Kat durft niet door kattenluik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 23:04

Hoi allemaal :D Ik heb weer een vraagstuk voor jullie om mee over na te denken!

Momenteel hebben we 4 katten in totaal. De jongste is een poes van nu 1 jaar oud, die we eind vorig jaar gevonden hebben in de sneeuw. Het was de bedoeling om een nieuw thuisje voor haar te zoeken, maar ik zou mezelf niet zijn geweest als ze niet gewoon bij ons zou mogen blijven :+ ze is hartstikke lief, aanhankelijk en leuk. Maar we lopen al vanaf ze bij ons is tegen het probleem aan dat ze gewoon níet door het kattenluik wil.

Onze 3 andere katten deden het allemaal na een weekje wennen, we hebben verder zo lang ik me kan herinneren al katten thuis en allemaal gingen ze meteen door het luikje. Het is niet zo dat ze het niet snapt of niet weet hoe het werkt, ze ziet namelijk dagelijks zo'n 10x de andere katten er doorheen gaan en ik probeer haar er regelmatig ook zelf voor te zetten en door te douwen. Ook uren op m'n knieën voor het luikje gezeten met snoepjes, speeltjes, lekker broodbeleg, kattenkruid :') Ik geloof dat ze er bang van is (wellicht het geluid wanneer het weer dichtklapt?).

Ik heb ook al een paar keer van m'n hart een steen gemaakt en haar bewust buitengesloten onder het mom 'als ze echt zo'n honger of kou heeft komt ze vanzelf wel binnen' maar de laatste keer stortregende het heel hard en bleef mevrouw gewoon met haar koppige kop buiten zitten. Zoveel uur later trof ik haar helemaal doorweekt en uitgehongerd aan voor de deur :(:)

Momenteel glipt ze mee binnen of buiten als we de hond in de tuin laten voor z'n behoefte, of ga ik met regelmaat even de achterdeur checken, maar het is natuurlijk niet heel handig als we lange tijd niet thuis zijn (we hadden geen kattenbak binnen staan omdat ze allemaal hun behoefte buiten doen in het naastgelegen bos, en een tijdje terug had ze op mijn bed geplast omdat ze niet buiten kon/durfde). Zijn er daarom bokkers met de 'gouden tip' waardoor ze ook gewoon gebruik kan maken van het luik en wij ons geen zorgen meer moeten maken om het monster? :D

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:11

Kan je tijdelijk de flap er uit halen of omhoog kleven? Misschien dat ze er dan wel doorheen wil? Eens ze de doorgang goed kent kan je deze weer dicht laten klappen.
Verder gingen wij met een nieuwe kat een paar x per dag aan de 2 kanten van het luik zitten en kat over en weer duwen... Mss niet de meest ideale manier, maar het werkte wel :')

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:14

Je kunt tijdelijk de magneetjes uit het luikje halen, dan kost het geen kracht om het open te duwen en klapt het niet hard dicht. Niet fijn als er harde wind op staat, maar hopelijk is het niet zo lang nodig.

Verder toch kattenbakken binnen zetten, want dat ze haar behoefte niet kan doen zonder dat jullie haar buiten laten is niet fijn natuurlijk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:15

Is het noodzakelijk dat ze het luikje gebruikt? Zo niet, zou ik haar lekker laten hoor. Graag of niet. Het ding zit er ook voor haar.

Edit: oeps ik zie wat de noodzaak is. Ja, dan de magneetjes eruit denk ik. Het kan zijn dan haar staartje ertussen blijft zitten.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:35

Die van ons weigerde het na anderhalf jaar nog steeds. Ging er enkel door als je het luikje open zette. Maar zodra het weer dicht ging, vertikte ze het, ook al kende ze het systeem. Was voor ons niet echt een probleem, bij goed weer deden we het luikhe omhoog en bij slecht weer had ze dikke pech.

Ik vind een kattenbak in huis wel een must tenzij je in de middle of nowhere zonder buren woont.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 23:41

Kattenbak staat inmiddels al binnen, vond het niet bepaald prettig toen ze m'n bed onder had geplast :+ wij zijn quasi omringd door bos en daar lopen ze dus altijd rond. Ze komen niet in de tuinen van de buren want daar lopen honden, dus de buren hebben geen last van ze.

Luikje open of magneetjes eruit is inderdaad wel een goed idee! Ik heb namelijk wel het idee dat ze het dichtklappen van het luikje eng vindt. Als ik het open houdt twijfelt ze eerst en vliegt er vervolgens doorheen.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:45

Ja of misschien een ander luikje die wat soepeler/zachter dicht gaat, sommige katten zijn ook bang dat hun staart ertussen komt.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 02:12

En als bij het dichtgaan dat luikje echt een klapgeluid maakt en dat de oorzaak is zou je dat ook kunnen voorkomen door op het punt waar het "klapt" zo'n viltje te plakken wat je bv ook onder stoelpoten plakt. Dat maakt dat je de klap niet/minder hoort.

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:25

Hoe is de relatie met de andere katten?Misschien hebben ze haar binnen opgewacht en toen ze binnen kwam haar "mishandelt".Of ze heeft de klep tegen haar kont gekregen.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Re: Kat durft niet door kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:58

Onze kat had precies hetzelfde :+

Hebben eerst een dag het luikje open gezet (even creatief met een stuk touw) toen dit goed ging hebben weet magneetje er uit gehaald, en toen dit goed ging weer het magneet er in.
Hebben haar indd er eerst zelf ook 'door geduwd' en met snoepjes belonen, dat werkte helaas niet.
Nu heeft ze het door, en vind ze het niet meer eng. Ik hoop dat dit voor jou ook werkt!