Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:35

devon04 schreef:
Cayenne schreef:
Misschien Van Norel om advies vragen?


Bedankt voor de tip!
Dat kan ik eens gaan doen.


Wij hadden een Cabochon merrie van van Norel gekocht en hem inderdaad om raad gevraagd toen we hengsten gingen uitzoeken

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 20:38

Amiigo schreef:
Nou TS daar kun je het mee doen... :D
Paard heeft niet echt een ideale rug nee, maar kapot?? Dier loopt wel ZZL, kapotte dieren lopen in de wei of zitten in een frikandel ;)


Dank je wel!!
Dat is wat ik ook dacht...
Dat haar rug niet zo fraai is zie ik ook wel maar er heeft nog geen fysio of ostheopaat die erbij geweest zijn tegen mij gezegd dat haar rug kapot is.

Ik heb 2x gekeken of ik het wel goed zag.
Gelukkig is niet iedereen zo kort zichtig...

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 20:39

liss schreef:
Cayenne schreef:
Misschien Van Norel om advies vragen?


Bedankt voor de tip!
Dat kan ik eens gaan doen.


Wij hadden een Cabochon merrie van van Norel gekocht en hem inderdaad om raad gevraagd toen we hengsten gingen uitzoeken[/quote]

Dat is ook echt wel een goed idee!
Waar hebben jullie toen der tijd mee gefokt?

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:13

janderegelaa schreef:
Jullie bedoelen natuurlijk een rug die iets weker is dan de rug van deze merrie die jullie strak vinden.

Iets weker maakt dan toch een hengst met een correcte rug....?


Maar wat is dan een correcte rug als je naar de indexen kijkt? 100? 95-105? Hoe kies je een hengst met een 'correcte' rug? Of hoe weet je of ze een correcte rug vererven?
Ik bedoelde met mijn eerdere opmerking absoluut niet om nou klakkeloos de hengst met de weekste rug te gebruiken om op het midden uit te komen :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:06

MariekeS_ schreef:
janderegelaa schreef:
Jullie bedoelen natuurlijk een rug die iets weker is dan de rug van deze merrie die jullie strak vinden.

Iets weker maakt dan toch een hengst met een correcte rug....?


Maar wat is dan een correcte rug als je naar de indexen kijkt? 100? 95-105? Hoe kies je een hengst met een 'correcte' rug? Of hoe weet je of ze een correcte rug vererven?
Ik bedoelde met mijn eerdere opmerking absoluut niet om nou klakkeloos de hengst met de weekste rug te gebruiken om op het midden uit te komen :')

Als je de index als leidraad gebruikt dan is correct tussen 96 en 104.

In de indexen geven zowel Cabochon als Elberton geen weke rug trouwens, om even terug te komen op een eerdere discussie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:12

devon04 schreef:
Amiigo schreef:
Nou TS daar kun je het mee doen... :D
Paard heeft niet echt een ideale rug nee, maar kapot?? Dier loopt wel ZZL, kapotte dieren lopen in de wei of zitten in een frikandel ;)


Dank je wel!!
Dat is wat ik ook dacht...
Dat haar rug niet zo fraai is zie ik ook wel maar er heeft nog geen fysio of ostheopaat die erbij geweest zijn tegen mij gezegd dat haar rug kapot is.

Ik heb 2x gekeken of ik het wel goed zag.
Gelukkig is niet iedereen zo kort zichtig...

Ik weet niet of dat kortzichtig is. Als ze ermee geboren is dan is het een fout in de bouw en zou ik er niet mee fokken. Als het later ontstaan is dan is het een fout in de training. Maar dan hoeven we niet meer te praten over de rug, althans niet zo als die nu besproken wordt in de fokadviezen. Dan moeten we er doorheen kijken.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:33

devon04 schreef:
liss schreef:


Wij hadden een Cabochon merrie van van Norel gekocht en hem inderdaad om raad gevraagd toen we hengsten gingen uitzoeken


Dat is ook echt wel een goed idee!
Waar hebben jullie toen der tijd mee gefokt?


https://www.horsetelex.nl/horses/progen ... er-prinses

Dat laatste veulen hebben wij niet gefokt, toen was de merrie al verkocht

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:35


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:14

janderegelaa schreef:
Ik weet niet of dat kortzichtig is. Als ze ermee geboren is dan is het een fout in de bouw en zou ik er niet mee fokken. Als het later ontstaan is dan is het een fout in de training. Maar dan hoeven we niet meer te praten over de rug, althans niet zo als die nu besproken wordt in de fokadviezen. Dan moeten we er doorheen kijken.


Daarom vroeg ik inderdaad of ze dit altijd gehad heeft. Met inderdaad dezelfde conclusie die jij nu trekt.

Er kan nog een rede zijn waar door dit ontstaan is en dat is een trauma van buitenaf(anders dan verkeerde training.)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:27

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:
Ik weet niet of dat kortzichtig is. Als ze ermee geboren is dan is het een fout in de bouw en zou ik er niet mee fokken. Als het later ontstaan is dan is het een fout in de training. Maar dan hoeven we niet meer te praten over de rug, althans niet zo als die nu besproken wordt in de fokadviezen. Dan moeten we er doorheen kijken.


Daarom vroeg ik inderdaad of ze dit altijd gehad heeft. Met inderdaad dezelfde conclusie die jij nu trekt.

Er kan nog een rede zijn waar door dit ontstaan is en dat is een trauma van buitenaf(anders dan verkeerde training.)

Maar zou ze ZZ lopen met zo'n groot trauma van buitenaf?

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:28

Ik heb zelf een Negro x Cabochon gereden en vond dat een hele mooie en fijne combinatie. Volgens mij heeft Negro ook alles wat in jouw wensenlijstje voorkomt en ik ben nog geen Negro tegengekomen zonder supersterk achterbeen en fijne bovenlijn. Ik zou dus eens naar Negro kijken als ik jou was.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:45

janderegelaa schreef:
Maar zou ze ZZ lopen met zo'n groot trauma van buitenaf?


Dat zal helemaal aan de ernst liggen denk ik. Maar nee niet waarschijnlijk.

Bedoelde het meer als optie waardoor dergelijke ruggen ook kunnen ontstaan.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 09:02

Ik ben blij met jullie adviesen.
Wbt haar rug, ik heb begrepen dat ze deze altijd al gehad heeft.
Maargoed ik ken haar niet haar hele leven.
De nakomeling die ik gezien heb van Ferdaux had dit zeker niet en die haar rug was veel beter.
Toen alleen in de padock zien staan en was nog niet onder het zadel enzo dus ik weet verder niet hoe die het verder doet...

Ikzelf zou dit natuurlijk graag niet terug zien in een veulen en daarom dus ook graag jullie advies in welke hengst dit het beste kan verbeteten.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 09:03

oji schreef:
Ik heb zelf een Negro x Cabochon gereden en vond dat een hele mooie en fijne combinatie. Volgens mij heeft Negro ook alles wat in jouw wensenlijstje voorkomt en ik ben nog geen Negro tegengekomen zonder supersterk achterbeen en fijne bovenlijn. Ik zou dus eens naar Negro kijken als ik jou was.


Bedankt voor de tip!
Zou je dan voor Negro zelf gaan of een nakomeling zoals Glamourdale ofzo?

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 09:07

liss schreef:


Mooi lijstje!
Hoe was de Apache?

Dat Uphill x Cabochon het goed dioet heb ik wel eens gehoord.
Karakter van Uphill is ook heel goed, ik ben alleen niet echt overtuig van de combi...

En expression ben ik als hengst niet zo gek van.
Hij kan bewegen en onder het zadel echt een mooi paard maar vind hem als hengst echt wat uitstraling missen...

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:13

Uphill is niet direct de aangewezen hengst om de bovenlijn te verbeteren.

Ik ga er in mee dat Negro bloed goed passen zou kunnen zijn qua bovenlijn en achterbeen, alleen niet zo zeer met Glamourdale of dat bloed. Ik denk dat Jameson dan best een interessante optie kan zijn. Painted Black heb ik ook aan gedacht maar niet aangeraden vanwege dat de TS graag maat wilt fokken.

Overigens ben ik het ermee eens dat een goede bovenlijn het achterbeengebruik kan verbeteren en dat die twee ook samen hangen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:36

Elisa2 schreef:
Ik vind dat Johnson merries nodig heeft met een goed achterbeengebruik...



Met een correct achterbeengebruik. Maar dat is iets anders.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:58

Ik zou zelf voor Negro zelf gaan. Het doorgeven van dat sterke achterbeen en bovenlijn en superkarakter is echt heel sterk. Weet niet hoe dat bij de ggk zonen van Negro zit. Zit zelf helemaal niet in de fokkerij maar valr mij altijd op dat je Negro’s er zo uitpikt juist vanwege die eigenschappen en ik dus weet dat de combinatie met Cabocho heel fijn is. Negro kan ze wat kort geven maar juist als jij een minder lange rug wilt lijkt me dat prima.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 10:26

Dus eigenlijk wat ik het meeste gehoord heb is Negro/ Ferro/ Glamourdale.

Als ik dan Negro en Ferro wil is Jameson de beste optie dan toch!?

Mooie hengst met maat en beweging.

Als hij dan voor de dekdienst komt aankomend jaar dan het beste voor die kiezen denk ik zo?!

Welke zouden jullie als 2e op de lijst zetten?

Ferdaux/ Giovanni?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:45

Elisa2 schreef:
Ik ga er in mee dat Negro bloed goed passen zou kunnen zijn qua bovenlijn en achterbeen, alleen niet zo zeer met Glamourdale of dat bloed. Ik denk dat Jameson dan best een interessante optie kan zijn. Painted Black heb ik ook aan gedacht maar niet aangeraden vanwege dat de TS graag maat wilt fokken.

Overigens ben ik het ermee eens dat een goede bovenlijn het achterbeengebruik kan verbeteren en dat die twee ook samen hangen.


Vanwege het fokken van maat had ik Negro zelf niet genoemd. Met Painted Black bestaat dat risico ook, maar die kan juist ook heel veel maat geven. Met Negro in de tweede lijn zou ik bij Jameson uitkomen, met het voordeel dat je Zack meepakt. Zack zelf kan natuurlijk ook.

Wat betreft Glamourdale of Giovanni als (tweede) optie kom je weer bij die rugdiscussie uit. Ik kijk er zelf wat anders tegenaan, ik analyseer graag en kijk of ik verbanden kan vinden.
Als een gezonken rug een weke rug is, en een rechte ruglijn is een strakke rug. Dan heeft deze merrie een strakke rug. Hierbij wordt echter volledig voorbij gegaan aan het ruggebruik. Een paard met een gezonken rug hoeft helemaal niet noodzakelijk ‘week’ te zijn als het om de bewegingsmogelijkheden gaat. Een gezonken rug kan ook een hele strakke rug zijn qua beweeglijkheid. Hetzelfde geldt voor een rechte bovenlijn, het is mogelijk dat een paard met rechte ruglijn beperkt is in de bewegingsmogelijkheden, maar ook dat de rug juist ontzettend week is qua beweeglijkheid.
TS beschrijft de rug van deze merrie als week, terwijl de foto’s een ‘strakke’ bovenlijn laten zien. Dat is precies wat ik op basis van de afstamming verwachtte: weliswaar een rechte ruglijn, maar waarschijnlijk bedoelt TS weke verbindingen. Een paard met weke verbindingen compenseert dat vaak door de lendenen vast te zetten. Hierdoor vertekent het beeld nog meer. Maar het gevolg kan zijn dat een karperrug ontstaat. Vrijwel elk paard compenseert, de vraag is dan waarvoor. Door terug te redeneren, kom ik uit bij weke verbindingen. En dan past Giovanni volgens mij beter.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:17

Ferdeaux heeft al bewezen dat hij de bovenlijn kan verbeteren, dat zou zeker mijn 2e keuze zijn. Ik vindt Giovanni een fijne hengst maar ben zelf nog niet helemaal overtuigd van zijn nafok.

Veel souplesse en veer verwacht je inderdaad niet bij deze rug, maar dat de merrie zz-licht heeft gelopen zegt ook dat ze haar lichaam wel goed kan gebruiken. Het zou mij ook niet helemaal verbazen als de karperrug een gevolg van is..

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:31

Kan ook zijn dat de foto wat overdrijft. Zou wel interessant zijn om de merrie in beweging te zien.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:47

Is het paard van TS ooit achterover geklapt o.i.d.? Heeft namelijk een pracht van een hunters bump, geen wonder dat daar geen sterk achterbeen aan zit.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:59

devon04 schreef:
liss schreef:


Mooi lijstje!
Hoe was de Apache?

Dat Uphill x Cabochon het goed dioet heb ik wel eens gehoord.
Karakter van Uphill is ook heel goed, ik ben alleen niet echt overtuig van de combi...

En expression ben ik als hengst niet zo gek van.
Hij kan bewegen en onder het zadel echt een mooi paard maar vind hem als hengst echt wat uitstraling missen...


De Apache is heel apart, loopt nu ZZL, Meredith hier op bokt heeft hem.

Als je zoekt op Glitter Prins dan kom je wel (baby) foto's tegen

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 15:33

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ga er in mee dat Negro bloed goed passen zou kunnen zijn qua bovenlijn en achterbeen, alleen niet zo zeer met Glamourdale of dat bloed. Ik denk dat Jameson dan best een interessante optie kan zijn. Painted Black heb ik ook aan gedacht maar niet aangeraden vanwege dat de TS graag maat wilt fokken.

Overigens ben ik het ermee eens dat een goede bovenlijn het achterbeengebruik kan verbeteren en dat die twee ook samen hangen.


Vanwege het fokken van maat had ik Negro zelf niet genoemd. Met Painted Black bestaat dat risico ook, maar die kan juist ook heel veel maat geven. Met Negro in de tweede lijn zou ik bij Jameson uitkomen, met het voordeel dat je Zack meepakt. Zack zelf kan natuurlijk ook.

Wat betreft Glamourdale of Giovanni als (tweede) optie kom je weer bij die rugdiscussie uit. Ik kijk er zelf wat anders tegenaan, ik analyseer graag en kijk of ik verbanden kan vinden.
Als een gezonken rug een weke rug is, en een rechte ruglijn is een strakke rug. Dan heeft deze merrie een strakke rug. Hierbij wordt echter volledig voorbij gegaan aan het ruggebruik. Een paard met een gezonken rug hoeft helemaal niet noodzakelijk ‘week’ te zijn als het om de bewegingsmogelijkheden gaat. Een gezonken rug kan ook een hele strakke rug zijn qua beweeglijkheid. Hetzelfde geldt voor een rechte bovenlijn, het is mogelijk dat een paard met rechte ruglijn beperkt is in de bewegingsmogelijkheden, maar ook dat de rug juist ontzettend week is qua beweeglijkheid.
TS beschrijft de rug van deze merrie als week, terwijl de foto’s een ‘strakke’ bovenlijn laten zien. Dat is precies wat ik op basis van de afstamming verwachtte: weliswaar een rechte ruglijn, maar waarschijnlijk bedoelt TS weke verbindingen. Een paard met weke verbindingen compenseert dat vaak door de lendenen vast te zetten. Hierdoor vertekent het beeld nog meer. Maar het gevolg kan zijn dat een karperrug ontstaat. Vrijwel elk paard compenseert, de vraag is dan waarvoor. Door terug te redeneren, kom ik uit bij weke verbindingen. En dan past Giovanni volgens mij beter.


Wat jij zegt is precies wat ik bedoel.
Haar rug is strak/ recht maar de verbinding week.
Foto's tonen iets overdreven maar zijn wel duidelijk in wat ik bedoel.

Ik heb paarden gezien waarbij de karper rug veel meer zichtbaar is.

Ik vind je mening erg interessant!