erf afsluiten en hem dan als laatste loslaten.
Snap wel dat een stalhouder geen zin heeft om veel tijd te besteden aan iemand anders' pony. Als stalhouder wil je gewoon dat een paard normaal doet en dat je 'm binnen en buiten kan zetten zonder gedoe. That's it.

Dus kan jij zelf iets regelen dat hij zelf naar binnen kan leren lopen? Of helpen erf af te sluiten?

Op mijn nieuwe stal loopt alles los naar binnen, eerste paar keer is het beetje chaos maar na twee dagen snappen ze het trucje :).

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:58

Dat wegjagen deed ik indd ook, maar wat ik zei, het werd wel eens diep in de nacht... en met regen en kou kun je dat niet van je stalhouder verwachten.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 09:15

vikawiek schreef:
Ik weet niet of het kan qua jouw werktijden maar is het geen optie om hem anders zelf binnen te zetten elke dag

Dat zou wel het mooist zijn hé. Ik probeer wel als ik kom dan zo laat mogelijk te gaan, zodat ie daarna dus op stal kan blijven, of ik de hele groep voor de stalbaas binnenhaal. Helaas ga ik maar om de dag en moet ik met avonddiensten juist sochtends.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 09:16

troi schreef:
Tja, hij kan toch prima buiten eten?

Ik zeg dit omdat het denk ik niet op te lossen is behalve door hem in een klein landje te zetten zodat hij niet weg kan komen of binnen te houden, en dat is beide erg sneu voor het dier.

Je zou zomaar gelijk kunnen hebben! Inderdaad laten we hem nu dan maar gewoon lopen, ergens hoopte we dat ie alleen achterblijven niet leuk zou vinden en het dan ook wel zou leren.... Maar hij geeft er niets om...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 09:18

LoveBodin schreef:
Ik zou ook het erf afsluiten en hem dan als laatste loslaten.
Snap wel dat een stalhouder geen zin heeft om veel tijd te besteden aan iemand anders' pony. Als stalhouder wil je gewoon dat een paard normaal doet en dat je 'm binnen en buiten kan zetten zonder gedoe. That's it.

Dus kan jij zelf iets regelen dat hij zelf naar binnen kan leren lopen? Of helpen erf af te sluiten?

Op mijn nieuwe stal loopt alles los naar binnen, eerste paar keer is het beetje chaos maar na twee dagen snappen ze het trucje :).


Goede, daar had ik nog niet aan gedacht. Het weiland is van de buren en ligt langs de openbare zandweg, maar opzich zou het een kwestie zijn van drie draadjes... Ik kan het eens opperen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 09:24

MizzMontana schreef:
Komt hij ook niet als ze hem als laatste laten staan? Of heeft hij dan voor de tijd de rest al opgejaagd?

Hij geeft er helaas niets om, alleen zijn. Hij heeft een witte boeven vriend, en soms gaat ie die al opjagen voordat er überhaupt een gepakt is, en dan krijgen ze ze die twee niet. Maar soms is het mijne als enige als laatst en dat lukt ongeveer de helft van de tijd.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:56

Je moet eerst weten wat de oorzaak van het gedrag is wil je een gepaste oplossing bedenken.
Misschien is er veel onrust met binnen halen en vind hij dat onprettig?
Wie weet kan je het eens door iemand laten filmen en krijg je zo meer zicht op de oorzaak van het probleem.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:00

ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn vorige pony. Niemand kreeg haar te pakken in de wei, zelfs ik zelf niet. Soms lukte het wel, soms lukte het niet, ik begreep er niets van. ik heb zoals NanGee hierboven aangeeft, elke keer laten filmen om zo er achter te kunnen komen wat het 'probleem' was.

Weet je wat het uiteindelijk was?? heeeeel stom en onbegrijpelijk dat het kan... maar elke keer als ik mijn felblauwe jasje aan had kwam ze naar me toe. als ik een andere jas aan had dan was het een hel om haar te pakken te krijgen. We hebben geoefend en uiteindelijk accepteerde ze alle jassen hahah.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:40

Wat goed dat jullie het zo aangepakt hebben! Zo kan je gericht trainen, het geeft je meer inzicht in het gedrag en daarmee ook begrip voor jouw pony.
Super!

BlackBeautyZ schreef:
ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn vorige pony. Niemand kreeg haar te pakken in de wei, zelfs ik zelf niet. Soms lukte het wel, soms lukte het niet, ik begreep er niets van. ik heb zoals NanGee hierboven aangeeft, elke keer laten filmen om zo er achter te kunnen komen wat het 'probleem' was.

Weet je wat het uiteindelijk was?? heeeeel stom en onbegrijpelijk dat het kan... maar elke keer als ik mijn felblauwe jasje aan had kwam ze naar me toe. als ik een andere jas aan had dan was het een hel om haar te pakken te krijgen. We hebben geoefend en uiteindelijk accepteerde ze alle jassen hahah.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 23:26

NanGee schreef:
Je moet eerst weten wat de oorzaak van het gedrag is wil je een gepaste oplossing bedenken.
Misschien is er veel onrust met binnen halen en vind hij dat onprettig?
Wie weet kan je het eens door iemand laten filmen en krijg je zo meer zicht op de oorzaak van het probleem.

Eens natuurlijk, dat je de oorzaak moet weten. Ik kan het proberen te opperen of ze het eens willen filmen.

Blackbeauty: Wat grappig dat het in de jassen zat, haha! dat verwacht je niet.

Het valt mij wel op dat mensen die mijn pony geweldig vinden, daar komt ie rennend op af, en mensen die hem waarschijnlijk alleen maar lastig vinden }> dan zorgt ie dat ie wegkomt. Zou mij niets verbazen als dat er veel mee te maken heeft, blijft een Cob he, aan karakter geen gebrek.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:41

Ik weet niet of hij alleen staat? Zo niet, maatjes weghalen en hm ff een uur laten staan. Dan is de grap er zo af. Mn 3 jarige merrie wilde ook niet mee naar binnen vanmiddag. Uur laten staan scheelde dr niks, totdat het donker werd. Toen wilde ze graag mee

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 13:54

Francieen schreef:
Ik weet niet of hij alleen staat? Zo niet, maatjes weghalen en hm ff een uur laten staan. Dan is de grap er zo af. Mn 3 jarige merrie wilde ook niet mee naar binnen vanmiddag. Uur laten staan scheelde dr niks, totdat het donker werd. Toen wilde ze graag mee

Hij blijft regelmatig nachten alleen achter, komt ie 's ochtends nog niet {:)-:(

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:25

Eilatan schreef:
Francieen schreef:
Ik weet niet of hij alleen staat? Zo niet, maatjes weghalen en hm ff een uur laten staan. Dan is de grap er zo af. Mn 3 jarige merrie wilde ook niet mee naar binnen vanmiddag. Uur laten staan scheelde dr niks, totdat het donker werd. Toen wilde ze graag mee

Hij blijft regelmatig nachten alleen achter, komt ie 's ochtends nog niet {:)-:(


Die is wel heeeel erg dan

ze_horse
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:08

Als je je paard niet kan vangen,

Probeer hem eens te vangen/omtekopen met een wortel/Appel.Wel niet vaak, anders gaat 'ie ervan profiteren.
Je kan ook gewoon vaak in naar 'ie toegaan en dan eens borstelen of een spelletje spelen ofz, dan weet hij/zij dat je laten vangen niet altijd "werken" betekent.
Hopelijk heb je er iets aan,
Bij mij lukt het altijd!

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Pony niet te vangen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:33

Als ik ze hier niet krijg komen ze niet meer op de wei.
Maar in een kleinere afgezette stuk wat in een punt loopt.
Wil dat ook niet dan heb ik een kleine paddock met stal waar ze los in komen pak ik ze daar in.
Je krijgt altijd allerlei soorten paarden.. waarvan sommige zelfs geen respect voor draad hebben volgens de eigenaar.. maar bij ons wel staat nog al veel stroom op.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:10

Lastig probleem.
Vooral omdat ie het bij jou niet doet dan kun je ook niet oefenen.
Los over het erf zou kunnen werken als het erf daar geschikt voor is natuurlijk.

Of misschien is het mogelijk hem in een kleiner stuk te jagen.
Een bekende van mij had ook een paard welke niet te vangen was die hebben een soort sluis gemaakt waar ze hem in konden jagen en dan konden ze hem wel pakken.

Mijn pony heb ik 1x niet te pakken gekregen, dit vond ik zo irritant dat ik hem richting een kleiner stuk gejaagd heb, wil jij rennen? Dan zal je ook rennen. Hij heeft het nooit meer gedaan :+

Als jij hem wel gewoon kunt pakken wanneer je iets met hem wilt doen zou ik m gewoon lekker buiten laten overnachten, dan heeft de stadhouder er geen last meer van en je paard staat schijnbaar liever buiten.
Eten kan ie prima buiten doen natuurlijk.

Enige vervelende lijkt me dan wanneer hij zijn maatje opjaagd en die dus ook niet te vangen is, dit lijkt me als eigenaar van het maatje vervelend wanneer je iets met het paard wilt doen, is zijn maatje ook niet te lokken met voer op het moment dat hij gaat jagen?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 10:56

ze_horse schreef:
Als je je paard niet kan vangen,

Probeer hem eens te vangen/omtekopen met een wortel/Appel.Wel niet vaak, anders gaat 'ie ervan profiteren.
Je kan ook gewoon vaak in naar 'ie toegaan en dan eens borstelen of een spelletje spelen ofz, dan weet hij/zij dat je laten vangen niet altijd "werken" betekent.

Probleem is dat ik hem altijd zonder problemen kan pakken, zonder voer. Hij werkt juist graag, hij is gek op aandacht.