Fairfax vs Thorowgood springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 16:40

Hallo allemaal,

ik ben het rijden weer stilaan aan het oppakken, heb hiervoor nu een Fairfax dressuurzadel. Gezegend met een groot, breed warmbloedpaard, momenteel zit er een gele boom in als ik me niet vergis.
Jaar en dag heb ik op springzadels gereden, nu dus een dressuurzadel omdat dat het enige tweedehands zadel is dat paste MAAR ik red me er gewoon niet in. Ik wil terug een springzadel, daar zit ik naar mijn gevoel gewoon fijner in, ook voor de basis dressuuroefeningen die ik doe. Ik heb ook geen ambitie om Z dressuur te rijden.

Omdat ik nu dus een Fairfax dressuurzadel heb wil ik graag een Fairfax springzadel, maar wat zijn die jongens duur! Zelfs tweedehands, duur en schaars.

Na wat research er achter gekomen dat Fairfax, Kent en Masters en Thorowgood allemaal van dezelfde fabriek komen. En de Thorowgood is veel goedkoper. Geen volledig leder maar daar kan ik vast wel doorheen.

Mijn grootste probleem. Beide zadels zijn enkel te krijgen in 17,5 inch, waar ik eigenlijk een 18 inch nodig heb om mijn bovenbeen kwijt te krijgen.

Mijn vraag.
- Hoe valt een Fairfax 17,5? Heb je wat beenruimte of valt dit erg tegen (zoals bv. bij een standaard Prestige)
- Hebben Fairfax en Thorowgood effectief dezelfde pasvorm?
- Hoe blijft een Thorowgood bij regelmatig gebruik, of toch beter een dikke 1000 euro bijleggen voor een Fairfax? (maar ja, liever niet.... Heb ook geen geldboom)

- Wat is jullie voorkeur, tips, voor en nadeel

Zadel wordt door een zadelpasser aangepast, maar helaas maar heel weinig zadelpassers die deze zadels bij hebben.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:45

Wat ik begreep van mijn zadelmaker dat k&m en Thorowgood alleen geschikt zijn voor wat smallere paardjes in bouw. Tenminste het springzadel.
Zij raadde het mij af, terwijl ze zelf dealer ervan is.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:09

Ik heb zelf een K&M, maar ook een Thorowgood gepast en die pasvorm is toch wel heel anders hoor. Met name de kussens en de plaatsing daarvan verschilt. Ik zou er dus niet te snel van uit gaan dat, omdat ze in dezelfde fabriek worden geproduceerd, ze ook hetzelfde ‘zijn’ :)

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 17:32

Nee dat dacht is dus ook al, zou mooi zijn!

Kiki, dat kan dan ook verklaren waarom een Thorowgood enkel op een smal gebouwd paard zou kunnen liggen?
Helaas geen zadelpassers in de buurt die een thorowgood hebben liggen om te passen.

Zou ik er 'wel vanuit kunnen gaan' dat een Fairfax met aanpassing van de zadelmaker wel hetzelfde kan zin of verschil dat per model Fairfax ook nog eens?
Heb nu een classic fairfax dressuur en geloof dat er een spirit te koop staat.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:36

In welke regio zit je? Je zou mijn k&m springzadel best eens mogen passen hoor :)!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 17:39

In België juist over de grens op 20 minuten van Weert af.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:41

Masara heeft thorowgood, kent en masters en fairfax en komt volgens mij overal in België. :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:42

Ik ben dealer en vind de springzadels van K&M inderdaad doorgaans niet echt geschikt voor een geel kopijzer, hooguit wit. De VZ cob gaat tot maatje pannekoek maar het springzadel komt niet in cob uitvoering. De zadels vallen groot en daarom maar tot 17,5. tot 1.85m gaat dit meestal ook wel.
Is een VZ niet wat je zoekt?
Je zou eens naar een Albion K2 springzadel kunnen kijken, die kun je naar eigen smaak en op de maat van je paard laten maken voor een heel eerlijke prijs.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 18:20

Sizzle, heb je wel ervaring met de Fairfax?

Albion is een erg mooi zadel en goede ervaring maar helaas echt boven mijn budget. +2000 euro kan er momenteel gewoon niet vanaf.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:40

Geen ervaring met de springzadels helaas. Maar om voor zo’n breed paard een springzadel te vinden waar je zelf ook nog lekker in zit is vreselijk moeilijk helaas. Dan zit je vrijwel altijd wel in het hogere prijssegment.
Je hebt natuurlijk nog Massimo maar persoonlijk vind ik dat afschuwelijk rijden en lanceert echt bij het springen :o

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 19:16

Vrees er ook voor, had gedacht dat het ergens
Toch mogelijk moest zijn haha

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:20

Het probleem is dat het voor goedkope merken blijkbaar veel makkelijker is om een dressuurzadel na te maken dan een springzadel. Dan heb je ook nog een zeer breed paard wat lastig is omdat bij springzadels doorgaans het ijzer naar achter wijst ipv naar beneden (schoudervrijheid in de landing). Zo‘n XXW duwt dan domweg in je bovenbeen.
Bij de goedkope springzadels zit vaak een veel te diepe ronde zitting (lanceer gevaar en pijnlijk stuitje als je pech hebt) en de stijgbeugelgaken uit het zwaartepunt. Bijna onmogenlijk om dan mooi in evenwicht te blijven.

Euroriding Jade kun je misschien proberen. Die is niet slecht kwa zit.

Is VZ uitgesloten?

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 20:00

Eigenlijk is VZ uitgesloten, heb er 2 gehad en wat zit dat krom! Dan nog liever een dressuurzadel. Ik ben verwend heb altijd stubben en passier gehad...

Euroriding wil ik eens naar kijken maar weet niet
Of die breed genoeg zijn.

Komt neer op passen en proberen maar stilaan wordt je moedeloos.
Het is trouwens niet voor intensief te springen hooguit een meter en eens een sprong maar geen hele parcoursen de hoogte in.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:03

De euroriding Jade kom waarschijnlijk wel breed genoeg :j
Passier zal misschien ook wel lukken maar dat is ook geen goedkoop merk.
Kun je niet je wrongen van je dressuurzadel laten vervangen door klitteband? Dan ben je vrijer in je beweging.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 20:27

Jade zou volgens de website maar tot 34 gaan, tenzij ze erg breed vallen gaat die niet passen.
Achat en de Roberta komen dan wel in erg brede maten, zijn ook weer duurder maar geven niet aan specifiek voor brede paarden te zijn.

Geen idee of dat kan, maar dan heb ik als probeer dat ik snel met mijn knie over het zweetblad kom. En blijf ik nog altijd lang zitten, daar ik eigenlijk een beetje van af wil.

Passier over het algemeen gaat tot 33/34 en valt in mijn ogen vrij smal.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:00

Ik heb de Jade een keer als 34 besteld en dan nog tot 36 opgerekt voor een koudbloed. Maar dan moet je wel iemand vinden die met je mee denkt.
Passier heeft totaal andere maten, daar is 29 vaak vergelijkbaar met 31 etc afhankelijk van het model. Maar Passier op maat valt dan net zo goed buiten je budget.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:08

Sizzle weet jij welke springzadels een rechte boom hebben?
Dan een beetje gelijk qua vorm als de Thorowgood Endurance.
Helaas is ze hieruit gegroeid en niet meer passend te krijgen.
Heb nu een maatwerk dressuurzadel, maar wil er graag een springzadel bij. Om nu nog een maatwerk erbij te kopen is nu boven het budget, en daarbij springt mijn dochter maar 1 a 2 keer per maand.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:10

De TG endurance is een heel bijzonder zadel. Er zijn niet veel vergelijkbare, dan moet je het al snel bij de ijslanderzadels zoeken.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Fairfax vs Thorowgood springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:43

Denk dat er idd weinig zijn met zo'n rechte boom.
Daarnaast rond geribte, iets stijle schouder.
Volgens menig zadelmaker/ostheo/fysio een echt lastige rug