Wielkolpolski paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Wielkolpolski paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 13:40

Wie kan mij meer vertellen over dit ras en de afstammingen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:09

Ik heb er vroeger jarenlang 1 gehad. Het afstammingspapier deed mij ook denken aan het KWPN, dus een aanwezig pools ras kruisen met volbloed en van daaruit verder selecteren. Specifiek het paard wat ik had, allround, gemakkelijk karakter, niet sensibel, geschikt voor recreatie, springen en SGW, goed bewegend maar niet spectaculair. Behalve recreatie heb ik ermee in de L springen en L SGW gereden. Boven gemiddeld amateur paard voor weinig geld.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Wielkolpolski paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:17

Ben jij een beetje thuis ook in de afstammingen?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:44

Esther28 schreef:
Ben jij een beetje thuis ook in de afstammingen?


Nee.
Ik zag destijds in meerdere lijnen de xx volbloed.
Persoonlijk hecht ik geen waarde aan afstamming/ papier. Als ik, nu bijrijder, morgen een goed amateur paard zie wat te koop staat zonder afstamming dan kom ik direct. Als er een uitstekend papier bij is dan geen interesse want ik wil niet het papier betalen en dan zal ie niet binnen mijn budget zijn, of een addertje onder het gras zoals niet rx keuren, een staker in het parcour enz.
Wel heb ik interesse in afstamming omdat ik op een stal rij waar aan de afstamming enorme waarde wordt gehecht. De paarden met volgens hen een goed papier zijn ook vaak peperduur. En dan die verhalen, Vader kan dit, MV kan dat, enz., wat heb ik daaraan, helemaal niets, die rij ik toch niet, verwachtingen wekken. Merries moeten ook behalve stamboek Ster en prok minimaal zijn.
Als je de afstamming weet dan zal google zeker een match moeten geven bij de xx paarden. Wellicht in mindere mate horsetelex maar het is het proberen waard.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Wielkolpolski paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:46

Ik ken het ras alleen uit paardenboeken. Als je wilt kan ik wel wat foto’s maken van de tekst die daarin staat :)

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:09

Op e-horses vragen ze voor een wielkopolski 10 jarige puur recreatie tussen de 2500 en 5000. Als 10 jarig springpaard L/ M echter, niet de simpelste in parcour al 15 - 25.000 . Een 12 jarige dressuurruin ZZ is vp 25 - 40.000 Zoeken geeft ongeveer 100 te Koop. Ik zie nu geen meerwaarde meer voor dit ras.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:39

Mijn vorige paard was een Wielkopolski. Fijn en beregezond karakterpaard. Was M dressuur, werd wel aardig heet met springen, maar zeer betrouwbaar. Buiten ook ontzettend koel in het hoofd. Dochter heeft er op leren rijden. Was een topper voor ons.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wielkolpolski paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:40

Veel op Wielkopolski's gereden in Polen. Stamboek inderdaad vergelijkbaar met het KWPN, alleen dan hebben ze de nadruk op SGW.

De paarden die ik kende waren allemaal stuk voor stuk prima fijne exemplaren :-)