[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 07:10

Hier staan ze geschoren nu nog goed onder 100 gram. Straks naar 150 of 200 als dat nodig is, maar als het droog blijft hebben ze van de kou niet snel last.


simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 07:34

Hier nog steeds onder oude amigo 350 gr met hals

Als het echt rond het vriespunt komt gaat de 400 grams amigo met vaste hals op.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 07:56

Hier ook onder 100.
Volgens mij doe je bij een Bucas de onderdeken vast tussen het klittenband van de hals.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:04

Mijne staat nu sinds zaterdag onder de Bucas turnout light. Ben zondag en dinsdag niet op stal geweest. Ga vanmiddag voelen of hij warmer onder voelt dan onder de smartex. De turnout light schijnt net wat beter warmte vast te houden dan de smartex

Al wat meer vacht heeft hij ook al. Maar ga denk ik niet nog keer scheren.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:12

nieky1993 schreef:
Hebben jullie de temperaturen gezien voor volgende week :brr:

Tot nu toe doet brandon het (zelfs geschoren) goed met de smartex medium. Maar met snachts -2 en overdag maar 4 graden wil ik toch een dunne deken erbij leggen. Wat is aan te raden? Mijn smartex heeft volgens mij niks om liners te bevestigen ( of ik moet scheel gekeken hebben :+ ) wil ook weer niet te dik gaan ineens dus zoek echt een dun dekentje voor eronder als extra. Misschien een wollen/fleece/zweetdeken? En dan haal ik nog wel een 100gr staldeken voor als het nog kouder wordt, eventueel nog een hals eraan als het barkoud is. Wat denken jullie? Paard heeft het zelden koud overigens maar ik wil wel voorbereid zijn :+ ik heb overigens nog genoeg gewone 200-300 grams dekens liggen hoor als reserve maar hij is een deken sloper en tot nu toe blijft de smartex heel dus wil proberen deze op te laten, eventueel dus met dekens eronder


Liners kunnen toch overal onder? Bij geen van mijn dekens zijn dingen om de liners aan te bevestigen. Maar elkedeken heeft ringen aan de achterkant om bil/staartriem aan te bevestigen. Daar kun je je liner dus ook aan vast doen. Aan de voorkant zitten ze bij mij ook niet vast. Blijft prima liggen. Doe je er een 100 grams bij. Of 200, als je ook voor siberische winters voorbereid wil zijn. Die kun je ook nog combineren voor echt noordpooltemperaturen. Aan de voorkant van de liners zitten klittebandjes, die eigenlijk aan de buitendeken moeten, als je dat soort dekens hebt. Maar als he meerdere liners wil combineren. Klittebandje van de bovenste vouw je dan achterover en klittebandje van de onderste gaat eroverheen. Zitten ze voor aan elkaar en achter allemaal aan de ringen. No sweat.

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:19

Bij de smartex kan je gewoon onderdekens doen.,, Je maakt ze vast aan het klittenband aan de voorkant.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:19

Bestaan er eigenlijk andere merken die hetzelfde hebben/werken als Bucas met z'n staydry voering?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:20

Ik vind het heel lastig om te bepalen of mijn haf het koud heeft of niet.. Aangezien ik een echte koukleum ben en dan denk aah zielig het is koud. Terwijl mijn haflinger het eerder te warm dan te koud heeft.. En ik eigenlijk ook weet dat een paard minder last van de kou heb als ik. Heb ik toch de neiging om een deken extra onder te leggen..

heb nog een oude 100 grams deken, denk nu ongv 50 gram.Deken is ongv 10 jaar oud.. Heb ook nog een bucas onderdeken.. maar die pas die vreemd genoeg niet.. zit te strak om zn hals. doe ik een tussenstuk dan schuift die naar achter. Dus zoekt er nog iemand een goedkope big neck bucas onderdeken 150 gram.. ik heb er 1.. zit nog wel wat haren in. (heb veel al uit gekregen) verder maar 10x gedragen. pb voorinfo

dus moet ff opzoek naar een andere goedkopere onderdeken. want bucas past hij toch niet, kwa onderdekens

edit: ik kan ook natuurlijk mijn reputex als onderdeken gebruiken
Laatst bijgewerkt door plutolover op 13-11-18 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:23

Fabster schreef:
nieky1993 schreef:
Hebben jullie de temperaturen gezien voor volgende week :brr:

Tot nu toe doet brandon het (zelfs geschoren) goed met de smartex medium. Maar met snachts -2 en overdag maar 4 graden wil ik toch een dunne deken erbij leggen. Wat is aan te raden? Mijn smartex heeft volgens mij niks om liners te bevestigen ( of ik moet scheel gekeken hebben :+ ) wil ook weer niet te dik gaan ineens dus zoek echt een dun dekentje voor eronder als extra. Misschien een wollen/fleece/zweetdeken? En dan haal ik nog wel een 100gr staldeken voor als het nog kouder wordt, eventueel nog een hals eraan als het barkoud is. Wat denken jullie? Paard heeft het zelden koud overigens maar ik wil wel voorbereid zijn :+ ik heb overigens nog genoeg gewone 200-300 grams dekens liggen hoor als reserve maar hij is een deken sloper en tot nu toe blijft de smartex heel dus wil proberen deze op te laten, eventueel dus met dekens eronder


Liners kunnen toch overal onder? Bij geen van mijn dekens zijn dingen om de liners aan te bevestigen. Maar elkedeken heeft ringen aan de achterkant om bil/staartriem aan te bevestigen. Daar kun je je liner dus ook aan vast doen. Aan de voorkant zitten ze bij mij ook niet vast. Blijft prima liggen. Doe je er een 100 grams bij. Of 200, als je ook voor siberische winters voorbereid wil zijn. Die kun je ook nog combineren voor echt noordpooltemperaturen. Aan de voorkant van de liners zitten klittebandjes, die eigenlijk aan de buitendeken moeten, als je dat soort dekens hebt. Maar als he meerdere liners wil combineren. Klittebandje van de bovenste vouw je dan achterover en klittebandje van de onderste gaat eroverheen. Zitten ze voor aan elkaar en achter allemaal aan de ringen. No sweat.


Ooh dat wist ik niet. Ben een leek kwa liners enz. Maar die liners die ik zie, zitten geen buiksingels aan zoals ik ze zie op de fotos. Gaat dat niet schuiven dan?

Brandon :+:

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:34

De Horseware liners kan je wel aan de deken van Bucas voor vast maken als er klittenband voor een hals aan zit, maar de ringentjes achter zitten aan de Bucas (althans mijn Irish) te hoog om de deken echt goed op de plaats te houden. Snelle oplossing is gewoon een extra klipje op die hoogte erin naaien natuurlijk ;)
Maar Bucas heeft ook zelf onderdekens, die zijn wel met buiksingels.

Liners zijn altijd onderdekens zonder singels die je echt aan de bovendeken moet bevestigen om schuiven te voorkomen, vooral die bevestiging achter is belangrijk, voor hoeft lang niet altijd.
Onderdekens onder een outdoordeken kan ook gewoon, die hoef je niet aan elkaar te zetten (maar kan vaak wel) en schuiven iets minder snel. Zit vaak wel meer spul aan waardoor ze zwaarder of storender worden.

Warmte kan je voelen door je hand bovenop de kont te leggen en even daar te houden. Warmt je hand op of blijft ie koud, dan weet je of de deken de warmte behoud of toch veel warmte verliest. Algemene temperatuur is voelen bij de ooraanzet, oksel en tussen de achterbenen. Of natuurlijk zo'n sensor aanschaffen :)

"Een draver, is gaver" :D

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:39

Bedankt voor je uitleg. Zijn we weer wat wijzer geworden. :D Ik ga eens kijken dan voor een 100gr en 200gr liner erbij te kopen.

Brandon :+:

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:43

nieky1993 schreef:
Fabster schreef:

Liners kunnen toch overal onder? Bij geen van mijn dekens zijn dingen om de liners aan te bevestigen. Maar elkedeken heeft ringen aan de achterkant om bil/staartriem aan te bevestigen. Daar kun je je liner dus ook aan vast doen. Aan de voorkant zitten ze bij mij ook niet vast. Blijft prima liggen. Doe je er een 100 grams bij. Of 200, als je ook voor siberische winters voorbereid wil zijn. Die kun je ook nog combineren voor echt noordpooltemperaturen. Aan de voorkant van de liners zitten klittebandjes, die eigenlijk aan de buitendeken moeten, als je dat soort dekens hebt. Maar als he meerdere liners wil combineren. Klittebandje van de bovenste vouw je dan achterover en klittebandje van de onderste gaat eroverheen. Zitten ze voor aan elkaar en achter allemaal aan de ringen. No sweat.


Ooh dat wist ik niet. Ben een leek kwa liners enz. Maar die liners die ik zie, zitten geen buiksingels aan zoals ik ze zie op de fotos. Gaat dat niet schuiven dan?


Liners hebben nooit buiksingels en nee, het schuift niet. Heb t met 1 een keer gehad. Maar die had ik er blijkbaar niet helemaal recht op gelegd.

Fleece eronder doe ik ook wel eens. Een geleboel mensen gaan hier dan gillen dat het gaat trekken, maar daar heb ik hier geen last van. Daar zitten inderdaad wel singels aan. Maar die schuift dan eigenlijk meer. Daar heb ik een klein gaatje in geknipt, zodat hij aan de achterkant (met de bil/staartkoord) vastgeklipt kan worden aan de bovendeken.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:47

Ik doe er zelf gewoon staldekens onder. Die zijn meestal toch echt een stuk goedkoper.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:54

nieky1993 schreef:
Bedankt voor je uitleg. Zijn we weer wat wijzer geworden. :D Ik ga eens kijken dan voor een 100gr en 200gr liner erbij te kopen.

Dat kan niet van bucas :) die hebben een 150 of 300 liner.

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:22

nieky1993 schreef:
Bedankt voor je uitleg. Zijn we weer wat wijzer geworden. :D Ik ga eens kijken dan voor een 100gr en 200gr liner erbij te kopen.


Er zijn wel bucas liners die ook buiksingels hebben, kan je dus ook gebruiken als staldeken.

https://hypostore.nl/bucas-select-quilt ... 26&905=483

http://www.hplt.nl
Your dream can become your reality, if you allow it.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:24

Heb een onderdeken besteld van 100gr van een ander merk. Ben benieuwd hoe hij gaat liggen. Morgen komt hij al aan dus kan hij mooi zondag avond eronder, dan gaat het voor de eerste keer echt vriezen hier. Desnoods laat ik er wel buiksingels aanmaken als hij schuift.
Overigens legde ik vroeger ook wel eens een fleecedeken onder de gewone deken en nooit geen problemen gehad met schuiven of trekken

Brandon :+:

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:28

Ik gebruik inderdaad ook gewoon staldekens als onderdeken. Liners zijn zo duur, en kan je nooit los op doen...
z’n sensor, heb er veel over gelezen, maar iemand ook ervaring mee?

Rust zacht mijn Appeflap Y;(


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:03

Hoeveel grams zou je een fleecedeken ongeveer mee kunnen vergelijken?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:10

‘Ze zeggen’ 50 gram. Weet niet of het waar is, maar ik hou dat maar aan.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:33

Faitherr schreef:
Hoeveel grams zou je een fleecedeken ongeveer mee kunnen vergelijken?


Verschilt per fleecedeken denk ik. Je hebt die goedkope flubber dingen, die zijn denk ik maar 25 gram. Maar een dikke van Rambo bijvoorbeeld zal tegen de 100 gram zitten.
Bucas geeft aan dat hun stay-dry voor 100 gram extra warmte staat.

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:58

Nouvel schreef:
Hier ook onder 100.
Volgens mij doe je bij een Bucas de onderdeken vast tussen het klittenband van de hals.

klopt, de liners maak je aan de voorkant vast waar de hals zit ( hals kan er zelfs ook nog aan) en aan de achterkant via het bilkoord oog, tenzij je een ouder type smartex heb zonder klitteband strook bij de hals

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:39

Hooi! Ik heb 2 Friezen met extreem lange manen. Wat voor dekens zouden daar geschikt voor zijn?

Roze schoentje

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:41

Compleet afhankelijk van de bouw van je paarden, niet van de manen ;)
Als je een goed passende deken met hals hebt die niet schuurt zouden de manen mooi moetne blijven

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:44

Nynkster schreef:
Compleet afhankelijk van de bouw van je paarden, niet van de manen ;)
Als je een goed passende deken met hals hebt die niet schuurt zouden de manen mooi moetne blijven


Aha! Naja de ene is 160 iets breder dan kwpn en de andere is een lange slungel van 3. Super lange benen en 165

Roze schoentje

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:30

is het normaal dat de manen onder de halsdeken helemaal plat komen te liggen? het ziet er een beetje gek uit, maar het is voor het eerst dat ik een halsdeel gebruik.. ik ben natuurlijk alert op schuren of plekjes maar tot nu toe alleen dit..

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers