Sinterklaas jeugdsentiment

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Jolien87

Berichten: 17362
Geregistreerd: 27-08-06

Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 15:48

Vanavond begint het Sinterklaasjournaal en ondanks dat ik de leeftijd van het schoentje zetten allang gepasseerd ben, merk ik dat ik toch altijd vol weemoed terugdenk aan die tijd wanneer Sinterklaas er weer aan komt.
Wie heeft dit nog meer en hoe vierden jullie het vroeger?

Wij vierden het op de ouderwetse, Hollandse manier: 's middags in de stad kijken naar de intocht, vervolgens snel terug naar huis om daar de intocht op televisie te kijken met Aart Staartjes en Wegwijspiet. 's Avonds met natgewassen haren in de pyjama Kinderen voor kinderen kijken en daarna de schoen zetten.
Pakjesavond vierden we met het gezin en opa & oma. Eerst keken we Sinterklaas bij Sesamstraat en vervolgens gingen we eten. Daarna gingen we altijd de hond uitlaten met onze moeder en dan werd het spannend want zouden de pieten al langs zijn geweest? Mijn vader, opa en oma waren altijd aan het afwassen en nóóit hoorden ze of er pieten in huis waren geweest. en toch, als we terugkwamen stond inééns de overloop vol met wasmanden vol cadeautjes. Ieder jaar weer.
En oma die ieder jaar weer met 4 ingepakte chocoladeletters naar huis ging "Want ik weet al wat erin zit". :=
Met de familie van moeders kant vierden we Sinterklaas met surprises, wat was dat een mooi gevoel toen ik niet meer in Sinterklaas geloofde want nu mocht ik meedoen met de grote mensen. Van opa kreeg ik dan een lootje en 25 gulden in een envelop om daarvan een cadeautje te kopen.
Het was ieder jaar weer de kunst wie het grappigste gedicht wist te schrijven.

Wie heeft er nog meer fijne herinneringen aan het Sinterklaasfeest als kind? Hoe vierden jullie het vroeger?


CalipsoLover

Berichten: 5521
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:58

Wat leuk! :D
Wij vierden het vaak bij onze sportclubs en op school. Dan kwam de sint langs en dan kregen we snoep, mokjes en mandarijntjes. Op de nacht van 5-6 december "kwam hij dan" en verstopte mijn ouders alle cadeautjes en moesten we ze elk gaan zoeken. Onze schoenen waren dan ook gevuld met snoep en chocolade letters, de tafel was dan ook gevuld met peperkoek, chocolade, mokjes etc.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:01

Aangezien Sinterklaas hier 0,5 km vandaan aankomt dit jaar, hoeven wij het dit jaar niet terug te kijken. :Y)
Speel wel zwarte piet in de buurt op mijn kunstrolschaatsen! Dus moet wat eerder weg helaas! Wel heel leuk, de pieten krijgen lichtje op etc!

Verder heb ik een neefje van acht dus wij vieren het met aankloppen en cadeautjes en later in de avond doen we gezellig met de hele familie het dobbelspel. Dat is altijd onwijs leuk! :)
Sinterklaas journaal kijk ik nog wel, ja. :Y)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Urbanus

Berichten: 44929
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:06

Jaaa en nu mijn kind 1 is mag ik het allemaal weer beleven. Schoencadeautjes zijn gekocht, over 2 weken gaan we het vieren in Ruigoord... Magisch!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:09

@lieveli, je hebt toch zeker wel voor jezelf een schoencadeau gekocht? :Y)

Ik ga gewoon mijn schoen zetten, m'n moeder zorgt er maar voor dat er iets in zit de volgende ochtend! _O- Ik bedoel Sinterklaas, natuurlijk.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Urbanus

Berichten: 44929
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:24

Nee maar ik heb talloze hints gegeven aan Joon :') :')

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:32

Blijft leuk idd zelfs nu onze dochter voor het eerste jaar niet meer gelooft (zo jammer....) gaan we wel gezellig het Sinterklaasjournaal kijken :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37106
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:36

Ik ben een heel trouwe sinterklaas journaal kijker, mis ik kijk ik terug of de herhaling :j vorig jaar weer eens pakjes avond gevierd in andere setting. Leuk om andermans aanpak van sinterklaas te zien. Dit jaar nog niet over gehad. Zaterdag komt ie al weer aan

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Britta31

Berichten: 13051
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:41

Ik weet nog wel dat mijn vader altijd op de wc zat als zwarte piet kwam.Toen de kinderen klein waren zat opa(mijn vader) ook altijd op de wc als zwarte piet kwam.Dat was een zwarte handschoen hand die de pepernoten naar binnen gooide en op de deur bonkte.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

dalena

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:56

Samen met mijn broertje en zusje de club van sinterklaas kijken. (We keken de dvds zelfs in de zomer, omdat we het zo leuk vonden xD daar is zelfs nog een foto van *schaam*) Dit ging door zelfs nadat ik niet meer geloofde. Ik vond het zo leuk om te volgen. En de intocht was al helemaal geweldig. Iets waar we echt naar uitkeken. Hier nog elk jaar schoentje zetten, tja klein zusje O:)
En ondanks dat ik vrij snel niet meer geloofde bleef het leuk. Samen met mama cadeaus uitzoeken, schoentjes vullen en verrast reageren op je eigen cadeau :D

En natuurlijk de sint op school. Ook een hele happening :D hij kwam altijd met een ander voertuig, super leuk.

Ik vind het zo jammer dat misschien mijn eigen kinderen (als die er ooit komen) het sinterklaas feest anders gaan beleven dan ik... Daarmee doel ik natuurlijk op de pieten discussie... zelfs mijn jongste zusje maakt het dus al anders mee en dat vind ik zonde ;(

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:03

Ahh, inderdaad echt jeugdsentiment!

Wij vierden Sinterklaas altijd thuis met mijn opa en en oma. Dan zaten wij altijd vol spanning in de woonkamer te wachten en aan de warme chocomel met slagroom, wanneer (ieder jaar weer) mijn vader naar de toilet moest boven. Hij zorgde er in de tussentijd voor dat de zakken met cadeautjes op de slaapkamer werden neergezet. Daarna gooide hij altijd enorm veel pepernoten van de trap af en rende dan naar de toilet en ging daarop zitten, alsof hij niets gedaan had. Mijn broer en ik kwamen dan altijd enthousiast aanrennen en waren dan dolblij haha. Zo mooi.
Elke keer weer stond ik met mijn moeder uit het slaapkamerraam te kijken, de daken op, of ik Sinterklaas of zwarte piet nog ergens kon zien. Helaas... Nooit gezien. Hahaha!

Toen mijn broer uiteindelijk ouder was en niet meer geloofde, maar ik nog wel een paar jaar, nam hij de taak van mijn vader over. Zo grappig wat je allemaal wel niet geloofd als jong kind!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:20

Wij keken altijd op televisie de intocht, met Bram vd Vlugt, Aart Staartjes, Michiel Kerkebosch (wegwijspiet) en nog heel veel die ik nu vergeet. In ons dorp was geen intocht. Die avond de schoen zetten en elke zaterdag tot aan sinterklaas. Elke zondag vroeg wakker natuurlijk.
Dat schoen zetten, iig 1x per periode hebben we gedaan tot we uit huis waren :')
Op de middag dat we het vierden met opa en oma, tante en nichtjes altijd vol spanning wachten op het gebons op de deur. En later, toen we al iets ‘vermoeden’ op de tijd dat de cadeautjes ongeveer wel zouden komen bij de voordeur wachten om te kijken wie er zou aankloppen. Maar uiteraard kwamen toen de pakjes via een andere deur, of op een andere manier,. dus we hebben nooit ontdekt wie er nou toch die cadeautjes neerlegde -O-

En sinterklaas in Sesamstraat op 5 december! Jaa, jeugdsentiment.

Toen ik al een stuk ouder was keek ik altijd de club v sinterklaas. Vind het nog steeds geweldig, heb de dvdbox van serie 1t/m5 8-)

[o]

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:55

Ik heb zelf een "staffunctie" bij een stichting in Den Haag die Sinten verhuurt voor het goede doel (www.SNAAC.nl).
We hebben bij ons thuis jaren lang Sint gevierd met onze kinderen, opa en oma en de kids van mijn zwager en schoonzus. Groooot feest. Ik herinner me nog goed hoe mijn kinderen helemaal onder de indruk als ieder jaar mijn "collega" op bezoek kwam: hij is nogal een grote en indrukwekkende Sinterklaas. Maar vooral de zwarte pieten die erbij waren vonden de kinderen geweldig. Over en weer pepernoten gooien en pepernoten gevechten tussen de kinderen en de pieten waren de grootste pretfactor.

Als ikzelf "Klaas" valt het me op dat Zwarte Piet altijd veel geliefder is bij de kinderen dan de Sint zelf. Die is namelijk een beetje "eng". Ik heb het wel gehad dat ik jaar in-jaar uit bij dezelfde families kwam en dat daar zelfs kinderen die het voorafgaande jaar al begonnen te twijfelen ineens weer heel erg gelovig waren als bleek dat Sinterklaas echt alles nog wist van de afgelopen jaren. Je zag ze dan denken......is het nou wel echt? Of toch nep?

Inderdaad zoals hierboven gemeld "verziekt" die hele Zwarte Piet het feest behoorlijk. het wordt tijd dat Sinterklaas weer eens wat mensen, volwassenen dit keer, meeneemt naar Spanje.

SNAAC heeft nog gewone Zwarte Pieten hoor!

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:04

Ik ben ook dol op de Belgische serie

Dag sinterklaas ..erg leuk met Bart een ware klassieker

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:04

Ooooh zo fijn, Sinterklaas.

Ik heb nooit de traditie los kunnen laten. Ben nu 21, woon nog thuis en koop voor mijn ouders (ben enig kind) allerlei cadeautjes. Ik ben de afgelopen maanden weer bezig geweest met sparen (arme student :+ ) want ik ben altijd te duur uit (doel is €300,-).

Eerst gaan we gourmetten, daarna ga ik in bad. Sinterklaas is dan wonderlijk geweest en dan is het tijd om de hond uit te laten wat pap en mam dan samen gaan doen. Precies wanneer ze weg zijn komt Piet terug omdat hij een aantal cadeaus vergeten is. :+
Daarna in de pyama, haard aan, CD van VOF de kunst op en uitpakken maar. Zó fijn, gezellig en leuk is dat!

Kerst vieren we dan weer niet..

Eigenwijs is ook wijs.

Urbanus

Berichten: 44929
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:59

Zullen we de Pietendiscussie hier buiten houden? Vier het lekker zoals je wilt.

Wij doen het met gekleurde pietjes.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

gillian

Berichten: 4383
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:07

Hier ook op de bank om 18.00u! Inclusief zwaar gelovende bijna 3jarige die helemaal hyper werd haha!!
Love it <3
Ben al weken marktplaats af een het struinen voor leuke kleine frutselt, heerlijk!

Wij vierden het vroeger ook zo! Liedjes zingen, bergen kadootjes!!
En nu mag ik weer *\o/*

Oh en niet te vergeten de intocht in het dorp, zondag weer van de partij!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:32

pjotrg schreef:
Ik bedoelde te zeggen: inderdaad zoals hierboven gemeld "verziekt" die hele Zwarte Piet discussie het feest behoorlijk.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P


Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:02

Ik vind de sinterklaas periode altijd heerlijk.
Vooral vroegah de kriebels die ik kreeg als ik ineens zwarte pieten in het winkelcentrum zag lopen en er dan verlegen op af ging in de hoop een pepernootje te krijgen. :D
(Overigens had ik gekleurde pieten ongetwijfeld net zo leuk gevonden. Het gaat voor kinderen niet om de kleur, maar vooral om de snoepjes en kadootjes.)
Slapeloze nachten als ik mijn schoen gezet had.
Altijd het sinterklaasjournaal, de club van sinterklaas en een programma op ketnet kijken. Heerlijk! De liedjes blijven ook leuk.
Ik kijk elk jaar trouw de intocht op televisie. :')

Ik vind het heel jammer dat deze tijd van het jaar de afgelopen jaren alleen maar ellende met zich meebrengt. Volwassenen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen om een kinderfeest. -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:09

Daarom fijn als we dat buiten dit topic kunnen houden. Het is een kinderfeest en wij hebben gisteravond heerlijk samen op de bank gezeten. Grappig dat ze hoewel ze dus weet dat Sinterklaas nu niet meer bestaat, wel meteen in het verhaal zat.

Vroeger toen ik klein was, kwam de Sint niet vaak op tv. De landelijke inkomst en bij Sesamstraat, dat was het wel zo'n beetje. Wij hadden een langspeelplaat met verhalen en liedjes van Sinterklaas. Voor hier thuis vind ik de cd van VOF de Kunst nog steeds geweldig. Al blijven de echte klassiekers natuurlijk ook mooi om mee te zingen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33724
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:12

Het is oprecht mijn lievelingsfeest, bijna verpest door al dat gezeur. Maar wij gaan lekker lootjes trekken met klasgenoten én met mijn ouders, zusjes en mijn vriend! <3

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:46

Hier keken we ook de intocht, vol spanning voor de buis met een bakje pepernoten of alles wel goed ging met die boot! Want dat was altijd nog maar de vraag... :P

Wij mochten toen iedere dag tot 5 december onze schoen zetten, maar dan moesten we voor het slapen gaan een sinterklaasliedje voor de openhaard zingen. En natuurlijk een wortel in de schoen en een bakje water voor het paard. (1x een pluk konijnenhooi in m'n schoen gedaan, de volgende ochtend een briefje van Sinterklaas in m'n schoen gekregen waarin stond dat Amerigo liever wortels at := )

We hadden 2x pakjesavond, thuis en bij mijn oma met de hele familie. Een keer klopte zwarte piet zo hard een paar keer achterelkaar op de deur, dat ik zo schrok en met het ritme van het kloppen onderuit zakte in de houten stoel waar ik in zat, met mijn hoofd bonkend tegen de rugleuning! _O-

Ik weet niet meer hoe oud ik was toen mijn moeder vertelde dat Sinterklaas niet meer bestond, herinner me wel dat ik kei hard moest brullen! ;(

Memories, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:15

De CD van VOF de Kunst kan ik dus echt nergens meer vinden he.. -O-
Wij keken ook altijd het sinterklaas-journaal, dag Sinterklaas, en de landelijke intocht op tv. Tegenwoordig bestaat dag Sinterklaas helaas niet meer, die vond ik het mooiste en het leukste met zn paard ''Slecht weer vandaag''. Elke week de schoen zetten op woensdag en op zaterdag, de gekst gevormde wortels uitzoeken voor het paard, soms waren er wel heel veel gekke wortels die ook erg leken op de gekke van de vorige keer :Y)
En dat schoen zetten gaat door tot in de eeuwigheid, want we zetten nog steeds (oke, nu met onze eigen dochter) onze schoen 2x per week. En ook als ze bij opa en oma logeert worden daar de schoenen gezet, ook die van opa en oma. En ook als de pop de schoen zet komt daar een cadeautje in voor de pop. :j

Nu met de discussie heb ik de TV-programma's verbannen voor onze dochter (7), zij kent het feest dus zoals wij er zelf ook mee opgegroeid zijn. We hebben heel veel de club van Sinterklaas DVD's vol met zwarte pieten, en we kijken het journaal live op facebook. We gaan naar de plaatselijke intocht die gelijktijdig is als die op TV, en dat is altijd een enorm groot feest! Met pakjesavond bij opa en oma in de stad komt sinterklaas ook vrijwel elk jaar even langs met zn pieten (oma werkt op een basisschool dus heeft connecties) waarbij Sinterklaas inderdaad een stuk enger is dan dat de pieten zijn. Ik denk dat het komt omdat het zo'n oude statige heilige man is, een soort van koning of paus. Hij gedraagt zich ook als een hele oude opa altijd. De pieten zijn veel jonger en speelser, dus veel laagdrempeliger! Daar kan je mee gek doen en ravotten!

Ik ben benieuwd hoelang ze nog blijft geloven, ze zit nu in groep 4 en dat is het laatste jaar dat Sinterklaas nog in de klas komt. Ik denk dat dit ook zomaar eens het laatste jaar is dat ze nog geloofd.. De hele discussie gaat overigens wel langs haar heen gelukkig, ik houdt het angstvallig geheim :7

Vorig jaar was er bij de intocht een dorp verderop een piet die wel verdacht veel leek op haar goochel-oma, maar die kon het toch echt niet zijn :Y)
Volgens mij kwam ik er zelf toen ik klein was in de zomer een keer achter dat er een zwarte-pieten-pak inclusief kroes-pruik en dikke gouden oorbellen en grote witte kraag in de kast van mn moeder hing, vond ik wel erg vreemd _O-

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:23

Hier weer gestart met Sinterklaasjournaal kijken. Ik vind sinterklaas eigenlijk nog veel leuker nu ik zelf een kind heb dan toen ik kind was :')
Het is zo prachtig om te zien hoe een kind helemaal opgaat in het verhaal (ok, de mijne nog niet echt, nu 2,5, maar begint er wel wat van te begrijpen)

Heb ook alle cadeautjes al binnen en ingepakt en kan niet wachten om er wat in zn schoen te stoppen en pakjesavond <3

[o]

Britta31

Berichten: 13051
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:24

Sinterklaas optochten doet mij ook aan erwtensoep denken.Ik zat samen met mijn broer en zus te kijken met een kom erwtensoep .En dan mochten we in de kamer eten.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amparo, Chantalla, ComscoreBot, Eefje_Sammy, Eowyn_95, Firebug, Gee, Ginny135, Josien_, katinker, L_iek, Ponytante, roucha1, Sabbientje, supervon78, Symke, tengeltje11, xRaisin en 66 bezoekers