Lusitano importeren; goede prijs & waar op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
depaardenjuf
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Amsterdam

Lusitano importeren; goede prijs & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 17:20

Hallo Bokkers,

ik wil een paard importeren vanuit Portugal en ben benieuwd of er bokkers zijn met ervaring en tips.
De verkoper is betrouwbaar en het paard ken ik al langer.
Het paard (Lusitano, ruin, goed papier) is 8 en momenteel Z geschoold. Hij is niet op wedstrijden uitgebracht maar kent de oefeningen.
De eigenaar zegt dat het paard wel prix st. george zou kunnen lopen met de juiste ruiter (wat mijn ambitites niet zijn en wat ik ook bij lange na niet kan voorlopig :P). De vraagprijs is 10.000 euro en ik heb geen idee of dat een nette prijs is?

Verder wil ik graag weten hoe het zit met keuringen. Moeten dierenartsen binnen Europa volgens dezelfde criteria keuren of zit er een wezenlijk verschil in een Portugese en een Nederlandse keuring? Kan ik beter zelf mijn DA meenemen om ter plekke te keuren?

Zijn er verder nog andere dingen waar ik op zou moeten letten?

Alvast bedankt!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:31

Vintage schreef:
Het paard (Lusitano, ruin, goed papier) is 8 en momenteel Z geschoold. Hij is niet op wedstrijden uitgebracht maar kent de oefeningen.
De eigenaar zegt dat het paard wel prix st. george zou kunnen lopen met de juiste ruiter (wat mijn ambitites niet zijn en wat ik ook bij lange na niet kan voorlopig :P). De vraagprijs is 10.000 euro en ik heb geen idee of dat een nette prijs is?

En hoe weet je dan dat hij Z geschoold is?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Lusitano importeren; goede prijs & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:42

Je kent het paard al schrijf je, dus je hebt zelf beoordeeld dat het een nette Z-proef zou kunnen lopen?

Lusitanos zijn vaak makkelijk te trainen in het wat hogere werk omdat ze veel talent voor verzamelen hebben. Echter worden ze lang niet altijd op wedstrijden uitgebracht en is de kwaliteit van de oefeningen ook niet altijd even goed. Oordeel dus zelf of je met het paard zoals het nu is een winstpunt zou kunnen halen in de Z dressuur.

Goede papieren is voor een ruin niet interessant tenzij er (voor)ouders achter zitten die goed gepresteerd hebben in de sport? Of voor het doel waar jij het voor wil gebruiken.

Wat de keuring betreft, die is hetzelfde als in Nederland. Je kan ook bespreken wat je bijvoorbeeld op RX wil hebben. Daarvan kun je ook een dvdtje opvragen om te overleggen met je eigen dierenarts.

Houdt verder rekening met de eventuele kosten van het transport.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Re: Lusitano importeren; goede prijs & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:06

Wij hebben onze lusitano zelf gekocht en geïmporteerd naar Nederland. Wat betreft de keuringen: die zijn toch wel iets anders dan in Nederland en een Nederlandse dierenarts gaat geen uitspraken doen op basis van de Portugese röntgenfoto's is onze ervaring.

Zorg dat de eigenaren de juiste stamboekpapieren meegeven en dat jullie al het overschrijvingspapier voor het stamboek in orde maken.

Wat betreft transport naar Nederland, de kosten variëren enorm, de kwaliteit van het transport ook. Wij hebben gebruik gemaakt van een wat duurdere transporteur en paard kwam superfit van de wagen.

depaardenjuf
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 18:08

GDG schreef:
Vintage schreef:
Het paard (Lusitano, ruin, goed papier) is 8 en momenteel Z geschoold. Hij is niet op wedstrijden uitgebracht maar kent de oefeningen.
De eigenaar zegt dat het paard wel prix st. george zou kunnen lopen met de juiste ruiter (wat mijn ambitites niet zijn en wat ik ook bij lange na niet kan voorlopig :P). De vraagprijs is 10.000 euro en ik heb geen idee of dat een nette prijs is?

En hoe weet je dan dat hij Z geschoold is?


Omdat ik hem de oefeningen zie rijden die bij ons in het Z gevraagd worden. Ze hanteren daar andere nationale niveaus maar de oefeningen komen overeen met het Z.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:09

Contacteer Lusitana hier op Bokt anders eens. Zij woont in Portugal :)

dudette
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:10

Hoe weet je dat de verkoper betrouwbaar is? En op welke manier ken je het paard? Weet je of je een klik hebt met het dier?

depaardenjuf
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 18:12

Jessix schreef:
Je kent het paard al schrijf je, dus je hebt zelf beoordeeld dat het een nette Z-proef zou kunnen lopen?

Lusitanos zijn vaak makkelijk te trainen in het wat hogere werk omdat ze veel talent voor verzamelen hebben. Echter worden ze lang niet altijd op wedstrijden uitgebracht en is de kwaliteit van de oefeningen ook niet altijd even goed. Oordeel dus zelf of je met het paard zoals het nu is een winstpunt zou kunnen halen in de Z dressuur.

Goede papieren is voor een ruin niet interessant tenzij er (voor)ouders achter zitten die goed gepresteerd hebben in de sport? Of voor het doel waar jij het voor wil gebruiken.

Wat de keuring betreft, die is hetzelfde als in Nederland. Je kan ook bespreken wat je bijvoorbeeld op RX wil hebben. Daarvan kun je ook een dvdtje opvragen om te overleggen met je eigen dierenarts.

Houdt verder rekening met de eventuele kosten van het transport.


Thanks voor de tip!


abby schreef:
Wij hebben onze lusitano zelf gekocht en geïmporteerd naar Nederland. Wat betreft de keuringen: die zijn toch wel iets anders dan in Nederland en een Nederlandse dierenarts gaat geen uitspraken doen op basis van de Portugese röntgenfoto's is onze ervaring.

Zorg dat de eigenaren de juiste stamboekpapieren meegeven en dat jullie al het overschrijvingspapier voor het stamboek in orde maken.

Wat betreft transport naar Nederland, de kosten variëren enorm, de kwaliteit van het transport ook. Wij hebben gebruik gemaakt van een wat duurdere transporteur en paard kwam superfit van de wagen.


Hmm oke andere ervaring dan hierboven dus wb DA.
Voor welk transport hebben jullie gekozen destijds? Ik heb momenteel contact met BSS transport.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:12


depaardenjuf
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 18:15

dudette schreef:
Hoe weet je dat de verkoper betrouwbaar is? En op welke manier ken je het paard? Weet je of je een klik hebt met het dier?


Ik ken de eigenaar een tijdje. Het paard heb ik een periode intensief gereden!

Pandora2 schreef:
Contacteer Lusitana hier op Bokt anders eens. Zij woont in Portugal :)

Thanks!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:30

Als je het paard goed kent en zelf gereden hebt weet je wat voor paard het is en of het bij je past lijkt me.
Dat is wel een groot voordeel.
Als je de eigenaar ook goed kent weet je of die betrouwbaar is.
Misschien weet de eigenaar ook een goede keuringsarts daar in de buurt?
Dan ben je volgens mij aardig klaar, dan is het alleen afwachten of hij wordt goed gekeurd.
Je kunt ook altijd daar gemaakte foto’s hier door je eigen dierenarts laten bekijken.

Succes!
Spannend hoor!
Heb je een foto?

depaardenjuf
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 20:13

Nouvel schreef:
Als je het paard goed kent en zelf gereden hebt weet je wat voor paard het is en of het bij je past lijkt me.
Dat is wel een groot voordeel.
Als je de eigenaar ook goed kent weet je of die betrouwbaar is.
Misschien weet de eigenaar ook een goede keuringsarts daar in de buurt?
Dan ben je volgens mij aardig klaar, dan is het alleen afwachten of hij wordt goed gekeurd.
Je kunt ook altijd daar gemaakte foto’s hier door je eigen dierenarts laten bekijken.

Succes!
Spannend hoor!
Heb je een foto?


*gelukt!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:52

Leuk dier!
Veel succes ermee!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Lusitano importeren; goede prijs & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:03

Wat spannend! Heb geen adviezen voor je maar ben wel benieuwd hoe dit af loopt, ik hoop een happy ending :))

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Lusitano importeren; goede prijs & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:21

Als je nog transporteur zoekt, Arno Koekkoek uit Slagharen.
Hele rustige jongen, hart voor de paarden die hij moet vervoeren.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:21

Leuke smurf ! <3
Veel plezier samen !

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:30

Vintage schreef:
Hmm oke andere ervaring dan hierboven dus wb DA.
Voor welk transport hebben jullie gekozen destijds? Ik heb momenteel contact met BSS transport.


Hier slechte ervaringen met BSS vanuit Portugal! Ik zou je Marcel Jordan aanraden. Lusitana @ Bokt kent ook een aantal Portugese transporteurs.

Hier verder goede ervaringen met het importeren van een paard uit Portugal. :) Papierwerk etc. kun je regelen via Lusitanovrienden Nederland, de stamboekvereniging. Vergeet niet het paard in de APSL database over te schrijven op jouw naam en check ook even (via de APSL website) of het paard momenteel op naam staat van degene die het verkoopt. Anders kan dat gedoe opleveren.

Of de aankoopprijs redelijk is, daarvoor is je informatie een beetje te summier om er iets over te kunnen zeggen. :o

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:52

Citaat:
Hmm oke andere ervaring dan hierboven dus wb DA.
Voor welk transport hebben jullie gekozen destijds? Ik heb momenteel contact met BSS transport.


De Portugese dierenarts die de röntgenfoto's van onze Lusitano had gemaakt, maakte ze uit een andere hoek dan hier in Nederland gedaan wordt. Daarnaast maken ze in Portugal standaard minder foto's dan hier. Wij hebben toen doorgegeven welke foto's we nog meer nodig hadden, hoe ze de andere foto's opnieuw moesten maken etc. Dat hebben ze keurig gedaan en de foto's waren van prima kwaliteit maar alsnog doet een Nederlandse arts er geen bindende (verzekerings)uitspraak over.

Wij hebben als transporteur John Parker gekozen. Supergoede ervaring mee. Ze helpen je ook prima met de transportpapierwinkel en houden je goed op de hoogte van het verloop van de reis.
De stamboekpapieren voor de overschrijving van eigenaar kun je met de verkoper regelen.

Ik zag dat je ook op zoek bent naar instructie, wellicht weet ik iemand voor je. PB me maar als je wilt.