Winter voeding mini pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Brook
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-18

Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 13:53

Wij hebben 2 schattige mini pony’s van 18 maand oud. Ze staan van s ’morgens 8:00 uur tot s ’avonds 17:00 uur in de wei welke deels schraal gras en deels mooi groen gras heeft. Elke avond hallen we ze uit de wei voor en krijgen ze elk 1,5 wortel hierna gaan ze naar de paddock waar ook een stal in staat. In de stal krijgen ze nog ca 2,5 a 3,5 kilo Hooi voor de nacht. Ik verwacht echter dat het hooi al omstreeks 22:00 uur verorbert is. Nu vraag ik mij af of ze naast genoemd voer ook nog ander voer nodig hebben zoals bij voorbeeld krachtvoer. Ze zijn niet echt dik maar stevig, mede door de beginnende wintervacht moeilijk in te schatten. Graag jullie reactie!!


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:21

Nee in principe niet als je hooi van goede kwaliteit is. Je zou nog een vitamine brokje kunnen geven omdat ze nog in de groei zijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:28

Omdat het topic in Forumzaken (bedoeld voor vragen die over het forum gaan) niet goed tot zijn recht komt, heb ik het verplaatst naar 'voeding en supplementen'

In principe zou een mini genoeg moeten hebben aan wat jullie voeren.

Hoe rijk is jullie hooi?
Je zou kunnen overwegen om ze op arm hooi te zetten, en dan een slowfeeder ermee volmaken. Vaak zie je dat ze, als ze beperkt krijgen, sneller alles verschransen, en als ze een tijdje onbeperkt (in slowfeeder) krijgen, die drang om sneller alles te eten verdwijnt.

Je kunt er ook een handje veulenbrok , een handje vitamine brok en een liksteen bij geven, dan hebben ze (met zeer arm hooi) genoeg vitaminen en mineralen

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:10

Als ik het goed begrijp staan ze dus (waarschijnlijk) vanaf 22:00 tot s’ochtends zonder ruwvoer?
Dat kan niet, is absoluut niet goed voor de maag, oplossing zou meer hooi geven kunnen zijn of een slowfeeder. Een paard kan niet meer dan 4 uur zonder ruwvoer en moet dus eigenlijk ten alle tijden kunnen knabbelen, dus hooi, gras of kleine hoeveelheden stro als ze snel dik worden.
Krachtvoer hebben ze niet nodig verwacht ik. En als je dat al gaat geven moet je zorgen dat ruwvoer altijd je basis blijft.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:42

Ik geef onze mini hooi en ze krijgt smorgens een klein handje Krachtvoer omdat de grote paarden dat krijgen. Meer voor het idee ze ook mee doet met hen.
Ik doe dit al jaren en ze ziet er goed uit.
Overdag gaat ze met de anderen mee de wei op maar wel met graasmaskertje om. Ze is 12 en een kleine 80cm hoog.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:49

Mijn mini en Welsh A staan op onbeperkt schraal hooi (overdag los hooi en een slowfeeder vol, snachts allebei genoeg op stal voor de nacht) en de Welsh krijgt een halfje Cavalor Traditional mix en de mini een halfje Cavalor Superforce, maar denk dat jouw mini's een bodempje basis brok (of dus tradinional mix, dat is een basis muesli) ook wel kunnen gebruiken omdat ze nog in de groei zijn, maar ze hoeven echt niet veel te hebben omdat ze nog jong zijn en niks doen.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

KarelRuijs
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:55

Inderdaad wat Faitherr zegt, een slowfeeder is aan te raden! Zo voorkom je dat ze te dik worden maar hebben ze wel dag en nacht voedsel tot hun beschikking. Bewegen ze veel in de wei? En wordt er apart nog met ze gewandeld of opbouwend grondwerk?

Brook
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-18

Re: Winter voeding mini pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 17:23

Zo nu en dan zie ik ze door de wei rennen Karel. Elke avond lopen we ca 5 a 10 minuten met de pony’s naar ons huis ze worden dan geborsteld en indien nodig de hofjes verzorgd. We hebben een slowfeeder ( hooi net ) deze was echter heel snel stuk de spelen met het net en trekken het kapot!
We hebben nu een stallen hooi huif gemonteerd, 7 van de 10 keer is deze leeg gegeten smorgens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler en 65 bezoekers