Paard eet stro ipv hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 18:41

Mijn paard is een beetje lastig met ruwvoer eten.
Hij is door verhuizing en veranderingen afgevallen waardoor ik extra graag zie dat hij goed zijn ruwvoer zou eten.

Op stal mag ie in principe onbeperkt hooi. Het hooi is echt van hele goede kwaliteit, mooi groen, goede geur. Valt niets dan goeds over te zeggen.

Toch eet paard net zo lief stro. Vooral als er schoon ligt.
Ik meng al zo veel mogelijk vies stro met schoon.

Ipv lucerne had ik Hartog digest gehaald omdat ik dacht dat ie het misschien deed voor zn darmen maar dit maakt geen verschil.

Paard staat overdag buiten, nu snachts binnen. Heeft dus onbeperkt hooi als ie zou willen maar vaker draait ie zn hooi door zn stal en valt dus wel met smaak zn stro aan.
Hij krijgt het krachtvoer wat ie al 11 jaar eet.
Daarover omega 369 olie en aangevuld met lucerne/digest.

Ik overweeg om azijn over zn stal te gaan spuiten maar misschien heeft iemand van jullie een idee hierbij?

Hij moet dus echt aankomen vandaar ook dat ik liever niet heb dat ie zn buik vult met stro maar met hooi.


zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 18:44

Aanvulling nog;
Afgelopen maand worm onderzoek en
Bloed onderzoek laten doen. Beiden goed

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:45

Je kunt niets zeggen over hooi aan de buitenkant (behalve vies of smerig schimmelhooi natuurlijk...dat spreekt voor zich). Heeft de stalling het laten testen? Want dan pas kun je er wat mee, en dan nog lusten ze het soms wel en soms niet. Is het gewoon hooi of ingesealed?

Over de IJssel

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:46

Je zou speltstro kunnen strooien in de stal. Dat smaakt niet zo lekker als gerstestro of haverstro.

Over de IJssel

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:47

Maar dan verplicht je paardlief om iets te eten dat hij misschien niet lekker vindt. Ik zou toch eens ander hooi proberen als test.

~Turbohoof Solutions ~

fjordjes

Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:48

Misschien azijn over het stro sproeien?

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:52

Hier hebben ze ook voorkeur voor hooi; ik heb meerdere partijen, en de ene schransen ze, en de ander is minder zoet en mwah...schuiven ze wel naar binnen maar op rustiger tempo. Zoet hooi, dus met hoger suikergehalte is lekkerder, maar niet zo gezond.

Over de IJssel

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:53

Mooie kleur,geur,maar hoe grof is het hooi?
Soms zit het hem daar in....dan is grof hooi te prikkelig voor de maag

In stro zitten ook fijnere stukken,dan zoeken ze die er uit.
Zou daar even naar kijken :j

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:54

Bijvoeren met brok, en hem verder laten eten wat hij lekker vindt?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:58

Krijgt hij buiten gras? Stro zorgt voor structuur, grote kans dat hij extra structuur goed kan gebruiken, misschien dat het hooi alleen daar nog niet voldoende is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het geen probleem vind dat mijn paarden stro eten, ik wil graag dat ze veel kauwen, maar ze zijn snel te dik, dus dikke prima dat ze stro eten, maar ik kan zelf alles bepalen en strooi dus ook gewoon een keer extra op, of geef ze een extra plakje stro als "voer"

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:10

Als een paard stro eet heeft ie daar behoefte aan, vooral hem niet ontnemen dus..

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:14

Hier ook geen problemen met stro eten, vinden ze dat lekker, prima.
Alleen het feit dat hij helemaal geen hooi eet zou mij toch naar ander hooi doen zoeken.
Je kan vast ergens een los baaltje halen en kijken of hij dat wel lust ?

~Turbohoof Solutions ~

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 19:20

Lindsey_99 schreef:
Je kunt niets zeggen over hooi aan de buitenkant (behalve vies of smerig schimmelhooi natuurlijk...dat spreekt voor zich). Heeft de stalling het laten testen? Want dan pas kun je er wat mee, en dan nog lusten ze het soms wel en soms niet. Is het gewoon hooi of ingesealed?



Alle andere paarden eten het schoon op.
Op de vorige stal wisselde de kwaliteit en wilde mijn paard van sommige balen echt geen hap. Was er dus wel al achter dat het een moeilijke eter is. Voerde toen ook seniores priores bij en ben dus van stal veranderd.

Een analyse zegt toch vooral wat over de voedingswaarde?
Paard glimt overigens als een spiegeltje.

Het hooi komt van eigen land en is dus een soort van stabiel van samenstelling en kwaliteit.


Ik zou een analyse kunnen overwegen maar hij lijkt echt heel gezond dus kwa voedingsstoffen maak ik me niet zo druk alleen hij moet dus wel nodig gaan aankomen.


Lindsey_99 schreef:
Je zou speltstro kunnen strooien in de stal. Dat smaakt niet zo lekker als gerstestro of haverstro.


Ander stro speciaal voor mn paard inslaan vind ik nogal wat aangezien we een schuur vol hebben.
Andere bodembedekking als vlas ofzo mag niet.


ClauH schreef:
Maar dan verplicht je paardlief om iets te eten dat hij misschien niet lekker vindt. Ik zou toch eens ander hooi proberen als test.


Hij at op de vorige stal niet van alle balen.
Zat wel te denken om misschien ingepakt kuil te proberen.
Maar het is ook niet zo dat ie het helemaal niet eet. Alleen nieuw stro heeft voorrang. En aangezien hij zoveel hooi mag als ie zelf op eet heb ik liever heel die buik vol met hooi dan met stro waar geen voedingswaarde in zit.


fjordjes schreef:
Misschien azijn over het stro sproeien?

Dat was idd nu mn idee


ellepel schreef:
Mooie kleur,geur,maar hoe grof is het hooi?
Soms zit het hem daar in....dan is grof hooi te prikkelig voor de maag

In stro zitten ook fijnere stukken,dan zoeken ze die er uit.
Zou daar even naar kijken :j


Ik zou het willen omschrijven als lang en dun. Ik kan eventueel morgen een foto maken.
Van het stro hapt ie vooral monden vol weg


Shadow0 schreef:
Bijvoeren met brok, en hem verder laten eten wat hij lekker vindt?

Hij krijgt uiteraard krachtvoer. Zit nu op 3 kilo p dag en vind dat eigenlijk wel genoeg


siskeh schreef:
Krijgt hij buiten gras? Stro zorgt voor structuur, grote kans dat hij extra structuur goed kan gebruiken, misschien dat het hooi alleen daar nog niet voldoende is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het geen probleem vind dat mijn paarden stro eten, ik wil graag dat ze veel kauwen, maar ze zijn snel te dik, dus dikke prima dat ze stro eten, maar ik kan zelf alles bepalen en strooi dus ook gewoon een keer extra op, of geef ze een extra plakje stro als "voer"


Sinds twee weken niet meer. Daarvoor stond ie op de wei maar ook toen was ie groot fan van het stro.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 19:26

ClauH schreef:
Hier ook geen problemen met stro eten, vinden ze dat lekker, prima.
Alleen het feit dat hij helemaal geen hooi eet zou mij toch naar ander hooi doen zoeken.
Je kan vast ergens een los baaltje halen en kijken of hij dat wel lust ?


Oh sorry dan misschien verkeerd omschreven!
Hij eet zeker hooi!
Alleen hij begint eerst aan het schone stro waardoor ik me zorgen maak dat zn buik al te vol zit om nog de 16 kilo hooi te eten op een dag.

Hij mag zoveel hooi als ie op krijgt maar als ik iets te veel geef dan maait ie het door zn stal en eet het niet meer. Daar vind de boer wat van (logisch). Hij zou nog meer mogen aan gewicht als dat ie nu eet maar hij eet dus niet meer hooi.
Boven de 10/12 kilo verspilt ie alleen maar terwijl we het hebben over een grote slanke eventer van 1.74 die ik 5 dagen p week werk.


Maar misschien ben ik gewoon gek en maak ik me zorgen om niets?

Ik heb de d.a. erbij gehad (voor zn tanden en Bloed onderzoek) en die zei dat als ze naar zn buik keek ze wel vond dat het leek alsof ie te weinig ruwvoer kreeg. Reden te meer voor mij om me druk te maken :\

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 19:32

Meest recente foto's waar zn buik op te zien valt
Afbeelding
Afbeelding

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:34

Je zou een baaltje hooi ergens anders vandaan kunnen halen kijken of ie dat wél wil eten. Dan weet je dat het aan het hooi op stal ligt. Als hij het nieuwe hooi ook niet eet, dan heeft ie blijkbaar voorkeur voor stro. Vreemd is het wel, bij ons eten ze stro als het hooi op is. Misschien lust ie grasbrok, wiesencobs, oid? Ik zou geen azijn spuiten, stel dat ie dan helemaal niet eet, dat lijkt me veel slechter.

O, ik lees dat ie wel hooi eet, maar ook stro... Dan zou ik kijken of ie grasbrok wil als extra en desnoods een senior slobber als ie echte te mager zou zijn. De da vindt dat ie dus geen volle darmen heeft? Bij veel stro zou je ook volle darmen verwachten.

16 kg??? Dat is wel heel veel hoor...

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:42

16 kilo? Dat is wel veel hooi. Ze kunnen het wel eten, maar hebben zoveel niet nodig, helemaal niet met de huidige temperaturen. Een paard van -pakmbeet- 600 kilo heeft aan max 2% per kg LG voldoende. Dus 12 kilo. (meestal wordt als gemiddelde 1,5% aangehouden) en dan verdeeld over de dag. Voor voordroog (heeft een hoger vocht%) ligt het iets anders, maar daar zou ik niet aan beginnen als je hooi kunt voeren. Hij ziet er prima uit, geen zorgen maken. Stro is als ruwvoeder echt niet verkeerd als hij daarnaast ook zijn portie hooi wel eet. Blijkbaar heeft hij die vezels nodig.

Over de IJssel

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 19:45

RuthenRoos schreef:
Je zou een baaltje hooi ergens anders vandaan kunnen halen kijken of ie dat wél wil eten. Dan weet je dat het aan het hooi op stal ligt. Als hij het nieuwe hooi ook niet eet, dan heeft ie blijkbaar voorkeur voor stro. Vreemd is het wel, bij ons eten ze stro als het hooi op is. Misschien lust ie grasbrok, wiesencobs, oid? Ik zou geen azijn spuiten, stel dat ie dan helemaal niet eet, dat lijkt me veel slechter.

O, ik lees dat ie wel hooi eet, maar ook stro... Dan zou ik kijken of ie grasbrok wil als extra en desnoods een senior slobber als ie echte te mager zou zijn. De da vindt dat ie dus geen volle darmen heeft? Bij veel stro zou je ook volle darmen verwachten.

16 kg??? Dat is wel heel veel hoor...


Ik zal idd wel even een baaltje kuil en een baaltje stro halen om te testen of ie daar wel meer op aan valt.

Wat is het voordeel van grasbrok ten opzichte van de lucerne die ik gaf? (Oprechte vraag) want die digest zie ik geen verschil mee dus zou dat prima kunnen halen als dit op is.


Geen volle darmen heeft ze niet gezegd maar we vinden m beide te slank en zn vond zn buik/lijf lijken op ruwvoer tekort dus raadde aan om te proberen er anderhalve maand meer ruwvoer in te krijgen voordat we verder dokteren (ik vroeg nl naar maagzweren maar daar heeft ie verder geen symptomen van)


Eh 16 kilo is dan misschien wat aan de bovenkant :o maar naar mijn idee zit ie nu wat aan de onderkant en hij mag dus echt wat meer body

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:47

Dit paard zit gewoon vol hoor met 12 kg hooi. Ik zou olie voeren en kcal rijk voer bijv slobber extra. Op die manier komen ze aan. Mais sn bietenpulp kan ook nog. Maar meer hooi ga je er niet in krijgen hoor


eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:48

Ik vind jouw paard er ook goed uitzien, helemaal niet te mager. Dus ik zou me er verder ook niet zo druk om maken.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 19:50

Lindsey_99 schreef:
16 kilo? Dat is wel veel hooi. Ze kunnen het wel eten, maar hebben zoveel niet nodig, helemaal niet met de huidige temperaturen. Een paard van -pakmbeet- 600 kilo heeft aan max 2% per kg LG voldoende. Dus 12 kilo. (meestal wordt als gemiddelde 1,5% aangehouden) en dan verdeeld over de dag. Voor voordroog (heeft een hoger vocht%) ligt het iets anders, maar daar zou ik niet aan beginnen als je hooi kunt voeren. Hij ziet er prima uit, geen zorgen maken. Stro is als ruwvoeder echt niet verkeerd als hij daarnaast ook zijn portie hooi wel eet. Blijkbaar heeft hij die vezels nodig.



Je antwoord stelt me wat gerust. Fijn!
Ik zal opnieuw moeten wegen op Hoeveel Ik nu zit hoor.


SBravour schreef:
Dit paard zit gewoon vol hoor met 12 kg hooi. Ik zou olie voeren en kcal rijk voer bijv slobber extra. Op die manier komen ze aan. Mais sn bietenpulp kan ook nog. Maar meer hooi ga je er niet in krijgen hoor


Euh misschien is dat het dan? :')
Ik hoop het!

Hij krijgt al naast zn voer wat ie dus al heel zn leven krijgt de omega 369 olie en ook hipalgo bodybuilder brok waar ook weer extra vet in zit.
Je kan je make up in zn billen bijwerken zo mooi glimt ie.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 19:52

eldie schreef:
Ik vind jouw paard er ook goed uitzien, helemaal niet te mager. Dus ik zou me er verder ook niet zo druk om maken.


:o
Ik kan al wat meer ademen haha

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:15

Als hij bietenpulp (geweekt!) lekker vindt, dan is dat prima ruwvoer, maar die dagelijkse portie hooi is de basis, en de rest aanvulling. Hij glimt als een keutel in de maneschijn. Meten is weten, is het spreekwoord, maar in dit geval is voelen beter. Als je over zijn ribben gaat en je voelt ze er lekker overheen glijden, niet scherp maar met een beetje een soepel laagje erop is het perfect. De meeste paarden zijn (veel) te dik.

Over de IJssel

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:44

Veel zeggen van nou als ie dat nou lekker vindt laat hem.. denkt dan niemand aan al dat gif wat over graan wordt gespoten alvorens te oogsten? Stro is het restproduct hiervan en in tegenstelling tot het graan zelf zal het stro niet onder bepaalde normen hoeven blijven. Wordt ook dus niet getest. Ik ben altijd bang dat ze best wel rotzooi aan het eten zijn als stro als voedsel wordt gebruikt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:55

Dorine92 schreef:
Veel zeggen van nou als ie dat nou lekker vindt laat hem.. denkt dan niemand aan al dat gif wat over graan wordt gespoten alvorens te oogsten? Stro is het restproduct hiervan en in tegenstelling tot het graan zelf zal het stro niet onder bepaalde normen hoeven blijven. Wordt ook dus niet getest. Ik ben altijd bang dat ze best wel rotzooi aan het eten zijn als stro als voedsel wordt gebruikt


Ligt er denk ik ook aan welke soort je hebt, biologisch of niet biologisch. Bij biologisch zou ik me niet zo druk maken.

Echter las ik al dat je een baaltje kuil wilde proberen om te kijken of ie dat wel eet. Is denk ik ergens ook wel beter, zitten veel voedingsstoffen in natuurlijk wat er misschien ook voor zorgt dat de kilootjes er aan komen.

Maar stel hij staat in de paddock of op de wei, eet ie dan wel of geen hooi?

Insta: @Orrie_the_belgiandraft


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fudge, wendyh en 78 bezoekers