Hoe veel rijden om beter te worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Vitta
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-18

Hoe veel rijden om beter te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 18:58

Hoi bokkers,

Hoeveel paarden moet je rijden om echt beter te worden?
Ik fok nu elk jaar veulens, zodat ik straks goede dressuurpaarden heb, die ik wil gaan trainen en dan verkopen.
Tegen die tijd ben ik rond de 31/32, is dat niet te oud?
Heb momenteel geen paard om wedstrijden mee te rijden of de ruimte daarvoor.
Ja, Ik heb twee pony's, maar zij kunnen geen dressuur en wil ik voor geen goud kwijt.

Bij veel stallen zoeken ze vaak wel personeel, maar meestal geen mogelijkheden om te rijden. En vaak nog weinig tijd over voor eigen paarden of geen mogelijkheden om die allemaal mee te nemen.

Of hoef ik me echt geen zorgen te maken als ik na mijn 30e pas echt fanatiek kan gaan rijden en tot die tijd wat op m'n pony's rijd?

Alvast bedankt


hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe veel rijden om beter te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:03

Mss kan je je pony's dressuurmatig proberen (bij)scholen - eventueel onder begeleiding? Want die veulens die je nu hebt, die zullen nog minder dressuur kennen als je er voor het eerst op stapt hoor, en als het je lukt met je pony's, dan al helemaal met n dressuurgefokt paard. Gymnastiserende dressuur is trouwens voor ieder type paard/pony goed, intussen maak je kilometers en leer je ook n paard (verder) opleiden.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe veel rijden om beter te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:06

Als je nu enkel op je pony recreatief rijdt dan ben je over 4 jaar niet klaar om jonge warmbloedpaarden te gaan inrijden als dat je plan was.
Dan heb je goede begeleiding nodig of je moet nu echt gewoon ergens (tegen betaling) les gaan nemen op goede paarden.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:06

Als jij straks paarden wil beleren en trainen om ze als dressuurpaard te verkopen, dus met een goed niveau, dan zul je nu hard moeten werken om zelf minstens dat niveau te krijgen. Dus privelessen nemen bij goede ruiters /trainers. Dat moet je zien als investering in je toekomst.

Wat is je rij-ervaring en wedstrijdervaring nu?

Overigens maakt je leeftijd weinig uit, zolang jij genoeg tijd en geld in je eigen ontwikkeling kan steken.
Laatst bijgewerkt door troi op 11-11-18 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:07

Vitta schreef:
Ja, Ik heb twee pony's, maar zij kunnen geen dressuur


Waarom niet?

Meeste ponies kan je naar de M rijden zolang ze fysiek gezond zijn.

Ik zou eerste veel ervaring opdoen met deze pony's, voordat je begint met het beleren van je dressuurpaarden.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Hoe veel rijden om beter te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:14

Beter worden in wat?


Elk gezond paard moet het Z1 kunnen halen. Die oefeningen zijn namelijk gebaseerd op de basis. Ik zeg niet dat het makkelijk zou gaan.
Hoe groot zijn de pony’s?


Je bent nooit te oud om te leren! Maar als je later met je veulens wil gaan starten, zou ik nu al beginnen met jezelf te ontwikkelen. Neem goede lessen met je pony’s. Dit is een investering voor later.

Ik reed succesvol Z dressuur toen ik over stapte op een drie jarige! En geloof me, ik heb me zo vergist. Ik dacht ik doe dit wel eventjes!

Maar proeven rijden en een paard opleiden zijn twee zooooo’n verschillende dingen!

Misschien een leuke noot: Hans Peter was eerst ook “maar” groom van Anky. En kijk waar hij nu staat! Maar het is heel hard werken en vallen en op staan zowel letterlijk als figuurlijk.


Succes!

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:17

Je bent nooit te oud! Maar aangezien je nu al weet wat je straks wil zou ik er ook nu al aan gaan werken. Het meest ideale is in mijn ogen ervaring opdoen met een doorgereden/ervaren paard (Minimaal M niveau). Is er geen mogelijkheid om een ervaren paard te rijden ergens? (Ben jezelf er van bewust dat dit wrss ook op financieel gebied een inspanning vereist).
Jonge paarden opleiden zonder ervaring zie ik persoonlijk, helaas, vaker fout dan goed gaan.

/3

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:18

Wat vind jij goed rijden? Ik vind met elke les dat ik steeds meer punten heb waaraan ik moet werken... en ik ben recreatieruiter.

Je hebt een beetje een open vraag. Ben jij een natuurtalent die een paard in no time naar het dressuurplaatje gereden krijgt, wie weet kan je dat dan meteen met je eigen gefokte paardjes. Ben je alles van tussen leren rijden en dat natuurtalent... Dan hangt het nog steeds af van wat je onder de bips krijgt. Als je enkel dieren rijdt die alle knopjes hebben, lijkt me dat verdomd moeilijk om eens op een volkomen onafgericht minder werkwillig type te rijden. Rij je ook de flegmatische of karaktervolle dieren naar een wedstrijdplaatje, dan denk ik persoonlijk dat dat degene zijn waar je het meest aan hebt later. Die dieren met 1000 knopjes, die zijn er op gezet door een handig iemand. Als je zelf voor jezelf fokt, lijkt het me handig dat je leert hoe je die knopjes er op zet.

Leeftijd speelt hier absoluut geen rol in. Denk zelfs dat met ouder te worden mensen juist geduldiger worden, wat jonge paarden alleen maar ten goede komt.

That being said en off topic, ben jij Gucci_?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Vitta
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 19:22

Pony's zijn 18, eigenlijk wel wat te klein voor mij haha. Ik ben 1,65 en zij zijn 1,35m ong. Het past nog net.

Het beleren wil ik zelf ook niet gaan doen.
Maar wel de wedstrijden rijden en dan regelmatig lessen bij een goede ruiter, GP niveau.

Ik rijd nu ong 18 jaar.

Vitta
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 19:28

Annekeee schreef:
Beter worden in wat?


Elk gezond paard moet het Z1 kunnen halen. Die oefeningen zijn namelijk gebaseerd op de basis. Ik zeg niet dat het makkelijk zou gaan.
Hoe groot zijn de pony’s?


Je bent nooit te oud om te leren! Maar als je later met je veulens wil gaan starten, zou ik nu al beginnen met jezelf te ontwikkelen. Neem goede lessen met je pony’s. Dit is een investering voor later.

Ik reed succesvol Z dressuur toen ik over stapte op een drie jarige! En geloof me, ik heb me zo vergist. Ik dacht ik doe dit wel eventjes!

Maar proeven rijden en een paard opleiden zijn twee zooooo’n verschillende dingen!

Misschien een leuke noot: Hans Peter was eerst ook “maar” groom van Anky. En kijk waar hij nu staat! Maar het is heel hard werken en vallen en op staan zowel letterlijk als figuurlijk.


Succes!


Ja klopt,
Ik denk dat dat nu niet zo makkelijk meer is, meestal blijf je gewoon groom, met weinig 'doorgroei' mogelijkheden.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:31

Waarom ga je dan nu niet alvast serieus investeren ipv nog 4 jaar te wachten?
Met een 3-4 jarige valt ook nog niet veel spannends te doen overigens.

Ik vroeg me ook al af of je „Gucci“ bent.
Als dat het geval is: ga dan eerst aan je angst werken anders breek je bij je eerste 4 jarige gelijk je nek.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:39

Ach als je geen talent hebt kun je trainen wat je wilt, maar goed wordt je nooit. Andersom ook Iemand met talent (zoals Gal) kan gewoon goed rijden en dan maakt het aantal uren niks uit. Ik heb vanaf mijn 12e echt veel gereden op vele paarden , maar ben nooit verder dan 1 x landelijk Z gekomen. Wel jonge paarden leuk opgeleid , dat wel.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:39

Jup - ik denk ook dat het Gucci is.

TS - ik zou je veulens verkopen, met het geld een fijn leerpaard kopen en hiermee lessen en zelfvertrouwen opbouwen.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe veel rijden om beter te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:45

Je schrijft in een ander topic dat je bang bent om te draven en galopperen en moeite hebt om paarden aan de hand de baas te zijn.
Dat is niet bepaald een basis voor het opleiden van paarden.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:53

Als je het niet in je hebt, kan je trainen wat je wil maar wordt het gewoon een moeilijke weg.
Ik heb bv niet het talent en heb echt verschillende paarden en ponies te rijden gehad.
Met de knopjes erop, waar ik helemaal niks mee kon.
Paarden zonder de knopjes en samen gelest en gegroeid en ook met die paarden kwam ik niet verder als een bepaald niveau. Niet omdat de paarden het niet konden, maar omdat ik het niet kon desondanks de uren en uren training die ik kreeg.

Begin nu met een paard waar je een klik mee hebt, ongeacht de knopjes die erop zitten, en begin te trainen en samen te bouwen naar een niveau. Dat kan je meenemen met je jonge paarden later.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:03

Het wordt wel moeilijk om beter te worden als je niet kan rijden. daar begint het eigenlijk wel mee. Maar wat ik voornamelijk heb geleerd, is dat je niet perse een goed paard moet hebben, maar dat je vooral jezelf moet trainen. Hoe ga je mentaal om met je leer/groei proces, wat doet het met je? Hoe kan je er zelf voor zorgen dat je een betere ruiter wordt? Dat komt niet enkel door te trainen met je paard maar ook door je mentaal goed te voelen in wat je doet.


Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:57

Vitta schreef:
Annekeee schreef:
Beter worden in wat?


Elk gezond paard moet het Z1 kunnen halen. Die oefeningen zijn namelijk gebaseerd op de basis. Ik zeg niet dat het makkelijk zou gaan.
Hoe groot zijn de pony’s?


Je bent nooit te oud om te leren! Maar als je later met je veulens wil gaan starten, zou ik nu al beginnen met jezelf te ontwikkelen. Neem goede lessen met je pony’s. Dit is een investering voor later.

Ik reed succesvol Z dressuur toen ik over stapte op een drie jarige! En geloof me, ik heb me zo vergist. Ik dacht ik doe dit wel eventjes!

Maar proeven rijden en een paard opleiden zijn twee zooooo’n verschillende dingen!

Misschien een leuke noot: Hans Peter was eerst ook “maar” groom van Anky. En kijk waar hij nu staat! Maar het is heel hard werken en vallen en op staan zowel letterlijk als figuurlijk.


Succes!


Ja klopt,
Ik denk dat dat nu niet zo makkelijk meer is, meestal blijf je gewoon groom, met weinig 'doorgroei' mogelijkheden.


Kwestie van andere prioriteiten stellen...!
Als jij voor een baas werkt, en jij wilt graag doorgroeien als manager. Die baas geeft je die kans niet, maar een ander werkgever wel. Dan kies je toch die weg.

Idem in de paarden hoor!

Er leiden meerdere wegen naar Rome!
Alleen het is wel ontzettend hard werken, en zo'n breed vak! Elk paard is anders, en elk paard moet je anders rijden. En dat maakt paardrijden zo moeilijk.
De ene is lang, heeft moeite met bij elkaar. De andere is kort en moet je meer in de hals verlengen bijvoorbeeld.

Daarom NU al beginnen met investeren in jezelf. Ga eens een uur langs de kant zitten als iemand anders prive les heeft. Tot hoe ver kan je het volgen. Meld je aan bij een wedstrijdorganisatie als schrijver. Dan zie je het vanaf de jury kant.
Laatst bijgewerkt door Afwezig op 11-11-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:59

Sizzle schreef:
Je schrijft in een ander topic dat je bang bent om te draven en galopperen en moeite hebt om paarden aan de hand de baas te zijn.
Dat is niet bepaald een basis voor het opleiden van paarden.

In dit geval zou ik komende tijd toch flink wat lessen gaan volgen, je hebt zo te lezen nog een flinke weg te gaan voordat je in de toekomst je jonge paarden kan overnemen van een beleerder. :7

Mogelijk eerst grondwerklessen om duidelijk en zelfverzekerd met paarden om te kunnen gaan. Vervolgens toch rijlessen, of op je pony’s of op manege of bij instructeur met leerpaard.

[o]

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:05

Veel trainen zegt niet altijd alles! Je moet beschikken over talentvolle paarden en alles eromheen moet ook kloppen.Zowel de ruiter als het paard moeten beschikken over de juiste capaciteiten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hoe veel rijden om beter te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:10

Aangezien dit topic is geopend door een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers