Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vitalia
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 22:58

Achaiah schreef:
Het is echt niet vervelend bedoeld hoor, maar ik sta op een handelsstal en zie dit zooo vaak, ze zijn erg populair, worden als warme broodjes verkocht, eb weer terug gebracht want “onhandelbaar” :+
Top dat je helemaal bij start begint. Gewoon als een 3 jarige behandelen. En stop er veel liefde in dan kan je er zekerweten wel een leuk paard aan hebben hoor! Geen reden tot paniek!


Terugbrengen word hem zeker niet haha is zij veel te mooi voor, dankjewel en super lief!

Rolfje schreef:
Vitalia schreef:
Wat een naar persoon ben jij nouweer. Ik heb zelf ervaring en ik heb een planning voor haar. Ik vroeg me af wat mensen hier goeie oefeningen vonden om een paard zoals zij goed te laten voelen :) . Iedereen kent mensen zoals jij in de paardenwereld die alleen maar van dingen uit gaan, er zijn mensen die wel goed communicatief ingesteld zijn en wel kunnen praten. Jij gaat wel eventjes op de foei lijst als je met zulke domme opmerkingen komt en er van uit gaat dat als een ruiter om andermans mening vraagt gelijk niet weet wat hij/zij moet doen.


Naar? Gewoon realistisch en dat geeft geen enkel waardeoordeel over jou als mens zijn, en niemand is geboren met veel ervaring. Maar met ervaring had je het gedrag wel herkent en zou je het niet meelopen gelijk corrigeren.

Nu ga je al het gedrag wat zij niet wil of niet snapt uit de weg..........en daar gaat dat paard niet fijner van worden. Maar succes ermee :D


Je bent niet realistisch als je gewoon woorden stopt in andermans woord. Ik had haar niet bereden dus kon dit gedrag niet herkennen. Overigens heb ik deze kenmerken pas kunnen merken op de nieuwe stal na dat ik haar koos en als ik onervaren was had ik haar gewoon gelabeld als “slecht paard” een ervaren ruiter kan gedrachtskenmerken bevinden en kan daar ook gerust over praten.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 14-11-18 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:03

Citaat:
Je koopt ze toch niet ongezien..........



Klopt. Mijn ervaring is dat ze in het begin erg braaf zijn. Ze zijn overdonderd. Niks meer niks minder.. als er een tijdje verstreken is, en ze krijgen door dat ze goed verzorgd worden komt het karakter van zo’n pony naar boven, krijgen ze praatjes en dan heb je problemen.

Ze missen gewoon een stukje basis. Hebben de eerste 5 tot 10 jaar niks hoeven doen, geen tot weinig menselijk contact.

Dat betekent niet dat TS dom is, ze heeft gewoon een pony gekocht die braaf leek, maar hoogstwaarschijnlijk niks kent en nu op de volle rem gaat.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:09

Wat je beschrijft geeft wel degelijk aan dat je nog behoorlijk onervaren bent. Alleen het feit dat je haar niet gereden hebt (of gereden hebt zien worden) voordat je haar kocht is daar al een teken aan de wand van. Ook bijvoorbeeld het feit dat je het schrikken van een klopje op de hals ziet als mishandeling geeft dat aan. Dat geeft niet, maar het is niet de meest ideale combinatie en dat betekent dat je er wat extra tijd, moeite en geld in moet steken om het tot een werkende combinatie te krijgen. Het geld is overigens voor de lessen en cursussen. De uitspraak "groen op groen maakt bont en blauw" komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Wat je waarschijnlijk ook flink kan helpen zijn lessen van de instructeurs Paard en Gedrag, de opleiding van Annemarie van der Toorn. Ze zitten door het hele land. https://www.e-quine.com/over-ons/

En uiteraard de cursussen van Annemarie van der Toorn. Ze zijn overigens op het moment bezig met een project genaamd "The untouchables" dat gaat over Tinkers vers uit Ierland.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Vitalia
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 23:17

Mizora schreef:
Wat je beschrijft geeft wel degelijk aan dat je nog behoorlijk onervaren bent. Alleen het feit dat je haar niet gereden hebt (of gereden hebt zien worden) voordat je haar kocht is daar al een teken aan de wand van. Ook bijvoorbeeld het feit dat je het schrikken van een klopje op de hals ziet als mishandeling geeft dat aan. Dat geeft niet, maar het is niet de meest ideale combinatie en dat betekent dat je er wat extra tijd, moeite en geld in moet steken om het tot een werkende combinatie te krijgen. Het geld is overigens voor de lessen en cursussen. De uitspraak "groen op groen maakt bont en blauw" komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Wat je waarschijnlijk ook flink kan helpen zijn lessen van de instructeurs Paard en Gedrag, de opleiding van Annemarie van der Toorn. Ze zitten door het hele land. https://www.e-quine.com/over-ons/

En uiteraard de cursussen van Annemarie van der Toorn. Ze zijn overigens op het moment bezig met een project genaamd "The untouchables" dat gaat over Tinkers vers uit Ierland.


Ik heb haar 1x bereden kan je lezen in een antwoord en hierna heb ik besloten dat ik voor nu het op grondwerk houd. Ik heb nergens gevoegd dat ik “door klopje geven vind dat ze eerder mishandeld is” ik gaf dit aan als een van de dingen waar ik graag aan werk. Deze topic is niet gemaakt om een cursus via bokt te krijgen op “hoe moet ik als onervaren ruiter met een paard waarmee ik helemaal opnieuw moet beginnen haar volledig inrijden en haar vertrouwen winnen” . Ik vraag om tips niet om zinloze opmerkingen zoals deze aan het begin. Overigens was je reactie heel nuttig op de eerste 300 woorden na :) beter leren lezen zou ik zeggen en geen dingetjes toevoegen die er niet staan; dit leer ik momenteel aan leerlingen uit groep 5; jammer om te zien dat volwassenen op bokt nog steeds niet fatsoenlijk hebben leren begrijpend lezen na al deze jaren.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:22

Ja, ik ben het wel met Minorza eens wat hulp erbij zoeken betreft. Voordeel is dat je een groen paard alles helemaal zelf kunt leren. Nadeel is dat je het maar 1 x goed kunt doen. Hulp vragen is wel erg fijn, vooral in het begin. Er zijn daarnaast een heleboel dingen die je met een groen paard kunt, zou of moet doen, maar de basis is vertrouwen, de gewone verzorgingshandelingen als borstelen, overal aan kunnen raken, hoefverzorging (voeten geven vinden ze vaak moeilijk), volgen, ho, terug, wijken. Niet te zuinig zijn met 'klunsgedrag' als borstels laten vallen, dingen even op de rug leggen, etc. Gewoon in een rustig tempo. Daarna kun je spelenderwijs schriktraining gaan doen. Wat daar ondervalt is te vinden door te zoeken. Tegen die tijd ben je een paar maanden verder, is zij helemaal gewend en kun je verder bouwen.

Over de IJssel


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:25

Ach TS trek het je niet aan.. Ik kan me hier op het forum persoonlijk ook echt ergeren aan opmerkingen met een ondertoon die mensen ontmoedigd vragen te komen stellen hier.

Er bestaan geen domme vragen, iedereen zou eens moeten stoppen met aannames neerkwakken en proberen antwoord te geven op de gestelde vraag.

Ik heb bijvoorbeeld geen bal verstand van inrijden, wel van hoe het eraan toegaat met geïmporteerde tinkertjes, en het is gewoon heel aannemelijk en logisch dat jij misschien wel héel veel verstand hebt van paarden inrijden en dergelijke, maar weer niet wist hoe het met de tinkers in zn werk ging.

Het kan heus wel goedkomen. Nu weet je dit, lekker aan de slag gaan en je niet teveel aantrekken van de toon waarop mensen praten. Het is maar internet ;)

Heb je een foto van de dame?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:27

Een ondertoon in een geschreven woord...............dat is echt heel knap, die ondertoon maak je zelf namelijk en wordt vaak door de schrijver niet bedoeld.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:40

Rolfje schreef:
Een ondertoon in een geschreven woord...............dat is echt heel knap, die ondertoon maak je zelf namelijk en wordt vaak door de schrijver niet bedoeld.


Als je gelijk al begint met “je bent zelf hartstikke onzeker” en “je hebt geen ervaring” en meer van zulke aannames zet je toch een bepaalde toon of niet? Hoe kom je daarbij? Dat weet je toch niet? Nogmaals, ik draai ook al een tijdje mee in de paarden, en heb genoeg ervaring, maar toevallig heb ik geen bal verstand van het beleren van een paard.
Andersom zou dat voor TS toch ook kunnen gelden? Genoeg ervaring, maar wist dit niet over bijna alle geïmporteerde tinkers.

Trouwens, ik heb er zelf ooit ook eentje proefgereden, maar niet gekocht toen. Bleek 5 jaar te zijn in plaats van de 10 waarmee ze adverteerde, en ik was de eerste die er ooit opzat. In plaats van “een kind kan er zo mee weg” waarmee ze adverteerden. Dom en onervaren he? Super stom. Had het moeten ruiken :)

Vitalia
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 23:43

Achaiah schreef:
Ach TS trek het je niet aan.. Ik kan me hier op het forum persoonlijk ook echt ergeren aan opmerkingen met een ondertoon die mensen ontmoedigd vragen te komen stellen hier.

Er bestaan geen domme vragen, iedereen zou eens moeten stoppen met aannames neerkwakken en proberen antwoord te geven op de gestelde vraag.

Ik heb bijvoorbeeld geen bal verstand van inrijden, wel van hoe het eraan toegaat met geïmporteerde tinkertjes, en het is gewoon heel aannemelijk en logisch dat jij misschien wel héel veel verstand hebt van paarden inrijden en dergelijke, maar weer niet wist hoe het met de tinkers in zn werk ging.

Het kan heus wel goedkomen. Nu weet je dit, lekker aan de slag gaan en je niet teveel aantrekken van de toon waarop mensen praten. Het is maar internet ;)

Heb je een foto van de dame?


Duhh ik heb er meer dan genoeg, hier is ze
Afbeelding


Rolfje schreef:
Een ondertoon in een geschreven woord...............dat is echt heel knap, die ondertoon maak je zelf namelijk en wordt vaak door de schrijver niet bedoeld.


Niks persoonlijks; aan hoe je praat heb ik al zelf kunnen zien dat jij waarschijnelijk heel weinig van het paardenwereld af weet in t opzichte van paarden kopen en het omgang van gedrag, eveneens als heel weinig ervaring met mensen en je begrijpend lezen is ook heel slecht. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zou eventjes wat tijd steken in school en wat minder op forums!
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 14-11-18 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

MirtheT

Berichten: 150
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Ergens in Gelderland

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:14

Niks aantrekken van de reactie’s! Het is inderdaad vervelend dat het zo is gegaan maar het is zo als het is. Ik heb helaas geen oefeningen voor je maar nog wel een tip :) Wees niet bang om hulp te vragen, ze is jong en je kunt het haar maar 1x leren. Maar zoals ik het nu hoor denk ik dat het helemaal goed komt! Je hebt veel voor haar over, en met misschien wat hulp en lessen gaat het vast helemaal lukken. Het is misschien een lange weg maar jullie komen er wel :j
Veel suc6!

MT’s Vicky BG♥

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:32

Veel import tinkers hebben bij de handelaar hooguit een paar keer een zadel op gehad, ze waren overdonderd en worden dan als 'ingereden' verkocht.

Helemaal van voor af aan beginnen inderdaad :j

Niet naast je lopen is an sich alleen een teken van respect, en het hinniken is denk ik een geval 'dat is de enige die ik ken'. Jij bent haar kuddeleider dus als jij gaat, is dat even stress misschien.

Staat ze nu alleen, of in een kudde? Als ze in een kudde staat; hoe reageert de groep op haar?

Het overal aan kunnen raken lijkt me het belangrijkst. Schriktraining, of 'enge dingen' met beleid introduceren zal haar ook helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Vitalia
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 01:25

khirshanta schreef:
Veel import tinkers hebben bij de handelaar hooguit een paar keer een zadel op gehad, ze waren overdonderd en worden dan als 'ingereden' verkocht.

Helemaal van voor af aan beginnen inderdaad :j

Niet naast je lopen is an sich alleen een teken van respect, en het hinniken is denk ik een geval 'dat is de enige die ik ken'. Jij bent haar kuddeleider dus als jij gaat, is dat even stress misschien.

Staat ze nu alleen, of in een kudde? Als ze in een kudde staat; hoe reageert de groep op haar?

Het overal aan kunnen raken lijkt me het belangrijkst. Schriktraining, of 'enge dingen' met beleid introduceren zal haar ook helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.


Ze staat alleen, in de zomer krijgt ze een weide maar nu heeft ze een stal en naast haar stal staat gewoon en daar blijft ze uit de buurt van. Ook wanneer er paarden in de buurt bij haar komen gaat ze al boos kijken en wanneer er een paard dicht bij komt legt ze gewoon haar oren in haar nek (dat is wat ik als boos kijken zie, of bang) en probeert ze weg te komen, meeste paarden blijven ook echt uit haar buurt.

En goed dat je zegt van het overal kunnen aanraken, ik kan haar vrijwel overal aanraken zolang het geen litteken heeft (ze heeft er een paar) en zolang het geen te snelle beweging is maar dat is begrijpelijk.

MirtheT schreef:
Niks aantrekken van de reactie’s! Het is inderdaad vervelend dat het zo is gegaan maar het is zo als het is. Ik heb helaas geen oefeningen voor je maar nog wel een tip :) Wees niet bang om hulp te vragen, ze is jong en je kunt het haar maar 1x leren. Maar zoals ik het nu hoor denk ik dat het helemaal goed komt! Je hebt veel voor haar over, en met misschien wat hulp en lessen gaat het vast helemaal lukken. Het is misschien een lange weg maar jullie komen er wel :j
Veel suc6!


Dankjewel en super lief van je! Yess die kreeg ik op stal ook te horen hahah, ik ga zeker om hulp vragen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-11-18 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 04:44

Met niet gereden bedoelen wij hier niet proefgereden bij de verkoper, iets wat toch meestal als normaal gezien wordt bij het kopen van een paard dat dat al zou moeten kunnen. Dat niet doen is nogal onverstandig alleen al omdat je geld hebt betaald voor iets wat er niet in zat. Foto toont een heel leuk en aansprekend babypaard qua uitstraling, kan snappen dat je er voor gevallen bent. Is ze wel gekeurd en gezond bevonden (incl. geen ellende als seme en mok/cpl)?

Titel geeft ook negatieve reactie, mishandeling komt veel minder voor dan gedacht, grote gaten in basisopleiding des te meer. Omgaan met mensen en hun voor paarden onlogische gedrag moeten paarden echt leren, gaat niks aan mishandeling aan vooraf.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 06:15

Heb zelf ook een behoorlijk mishandeld paard staan.
Gevangen uit het wild,gekluisterd,ontsnapt en in de brand gestoken. Deze is ook totaal het vertrouwen in mensen kwijt.
Ben zelf begonnen met grondwerk lessen en dit deed al erg veel. Sinds kort zet ik ook lavendel olie in om haar te helpen ontsnappen als ik in de buurt ben. En wauw wat geeft dat een reactie.
Doe voor ik met haar ga werken een drupje op mijn handen. En de het werken wrijf/masser ik haar rug en als ze het toe staat haar oortjes. Heb hierdoor al een heel ander paard staan

Anoniem

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:20

Toch zou ik haar rap met een ander paard of pony zetten. Want ook al doet ze boos, sociaal contact is heel belangrijk. Sterker nog, het kan heel goed zijn dat ze boos kijkt omdat ze heel onzeker is. Dan hou je dat in stand door haar alleen te laten. Vind je een pony die wel bij haar past, dan zal ze ook zelfvertrouwen ontwikkelen zonder dat jij daar voor hoeft te werken! :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:36

Met geduld en rust kom je een heel eind. Wees duidelijk niet te veel tegelijk. Neem haar overal mee heen laat haar aan alles wennen. Ook de smid is een belangrijke. Zoek er een die de tijd voor haar neemt.
Heb zelf een onzekere merrie zo ver gekregen dat ik er met lange lijnen zonder angst of onzekerheden heel dicht erachter kon lopen. Zo dicht dat ik wel eens tegen haar achterhoeven ging staan en ik sorry meisje zei.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:58

Vitalia schreef:
Achaiah schreef:
Ach TS trek het je niet aan.. Ik kan me hier op het forum persoonlijk ook echt ergeren aan opmerkingen met een ondertoon die mensen ontmoedigd vragen te komen stellen hier.

Er bestaan geen domme vragen, iedereen zou eens moeten stoppen met aannames neerkwakken en proberen antwoord te geven op de gestelde vraag.

Ik heb bijvoorbeeld geen bal verstand van inrijden, wel van hoe het eraan toegaat met geïmporteerde tinkertjes, en het is gewoon heel aannemelijk en logisch dat jij misschien wel héel veel verstand hebt van paarden inrijden en dergelijke, maar weer niet wist hoe het met de tinkers in zn werk ging.

Het kan heus wel goedkomen. Nu weet je dit, lekker aan de slag gaan en je niet teveel aantrekken van de toon waarop mensen praten. Het is maar internet ;)

Heb je een foto van de dame?


Duhh ik heb er meer dan genoeg, hier is ze
[ [url=m/i7Qsds.jpg]Afbeelding[/url] ]


Rolfje schreef:
Een ondertoon in een geschreven woord...............dat is echt heel knap, die ondertoon maak je zelf namelijk en wordt vaak door de schrijver niet bedoeld.


Niks persoonlijks; aan hoe je praat heb ik al zelf kunnen zien dat jij waarschijnelijk heel weinig van het paardenwereld af weet in t opzichte van paarden kopen en het omgang van gedrag, eveneens als heel weinig ervaring met mensen en je begrijpend lezen is ook heel slecht. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zou eventjes wat tijd steken in school en wat minder op forums!

Een leuk diertje om te zien.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:18

Mijn paard was overigens de tank van de familie- had behoorlijk weinig te eten gekregen bij de vorige eigenaar en is van karakter al een eigenzinnige. Duurde even, maar met beleid is hij in de kudde geintroduceerd en hij voelt zich daar nu heerlijk.

Contact is gewoon belangrijk. Sjaak vind alles wat niet tot de kudde hoort vaak een tijd 'aanvalwaardig' kost wat draad af en toe :') maar na een tijdje is dat ook ok. Hij vaart er beter bij als er geen draad tussen staat, dan kan meteen duidelijk gemaakt worden wie waar staat in rangorde.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:29

tuurlijk hinnikt ze naar jou. Ze is alleen dus ieder contact is welkom.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:51

Leuk dier!

en succes en veel plezier met beleren. Als je openstaat voor tips,les neemt en vooral doorzettingsvermogen hebt komt dat vast goed.

Wat ik wel jammer vind is dat je zo negatief reageert op iedereen die maar een kritische opmerking richting jouw ervaring maakt..zelf heb ik ook een vrij groen paard gekocht met zelf weinig ervaring...mijn grootste les is geweest dat je moet kunnen reflecteren…heel scherp zien waar je eigen sterke en zwakke kanten zijn, en dus ook openstaan als anderen iets opvalt, waar dus mss iets zou kunnen zijn….

toen ik jouw openingspost las had ik zelf ook zoiets van: huh?? Waarom zo'n paard? Maar je hebt haar, en je wilt er het beste van maken...daarmee heb je al 80% gewonnen.

Als je je niet in zaken herkent kun je ze naast je neerleggen, maar vaak is het zo dat als je je heel erg aangevallen voelt (En dat voel jij je blijkbaar, anders snap ik de heftige reactie niet, want ik vond het vrij normale berichten die je kreeg) er mss een kern van waarheid inzit die je niet onder ogen wilt zien...

ongeacht of je nu wel of niet de benodigde ervaring hebt. SO WHAT!! Jij hebt deze keuze gemaakt en je wilt ervoor gaan. Paard heeft een fijn huis...

maar laat je paard op 1 komen en niet je ego...(maw denk eens na waarom je zo heftig reageert op mensen die jou aanspreken op jouw ervaring...herken je je erin? Dan kun je daar je handelen op aanpassen en het nog beter gaan doen dan je al doet, en zo niet? Dan maakt het toch niet uit wat anderen denken? Het gaat om jou en je paard.) Maar mensen uitmaken voor naar mens, omdat ze een opmerking plaatsen die volgens jou niet klopt is niet echt nodig lijkt me...

En zet er een maatje bij...desnoods met draadje ertussen eerst...een paard alleen is geen paard.

Vitalia
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 15:03

IHN schreef:
Leuk dier!

en succes en veel plezier met beleren. Als je openstaat voor tips,les neemt en vooral doorzettingsvermogen hebt komt dat vast goed.

Wat ik wel jammer vind is dat je zo negatief reageert op iedereen die maar een kritische opmerking richting jouw ervaring maakt..zelf heb ik ook een vrij groen paard gekocht met zelf weinig ervaring...mijn grootste les is geweest dat je moet kunnen reflecteren…heel scherp zien waar je eigen sterke en zwakke kanten zijn, en dus ook openstaan als anderen iets opvalt, waar dus mss iets zou kunnen zijn….

toen ik jouw openingspost las had ik zelf ook zoiets van: huh?? Waarom zo'n paard? Maar je hebt haar, en je wilt er het beste van maken...daarmee heb je al 80% gewonnen.

Als je je niet in zaken herkent kun je ze naast je neerleggen, maar vaak is het zo dat als je je heel erg aangevallen voelt (En dat voel jij je blijkbaar, anders snap ik de heftige reactie niet, want ik vond het vrij normale berichten die je kreeg) er mss een kern van waarheid inzit die je niet onder ogen wilt zien...

ongeacht of je nu wel of niet de benodigde ervaring hebt. SO WHAT!! Jij hebt deze keuze gemaakt en je wilt ervoor gaan. Paard heeft een fijn huis...

maar laat je paard op 1 komen en niet je ego...(maw denk eens na waarom je zo heftig reageert op mensen die jou aanspreken op jouw ervaring...herken je je erin? Dan kun je daar je handelen op aanpassen en het nog beter gaan doen dan je al doet, en zo niet? Dan maakt het toch niet uit wat anderen denken? Het gaat om jou en je paard.) Maar mensen uitmaken voor naar mens, omdat ze een opmerking plaatsen die volgens jou niet klopt is niet echt nodig lijkt me...

En zet er een maatje bij...desnoods met draadje ertussen eerst...een paard alleen is geen paard.


Dankjewel! Mijn opmerkingen waren niet rot bedoeld indd! Jaa ze heeft een paardje naast haar stal met een paar balken er tussen ze moet alleen beetje aan hem wennen haha!

tamary schreef:
Met niet gereden bedoelen wij hier niet proefgereden bij de verkoper, iets wat toch meestal als normaal gezien wordt bij het kopen van een paard dat dat al zou moeten kunnen. Dat niet doen is nogal onverstandig alleen al omdat je geld hebt betaald voor iets wat er niet in zat. Foto toont een heel leuk en aansprekend babypaard qua uitstraling, kan snappen dat je er voor gevallen bent. Is ze wel gekeurd en gezond bevonden (incl. geen ellende als seme en mok/cpl)?

Titel geeft ook negatieve reactie, mishandeling komt veel minder voor dan gedacht, grote gaten in basisopleiding des te meer. Omgaan met mensen en hun voor paarden onlogische gedrag moeten paarden echt leren, gaat niks aan mishandeling aan vooraf.


Yess ze is ingeënt sinds anderhalve week nu (toen was ik net met haar) en gister was de hoefsmid er, ze heeft inderdaad last van mok dus die sokken van haar moeten er helaas af voor de winter :( yess en het doet me ook niet zoveel dat ik er nu meer tijd en geld in moet steken dan gedacht want ze is het zeker wel waard!

khirshanta schreef:
Mijn paard was overigens de tank van de familie- had behoorlijk weinig te eten gekregen bij de vorige eigenaar en is van karakter al een eigenzinnige. Duurde even, maar met beleid is hij in de kudde geintroduceerd en hij voelt zich daar nu heerlijk.

Contact is gewoon belangrijk. Sjaak vind alles wat niet tot de kudde hoort vaak een tijd 'aanvalwaardig' kost wat draad af en toe :') maar na een tijdje is dat ook ok. Hij vaart er beter bij als er geen draad tussen staat, dan kan meteen duidelijk gemaakt worden wie waar staat in rangorde.


Hahah, ik herken mijn Luna hier heel erg in! Ik denk dat ik hier al een idee van krijg hoe ik het ga aanpakken met haar haha
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-11-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:57

Vitalia schreef:
Ze staat alleen, in de zomer krijgt ze een weide maar nu heeft ze een stal en naast haar stal staat gewoon en daar blijft ze uit de buurt van. Ook wanneer er paarden in de buurt bij haar komen gaat ze al boos kijken en wanneer er een paard dicht bij komt legt ze gewoon haar oren in haar nek (dat is wat ik als boos kijken zie, of bang) en probeert ze weg te komen, meeste paarden blijven ook echt uit haar buurt.

En goed dat je zegt van het overal kunnen aanraken, ik kan haar vrijwel overal aanraken zolang het geen litteken heeft (ze heeft er een paar) en zolang het geen te snelle beweging is maar dat is begrijpelijk.


Dreigen, oren plat, happen naar een andere, is heel normaal paardengedrag. Achterhand toedraaien, een klap, elkaar negeren, of opjagen, dat is niets abnormaals. Vanzelfsprekend moet er wel genoeg ruimte zijn voor beiden... Een paard, elk paard, is een kuddedier, en hoort niet alleen gehouden te worden. Ze is volledig ontheemd, en zal best een tijdje nodig hebben om aan alle veranderingen te wennen. Hoe introduceer je een nieuw paard bij haar? Dat is helemaal niet zo moeilijk...Zoek een leuke shet, merrie-ruin gaat vrijwel altijd goed, en deel de wei in 2 stukken met een meter tussenruimte. Laat ze zo een paar weken staan en haal dan 1 draad weg, en waarschijnlijk kunnen ze dan heel snel bij elkaar (als het al zolang moet duren) Vermenselijk het paardengedrag niet... Als ze alleen blijft staan zal ze vereenzamen en zich nooit veilig voelen. Als eenling is een kuddedier heel kwetsbaar, zo zegt hun instinct.

Over de IJssel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:57

Dat mok he, is dat mok of CPL? Kijk daar even goed naar, want met CPL ben je echt de pineut. Bij CPL is de huid vaak ook dik en wanneer het erger wordt, komen er allemaal ribbels over het gehele onderbeen. Dus mocht dit er onder uit komen, dan zou ik me daar wel zeker even in verdiepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:04

Start met tegen haar te zeggen, ik zie dat je het moeilijk hebt, maar we kunnen dit samen aan.

Geef haar vertrouwen dat ze het goed doet en dat het alleen maar beter wordt.
Hak alles wat je wilt doen in stukjes, behandel haar als een jong paard wat alles nog moet leren.

Realiseer je dat er ws nog woede uit moet en geef haar die ruimte.
Benoem het, zeg: ik zie dat je boos bent, dat is goed maar we gaan wel door met deze oefening.

Paarden begrijpen zo enorm veel!

Op deze manier, kun je haar heel veel ruimte geven en ook doorgaan, met kleine stapjes.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:26

Wat goed dat je hier om tips vraagt en het rijden nu niet als doel nummer 1 zet! Met grondwerk kan je een ontzettend sterke vriendschap met je paard opbouwen waardoor het rijden, als jullie eenmaal zo ver zijn ook een stuk makkelijker zal gaan.
Ik kan je als tip geven om clickertraining met je paard te gaan doen gecombineerd met keuzevrijheid, wil je paard niet mee doen? Loopt ze weg? Laat het gebeuren, dwing haar nergens toe, corrigeer niks maar ga door middel van de clicker opzoek naar hoe je haar kunt motiveren.
Hou de trainingen kort, en las tussendoor pauzes in wanneer je merkt dat ze vol zit of wanneer ze net iets heeft gedaan wat ze heel moeilijk vond. Wat een fijne pauze is bepaald jouw paard, even grazen, gekriebeld worden, hooi eten, of gewoon even alleen in de paddock staan.

Veel succes en vooral plezier met je prachtige paard!
Mocht je nog meer tips willen mag je me altijd een pb sturen :-)

Live en online les in clickertraining met keuzevrijheid
Online cursussen over emotioneel welzijn en trainen met positieve bekrachtiging
http://www.clickertrainingvoorpaarden.nl
https://trainenmetkeuzevrijheid.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers