Herdenking WOI

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Herdenking WOI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 13:21

Gisteren zijn er veel gedenkingen geweest omtrent de eerste wereldoorlog, een oorlog die mij persoonlijk nog wel meer aan heeft gegrepen dan WOII denk ik.

Zijn er meer die hier iets mee hebben gedaan?

Ik vond wat mooie foto's die ik wilde delen:

Soldaten eren de omgekomen paarden:
Afbeelding

Britse soldaten met een buitgemaakt tankgeweer, bedoeld om een tank te doordringen en de soldaten binnen te beschieten met metaalscherven
https://i.imgur.com/HJIkcrm.jpg

Soldaten in een treintje na een gasaanval:
Afbeelding

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Herdenking WOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:23

Het blijft indrukwekkend...

Ik kijk nu het live verslag van de herdenking in Parijs op NPO 1. Vond de speech van Macron erg goed, ook met een aantal mooie parallellen naar het heden.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:24

Die eerste foto.. Wauw..

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:27

Voor mij is het jaarlijks vaste prik en vaak ook op locatie. Heb al herdenkingen bijgewoond in verschillende uithoeken van Europa en natuurlijk de bekende plaatsen als Parijs, Ieper en Verdun.
Vandaag ook de hele dag allerlei activiteiten. Ik denk dat weinigen, zeker in het neutrale Nederland, de impact en aard van dit conflict beseffen ook in vergelijking met bijv. WOII.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 13:31

Cioccolato schreef:
Die eerste foto.. Wauw..

Ja hè, erg mooi.

@JoSav, ik begrijp het op zich wel ,het heeft in vergelijking met WOII natuurlijk minder impact gehad op Nederland zelf. Maar ik was inderdaad behoorlijk onder de indruk tijdens mijn geschiedenislessen (WOI was onderdeel van het eindexamen in mijn jaar)

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:32

JoSav schreef:
Voor mij is het jaarlijks vaste prik en vaak ook op locatie. Heb al herdenkingen bijgewoond in verschillende uithoeken van Europa en natuurlijk de bekende plaatsen als Parijs, Ieper en Verdun.
Vandaag ook de hele dag allerlei activiteiten. Ik denk dat weinigen, zeker in het neutrale Nederland, de impact en aard van dit conflict beseffen ook in vergelijking met bijv. WOII.

Daar heb je helemaal gelijk in, denk ik. WO I wordt ook op scholen erg slecht onderwezen. En dat is eigenlijk heel vreemd, want WO I is van zo’n grote betekenis geweest voor de wereld en Hey huidige Europa.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Herdenking WOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:41

Klopt maar voor Nederland zelf iets minder, omdat we er weinig deel aamhadden.
Maar om WO II te snappen moet je eigenlijk bij WO I beginnen.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Herdenking WOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:08

Indrukwekkende toespraak van President Macron. Hij noemde deze oorlog een soort van Europese zelfmoord. Het was niet alleen herdenken maar ook woorden van hoop, bezinning en een opdracht. Ik hoop dat het voor alle wereldleiders die hierbij aanwezig waren een aansporing is om die woorden mee te nemen in hun beleid. Dat deze waanzin niet weer zal plaatsvinden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:10

Die 1e foto is echt prachtig.
Wat een mooi eerbetoon <3

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Herdenking WOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:13

Ik heb een deel van de herdenking gezien.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:13

Wauw, die eerste foto!

Ik ging vroeger vaak naar Verdun, waar de slag om Verdun was rond 1916. Blijft indrukwekkend altijd.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:19

_Sofie schreef:
JoSav schreef:
Voor mij is het jaarlijks vaste prik en vaak ook op locatie. Heb al herdenkingen bijgewoond in verschillende uithoeken van Europa en natuurlijk de bekende plaatsen als Parijs, Ieper en Verdun.
Vandaag ook de hele dag allerlei activiteiten. Ik denk dat weinigen, zeker in het neutrale Nederland, de impact en aard van dit conflict beseffen ook in vergelijking met bijv. WOII.

Daar heb je helemaal gelijk in, denk ik. WO I wordt ook op scholen erg slecht onderwezen. En dat is eigenlijk heel vreemd, want WO I is van zo’n grote betekenis geweest voor de wereld en Hey huidige Europa.


Dat vind ik niet hoor. Ik heb er erg goed les in gehad. Moest precies weten hoe en wat over deze oorlog.

Maar het is inderdaad erg indrukwekkend. Moet zeggen dat ik er niet heel erg bij stil heb gestaan gisteren, maar dat komt ook omdat er verder vrij weinig aan gedaan wordt in Nederland.

Ts, (even uit nieuwschierigheid) waarom vind je WOI indrukwekkender dan WOII?

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:36

Snuffie123: oké! Waarschijnlijk verschilt het per school/docent hoe het onderwezen wordt. Bij de meeste scholen die ik ken (en de meeste lesmethoden) vind ik bar weinig WO I voorkomen. Bij mij op school lag de nadruk meer op WO II en KO. Op de universiteit was er uiteraard wel genoeg aandacht voor WO I.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:43

Mijn oma is geboren tijdens WO I en heeft mijn mama gekregen een jaar voor WO II …
Ik heb er heel wat verhalen over gehoord vroeger.

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:14

Vandaag hier in het dorp mee herdacht. Dus ik heb nog niets gezien van Macron zijn speech, hopelijk vanavond op het journaal.
Als je hier woont, zie je in alle dorpen hoeveel jonge mensen er overleden zijn, al die gedenkmonumenten met al die namen, heel erg verdrietig temeer daar de leeftijden zo jong waren. Het is een oorlog waar absoluut niet zuinig is omgesprongen met levens van de jonge soldaten. Dat blijft vind ik heel erg verdrietig. Dat is voor mij de belangrijkste reden dat ik hun wil blijven herdenken. Het doden had nooit op die schaal plaats mogen vinden. Ik hoop dat daar vooral van is geleerd.