Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 00:28

Ik ben laura en ik heb een vraag.
Ik heb een shetlander van 21 jaar die na het rijden eenorm pompt,grote neusgaten. Ik rij in een buitenbak en ze krijgt speciaal brok met vitamine erin. Afspoelen helpt niet!
Ik rij meestal 10 minuten uit. :(
Kan iemand mij verder helpen?

Lady en Arko <3


Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:48

Na 10 minuten zou je pony dat zeker niet moeten doen. Het is verstandig om een dierenarts te laten controleren wat er aan de hand is.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:55

Ik denk dat TS bedoelt dat ze 10 minuten uitstapt? :)

Ik weet niet hoe het rijpatroon er verder uitziet. Ik vind wel dat 21 jaar een leeftijd is om rekening mee te houden. :)

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 01:59

Dat ligt er maar net aan hoe je rijdt en wat je van haar vraagt.

Met deze summiere info kan men weinig zinnigs zeggen.

Hoe is haar conditie verder? Rij je regelmatig en voor al langere tijd?
Kan het zijn dat de bak er best zwaar bij ligt, hoe is de bodem?
Vergeet niet dat korte shettenpootjes meer moeite hebben met mul zand en/of modder/bagger.

Hoest ze ook en/of heeft ze snot/neusuitvloeiing?

Ademt ze wel normaal in rust en bij vrije inspanning?

Hoe lang duurt het voor ze weer op adem is?

Als je haar in een redelijk zware bak flink aan het werk zet qua dressuurmatige oefeningen en/of veel galloppeert/crosst, is het logisch dat ze eventjes bij moet komen.

Algehele conditie en leeftijd spelen daarin ook een rol.

Als je buiten rijdt op asfalt, gras of hard zand, maakt dat verschil?

Bedenk je wel dat "afspoelen" met een koude plens water op een nog warm en bezweet lijf een aanslag op de spieren kan zijn.

Oh en zeker niet onbelangrijk! : heeft ze al een dikke teddyberen vacht? Sommige shetten hebben daar last van in het najaar, worden dan kortademig, slomer, en zijn vrijwel niet droog te krijgen. Scheren is dan een optie.

En; heeft ze overgewicht? Als ze zelf te zwaar zijn, wordt het werk ook zwaarder als ze hun eigen overgewicht en het ruitergewicht moeten dragen.
Omdat je over een shet praat neem ik aan dat jij niet te lang en/of te zwaar bent voor haar?

Ps ik tem even, denk dat dit beter op Medisch past.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 02:00

Ik zie in je profiel dat je 20 bent.

Tenzij je erg klein en licht bent voor je leeftijd en de pony flink van stuk, (of je hebt een passend ruitertje) vraag ik me dan wel serieus af of jij echt nog op een shet past...

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 03:10

Als de pony gezond is (maar wel een dikke vacht heeft) zou ik gewoon jr training aanpassen. Bit eruit kan ook helpen Wbt ademhaling.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 05:55

Ook niet onbelangrijk- in je profiel geef je aan dat je de pony verzorgt. Als het je verzorgpony betreft: ben jij de enige die haar rijdt? Heb je deze vraag ook al voorgelegd aan de eigenaar?

Overigens past dit topic beter in het forumonderdeel 'Medisch', je hebt het topic nu geplaatst in 'Vragen en discussies' voor wedstrijden. Een van mijn collega's zal morgen vast en zeker het topic even verzetten :j

Welkom op Bokt trouwens!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 07:19

Ik verplaats dit topic naar medisch.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 08:41

Ik zou de training aanpassen, en langer uitstappen... En tja, het shetje is al wel 21 :)

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 10:52

JoyCiej007 schreef:
Ik zie in je profiel dat je 20 bent.

Tenzij je erg klein en licht bent voor je leeftijd en de pony flink van stuk, (of je hebt een passend ruitertje) vraag ik me dan wel serieus af of jij echt nog op een shet past...


Ik ben 12 jaar. Ging waarschijlijk verkeerd met het registreren

Lady en Arko <3

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 10:54

khirshanta schreef:
Ook niet onbelangrijk- in je profiel geef je aan dat je de pony verzorgt. Als het je verzorgpony betreft: ben jij de enige die haar rijdt? Heb je deze vraag ook al voorgelegd aan de eigenaar?

Overigens past dit topic beter in het forumonderdeel 'Medisch', je hebt het topic nu geplaatst in 'Vragen en discussies' voor wedstrijden. Een van mijn collega's zal morgen vast en zeker het topic even verzetten :j



Welkom op Bokt trouwens!


Bedankt! Ik rij er alleen op en ik zal het even.aan de eigenaar vragen

Lady en Arko <3

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:54

Het is ook nog eens uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar. Shetlanders hebben een dikke vacht, waarschijnlijk heeft ze het dus ook nog eens bloedheet.
Het feit dat ze 21 jaar is vraagt ook wat meer rust en geduld.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:58

Lolatjuuh schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ik zie in je profiel dat je 20 bent.

Tenzij je erg klein en licht bent voor je leeftijd en de pony flink van stuk, (of je hebt een passend ruitertje) vraag ik me dan wel serieus af of jij echt nog op een shet past...


Ik ben 12 jaar. Ging waarschijlijk verkeerd met het registreren


Haha oké.

Misschien kun je de vragen wat beantwoorden uit mn vorige post; dan hebben we wat meer info.

En uiteraard ook even melden aan de eigenaar.

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 16:07

JoyCiej007 schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je rijdt en wat je van haar vraagt.

Met deze summiere info kan men weinig zinnigs zeggen.

Hoe is haar conditie verder? Rij je regelmatig en voor al langere tijd?
Kan het zijn dat de bak er best zwaar bij ligt, hoe is de bodem?
Vergeet niet dat korte shettenpootjes meer moeite hebben met mul zand en/of modder/bagger.

Hoest ze ook en/of heeft ze snot/neusuitvloeiing?

Ademt ze wel normaal in rust en bij vrije inspanning?

Hoe lang duurt het voor ze weer op adem is?

Als je haar in een redelijk zware bak flink aan het werk zet qua dressuurmatige oefeningen en/of veel galloppeert/crosst, is het logisch dat ze eventjes bij moet komen.

Algehele conditie en leeftijd spelen daarin ook een rol.

Als je buiten rijdt op asfalt, gras of hard zand, maakt dat verschil?

Bedenk je wel dat "afspoelen" met een koude plens water op een nog warm en bezweet lijf een aanslag op de spieren kan zijn.

Oh en zeker niet onbelangrijk! : heeft ze al een dikke teddyberen vacht? Sommige shetten hebben daar last van in het najaar, worden dan kortademig, slomer, en zijn vrijwel niet droog te krijgen. Scheren is dan een optie.

En; heeft ze overgewicht? Als ze zelf te zwaar zijn, wordt het werk ook zwaarder als ze hun eigen overgewicht en het ruitergewicht moeten dragen.
Omdat je over een shet praat neem ik aan dat jij niet te lang en/of te zwaar bent voor haar?

Ps ik tem even, denk dat dit beter op Medisch past.


Ik rij meestal een half uurtje. Omdat ze niet de jongste is. Haar conditie is goed!

Soms rij ik in het weiland omdat de bak te zwaar is maar ik kijk altijd of de bodem te zwaar is. Want er rijden ook friezen in!

Ja ze hoest wel of kucht. Ze heeft ook altijd wat snotjes maar niet veel.

Als ik even stop met draven zit ze dan al wat te hijgen/beetje pompen.

Soms echt pas na 20 of zelf 30 minuten.

Nee maakt geen verschil.
Het is meestal gewoon na een normal hand galopje.

Nee in de winter gebreuk ik ALTIJD lauw water.

Ze heeft wel een winter vachtje. Maar ik heb er ook in de zomer last van (vorige zomer was het niet zo erg als nu)

Nee, vroeger wel maar ik ben er erg op aan het letten en ze is nu op goed gewicht. Ze heeft veel spieren en heeft geen bouw van een shet. Zeis erg groot en heeft de stokmaat van een pony!

Bedankt voor de tips!

Lady en Arko <3

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:23

Ze heeft er al sinds de zomer last van, hoest en kucht en er is nog geen DA bij geweest :?
En al die tijd rij je gewoon door?

Bijzonder. Zou als de wiedeweerga een DA bellen en absoluut niet meer rijden.

[o]

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:25

Een hoestend paard is echt niet goed, zeker ook niet dan nog nat maken met koud weer want als het water op de huid komt kan je ze er nog een verkoudheid bovenop krijgen.
Inderdaad gewoon niet meer rijden tot de dierenarts heeft gekeken of ze zich weer fit voelt.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:26

Het lijkt of ze dampig is of aan het worden is. Ik zou veel rustiger met haar werken. Het moet voor haar toch ook plezierig blijven.

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:51

Als het al zo lang duurt zou het heel wijs zijn als de eigenaar de dierenarts laat komen. Het kan inderdaad zijn dat ze dampig is geworden, maar het kan ook bijvoorbeeld een aangeboren afwijking zijn aan de luchtpijp die bij shetlanders vaker voorkomt. Dat verergert als ze ouder worden, dus dat merk je niet altijd op als ze jonger zijn. Als je echt mazzel hebt is het door het warme weer en haar dikke vacht, maar dat kunnen wij hier niet zo zeggen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:22

Snotjes, kuchen/hoesten plus alles wat je omschrijft klinkt inderdaad als (beginnende) dampigheid.

Nu niet, maar ZEKER niet in de winter afspoelen, of het water nou lauw is of niet.

Eventueel zweetdekentje erop en/of droogwrijven; als de huid niet nat is ff laten rollen en laten staan.

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 21:30

JoyCiej007 schreef:
Snotjes, kuchen/hoesten plus alles wat je omschrijft klinkt inderdaad als (beginnende) dampigheid.

Nu niet, maar ZEKER niet in de winter afspoelen, of het water nou lauw is of niet.

Eventueel zweetdekentje erop en/of droogwrijven; als de huid niet nat is ff laten rollen en laten staan.


Bedankt!

Jet schreef:
Als het al zo lang duurt zou het heel wijs zijn als de eigenaar de dierenarts laat komen. Het kan inderdaad zijn dat ze dampig is geworden, maar het kan ook bijvoorbeeld een aangeboren afwijking zijn aan de luchtpijp die bij shetlanders vaker voorkomt. Dat verergert als ze ouder worden, dus dat merk je niet altijd op als ze jonger zijn. Als je echt mazzel hebt is het door het warme weer en haar dikke vacht, maar dat kunnen wij hier niet zo zeggen.


Bedankt ik zal de eigenaar zo snel.mogelijk inlichten

verootjoo schreef:
Ze heeft er al sinds de zomer last van, hoest en kucht en er is nog geen DA bij geweest :?
En al die tijd rij je gewoon door?

Bijzonder. Zou als de wiedeweerga een DA bellen en absoluut niet meer rijden.


Rustaaagh
Laatst bijgewerkt door C_arola op 12-11-18 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Lady en Arko <3

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:00

verootjoo schreef:
Ze heeft er al sinds de zomer last van, hoest en kucht en er is nog geen DA bij geweest :?
En al die tijd rij je gewoon door?

Bijzonder. Zou als de wiedeweerga een DA bellen en absoluut niet meer rijden.


TS is 12 en het betreft haar verzorgpony... DA bellen is dus aan eigenaar, niet aan TS.
Toon kan dan wel ietsje gematigd..

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:06

Ook niet onbelangrijk is natuurlijk het gewicht van iemand van 12.

Daarnaast afspoelen...echt niet doen hoor..zelfs met warm water niet.


Ik denk dat je te groot/zwaar voor de pony bent en de pony ook vanwege de leeftijd het allemaal niet meer trekt..beestje is 21.

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 23:13

studiemiep schreef:
Ook niet onbelangrijk is natuurlijk het gewicht van iemand van 12.

Daarnaast afspoelen...echt niet doen hoor..zelfs met warm water niet.


Ik denk dat je te groot/zwaar voor de pony bent en de pony ook vanwege de leeftijd het allemaal niet meer trekt..beestje is 21.


Te groot ben ik zeker niet, ben erg klein. Maar zwaar? Wat is het max dan?

Lady en Arko <3

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:39

Dat ligt er een beetje aan hoe groot de pony is, en wat ze ongeveer weegt.

Er wordt als stelregel genomen dat je max 15-20% van het gewicht van de pony mag wegen (jijzelf en het tuig).
Voor een wat oudere pony lijkt 10-15% me beter. Laten we in het midden zitten,12,5% omdat ze zo pompt.

De shet is groot zeg je, dus ik schat (nergens op gebaseerd, schatting) tussen de 250 en 300 kg.
Laten we 275 nemen.

12,5% van 275, is net onder 35 kilo.
Nu weet ik dus niet hoe groot de shet daadwerkelijk is, of wat ze daadwerkelijk weegt.

Hoe lang je bent telt ook mee- wanneer je te lang bent, zit je een pony meestal in de weg, wat het weer moeilijker maakt voor de pony.

Het zijn richtlijnen, die percentages, maar gezien ze er moeite mee lijkt te hebben, zou ik zelf die 35 kg (incl. tuig) toch wel als maximum houden.

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 09:17

studiemiep schreef:
Ook niet onbelangrijk is natuurlijk het gewicht van iemand van 12.

Daarnaast afspoelen...echt niet doen hoor..zelfs met warm water niet.


Ik denk dat je te groot/zwaar voor de pony bent en de pony ook vanwege de leeftijd het allemaal niet meer trekt..beestje is 21.


Mijn pony heeft alleen last van pompen, ze is voor de rest helenmaal gezond. Eet goed, vind rijden geweldig! Dus ik weet zeker dat mijn pony 'het trekt'

Lady en Arko <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, laran, Princesj, Tess__ en 18 bezoekers