Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 15:34

Hoi allemaal,

Voor ongeveer een maand of 2 geleden ben ik gestopt met intensief paardrijden. Ik trainde ongeveer 5 keer per week op M/Z niveau.

Echter ben ik daar nu mee gestopt en rij enkel nog 3 a 4 keer in de week recreatief, veel buitenritten en trainen op ontspanning in de bak.

Nu besefte ik mij vandaag plotseling dat mijn conditie echt knap waardeloos is geworden. Als ik een trap op en af loop voel ik zowel aan mijn ademhaling als aan mijn spieren dat ik daar gewoon echt een beetje moeite mee heb. Dit was echter nooit het geval toen ik nog echt trainde.

Aan de ene kant denk ik logisch als je jaren intensief hebt getraind en daar mee stopt dat is sowieso een aanslag op je conditie en lichaam, maar aan de andere kant vraag ik mij af of dit niet heel extreem is?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)

The smell of earth after rain!


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:36

Hier precies hetzelfde. Ben wel simultaan begonnen met hardlopen maar ik voel ook zeker verschil. Stapte wel altijd goed bezweet af maar was nooit buiten adem of zo dus sta er ook van te kijken.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:37

Ja ik herken je verhaal. Bij mij is het echt bagger geworden nadat ik minder intensief ben gaan rijden. Nu is ook mijn hypermobiliteitsyndroom naar boven gedreven.

Be happy eat a snackkie

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:38

Als je stopt met intensief sporten, ongeacht wat, is het inderdaad logisch dat je conditie achteruit gaat.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:42

De trap op en aflopen en dan aan je ademhaling en spieren merken dat het moeilijker gaat vind ik wel een erge achteruitgang :o
Ieder gezond en ongetraind persoon moet toch gewoon een trap kunnen lopen (of 3) zonder daar wat van te merken? Ben je dan echt buiten adem? Of hoe merk je dat?

Sowieso gaat je conditie achteruit, dat is logisch. Je lichaam past zich aan aan wat je ervan vraagt. Maar misschien was je conditie wel heel erg goed, en nu gewoon iets minder dan je gewend was van jezelf, en merk je het gelijk als je een trap loopt.

[o]

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:45

Herkenbaar, je bouwt meer conditie en spieren op met paardrijden dan je denkt..

Als mensen mij zien, zijn ze altijd verbaast hoe gespierd en slank ik ben terwijl ik echt een enorme eter ben, ze geloven niet dat ik dat bereik door "alleen maar paardrijd"
Nu doe ik dat wel beroepshalve en rij een paard of 5 a 6 per dag maar het is echt een complete work out.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 15:46

Nou ik loop niet te hijgen als een malle, ik voel alleen dat mijn ademhaling/hartslag versnelt en daar door voel ik dus ook bloed door mijn benen stromen/pompen.

The smell of earth after rain!

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:52

Oh ja dat gaat heel snel. Maar bij alle sporten hoor. Mijn dochter turnt normaal 5-6 dagen in de week en je wilt niet weten hoe het is na 6 weken zomervakantie. Dat valt echt niet mee. Conditie, kracht, lenigheid en gewoon algehele vorm gaan heel snel achteruit als je niet of minder traint.
Nu heeft ze een periode van blessureleed en je wilt niet weten hoe de vorm achteruit gaat, dingen ze normaal makkelijk kon, kan ze niet meer. Heel frustrerend ook.

Op zich verleer je paardrijden niet, maar je voelt je net zo'n stuntel als je weer ongetraind op een paard gaat zitten. Hijgen na 3 rondjes, de bewegingen niet meer goed kunnen volgen en de volgende dag de trap niet meer af kunnen komen van de spierpijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:53

Hoe erg versnelt je hartslag dan bij 1 trap? Hoe gaat het dan met andere inspannende dingen, als je bv een stuk gaat fietsen ofzo.

Ik heb een tijdje gehad dat ook mijn conditie ineens heel erg verslechterd was, mijn hartslag steeg ook erg bij het lopen van een trap. Maar toen bleek mijn schildklier op hol geslagen te zijn.

[o]

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 15:57

verootjoo schreef:
Hoe erg versnelt je hartslag dan bij 1 trap? Hoe gaat het dan met andere inspannende dingen, als je bv een stuk gaat fietsen ofzo.

Ik heb een tijdje gehad dat ook mijn conditie ineens heel erg verslechterd was, mijn hartslag steeg ook erg bij het lopen van een trap. Maar toen bleek mijn schildklier op hol geslagen te zijn.

Fietsen doe ik eigenlijk nooit, maar een stuk wandelen gaat prima en het recreatieve paardrijden gaat ook goed. Stal mesten heb ik verder ook niet echt last van, heel iets misschien..

Schildklier hm.. Ik ben wel op dieet..

The smell of earth after rain!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:01

Heel herkenbaar. Paard is nu 3 jaar met pensioen. Rij sinds 2 maanden weer op de manege, een half uurtje privé les en ben bekaf als ik klaar ben. Dus ja je conditie gaat achteruit als je stopt met dagelijks rijden. :=

keep calm, I'm engaged!!! <3


Winged

Berichten: 33004
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:19

Minder gaan sporten heeft inderdaad effect op conditie, en conditie kan hard achteruit gaan, maar kan ook snel weer worden opgebouwd. Wil je een soortgelijke conditie houden dan zal je een (extra) sport op moeten pakken

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:44

Ik heb het al als ik 3 weken op vakantie ben geweest, als ik dan weer ga paardrijden ben ik na een paar rondjes bekaf!

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Slechte conditie na 'stoppen' met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:20

Echt hetzelfde hier. Sinds eind zomer niet meer gereden, al kon ik al minder rijden.
Was gisteren helemaal kapot na het rijden van een PRE/Fries paard dat op links viel en waar dus veel aan viel te sleutelen.
Heb nu ook hele erge spierpijn. _O-

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:25

Yep, herkenbaar helaas. Ik heb het in iets mindere mate dan jij, maar nu ik zo'n 1,5 jaar ben gestopt met rijden (van 4/5 keer per week naar stal fietsen, trainen, verzorgen, stalklusjes, etc. naar niks) merk ik dat de conditie, kracht en coordinatie flink achteruit aan het gaan is.

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Iris_Casper, Nagini, r0bijn, Xandyandme, xSannee, Zira1994 en 131 bezoekers